Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias, joka on ollut noin vuoden päiväkodissa: ottaisitteko pois päiväkodista kotihoitoon kun pikkusisarus syntyy?

Vierailija
19.05.2024 |

Ja sitten lapsi menisi vuoden päästä takaisin päiväkotiin pikkusisaruksen kanssa. Miten kannattaa mielestänne tehdä ja perustelut? 

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteen yksityiskohdista. Lähtökohtana pitäisin, että lapsi kävisi hoidossa osittain, jotta kaverit ja ikätasoinen sosiaalisuus pysyisivät. Siitä sitten tarvittaessa suuntaan tai toiseen.

Vierailija
42/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta. Seuraavat ainakin vaikuttavat:

- Onko hoitopaikkatakuuta eli pääseekö samaan päiväkotiin takaisin (ellette ole muutenkin vaihtamassa)?

- Tykkääkö esikoinen päiväkodista?

- Pelkäätkö hinkuyskää/kihomatoja/syyhyä ym.? Näitä tulee todennäköisemmin päiväkodista kuin kerhoista/puistosta, koska kerhokävijöillä paremmat mahdollisuudet pitää kipeä lapsi kotona.

- Kuinka paljon esikoinen kuormittuu muutoksista?

- Onko tukiverkkoja, jos vauva olisikin koliikkivauva tai muuten sairas?

- Miten onnistuu kulkemiset päiväkotiin?

- Jaksatko itse tukea lapsen sosiaalisuutta kerhoissa/puistoissa, jos lapsi tarvitsee rohkaisua?

Minä otin. Sisaruksille kehittyi tosi lämmin suhde eikä tarvinnut pelätä pöpöjä. Toisaalta esikoinen ei oikein sopeutunut kerhoon, kun oli taas uudet lapset eli olisi ollut hänelle helpompaa viedä puolen vuoden jälkeen vaan osapäiväiseksi päiväkotiin.

Ihanaa kun ajattelet esikoistasi ja hänen parastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin osa-aikahoidossa eli pari päivää viikossa monestakin syystä. Ei tarvitse hankkia tilapäistä hoitoa omien menojen , vauvan neuvolakäyntien ym. syitten vuoksi vaan hoitaa ne isomman hoitopäivinä. Lapsella säilyisi paikka siinä päiväkodissa, ja myös kaverit.

Paikka säilyy päiväkodissa ainakin 2 kk : n taukojen aikana. Ainakin se kannattaa pitää taukoa ihan aluksi. 

Vierailija
44/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin osa-aikaisessa hoidossa esim. Syyskuulta toukokuuhun, 2-3x viikossa. Aamulla veisin klo 8 ja hakisin 14.30 tai 15 eli kun välipala on syöty 

Vierailija
45/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi hoidossa,kun äiti ja vauvakin kotona?

Vierailija
46/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti miettinyt että olen liian tuomitseva mutta en ymmärrä miksi toinen lapsi viedään päivähoitoon jos ollaan vauvan kanssa kotona. 

Somessa näkee esim. monia vaikuttajia jotka vievät isomman lapsen hoitoon ja päivän ovat vauvan kanssa kotona. Millä tätä perustellaan? Onko kahden kanssa liian raskasta? Miksi tehdään toinenkin lapsi näissä tapauksissa? 

Miksi omasta lapsesta ja arjesta tarvitaan monta päivää viikossa lomaa/vapaata. 

Minulla ei tosin ole omia lapsia, joten ehkä en vaan ymmärrä vielä.

Muualla maailmassa vauvoille otetaan lastenhoitaja ja äiti tekee kotona kotitöitä. Siinä on sinulle vielä enemmän ihmeteltävää.

Vierailija
47/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei halunnut jäädä kotiin koska tykkäsi päiväkodista ja kavereista. Hän siirtyi osapäivähoitoon eli 10 hoitopäivää/kk. Jakoi paikan toisen lapsen kanssa. 1 vko hoitopäivät ma, ke ja pe. 2 vko hoitopäivät ti ja to. Isä vei aamulla kun meni töihin ja minä hain vauvan kanssa tytön iltapäivällä kotiin. Win-win kaikinpuolin  ja kaikki oli tyytyväisiä.

Vierailija
48/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Päiväkoti on parasta lapselle. Vaikkei nyt joka päivä veisikään esikoista päiväkotiin.

Vierailija
49/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen on syytä puuttua tähän. Että lapsi viedään hoitoon ja toinen vanhemmista kotona????????

Vierailija
50/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka, toka ja kolmas lapsi oli ollut vuoden päiväkodissa/koulussa/eskarissa kun neljäs syntyi. Kolmonen oli silloin 3,5v ja jatkoi 20h/vko sopimuksella. Meni kuitenkin eskarin aikataulun mukaan eli oli hoidossa arkena klo 9-12 samaan aikaan kun eskarilainen. 

Vierailija
51/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kuntoutuksena päiväkoti ja pienryhmä niin en ottanut pois. Hän oli yhdeksästä kolmeen päiväkodissa. Hän oli kylläkin 5-vuotias tuolloin. Nuoremman otin kotiin. Hän oli 2.5 vuotias. Tai alkuun vein 2 päivänä viikossa mutta koin että olisi ollut mieluummin kotona kun kuormittui päiväkodista niin otin kotiin. Aloitti siitä sitten eskarin aikanaan. Käytiin 1-2 kertaa viikossa perhekerhossa ja sitten hän kävi yhtenä päivänä viikosta 3 tuntia kerhossa. Oli hyvä ratkaisu tämän lapsen kohdalla. Ei välttämättä kaikkien.

Vierailija
52/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on kavereita ja pitää päiväkodista niin en ottaisi. 

Antaa lapsen nauttia elämästään. 

Vierailija
53/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse päikyssä töissä ja olen huomannut ettei mikään, ikinä estä kotiäitejä tuomasta lastaan päiväkotiin klo 08 tasan. Ei aikainen herätys, sade, lumivyöry, korona,pitkä kävelymatka, itkevä lapsi,syyhy, kihomadot, 300 euron  hoitomaksu,listaa voi jatkaa loputtomiin..    

Että sikäli tämä ap:n  kysely on turhanpäiväinen. Ihan kuin pohdittaisiin asiaa vakavasti, heh heh 😄

Itse hoidin esikoista kotona koko sen ajan, kun olin vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla pienemmän kanssa. Mutta tosiaan ethän sinä koskaan nähnyt minua siellä päiväkodin ovella aamuisin, joten sinun näkökulmastasi minä todellakin olen turhanpäiväinen tai olematon.

So soo. Tuota ei tee kukaan muu kuin itse päiväkodissa työskentelevä. Se joka on nähnyt totuuden varhaiskasvatuksen tilasta, ei vie lastaan päiväkotiin jos on itse kotona. Jos olet päiväkodin työntekijä, uskon kertomuksesi , muuten älä puhu lööperiä. 

Vierailija
54/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli päiväkodissa yksi vanhempi (jonkun alan asiantuntija tms) jolla oli lapsi minun ryhmässäni ja tätä äitiä oli sitten haastateltu yhteen naisten lehteen. Siinä hän ylpeänä kertoi että olen tyytyväinen kun olen voinut hoitaa lapseni kotona. En voinut olla paljastamatta hänelle että luin haastattelusi lehdestä, vähän oli nolona siinä vaikken muuta sanonutkaan.

Luuli varmaan ettei päiväkodin työntekijät lue naistenlehtiä. Että tämmöisiä uraihmisiä, varmaan tuo "kotona hoitaminen" tarkoitti hänelle ettei ollut palkannut illaksi lapsenhoitajaa kotiin. 

Vierailija
55/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö ei halunnut jäädä kotiin koska tykkäsi päiväkodista ja kavereista. Hän siirtyi osapäivähoitoon eli 10 hoitopäivää/kk. Jakoi paikan toisen lapsen kanssa. 1 vko hoitopäivät ma, ke ja pe. 2 vko hoitopäivät ti ja to. Isä vei aamulla kun meni töihin ja minä hain vauvan kanssa tytön iltapäivällä kotiin. Win-win kaikinpuolin  ja kaikki oli tyytyväisiä.

Tyttö ei halunnut? Eihän tämä ole lainkaan sellainen asia, jonka päiväkoti-ikäinen voi itse päättää. 

Vierailija
56/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä päiväkodissa, eskarissa, koulussa ja myöhemmin työelämässä ehtii ja joutuu olemaan ihan tarpeeksi. Monet lapset joutuu olemaan pitkiä päiviä hoidossa, luulisi että tauko ei tee pahaa.

Vierailija
57/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun oma päätös.

Tämä palstan mielipiteet  vs oma elämäntilanne on kaksi eri asiaa.

Vierailija
58/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, antaisin olla puoli päivää päiväkodissa, väsynyt äiti kaipaa lepoa eikä oikein jaksa leikki-ikäisen seurana. 

Vierailija
59/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista, antaisin olla puoli päivää päiväkodissa, väsynyt äiti kaipaa lepoa eikä oikein jaksa leikki-ikäisen seurana. 

Kannattaako niitä lapsia tehdä enempää, jos ei jaksa kuin yhden kerrallaan hoitaa?

Vierailija
60/104 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein isomman päiväkotiin kun vauva syntyi. Oli kolmena päivänä viikossa 08:30-12. Ihan siitä syystä että sai leikkiä kavereiden kanssa muutaman kerran viikossa ja lisäksi saatiin hoitopaikka säilytettyä kodin vierestä ja pikkusisarus myöhemmin samaan päiväkotiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme