Koeaikapurku vai sairasloma?
Minulla on krooninen sairaus, joka on pahentunut todella paljon uuden työn aloitettuani niin, että viimeisen kuukauden aikana minulla on ollut 7 kivutonta päivää. Sairastan endometrioosia ja olin leikkauksessa vähän aikaa sitten. Toimivaa kipulääkitystä ei oikein ole, koska yritän tulla raskaaksi. Kivut saattavat olla töissäkin tasoa 10/10. Sekä minä että puoliso olemme sitä mieltä, että näin ei voi jatkua. Kun tulen töistä, itken kivusta ja makaan sängyssä aamuun asti.
Mutta.. Kuten sanottu, aloitin vasta uuden kokoaikatyön. Koeaika kestää 6kk, josta nyt vajaa 3kk takana. Kannattaisiko minun selvitellä sairasloman mahdollisuutta vaiko tehdä koeaikapurku? Mistä saisin rahaa elämiseen, jos jätän työpaikan? Koen, että en kykene tähän työhön vielä pitkään aikaan. Olin leikkauksen jälkeen toiveikas, mutta seisominen tunteja pahentaa kipuja todella paljon. Lääkäri kertoi, että endometrioosi on nyt lähtenyt taas leviämään ja tilanne on vakava, koska taitavinkaan kirurgi ei pystynyt poistamaan kaikkea.
Kiitos
Kommentit (17)
Jos jäät sairaslomalle, ainakaan yritys ei voi heti tehdä heidän puolelta koeaikapurkua, koska se olisi aika selvästi syrjimistä terveydentilan perusteella. Saat palkkaa pidempään.
Jos teet koeaikapurun itse, toki pääset jäämään töistä pois mutta et myöskään saa mistään rahaa. Mutta joidenkin mielestä olisit tehnyt tosi reilusti firmaa kohtaan, että lähdet pois sairastamasta.
Kumpi nyt sinulle itsellesi sitten on enemmän tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät sairaslomalle, ainakaan yritys ei voi heti tehdä heidän puolelta koeaikapurkua, koska se olisi aika selvästi syrjimistä terveydentilan perusteella. Saat palkkaa pidempään.
Jos teet koeaikapurun itse, toki pääset jäämään töistä pois mutta et myöskään saa mistään rahaa. Mutta joidenkin mielestä olisit tehnyt tosi reilusti firmaa kohtaan, että lähdet pois sairastamasta.
Kumpi nyt sinulle itsellesi sitten on enemmän tärkeää.
Entä Kelan sairauspäiväraha?
Ap
Jäät tietysti sairaslomalle, koska olet sairas. Palaat töihin, kun pystyt. Eikö tämä ole ihan itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Jäät tietysti sairaslomalle, koska olet sairas. Palaat töihin, kun pystyt. Eikö tämä ole ihan itsestään selvää.
No tavallaan, mutta tuli sellainen fiilis, että sitten vain hyödyntäisin uutta työsuhdetta ja palkkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan, mutta tuli sellainen fiilis, että sitten vain hyödyntäisin uutta työsuhdetta ja palkkaa.
Ap
Ja sinulla työuraa 40 vuotta jäljellä?
Ei estä koeajalla purkamista jos on pitkään sairaana, löytyy ihan googlaamalla.
Jää sairaslomalle. Eihän kukaan voi ennakoida terveyttään etukäteen. Kivut on kyllä pätevä syy. Raahaudut jotenkin työterveyslääkärille tai kunnalliseen ja kerrot että kivut on valtavat ja olet kotona toimintakyvytön. Työnantaja ei voi purkaa kesken koeajalla sairauden perusteella. Jos yrittää niin yhteys luottamusmieheen / liittoon. Haet Kelan sairauspäivärahaa. Jos työnantaja maksaa sinulle palkan, sairauspäiväraha ohjataan työnantajalle. Tsemppiä!
Lyhytkin lepo voi auttaa. Ja kuukautisten aikaan voit varmasti ottaa kipulääkettä, koska silloin et ole raskaana.
"Jos sairaus on kuitenkin vaikuttanut työntekijän työkykyyn, tai sen pitkäkestoisuuden vuoksi työnantaja ei ole saanut mahdollisuutta arvioida työntekijän työstä selviytymistä koeaikana, voi se silloin käydä myös purkuperusteesta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mieti mitä poliitikot ja ministerit tekee. Hyödyntävät minkä kerkeevät. Googleta koeaikapurku perusteet. Lyhytaikaiset sairaslomat eivät ole peruste. Olet ollut jo 3 kk.
Onko mahdollisuutta etätyöhön?
Vierailija kirjoitti:
"Jos sairaus on kuitenkin vaikuttanut työntekijän työkykyyn, tai sen pitkäkestoisuuden vuoksi työnantaja ei ole saanut mahdollisuutta arvioida työntekijän työstä selviytymistä koeaikana, voi se silloin käydä myös purkuperusteesta."
Luulisi jo 3 kk: ssa jotain näkevän.
Oikein unelmatyöntekijä, ensin saikuttaa pitkään ja heti perään jää mammalomalle vuosiksi. Sitten kun viimein pitäisi palata töihin niin varmaan on jo uusi työpaikka hommattuna.
Vierailija kirjoitti:
Oikein unelmatyöntekijä, ensin saikuttaa pitkään ja heti perään jää mammalomalle vuosiksi. Sitten kun viimein pitäisi palata töihin niin varmaan on jo uusi työpaikka hommattuna.
Uskotko haikaraan? Sekö lennättää Suomeen uudet veronmaksajat, vai kävisikö pyöräilevä w-koulutettu s ..mali toimistoosi paremmin?
Tuommoisessa tilanteessa pitää olla itsekäs ja ajatella itseä, eikä työnantajaa.
Minusta on ihanaa, että ihmiset ajattelevat muitakin kuin itseään ja haluavat olla "reiluja" työnantajaa kohtaan, mutta kyllä jokaisen pitää loppupeleissä ajatella omaa parastaan.
Et voi sairaudellesi mitään eikä sinun tarvitse sen takia lähteä koeajalla. Sairasloma on oikea vaihtoehto.
Minusta on ihanaa, että ihmiset ajattelevat muitakin kuin itseään ja haluavat olla "reiluja" työnantajaa kohtaan, mutta kyllä jokaisen pitää loppupeleissä ajatella omaa parastaan.
Et voi sairaudellesi mitään eikä sinun tarvitse sen takia lähteä koeajalla. Sairausloma on oikea vaihtoehto.
Nosto