Millaisia ovat ns. statusmiesten vaimot
Statusmiehillä en tarkoita viihdejulkkiksia ja vauraita yrittäjiä, jotka viihtyvät julkisuudessa, vaan harmaita eminenssejä tai vain virkansa puolesta harvoin julkisuudessa olevia miehiä, joilla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Suurten pörssiyhtiöiden, kauppajättien, metsäyhtiöiden, pankkien, virastojen, eläkelaitosten, sairaalapiirien johto sekä valtion ylin johto (ministeriöiden ylimmät virkamiehet). Ne ihmiset, joiden käsissä on suomalaisten elämä hyvin pitkälti - he eivät siis pääosin ole poliitikkoja.
Heidän vaimonsa ovat aivan muuta mitä täällä yleensä ajatellaan. He ovat pitkään naimisissa olleita pareja (statusmies ei voi olla alle nelikymppinen), akateemisia (usein itsekin johtotehtävissä), hoikkia tai normaalipainoisia, oikeistolaisia, maltillisia, konservatiivisia, hillittyjä, hyvin yksityisiä - kenelläkään ei ole ig- tai fb-tilejä, joissa esiteltäisiin omaa elämää (työtehtävään liittyvä voi olla). Heillä ei ehdottomasti ole minkäänlaisia teko- tai muoviosia, ei noidankynsiä, teippihiuksia, rasvaimuja ja kauneusleikkauksia, vaan he suhtautuvat tuollaiseen erittäin kielteisesti ja naureskellen (sekä miehet että naiset).
He harrastavat kulttuuria, jotkut urheilua, kulinarismia myös. He pitävät yksinkertaisesta mökkielämästä esimerkiksi saaristossa, he eivät käy rantalomilla, vaan kaupunki- ja kulttuurikohteissa (esim. oopperajuhlat, konsertit, patikointi Alpeilla jne.). Ehkä tärkein tunnusmerkki on se, että he ovat hyvin yksityisiä ja viihtyvät omissa oloissaan kaltaistensa seurassa.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset ei ole pinnallisia, vaikka rahaa löytyisi. Voivat tutustua myös ihmisiin jotka eivät kirjoita kaikkia yhdyssanoja oikein.
Ja useimmilla tuntemistani rikkaista miehistä Ei ole kaunista naista. Kauniita naisia ei ole paljoa ja niitä ei kaikille riitä. Tai sitten eivät halua niitä vaan tavallisen puolison josta ei tarvitse tuntea alemmuutta tms.
Viestistäsi vielä se, että minä en puhunut aloituksessani rikkaista miehistä, vaan ns. statusmiehistä. Määrittelin myös mitä sillä tarkoitin. Ap Mitä status sitten tarkoittaa jos ei rikkautta/varallisuutta?Itse ainakin ymmärrän niin että status=asema/maine.Asia johon varallisuus vaikuttaa aika merkittävästi.Harvemmin duunareilla tai työttömillä on kovin merkittävä status yhteisössään.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa vaimot ovat ihmisiä laidasta laitaan kuten nämä miehetkin luonteensa ja kiinnostustensa suhteen, osa kultturelleja, osa jostain ihan muusta kiinnostuneita. Moni myös arvostaa muita asioita parisuhteessaan enemmän kuin läheistä suhdetta kulttuuriin tai koulutustasoa. Työ ja rakkausasiat ovat usein erilliset, eikä vaikutusvaltaisen harmaan ihmisen tarvitse olla kuivakka vapaa-ajallaan.
Hyvä esimerkki tällaisesta ns. eri maailmojen pariskunnasta vaikka Juha Tapio ja hänen vaimonsa tai Pekka Haavisto ja Antonio.
On monenlaisia aviopareja, mutta aloituksessani määrittelin hyvin tarkasti sen mistä puhun. Näitä ihmisiä ei Suomen kokoisessa maassa kovin paljon ole. Eivätkä nuo mainitsemasi ihmiset kuulu heihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset ei ole pinnallisia, vaikka rahaa löytyisi. Voivat tutustua myös ihmisiin jotka eivät kirjoita kaikkia yhdyssanoja oikein.
Ja useimmilla tuntemistani rikkaista miehistä Ei ole kaunista naista. Kauniita naisia ei ole paljoa ja niitä ei kaikille riitä. Tai sitten eivät halua niitä vaan tavallisen puolison josta ei tarvitse tuntea alemmuutta tms.
Viestistäsi vielä se, että minä en puhunut aloituksessani rikkaista miehistä, vaan ns. statusmiehistä. Määrittelin myös mitä sillä tarkoitin. Ap Mitä status sitten tarkoittaa jos ei rikkautta/varallisuutta?Itse ainakin ymmärrän niin että status=asema/maine.Asia johon varallisuus vaikuttaa aika merkittävästi.Harvemmin duunareilla tai työttömillä on kovin merkittävä status yhteisössään.
Lue uudelleen aloitus. Ei tarvitse kiistellä varallisuuden merkityksestä, siitä olemme samaa mieltä. Kaikilla varakkailla ihmisillä ei kuitenkaan ole statusta ja vaikutusvaltaa (suurimmalla osalla ei ole). Ap
Uramiesten vaimot ovat uranaisia. Aivan kaikilla pariskunnilla, joita tunnen, menestyneellä miehellä on yhtä menestynyt vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Uramiesten vaimot ovat uranaisia. Aivan kaikilla pariskunnilla, joita tunnen, menestyneellä miehellä on yhtä menestynyt vaimo.
Totta, poikkeus vahvistaa säännön. Ap
Se alkaa jo nuoresta lähtien. Aika moni löytää seurustelukumppanin opiskeluista yliopistossa, eivätkä he ole silloin vielä pitkälle työuralla edenneitä. Silti kuitenkin käy niin, että lopoutuloksena kumpikin puolisoista on todella menestyneitä. Mikä siihen vaikuttaa? Varmaan samanlainen arvomasilma, että on samanlaiset elämäntavoitteet pohjimmiltaan. Ja tutkitustihan puolisot ovat yleensä älyllisesti samantasoisia keskenään. Samanlaiset ihmiset parituvat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa vaimot ovat ihmisiä laidasta laitaan kuten nämä miehetkin luonteensa ja kiinnostustensa suhteen, osa kultturelleja, osa jostain ihan muusta kiinnostuneita. Moni myös arvostaa muita asioita parisuhteessaan enemmän kuin läheistä suhdetta kulttuuriin tai koulutustasoa. Työ ja rakkausasiat ovat usein erilliset, eikä vaikutusvaltaisen harmaan ihmisen tarvitse olla kuivakka vapaa-ajallaan.
Hyvä esimerkki tällaisesta ns. eri maailmojen pariskunnasta vaikka Juha Tapio ja hänen vaimonsa tai Pekka Haavisto ja Antonio.
On monenlaisia aviopareja, mutta aloituksessani määrittelin hyvin tarkasti sen mistä puhun. Näitä ihmisiä ei Suomen kokoisessa maassa kovin paljon ole. Eivätkä nuo mainitsemasi ihmiset kuulu heihin. Ap
Pahoittelen, en jaksanut lukea loppuun asti kirjoitustasi, esim. millä määrittelet statusmieheksi luokitteluun pääsemisen. Ilmeisesti kriteerit olivat kovin tiukat, elleivät kovapalkkaiset johtajat, alansa huiput, korkean tason akateemiset, ministerit jne ole statusmiehiä.
Onko Juha Tapio toimitusjohtaja Raija Tapion statuspuoliso?
AP:n statuspuoliso on ylilaudan trolli?
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa jo nuoresta lähtien. Aika moni löytää seurustelukumppanin opiskeluista yliopistossa, eivätkä he ole silloin vielä pitkälle työuralla edenneitä. Silti kuitenkin käy niin, että lopoutuloksena kumpikin puolisoista on todella menestyneitä. Mikä siihen vaikuttaa? Varmaan samanlainen arvomasilma, että on samanlaiset elämäntavoitteet pohjimmiltaan. Ja tutkitustihan puolisot ovat yleensä älyllisesti samantasoisia keskenään. Samanlaiset ihmiset parituvat keskenään.
Juuri näin. Kaikki tuntemani parit ovat olleet yhdessä nuoresta asti. Omat vanhempani ovat olleet jo naimisissakin yli 50 vuotta, edelleen rakastuneita. Taustat ovat hyvin samanlaiset, mistä tulee samanlainen elämäntyyli ja arvot. Ja kuten sanot, äo on tutkitusti pareilla suurin piirtein samaa tasoa.
Tutkitusti hyväosaisuus kasautuu, parinvalinta on aika keskeinen asia elämässä, koska vaihtuvat suhteet häiritsevät keskittymistä työuraan. Korkea status tarkoittaa vakautta, pitkäjänteisyyttä ja korkeaa älykkyysosamäärää, mikä näkyy myös parinvalinnassa ja kyvyssä ylläpitää tyydyttävää parisuhdetta. Haasteena on tosiaan se, että molemmilla on yleensä vaativa ammatti ja tiukat paineet sieltä. Jos parisuhde ei suju, on se riski vähän kaikelle. Siksi onkin vähän hämmästyttävää, että kukaan näistä pareista ei ole eronnut. Haasteita on ollut roppakaupalla, yksikin pariskunta on jopa välillä asunut eri maanosissa.Ap
Minä en ole koskaan tavannut Suomessa oikeita yläluokkaisia ihmisiä. Nousukkaita riittää... Meidän pitäisi tietää ketkä ovat näitä ihmisiä jotka oikeasti siis pitävät valtaa täällä...
Pitäisikö katsoa tätä Linnanjuhlaa 1988? Miksi? Sehän kestää tunnin? Porukka on kovin erityyppistä kuin 100 vuotta sitten... En jaksa nyt alkaa tätä katsomaan...
Oikeasti entisajan yläluokkaiset tekivät itse sen mitä toiset sitten kävivät katsomassa... Nousukkaat imitoivat heitä... suuremmista massoista puhumattakaan, mutta heiltä puutuu kyky... se on kyky mikä erottaa ihmiset toisista... ei se mitä loppujen lopuksi tekevät (tämmösessäkin maailmassa)... En ihan ymmärrä mitä kulttuuria nk virkamiehet luovat... virkamiehet ovat mitä omituisin ja nykypäivänä varsin paisunut luokka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, en jaksanut lukea loppuun asti kirjoitustasi, esim. millä määrittelet
Määrittelen sen jo ihan aluksi ja hyvin selkeästi. Ministerillä ei ole pysyvää valtaa, siksi hän ei ole statusmies, paitsi jos hän on ollut ministerinä monta kertaa ja omaa näin ollen isot verkostot ja usein myös muita vaikutusvaltaisia tehtäviä. Statusmies on mies, jolla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, ja se on useimmiten näkymätöntä suurelle yleisölle. (Sen kyllä kirjoitin jo aloituksessa.) Ap
Kauneus on katsojan silmissä osittain. Miksi ajattelet, että kauniin puolison seurassa tuntisi alemmuutta? Itselleni se on yllättävä ajatuskulku?
Siksi, koska moni tuntee alemmuutta jos toinen on paljon paremman näköinen kuin itse. Ei tietenkään kaikki. Osittain joo, mutta kyllä kaikki tietää kuka nainen on kaunis ja kuka ei ole vaikka tekisi mitä.
Hoikkuus esim ei tee vielä kaunotarta, vaan vaatii sattuman että ihminen on oikeasti kaunis eikä vain leikisti, ja näitä kaunottaria on joku 0,5 prosentti suomalaisista. Ja jos "statusmies" valitsee myös muun perusteella naisensa kun ulkonäön, niin jostain pitää joustaa koska niitä kauniita ei ole paljoa. Eikä varsinkaan niitä kauniita jotka vielä hankkivat akateemisen uran tms, koska usein löytävät jo helpommalla miehen tms.
Vierailija kirjoitti:
Onko Juha Tapio toimitusjohtaja Raija Tapion statuspuoliso?
Aloitus käsittelee vain statusmiehiä, ei statusnaisia. En tunne näitä tapauksia lainkaan, mutta mielestäni statusta on yhteiskunnallinen vaikutusvalta. Viihdealalla ei ole sitä. Ap
AP kuvaili juuri minut/meidät.
Minulla on kuitenkin salainen pahe, jota en ikinä paljasta ystävilleni: luen ja joskus kommentoinkin tällä palstalla. Mitä minä tästä saan? Ehkä elämän realiteettien ymmärtämistä jollain tavalla, yhä uudelleen ja uudelleen hämmästyn, että noinko huonosti asiat niin monella asiat on?
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmissä osittain. Miksi ajattelet, että kauniin puolison seurassa tuntisi alemmuutta? Itselleni se on yllättävä ajatuskulku?
Siksi, koska moni tuntee alemmuutta jos toinen on paljon paremman näköinen kuin itse. Ei tietenkään kaikki. Osittain joo, mutta kyllä kaikki tietää kuka nainen on kaunis ja kuka ei ole vaikka tekisi mitä.
Hoikkuus esim ei tee vielä kaunotarta, vaan vaatii sattuman että ihminen on oikeasti kaunis eikä vain leikisti, ja näitä kaunottaria on joku 0,5 prosentti suomalaisista. Ja jos "statusmies" valitsee myös muun perusteella naisensa kun ulkonäön, niin jostain pitää joustaa koska niitä kauniita ei ole paljoa. Eikä varsinkaan niitä kauniita jotka vielä hankkivat akateemisen uran tms, koska usein löytävät jo helpommalla miehen tms.
Ahaa, kiitos vastauksesta. Ei hoikkuus tee kaunotarta, mutta miehet pitävät eri näköisiä kauniita naisia kauniina. Esimerkiksi yksi tykkää pitkäjalkaisista mallityypeistä, toinen lyhyeistä ja siroista, kolmas kurvikkaista ja isorintaisista missityypeistä. Ainakin nuo kaunotartyypit ovat olemassa. Ja kyllä heitä enemmän on kuin 0,5 prosenttia suomalaisnaisista. Paljon enemmän. Ehkäpä ajattelet, että vain sinun mielestäsi kaunis nainen on oikea kaunotar.
Kuten jo kirjoitettiin, pariutuminen tapahtuu samoissa piireissä nuorena, kun opiskellaan. Kuvaavaa on se, että tunsin mieheni parhaan ystävän vaimon, vaikka tutustuimme vasta kolmekymppisenä paremmin miestemme kautta. Suomen kokoisessa maassa piirit ovat pienet. Ap
Vierailija kirjoitti:
AP kuvaili juuri minut/meidät.
Minulla on kuitenkin salainen pahe, jota en ikinä paljasta ystävilleni: luen ja joskus kommentoinkin tällä palstalla. Mitä minä tästä saan? Ehkä elämän realiteettien ymmärtämistä jollain tavalla, yhä uudelleen ja uudelleen hämmästyn, että noinko huonosti asiat niin monella asiat on?
Meillä on siis sama pahe vai onko tämä jopa pieni addiktio :) Ap
Osuvaahan tämä on osittain. Mutta olen itse tällaisen statusmiehen ex-vaimo. Olen kyllä enemmän keskustaa kuin oikeistoa.
Harrastan enemmän urheilua kuin kulttuuria, vaikka kulttuurin parissa oli aikaisempi työni. Lisähärpäkkeitä minulla ei ole, ja kaunis olen piirteiltäni, mutta mieheni salaa kuolasin juuri toisenlaisia naisia kuin minä. Yritti minuakin saada pukeutumaan kuin tyrkky, ei tosin tietenkään aina, mutta välillä.
Minun koulutukseni oli korkeampi kuin miehen, joten ei kaikki "statusmiehet" ja johtajat ole käynyt tiedekorkeakoulua.
Niin, ja matkustelusta. Tykkään myös rantakohteista.
Ero tuli minun aloitteesta, juuri siksi, koska moni näistä miehistä salaa haaveilee niistä tyrkyistä ja käyttää tilanteen hyväkseen heti kun saa. Pettäminen on muutenkin yllättävän yleistä, mutta siltä moni sulkee silmät. Ette tiedäkään, kuinka monta statustyökaveria yritti minun petiin. Ei minulla muuta...
Vartalo ei kerro edelleenkään kauniista kasvoista.
Ei ole noin typistettyjä tyyppejä. Voi olla esim pieni ja kurvikas, mutta ruma ja tällöin ei puhuta kaunottaresta..