Anna-Leena Härkösen kolumni lumihiutalenuorista on täyttä asiaa!
Kommentit (198)
Opiskelen tällä hetkellä lukiosta päässeiden nuorten kanssa, ja jo opintoja aloittaessa elämä oli heidän kanssaan äärimmäisen hankalaa, eli polvi on välissä vaihtunut jo pariin otteeseen. Mitään alkeellisempiakaan käytöstapoja ei ollut, mutta kaikki oli heille kuitenkin oltava viimeiseen asti siloteltua. Ihan arjessa käytettävistä sanoista sai aikaan riidan mikä vain velloi tuntikausia.
Pahinta tuolla ryhmällä on kateus, mitä he eivät millään hallitse. Jos kaveri pääsee nopeammin tai helpommin jostain läpi, niin siitä vingutaan kuin viisi vuotiaat. Olen pysytellyt tietoisesti etäällä enkä aio ottaa kontaktia yhtään enempää kuin on pakko.
Härkönen on aivan loistava kirjoittaja! Tykkään erityisesti hänen pakinakokoelmistaan kuten Ihan ystävänä sanon.
Onneksi Härkönen on siinä asemassa että voi laukoa näitä keksittyjä juttuja lehdessä. Hänen kohderyhmänsä on eläkeläisten lehti. Eli koskaan ei saisi mistään sanoa mitään kun on eri mieltä asiasta. En ole katsonut 20 vuoteen mitään suomalaista elokuvaa tai sarjaa, sellaista mussuttamista ne ovat. Sama koskee kirjallisuutta. Nyt on siitä hyvä aika että voi itse valita mitä lukee tai katsoo ja se ei ole aina sitä mistä puhutaan.
Onhan nuo Härkösenkin esimerkit todellista syvähöttöä. Ei mitään tajua taiteesta ja tarinasta.
Ei me voida joka hetki kumartaa kaikkiin suuntiin, jos pitää vaikka tarina kertoa.
Mun yliopisto-ohjaajani kysyi aionko ottaa gradussa mitenkään huomioon vegaanit. Piti lukea kahteen kertaan lause. Aiheeni koskee kirjallisuutta ja luovuutta. No mitäpä luulette. Onko eläinperäisten tuotteiden miettiminen relevanttia teoreettisessa työssä, joka ei sivua tuotantoeläimiä, ruokaa, keittiötottumuksia, ei mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.
Mitkä ovat sinun taitosi woken kohtaamiseen?
Tämä on tyypillinen woken argumentti. Heti ollaan karvat pystyssä ja syytetään muita omasta ymmärtämättömyydestä.
Omalla nuorelleni on jostain tullut se käsitys, että jos jokin asia ahdistaa, sitä ei tarvitse tehdä tai sitä tulisi välttää. Yleisemminkin nuorten kanssa olen törmännyt termiin "ahdistaa" ja miten asioita ja ilmiöitä jaotellaan ahdistaviksi ja ei-ahdistaviksi. Keskiössä aina se oma (ennakko)kokemus. Jos jokin ahdistaa, sitä ei tarvitse kohdata. Ihan peruspsykologialla ajattelen itse toisin. Tiettyä epämukavuusaluetta tulee sietää ja siedättyä, subjektiivinen kokemus ei ole yhtä kuin objektiivinen fakta. Usein myös se ahdistaa, mitä ei halua kohdata tai mitä välttelee.
Johtuuko tämä diagnoosien paljous ja huonon käytöksen normalisointi wokesta? Vai onko kyse vapauden huumasta, jossa nyt pari sukupolvea on lillunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.
Mitkä ovat sinun taitosi woken kohtaamiseen?
Tämä on tyypillinen woken argumentti. Heti ollaan karvat pystyssä ja syytetään muita omasta ymmärtämättömyydestä.
He keksivät sepitelmiään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Härkönen on siinä asemassa että voi laukoa näitä keksittyjä juttuja lehdessä. Hänen kohderyhmänsä on eläkeläisten lehti. Eli koskaan ei saisi mistään sanoa mitään kun on eri mieltä asiasta. En ole katsonut 20 vuoteen mitään suomalaista elokuvaa tai sarjaa, sellaista mussuttamista ne ovat. Sama koskee kirjallisuutta. Nyt on siitä hyvä aika että voi itse valita mitä lukee tai katsoo ja se ei ole aina sitä mistä puhutaan.
Siis sinun mielestäsi kukaan ei saisi olla eri mieltä sinun kanssasi.
Olet egoistinen mimäminätyyppi, joka ei ymmärrä muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko tämä diagnoosien paljous ja huonon käytöksen normalisointi wokesta? Vai onko kyse vapauden huumasta, jossa nyt pari sukupolvea on lillunut?
Wokeltaja käyttäytyy äärimmäisen huonosti kaikkia kohtaan. Eivät siedä erilaisuutta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku somebloggari joka ei siedä kriittistä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Omalla nuorelleni on jostain tullut se käsitys, että jos jokin asia ahdistaa, sitä ei tarvitse tehdä tai sitä tulisi välttää. Yleisemminkin nuorten kanssa olen törmännyt termiin "ahdistaa" ja miten asioita ja ilmiöitä jaotellaan ahdistaviksi ja ei-ahdistaviksi. Keskiössä aina se oma (ennakko)kokemus. Jos jokin ahdistaa, sitä ei tarvitse kohdata. Ihan peruspsykologialla ajattelen itse toisin. Tiettyä epämukavuusaluetta tulee sietää ja siedättyä, subjektiivinen kokemus ei ole yhtä kuin objektiivinen fakta. Usein myös se ahdistaa, mitä ei halua kohdata tai mitä välttelee.
Juuri näin. Omasta mukavuusalueelta poistuminen on lähes mahdotonta. Mutta elämässä tulee väistämättä tilanteita, jolloin epämukavuutta on siedettävä, halusi sitä tai ei. Mutta kun siihen ei olla aiemmin mitenkään valmistauduttu, niin kolaus on todella kova.
Mites nää lumihiutale persut jotka haluaa vaientaa kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku somebloggari joka ei siedä kriittistä keskustelua.
Jaa, mutta kyllä se olet sinä, joka ei siedä. Et muuten olisi kirjoittanut tuota kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Mites nää lumihiutale persut jotka haluaa vaientaa kaikki?
Mene pois täältä, kun et osaa ottaa rakentavasti jantaa.
Kiitos.
Kun puututtiin esim. nuoren opetushenkilöstön kaveraamiseen, höllään kurinpitoon, huvipuistomaiseen opettamiseen....saatiin kuulla olevamme vaikeita, vastustamme muutosta. Älä ole hankala jne.
No, korjatkaapa nyt tilanne, kun kaikki on kus.tu alas alamäkeen. 🤣🤣🤣
Vanhemmat ammattikasvattajat saattaisivat tulla eläkkeeltä korjaamaan tilannetta, mutta ei opetustoimella rahat riitä heidän palkkaamiseen.
Tuloksia tulisi nopeasti, kun otettaisiin hyvät, vanhat tavat opettaa perusasiat kunnolla. Perseilijät vaiennettaisiin vanhempineen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan vegaani-Ada menee kesätöihin ja kun ensimmäinen asukas tytöttelee, alkaa itkeä hysteerisesti ja hakee saikkua, jota lääkäri ei anna, joten vaan jää pois töistä.
Saa hävetä silmät päästä noita heikkoja surkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Härkönen Suomen Rowling?
Härkönen ei ole ottanut mitään kantaa ihmisen sukupuoli-identiteettiin tai sateenkaariyhteisön oikeuksiin, joten ei. Hän on kritisoinut suunnilleen oman ikäpolvensa (tai seuraavan) kasvatusmetodeja. Koska hehän ovat nykynuorison tuollaiseksi muovanneet.
Ei, vaan se muovautuminen tapahtuu somessa.
Somella on varmasti vaikutusta asiaan, mutta niin on kasvatuksellakin. Kasvatuksella voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, paljonko siellä somessa ylipäänsäkin roikkuu ja kuinka altis on sieltä tulevalle viestille sekä kuinka osaa kohdata ja käsitellä vaikeita tunteita.
Lun nuori itse maksaa puhelimensa ja laskunsa, niin vanhemmalla ei enää ole sananvaltaa. Some on koukuttava, jopa addiktoiva, jolloin kasvatuksen merkitys vähenee, kun haetaan seuraavaa dopamiiniannosta.
Suomi on pilattu digiloikilla. Nuorille, lapsille ei opeteta mitään, ei laiteta rajoja. Vapautta vain, vaatia ei saa mitään. Peruskoulu on mätä avohoitolaitos.
Suomi on myyty ja pilattu. Halvalla.
Tämä maa on kohta entinen, kaikin tavoin.