Anna-Leena Härkösen kolumni lumihiutalenuorista on täyttä asiaa!
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Kun puututtiin esim. nuoren opetushenkilöstön kaveraamiseen, höllään kurinpitoon, huvipuistomaiseen opettamiseen....saatiin kuulla olevamme vaikeita, vastustamme muutosta. Älä ole hankala jne.
No, korjatkaapa nyt tilanne, kun kaikki on kus.tu alas alamäkeen. 🤣🤣🤣
Vanhemmat ammattikasvattajat saattaisivat tulla eläkkeeltä korjaamaan tilannetta, mutta ei opetustoimella rahat riitä heidän palkkaamiseen.
Tuloksia tulisi nopeasti, kun otettaisiin hyvät, vanhat tavat opettaa perusasiat kunnolla. Perseilijät vaiennettaisiin vanhempineen.
Laittakaa ihmeessä positiivista palautetta perinteisille opettajille ja heidän rehtoreilleen. Kaiken maailman sirkustirehtööreistä voi sitten laittaa kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, esimerkiksi kesäkahviloissa nuori työntekijä kännykällä ja vanhemmat tekee työt. Ja jos asiasta esimies sanoo, nuori itkee vanhemmalleen, joka uskoo. En tod palkkaisi nuorta nykyään.
Meille tuli juuri kuun alussa nuori harjoittelija koulun penkiltä, ja pistin merkille miten nykyään odotetaan tosi paljon kovempaa työpanosta heti alusta alkaen kuin minun aikaani 25 vuotta sitten. Työelämä on muuttunut aina vain tiivistahtisemmaksi samalla kun koulutuspuoli on säästetty olemattomiin, joten hypyn täytyy olla raju. Hienosti tämä nuori kyllä pärjää.
Moni asia voi olla totta samaan aikaan. Monilla aloilla tosiaan haetaan kokenutta asiantuntijaa joka on max. 25 v, ja sitten itketään työvoimapulaa. Ja monet firmat toisivat mieluiten halpatyövoimaa ulkomailta kuin palkkaisivat suomalaisia nuoria simppeleihin hommiin kesätyöhön.
Toisaalta on samalla myös totta, että hälyttävän iso osa nuorista on muuttunut (varmaankin digitalisaation ja somen vaikutuksesta?) jotenkin yksinkertaisiksi. Keskittymiskyky (ja kiinnostus) ei riitä edes minkään maalaisjärjellä tajuttavan pikkuasian oppimiseen vaikka se toistetaan monta kertaa, ja sitten murrutaan, stressaannutaan ja uuvutaan, kun työelämä on niin ylivaativaa nykyään.
Kaipa se on jokin Murphyn laki sekin, että reippaat nuoret eivät löydä työtä, ja ne joilla lykästää ja jotka saavat töitä sitten tarvitsevat lepotauon puhelin kädessä jo tehtyään viisi voileipää kahvilassa. (Itse todistin tällaista viime kesänä, viidestä nuoresta kesätyöntekijästä kolme lepäsi enemmän kuin teki mitään, ja heitä sai aina olla etsimässä kun menivät yhdessä kännykkätauolle jonnekin piiloon. Kaksi olikin sitten aivan uskomattoman tehokkaita ja tarkkoja.)
Vierailija kirjoitti:
Olin luisteluvalmentaja, ja jos huusin jään toiselle puolelle ohjetta, kommentti oli että, älä huuda. Jos puhuin normaali äänellä, valitettiin etteivät kuule. Koskea ei saanut enää ollenkaan, vaikka kysyin, saanko koskea ja näyttää mikä on lonkan oikea aukikiertoasento jne. Lopetin, koska en jaksanut koko ajan miettiä mitä sanoa, millä äänellä jne. Tai miettiä, milloin on lehtien kannessa tai jokin syyte kädessä. Siinä jäi valmennus toiselle sijalle. Harmi, koska joukossa oli myös tosi lahjakkaita, joista olisi tullut jotain. Joku muu saa viedä heitä nyt eteenpäin.
Ihan hyvä että lopetit ennen kuin löydyt raastuvasta jonkun wokeperheen haastamana. Itse olen kans rajannut niin että pidän kerhotoimintaa ja muuta VAIN yli 50-vuotiaille. Tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään ei saisi sanoa, mutta vihervasemmisto on yhtenä syypäänä kaikkeen mielensäpahoittajien toilailuihin, loukkaantumiseen, väärinymmärtämiseen ja muka-ahdistukseen.
Ihanko Suomen uutiset sanoi niin. Sitten sen täytyy olla totta. Tai ei.
Ainoa puoluelehti mikä saa kirjoittaa pelkkiä mielipiteitä, koska ei päätoimittajan mielestä ole uutislehti, vaan mielipidelehti.
Kyllä sen tietää ihan siitä mitä vihervassarit päästävät suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.
Miten se metsiin liittyy? Puita halaten?
Vierailija kirjoitti:
Wokeen kuuluu kuviteltujen viholliskuvien luominen.
Ihan ryssalan opit siis käytössä. No ei yllätä, kun neukkulan faniporukasta kuitenkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.
Mitkä ovat sinun taitosi woken kohtaamiseen?
Tämä on tyypillinen woken argumentti. Heti ollaan karvat pystyssä ja syytetään muita omasta ymmärtämättömyydestä.
Komppaan. Kohtaamiskulttuuri on erittäin muuttunutta woke-kaudella. Trumppilaisittain hyökätään henkilöön. Kyllä ihan puolesta hävettää. KOhtaamistaidon nosto on just oikea huomio woken kanssa. Se ei tarkoita, että wokea sorsitaan. Ei vaikka äitis olisi opettanut että sua sorsitaan.
Tuli mieleen päiväkotikeskustelu täältä parin päivän takaa kun lapsi oli pyytänyt ihon väristä tussia. Olen Anna-Leenä Härkösen ikäluokkaa ja ihan samaa mieltä siitä että maailma on mennyt ihan pilalle. Olen nainen ja tehnyt työni miesvaltaisella alalla asiantuntijana. Työurani olisi tyssännyt jo ekassa työpaikassa ekana päivänä jos olisin ollut nykypäivän uniikki lumihiutale. Kyllä maailma on mennyt täysin pilalle woken myötä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo Härkösenkin esimerkit todellista syvähöttöä. Ei mitään tajua taiteesta ja tarinasta.
Ei me voida joka hetki kumartaa kaikkiin suuntiin, jos pitää vaikka tarina kertoa.
Mun yliopisto-ohjaajani kysyi aionko ottaa gradussa mitenkään huomioon vegaanit. Piti lukea kahteen kertaan lause. Aiheeni koskee kirjallisuutta ja luovuutta. No mitäpä luulette. Onko eläinperäisten tuotteiden miettiminen relevanttia teoreettisessa työssä, joka ei sivua tuotantoeläimiä, ruokaa, keittiötottumuksia, ei mitään sellaista.
Ehkä sen voisi tulostaa syötävälle paperille hävikkiruoaksi. Alkuperäinenhän säilyy sähköisessä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että osaa keskustella, ymmärtää toisenkin näkökulmaa ja osaa perustella omansa, jopa niin vakuuttavasti, että keskustelukumppani taipuu sinun näkökulmaasi. Vaikka.
Hyvä että nuoret nykyään uskaltavat sanoa!! Eikä todellakaan 1980-luvulla ollut mitään turvallista tilaa. Ei edes fyysisesti. Tupakoitsijat saivat vapaasti myrkyttää toisten hengitysilmaa. Nuorten ahdistelusta ei piitattu.
Joo, toki joku voi ylireagoida. Tottakai virheistä saa huomauttaa. Mutta aika ivallinen ja mustavalkoinen kolumni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo Härkösenkin esimerkit todellista syvähöttöä. Ei mitään tajua taiteesta ja tarinasta.
Ei me voida joka hetki kumartaa kaikkiin suuntiin, jos pitää vaikka tarina kertoa.
Mun yliopisto-ohjaajani kysyi aionko ottaa gradussa mitenkään huomioon vegaanit. Piti lukea kahteen kertaan lause. Aiheeni koskee kirjallisuutta ja luovuutta. No mitäpä luulette. Onko eläinperäisten tuotteiden miettiminen relevanttia teoreettisessa työssä, joka ei sivua tuotantoeläimiä, ruokaa, keittiötottumuksia, ei mitään sellaista.
Ehkä sen voisi tulostaa syötävälle paperille hävikkiruoaksi. Alkuperäinenhän säilyy sähköisessä muodossa.
Siis vegaanisesta materiaalista tehdylle paperille tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että nuoret nykyään uskaltavat sanoa!! Eikä todellakaan 1980-luvulla ollut mitään turvallista tilaa. Ei edes fyysisesti. Tupakoitsijat saivat vapaasti myrkyttää toisten hengitysilmaa. Nuorten ahdistelusta ei piitattu.
Joo, toki joku voi ylireagoida. Tottakai virheistä saa huomauttaa. Mutta aika ivallinen ja mustavalkoinen kolumni.
Olen samaa mieltä.
T. 80-luvun nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siten, että kun minä ostan aarniometsiä suojeluun, tarvitsee minun keskustella, etsiä kontaktiin, suostutella ja ystävystyä metsänomistajien kanssa, jotta saan metsäkaupat tehtyä. Ei sitä kuule valistamalla tehdä. Tämmöset taidot ja rauhallisuus oli ihan perussivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen tällä hetkellä lukiosta päässeiden nuorten kanssa, ja jo opintoja aloittaessa elämä oli heidän kanssaan äärimmäisen hankalaa, eli polvi on välissä vaihtunut jo pariin otteeseen. Mitään alkeellisempiakaan käytöstapoja ei ollut, mutta kaikki oli heille kuitenkin oltava viimeiseen asti siloteltua. Ihan arjessa käytettävistä sanoista sai aikaan riidan mikä vain velloi tuntikausia.
Pahinta tuolla ryhmällä on kateus, mitä he eivät millään hallitse. Jos kaveri pääsee nopeammin tai helpommin jostain läpi, niin siitä vingutaan kuin viisi vuotiaat. Olen pysytellyt tietoisesti etäällä enkä aio ottaa kontaktia yhtään enempää kuin on pakko.
Olen muuten huomannut tuon saman, että nuoret ihmiset ovat tosi avoimesti kateellisia ja ilkeitä, etenkin somessa - mutta ilmeisesti kai sitten livenäkin? Jotenkin nurinkurista, luulisi että tällainen loukkaantumisen kulttuuri ja mielenterveysasioiden priorisointi toisi samallaan mukanaan sellaisen vähän liiallisuuksiinkin menevän tapakulttuurin, että kaikkia kohdellaan silkkihansikkain, jottei vaan kukaan pahoittaisi mieltään. Mutta ei, käytöstavat ovat enemmänkin kuin uhmaikäisellä, ja muiden ihmisten arkoihin paikkoihin hyökätään sumeilematta. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Pumpulissa kasvaneet lapset/nuoret kokevat kovan kohtalon, kun he kohtaavat todellisen maailman, jonka pahuus lyö heidät jossain vaiheessa polvilleen.
Ovatko realiteetit pahuus, ts että on monenlaisia ihmisiä. Näkevät nimenomaan pahuutta siellä missä sitä ei ole, jotta saavat vetää näyttävän uhriutumisshownsa.
Woket osaa somettaa mutta ei elää elämää livenä
elämä on monenlaisen erilaisuuden sietämistä ja niiden kanssa sumplimista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vegaanisesta materiaalista tehdylle paperille tietysti.
Sopii mulle. Tulostettuna tai ilman, mutta gradun jälkeen lähden töihin, enkä todellakaan mihinkään hallinnon paperipyöritykseen vahtimaan toisten käsitteitä ja virheitä. Nähtäväksi jää, kuinka paljon tuossa työssä tulee mulle ihan-vaan-kasvissyöjälle vastaan woke-höttöä.
Mielensäpahoittamismuoti on osuva sana.
Wokeen kuuluu kuviteltujen viholliskuvien luominen.