Millaisia ovat ns. statusmiesten vaimot
Statusmiehillä en tarkoita viihdejulkkiksia ja vauraita yrittäjiä, jotka viihtyvät julkisuudessa, vaan harmaita eminenssejä tai vain virkansa puolesta harvoin julkisuudessa olevia miehiä, joilla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Suurten pörssiyhtiöiden, kauppajättien, metsäyhtiöiden, pankkien, virastojen, eläkelaitosten, sairaalapiirien johto sekä valtion ylin johto (ministeriöiden ylimmät virkamiehet). Ne ihmiset, joiden käsissä on suomalaisten elämä hyvin pitkälti - he eivät siis pääosin ole poliitikkoja.
Heidän vaimonsa ovat aivan muuta mitä täällä yleensä ajatellaan. He ovat pitkään naimisissa olleita pareja (statusmies ei voi olla alle nelikymppinen), akateemisia (usein itsekin johtotehtävissä), hoikkia tai normaalipainoisia, oikeistolaisia, maltillisia, konservatiivisia, hillittyjä, hyvin yksityisiä - kenelläkään ei ole ig- tai fb-tilejä, joissa esiteltäisiin omaa elämää (työtehtävään liittyvä voi olla). Heillä ei ehdottomasti ole minkäänlaisia teko- tai muoviosia, ei noidankynsiä, teippihiuksia, rasvaimuja ja kauneusleikkauksia, vaan he suhtautuvat tuollaiseen erittäin kielteisesti ja naureskellen (sekä miehet että naiset).
He harrastavat kulttuuria, jotkut urheilua, kulinarismia myös. He pitävät yksinkertaisesta mökkielämästä esimerkiksi saaristossa, he eivät käy rantalomilla, vaan kaupunki- ja kulttuurikohteissa (esim. oopperajuhlat, konsertit, patikointi Alpeilla jne.). Ehkä tärkein tunnusmerkki on se, että he ovat hyvin yksityisiä ja viihtyvät omissa oloissaan kaltaistensa seurassa.
Kommentit (185)
"ei noidankynsiä"
Musta naisten hienot kynnet ovat kauniita, varsinkin jos ovat luonnolliset ja muuten hyväkuntoiset. No en tosin ole mikään statusmies.
Vierailija kirjoitti:
"Eli kuulut ylempään keskiluokkaan ja kerrot tarinoita siitä parhaimmasta eliitistä. Miten siis tunsitkaan niitä?
Koko ajan olen luullut, että sinulle itselläsi olisi myös tällainen mies, mutta ei tainnut ollakaan. Ihme kun jankkaat niin yksipuolisesti asiaa, koska et selvästi olekaan nähnyt koko asiaa/totuutta. Ei minulla muuta. Tulehan alas sieltä...
Ps. Käytät aivan naurettavia perusteluja. Minun nykyinen lähihoitaja mies, on enemmän ylpeämpi ja kannustavampi minun menestyksestä kuin tämän aikaisempi statusukko. Kiitos hänelle siitä.
T: se jo monta kertaa kirjoittanut ex-vaimo. "
Olen jo vastannut kysymykseesi ja näkemykseesi, en jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan. Sovitaan niin, että minä en tiedä statusihmisistä mitään, mutta sinä olet nähnyt heistä koko totuuden kuten sanot. Ap
Jos kuulut ylempään keskiluokkaan, ei teistä kumpikaan voi kuulua tuohon statusmäärittelyyn, jonka itse asetit. Ja pointtihan oli se, että puhut kovin yksipuolisesti ja minä toin sen, "toisen yksipuolisen" ajatuksen mukaan.
Mutta provahan sinä oletkin, ja koko ajan olet ollutkin, mutta se, että luomme tällaisia asetelmia, ilman monenlaista tarkastelua, ei hyödytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kansainvälisen pörssiyhtön toimarin ex-vaimo ja ihan tavallinen ihminen. Naimisissa oltiin 20v ja elettiin lapsiperheen arkea. Toki oli loma-asuntoja kotimaassa ja ulkomailla ym. mutta ei elämä mitään kiiltokuvaa ollut. Hyvät muistot jäi vaikka päädyimme eroon
Tavallisuuden ja normaaliuden käsitteet ovat mielenkiintoisia käsitteitä, koska niistä näkyy ko. ihmisen elämäntapa ja -tyyli. Kuka pitää omaa elämäänsä "kiiltokuvana" tai "epätavallisena" - aika harva, sillä hänen elämänsä on hänelle itselleen ihan tavallista.
Se että nimittää jotain elämää kiiltokuvaksi on vain osoitus siitä, ettei sellaiseen elämään ole mitään kosketuspintaa. Toisaalta myös vastakkainen kertoo kosketuspinnan puutteesta eli se, että maalataan "kiiltokuvaelämä" "kulissiksi", missä on pelkkää pettämistä ja muita ikäviä asioita.
Kaikkien elämä taitaa
Pointti oli se, että vaikka rahaa olisi kuin roskaa ja elämä yltäkylläistä, ihan samat korvatulehdukset, vaipparallit, ym. elämän normaalit asiat on läsnä. Toki tietyt asiat ovat helpompia kun voi ostaa palveluja ja aikaa on itselleenkin mutta perusjutut säilyy. Ja kumpikin meistä on melko tavallisista, keskiluokkaisista perheistä lähtöisin, joten jo sekin pitää jalat maassa.
Ap yrittää larpata jotain statuselämän asiantuntijaa
Voin vahvistaa, tällaisena vaimona. Ei meidän piireissä esim. pelätä ikääntymistä ja sen merkkejä lainkaan. Muukaan ulkonäköturhamaisuus ei ole ollenkaan muotia. Näkyy vinoja hampaita, hamsteripusseja leukaperissä tms, eikä ihmiset koe mitään tarvetta niitä "korjata", vaikka rahaa olisi. Elämässä on muunlaiset arvot kuin ulkokuori. Hoikkia tai normaalipainoisia tosin useimmat on, joten ehkä siihen kokisi pientä sosiaalista painetta, jos itse olisi ylipainoinen. Ei niinkään siksi, että ihmiset ajattelisivat lihavuutta ällöttävänä, vaan siksi että terveelliset elämäntavat ja liikkuva elämäntapa on suosiossa, ja siitä yleensä seuraa ettei ainakaan kovin paljon ylipainoa ole. Keski-iässä toki voi vähän varsinkin naiset tukevoitua, ja se on ok.
Ja tosiaan useimmat naiset tuntuu olevan akateemisia, joten ei päde se täällä usein hoettu juttu, että naisen koulutuksella ei ole pariutumisessa mitään väliä. Monet näistä ei-julkisten ammattien varakkaista miehistä nimenomaan haluaa älykkään ja sivistyneen kumppanin, ulkonäkö on sille toissijaista. Ei merkityksetöntä tosin, hyvin vähän näkee "susirumia" naisia, mutta eipä juuri kyllä supernäyttäviäkään. Sellaisia tavallisen ja usein sporttisen näköisiä, luonnollisia.
Tiedä sitten olenkohan minäkin tällainen. Mieheni on pörssiyrityksen toimitusjohtaja. Me tavattiin jo yliopistolla aikanaan, siinä yhdessä laskuharjoituksia pähkiessämme ihastuimme toisiimme ja aloimme seurustella. Eli ihan opiskelu-yhteistyön ja avunannon perusteella kaveruuden kautta ihastuttiin. Eikä miehellä toki silloin ollut sen ihmeempää statusta, varakkaasta suomenruotsalaisesta suvusta hän tosin on, mutta ihan tavis opiskelijapoika oli silloin. Siksipä hän ehkä ottikin ihan tämmöisen tavallisen näköisen maatiaisnaisen, ei siinä vaiheessa varmaan ollut mitään ajatuksia että jotenkin saisi paremmankin. Meillä oli mukavaa yhdessä, joten mentiin yhteen.
Ja yhdessä on oltu kohta 30 vuotta, molemmat omia uriaan luoden. Molemmat on tässä vuosikymmenten varrella luonnollisesti rupsahdettu, eikä ulkonäkö ole kummallekaan mitenkään tärkeä asia elämässä. Itse olen työläisperheen kasvatti, ja minulle se on jotenkin yllättävää miten paljon raha, ja varsinkin vanha raha, antaa miehelle ja sukulaisilleen itsevarmuutta olla juuri oma itsensä "parantelematta". Itsekin olen kehittänyt ajan myötä sellaisen itsevarmuuden, joka ei tosin perustu hienoon sukuhistoriaan eikä edes mieheeni, vaan ajatukseen siitä että jokaisella ihmisellä on yhtäläinen ihmisarvo juuri sellaisena kuin on, joten en halua lähteä linjalle jolla hyväksyntää pitäisi jotenkin anella esim. ulkonäöllään.
kynsien ihailija kirjoitti:
"ei noidankynsiä"
Musta naisten hienot kynnet ovat kauniita, varsinkin jos ovat luonnolliset ja muuten hyväkuntoiset. No en tosin ole mikään statusmies.
Noidankynsillä tarkoitin sellaisia hyvin pitkiä tekokynsiä. Ap
"Jos kuulut ylempään keskiluokkaan, ei teistä kumpikaan voi kuulua tuohon statusmäärittelyyn, jonka itse asetit. Ja pointtihan oli se, että puhut kovin yksipuolisesti ja minä toin sen, "toisen yksipuolisen" ajatuksen mukaan. "'
Ihmiset eivät tietty koko ketjua jaksa lukea, en jaksa itsekään, jos se alkaa olla pitkä, mutta sanottakoon, että jo muutamaan kertaan olen sanonut, että minä en ole statusnainen eikä miehenikään ole tuon oman määritelmäni mukainen statusmies.
Jokaisen tuttavapiiri on jonkun verran painottunut hänen taustansa ja muiden tekijöiden suuntaisesti eli olen kanssasi siitä samaa mieltä, että ei minun (tai jonkun toisen) näkemys ole koko totuus asiasta. Siksi en ole kertaakaan ottanut kantaa vaikkapa siihen minkä verran pettämistä on, koska siitä eivät ulkopuoliset välttämättä tiedä, joten käytettävissä on vain tutkimustietoa aiheesta yleisesti.
Se tiedetään tilastoista, että mitä korkeampi yhteiskunnallinen asema, sitä vähemmän erotaan. Ja mitä pitempi liitto, sitä harvinaisempaa on erota (kaikissa tuloluokissa). Eroamiset kasautuvat samoille henkilöille eli 60 prosenttia ensimmäisistä liitoista kestää, 40 prosenttia ensimmäisistä liitoista päätyy eroon. Suurin osa eroista tapahtuu avioliiton ensimmäisinä vuosina, toinen piikki sattuu siihen, kun lapset aikuistuvat. En jaksa googlata näistä tiedoista linkkejä, mutta ovathan ne olleet monesti täällä, itse olen linkannut ainakin kerran ja muut myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voin vahvistaa, tällaisena vaimona. Ei meidän piireissä esim. pelätä ikääntymistä ja sen merkkejä lainkaan. Muukaan ulkonäköturhamaisuus ei ole ollenkaan muotia. Näkyy vinoja hampaita, hamsteripusseja leukaperissä tms, eikä ihmiset koe mitään tarvetta niitä "korjata", vaikka rahaa olisi. Elämässä on muunlaiset arvot kuin ulkokuori. Hoikkia tai normaalipainoisia tosin useimmat on, joten ehkä siihen kokisi pientä sosiaalista painetta, jos itse olisi ylipainoinen. Ei niinkään siksi, että ihmiset ajattelisivat lihavuutta ällöttävänä, vaan siksi että terveelliset elämäntavat ja liikkuva elämäntapa on suosiossa, ja siitä yleensä seuraa ettei ainakaan kovin paljon ylipainoa ole. Keski-iässä toki voi vähän varsinkin naiset tukevoitua, ja se on ok.
Ja tosiaan useimmat naiset tuntuu olevan akateemisia, joten ei päde se täällä usein hoettu juttu, että naisen koulutuksella ei ole pariutumisessa mitään väliä. Monet näistä ei-jul
Tutulta kuulostaa kaikki mitä sanot.
Kuten aluksi sanoin, niin ainakin mun läheismimmässä ystäväpiirissä sitä pidettäisiin ehkä jopa vähän säälittävänä (tai naurettavana), jos joku menisi leikkauksiin tai kiristyksiin. Joku vieraampi ihminen juhlissa on minustakin epäillyt, että minulle olisi tehty jotain. Koin sen aika loukkaavana, koska en todellakaan ikinä tekisi tuollaista. Ja palstan perusteella ilmeisesti on paljonkin ihmisiä, jotka "tietävät" miten kaikki varakkaat naiset ovat leikattuja ja täytettyjä, heidän miehensä ostavat seksiä ja pettävät yms. Ja kuten monesti, "varma tieto" on pelkkää juoruilua.
Tekisi mieli kertoa tästä yksi esimerkki, jota ollaan monesti naurettu, mutta en voi, koska siitä voisi tunnistaa. Mutta "varma tieto" oli niin varmaa, että minua epäiltiin valehtelijaksi, kun kerroin miten asia oikeasti on :) Ehkä kuitenkin tiedän omat asiani paremmin kuin vieras ihminen. Ap
Itse asiassa useimmilla heistä on kyllä IG, mutta se on yksityinen eikä siellä ole mitään persekuvia.
kynsien ihailija kirjoitti:
"ei noidankynsiä"
Noidankynnet ja hyvin hoidetut kynnet eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä näkee klassisen musiikin konserteissa. Eivät ole hoikkia vaan lyllertäviä lonkkakipuisia tanttoja vieläkin maski naamalla.
Et ole tainnut isommin klasarikonserteissa käydä. Ylipainoisia siellä on vähän, mutta vanhoja paljon. Ja sinäkin vanhenet, saatat joutua käyttämään rollaattoria tai pyörätuolia ihmisten ilmoilla.
Tuollainen kielenkäyttö vanhoja ihmisiä kohtaan on hävytöntä, mautonta ja rahvaanomaista. Ap
Tuo jolle kommentoit on palstaa terrorisoiva 56 vuotias ikisinkku mies, jonka mieliaiheita ovat pierut, eritteet ja naisten halveksiminen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedä sitten olenkohan minäkin tällainen. Mieheni on pörssiyrityksen toimitusjohtaja. Me tavattiin jo yliopistolla aikanaan, siinä yhdessä laskuharjoituksia pähkiessämme ihastuimme toisiimme ja aloimme seurustella. Eli ihan opiskelu-yhteistyön ja avunannon perusteella kaveruuden kautta ihastuttiin. Eikä miehellä toki silloin ollut sen ihmeempää statusta, varakkaasta suomenruotsalaisesta suvusta hän tosin on, mutta ihan tavis opiskelijapoika oli silloin. Siksipä hän ehkä ottikin ihan tämmöisen tavallisen näköisen maatiaisnaisen, ei siinä vaiheessa varmaan ollut mitään ajatuksia että jotenkin saisi paremmankin. Meillä oli mukavaa yhdessä, joten mentiin yhteen.
Ja yhdessä on oltu kohta 30 vuotta, molemmat omia uriaan luoden. Molemmat on tässä vuosikymmenten varrella luonnollisesti rupsahdettu, eikä ulkonäkö ole kummallekaan mitenkään tärkeä asia elämässä. Itse olen työläisperheen kasvatti, ja minulle se on jotenkin yllättävää mite
Tavallisuus on ehkä hyvin suomalainen arvo, olla tavallinen. Tavallisuus on suhteellista, mutta useinhan se viittaa käytännössä keskiluokkaisuuteen, yhteiskuntaluokka, johon suurin osa suomalaisperheistä kuuluu.
Teidän tarinanne kuulostaa hyvin tutulta eli suurin osa minunkin ystävistäni on tavannut puolisonsa opiskeluaikoina, jolloin kummallakaan ei ollut juuri mitään, saati statusta. Tosin itselläni oli jo tuolloin jonkinmoinen omaisuus, kun oli perinyt mm. asunnon. Parhaalla ystävälläni oli sama tilanne, mikä antoi pelivaraa moneen juttuun kyllä. Pystyimme matkustelemaan enemmän kuin muut ja sen sellaista. Mieheni oli yrittäjä jo silloin kun hänet tapasin, yliopistoon hän meni minua myöhemmin ja valmistui sitten kun muilta töiltään ehti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa useimmilla heistä on kyllä IG, mutta se on yksityinen eikä siellä ole mitään persekuvia.
Minullakin on ig ja fb, mutta ei siellä ole paljon muuta kuin profiilikuvat. Käytän noita harrastukseni takia. Mun ystävistä ei taida olla ollenkaan noita tilejä eikä minullakaan ollut vielä silloin, kun olin työelämässä, ammattiini liittyvistä syistä (pääsee vain vähemmällä vaivalla). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä näkee klassisen musiikin konserteissa. Eivät ole hoikkia vaan lyllertäviä lonkkakipuisia tanttoja vieläkin maski naamalla.
Et ole tainnut isommin klasarikonserteissa käydä. Ylipainoisia siellä on vähän, mutta vanhoja paljon. Ja sinäkin vanhenet, saatat joutua käyttämään rollaattoria tai pyörätuolia ihmisten ilmoilla.
Tuollainen kielenkäyttö vanhoja ihmisiä kohtaan on hävytöntä, mautonta ja rahvaanomaista. Ap
Tuo jolle kommentoit on palstaa terrorisoiva 56 vuotias ikisinkku mies, jonka mieliaiheita ovat pierut, eritteet ja naisten halveksiminen.
Tietääksesi kuka kukin on, sinun tulisi nähdä kommentoijan IP-osoite ja olla mode? Ap
Onpahan nyt taas paljon sitä itseään. Aloittaja laittoi tulille ketjun pelkästään kehuakseen itseään. En edes viitsi lukea sitä kokonaan.
Minuun itseenikin sopii melkein koko lista joitakin yksityiskohtia lukuun ottamatta, tärkeimpinä oikeistokonsuilun ja ilkeän naureskelun muiden ihmisten ulkonäölle puuttuminen. Ehkä juuri siksi status ei miehessä kiinnosta, ennemminkin vain sivistys, käytöstavat ja mukava luonne.
Eihän niiden lasten tarvitse enää perheyritystä hoitaa, aina voi palkata ulkopuolisen ja pätevämmän johtamaan. itse asiassa se usein kannattakin, se on muuten ihan tutkimuksella todettu että yritykset jossa johto peritytetään esim vanhimmalle pojalle on vähemmän tehokkaita. Ihan mielivaltainen perustehan tuo onkin.
Geenien periytymisestä huolimatta väittäisin että korrelaatio esim älykkyydessä useamman sukupolven takaiseen sukulaiseen on melkoisen vähäinen. regression to the mean myös vaikuttaa, poikkeuksellisen henkilön jälkeläiset taantuvat keskinkertaisiksi.
ihme myytillistämistä koko ketju.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niiden lasten tarvitse enää perheyritystä hoitaa, aina voi palkata ulkopuolisen ja pätevämmän johtamaan. itse asiassa se usein kannattakin, se on muuten ihan tutkimuksella todettu että yritykset jossa johto peritytetään esim vanhimmalle pojalle on vähemmän tehokkaita. Ihan mielivaltainen perustehan tuo onkin.
Geenien periytymisestä huolimatta väittäisin että korrelaatio esim älykkyydessä useamman sukupolven takaiseen sukulaiseen on melkoisen vähäinen. regression to the mean myös vaikuttaa, poikkeuksellisen henkilön jälkeläiset taantuvat keskinkertaisiksi.
ihme myytillistämistä koko ketju.
Kiva termi tuo myytillistäminen, en ollut ennen kuullutkaan. Mutta vähän turha suurellinen termi tekstiini nähden, joka on vain keskustelunavaus vauvapalstalla ;)
Olen jonkun verran perehtynyt eurooppalaisten perheyritysten historiaan, se on hyvin kiinnostavaa, koska siihen nivoutuu niin paljon muutakin kuin taloutta, suhdanteita ja tuotekehitystä. Kun lukee vaikka 15 yrityshistoriaa (jos ne on hyvin kirjoitettu), pääsee hyvin laajalti sisälle kyseisen toimialan toimintaedellytyksiin kussakin historiallisessa tilanteessa sodat, lamat ja politiikat taustakuvana.
Minäkin luin uutisen mainitsemastasi tutkimuksesta, en itse tutkimusta lukenut, mutta uutisen perusteella lopputulos vaikuttaa vähän yksioikoiselta, sillä yrityshistorioista näkee miten moni asia voi mennä pieleen, tärkeimpänä tietysti tuotekehitys ja suhdanteiden vaikutus, mutta niin kuin jo toin ilmi, myös perhesuhteet ja avioliitto voivat vaikuttaa perheyrityksen menestykseen ainakin yrityksen alkuvaiheissa, kun se ei vielä ole kovin suuri.
Kun perheyritys menestyy ja laajenee, se voi pitää paikallisuutta ja sukuyrityksen eetosta johtotähtenään, mutta oman suvun voimin ei pärjätä laajetessa. Monissa tapauksissa on toimittu niin, että johtajat tuotetaan omasta talosta pikkuhiljaa jollakin konstilla. Koko kylä on saattanut laajeta laajenevan konsernin myötä kaupungiksi ja muodostaa paikallistalouden tukipilarin. Esimerkiksi erään saksalaisen, monialaisen, raskaan kaluston yrityksen työntekijöillä on oma "ammattikoulu" jo melkein sata vuotta, työntekijät aloittavat jo alakoulussa vaikkapa tekniikan ideatyöpajoissa ja jatkavat siitä aikuistuttuaan tuotekehittelyyn tai muihin yrityksen tehtäviin, jos innostusta ja lahjoja löytyy.
Aika hienoa mielestäni, ja tuollaisia yrityksiä on Euroopassa paljon. Suomessa tuollaista ei tietääkseni juuri ole, vaikka ammattikouluista ainakin vielä kasarilla valmistuttiin täsmätyönä sellutehtaan töihin. Se on kuitenkin erilainen konsepti, kun valtio huolehti kustannuksista. Toki saksalaisessa mallissa nykyään käydään muitakin kouluja kuin yrityksen omaa "ammattikoulua".
Nyt menee jo paljon ohi aiheen, itse aihe taitaa olla jo loppuunkaluttu ja kommentit alkavat kiertää kehää, koska jengi ei jaksa lukea koko ketjua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpahan nyt taas paljon sitä itseään. Aloittaja laittoi tulille ketjun pelkästään kehuakseen itseään. En edes viitsi lukea sitä kokonaan.
Minuun itseenikin sopii melkein koko lista joitakin yksityiskohtia lukuun ottamatta, tärkeimpinä oikeistokonsuilun ja ilkeän naureskelun muiden ihmisten ulkonäölle puuttuminen. Ehkä juuri siksi status ei miehessä kiinnosta, ennemminkin vain sivistys, käytöstavat ja mukava luonne.
Mitä on oikeistokonsuilu? Ap
"Laminaattien ylläpitäminen on työlästä eikä ne ole yhtä helposti hygieeniset kuin omat hampaat, mutta kyllä esim.Meghan Marklella on minusta melkein aidon näköiset laminaatit. Kruunujakin olen kyllä nähnyt, jotka näyttää tekohampailta."
Olisi kamalaa, jos pitäisi turvautua teetettyihin hampaisiin, koska kuluttajan on mahdoton tietää kuka hammaslääkäri pystyy tekemään omien hampaiden ihanteellisen näköiset hampaat. En viitsi sanoa suomalaispolitiikon nimeä, jonka ulkonäön teetetyt hampaat ovat pilanneet täysin, hän näyttää majavalta. Ap