Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette/olitte suhteessa alkoholistin kanssa

Vierailija
18.05.2024 |

Tuntuu että oon nyt jumissa omassa elämässäni ja elän jotain ihme kulissia. Tulee varmaan pitkä teksti.

Mieheni on alkoholisti ja taas kännissä kuten eilenkin. Ottaa joka viikonloppu molempina päivinä ja lomilla paljon enemmän. Vit#ttaa jo valmiiksi tuleva kesälomakin kun tietää että alkoa kuluu. Mies on humalassa mukava, hauska, on lasten kanssa ja lapset viihtyy hänen kanssaan. Itse vaan kärsin tilanteesta ja ärsyttää toisen päihtymys ja se kun jossain vaiheessa iltaa on niin humalassa että puhe sössöttää ja näyttää että naamakin roikkuu.  Viikonloput menee niin että jossain vaiheessa päivää/iltaa vetäydyn omiin oloihini eli olen yläkerrassa yksikseen puhelimella tai sitten katselen sarjoja läppäristä. Ahdistaa olla miehen lähellä viikonloppuisin ja silloin kun juo.

Ollaan sovittu että mies nukkuu viikonloppuisin vieraahuoneessa että saan nukuttua kun humalassa kuorsaa kovaan ääneen ja se haju... Yhteen aikaan tuli aina valittamaan ja syyllistämään kun en osallistu peleihin tai vietä aikaa muiden kanssa. Nyt onneksi lopettanut sen kun olen sanonut että siedän hänen juomistaan niin hän saa luvan sietää sitä että mä en sitä jaksa katsella.

Lasten takia tässä olen. Tyttäreni on joskus sanonut että olisi kamalaa jos me erottaisiin. Hänen ystävien vanhemmat erosi tuolloin. Tästä aikaa noin vuosi ja tytär nyt 14. Hän on todella herkkä eli varmasti ottaisi eron todella raskaasti. Muutkin lapset varmasti (he poikia ja 2 jo vähän tytärtä vanhempia ja 1 nuorempi.) mutta varsinkin tytär reagoisi eroon.

Minulla ei ole ketään jolle voisin tästä puhua. En uskalla ottaa asiaa esiin missään terveydenhuollossakaan tms koska en halua lastensuojelua tähän kun lapsilla ei mitään hätää ole. Nytkin mies pelaa lasten kanssa ja ovat porealtaassa.

Olen sanonut viime aikoina monesti että hakisi jotain apua ja lopettaisi juomisen. Lupaa vähentää mutta sanahelinää. Näin ollut oikeastaan aina ja yhdessä ollaan oltu noin 20 vuotta. Läheisyyttä on edelleen ja joka päivä mies kertoo rakastavansa. Juominen vaan pilaa kaiken. En tiedä mitä tällä aloituksella edes haen mutta oli pakko päästä johonkin tämä asia purkamaan.

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
2/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsetko avioeroa tai eroa avopuolisosta?

Kun avo- tai avioliitto on päättymässä eroon, monista asioista on neuvoteltava ja edessä on käytännön järjestelyjä. Tästä oppaasta saat neuvoja esimerkiksi avioeron hakemiseen ja omaisuuden ositukseen tai jakoon. Lisäksi opas ohjaa tuen pariin, jos oma tai perheenjäsenten jaksaminen on koetuksella.

https://www.suomi.fi/oppaat/ero?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-6eulvaX…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikanava

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

https://keskustelu.paihdelinkki.fi

Vierailija
4/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä hänet saamaan apua. Älä mahdollista juomista.

Vierailija
5/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ainoa elämäsi. Miten sen haluat elää?

Al-Anon auttoi aikoinaan minua löytämään omat ratkaisuni.

Vierailija
6/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua haittaa se vain koska siitä nyt kuuluu harmistua. Lapsillakaan ei ole sun sanojen mukaan mitään hätää, mutta sä kiukuttelet ja sä et halua viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
7/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin, että lastesi vuoksi et halua erota. Lastesi vuoksi sinun tulee erota. 

Vierailija
8/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapset kärsivät tuosta vaikkeivat sitä näytäkään. Isä ei ole oma itsensä. Apua mies hakee jos itse haluaa.

Vierailija
9/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valitsee mieluummin tutun helvetin kuin tuntemattoman taivaan ja vain siksi kun ei ole mitään kokemusta siitä taivaasta eikä rohkeutta yrittää päästä sinne. Lapsia ei kannata kuunnella. Ne ei ymmärrä omaa parastaan varsinkaan kun niillä ei ole kokemusta siitä.

Vierailija
10/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua haittaa se vain koska siitä nyt kuuluu harmistua. Lapsillakaan ei ole sun sanojen mukaan mitään hätää, mutta sä kiukuttelet ja sä et halua viettää aikaa yhdessä.

Mistä siis kuuluu harmistua? Katselisitko itse selvinpäin ollessasi humalassa sössöttävää kumppania? Ei mua haittaisi jos ottaisi sen verran että olisi pikku hiprakka mutta jossain vaiheessa humalatilan kasvaessa ei enää kiinnosta katsella ja menen omiin oloihini.

Ap

Vierailija
11/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä siis kuuluu harmistua? Katselisitko itse selvinpäin ollessasi humalassa sössöttävää kumppania? Ei mua haittaisi jos ottaisi sen verran että olisi pikku hiprakka mutta jossain vaiheessa humalatilan kasvaessa ei enää kiinnosta katsella ja menen omiin oloihini.

Ap

No siinä tapauksessa valehtelet itsellesi ja meille, että lapsilla ei ole hätää. Jos siis noin pahassa kunnossa on.

Vierailija
12/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies nautti ja lapset nauttivat, ainoastaan sinä et. Alkoholistilapsuus? Narsismi kun et olekaan kokoajan kaikkien ihailema keskipiste? Olet mustasukkainen alkoholille koska itsetuntosi on niin heikko.Se ei ole miehesi vika.

Vetäydy sen puhelimesi kanssa yläkertaan, käperry katkeruuteesi ja itsesääliisi ja anna miehesi ja lastesi nauttia kesästä.

Vierailija
13/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset saavat äidinmaidossa sen että mikäli mies käyttää alkoholia niin että päihtymys näkyy ulospäin, vaikka vain sinulle, asiasta tehdään hevosenkokoinen haloo ja murehditaan kuinka se sika olisi jo jätetty jos ei olisi lapsia.

Vierailija
14/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä uskalsin lopullisesti jättää alkoholisti miehen, niin meni vuosi siitä kun tapasin nykyisen aviopuolison, raittiin ja komean. Naimissa nyt 6 v. Lapsetkin tykkäävät enemmän hänestä, kuin juoposta isästään.

Vierailija
15/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset saavat äidinmaidossa sen että mikäli mies käyttää alkoholia niin että päihtymys näkyy ulospäin, vaikka vain sinulle, asiasta tehdään hevosenkokoinen haloo ja murehditaan kuinka se sika olisi jo jätetty jos ei olisi lapsia.

Mun anoppi on tällainen. Joskus viettänyt viikonkin heidän kanssa lomaillen ja appiukosta ei ole mitään harmia missään vaiheessa vaikka pari kaljaa ottaisi, on aivan ihana niin ja selvinpäinkin. Anoppi sen sijaan kiukuttelee, paiskoo ovia, itkee, huutaa, kettuilee aika pahastikin ja on ainoa kellä on huono olla. Pilaa siinä lopulta kaikkien fiiliksen.

Vierailija
16/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna alkoholistille omaa aikaa ja rauhaa rakkaalle harrastukselleen.

Pohjimmiltaan hän vain tappaa tylsyyttään.

Alkoholisti on selvinpäin ollessaan kuitenkin mitä ihanin ja rakastettavin persoona.

Vierailija
17/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapset kärsivät tuosta vaikkeivat sitä näytäkään. Isä ei ole oma itsensä. Apua mies hakee jos itse haluaa.

Jos näkisin oikeasti että kärsisivät niin en miettisi kahta sekuntia. Kuopus menee nukkumaan siinä vaiheessa kun humalaa ei vielä huomaa sillä tavalla ja isommat sitten valvovat pitempään ja pelaavat isänsä kanssa wii:ta tai ottavat shakkiotteluita tai muuten vaan juttelevat. Mies ei sinällään muutu humalassa paitsi mykavammaksi. Ei koskaan suutu jos kritisoin juomista. On itsekin pahoillaan kun tietää että mulla paha olo tämän takia muttei silti halua olla ilman alkoa. 

Varsinkin tytär pelkää että eroamme ja olen sanonut että ei me erota. En voi tietenkään kysellä lasten mielipidettä tästä kun en halua että kantavat syyllisyyttä mistään.

Mun omat vanhemmat on myös käyttänyt alkoa viikonloppuisin eikä siitä jäänyt koskaan huonoa fiilistä. Päinvastoin isästänikin tuli mukavampi ja viikonloput oli meistä sisaruksista aina kivoja. Siksi ajattelen ettei nuo lapsetkaan tästä näytä kärsivän.

Mä en vaan itse pysty enää katsomaan miestäni päin kun on humalassa. Ekoina vuosina se ei haitannut mutta nyt vanhemmiten on alkanut ärsyttämään ja ehkä siinä ärsyttää sekin että kun on selvinpäin niin silloin ei tehdä koskaan mitään kivaa yhdessä. Aina pitää olla edes se yksi olut tms että pystyy jotakin kivaa tekemään perheen kanssa.

Ap

Vierailija
18/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti sanoi kun 15v. kysyin, että "äiti, oletko koskaan harkinnut avioeroa?". Iskä oli tuolloin nakellut huonekaluja. Äiti sanoi: "Olen, mutta en tee sitä lasten takia.". Minä huokasin. En helpotuksesta, vaan koska en tiennyt mitä sanoa. Olin toivonut äidin ja isän eroa siitä asti, kun tiesin sellaisen olevan mahdollista.

Äiti ja isä eros sitten vasta kun olin jo kolmikymppinen vakavasti mielenterveyssyrjäytynyt päihdeongelmainen ja ainoastaan nuorin sisarus asui vielä kotona. Hän halusi mieluumin muuttaa vuokrakaksioon äitin kanssa, kuin olla siellä omakotitalossa iskän kanssa.

Iskä oli harvoin fyysisesti väkivaltainen, eikä meillä ollut koskaan mustelmia. Kun olin 18v. mielenterveystoimiston asiakkaana tapasin psykiatrin ja hän kysyi: "Ovatko vanhemmat naimisissa ja ovatko he työelämässä?". Kyllä olivat, niinpä ei taustoistani haluttu tietää sen enempää ja niin edespäin sain pärjätä traumojeni kanssa omineni, enkä vieläkään 40v. ole työelämässä.

Näin meillä Kunnon Ihmisillä.

Vierailija
19/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ainoa elämäsi. Miten sen haluat elää?

Al-Anon auttoi aikoinaan minua löytämään omat ratkaisuni.

Tätä juuri mietin että yksi elämä ja tässäkö se menee. Jos olisin vain vastuussa itsestäni niin ei tarvitsisi miettiä. Täytyy tutustua noihin al anon juttuihin ja muihin mitä tässä on linkitetty. Varmaan odotan että tytär kasvaa sen verran isommaksi että teini-iän jutut on takana päin. Hänelle kaikki muutokset on tosi isoja juttuja. Esim muutimme toiselle paikkakunnalle kun hän oli 7 vuotias ja sitä kipuili vuosia vaikka saikin heti paljon uusia kavereita jotka ovat hänen elämässä tiiviisti tänäkin päivänä.

Ap

Vierailija
20/120 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vastauksista ap:n kirjoitukseen on just sellaisia, että ap varmaan miettii, miksi edes viitsi kirjoittaa tänne mitään. Puolustellaan juomista, haetaan syyllistä, ei tueta aloittajaa vaikeassa tilanteessa. Hohhoijaa.

Tuo tilanne on tosi inhottava koko perheelle ja päätösten tekeminen hyvin vaikeaa. Puoliso pitää saada itse ymmärtämään, mitä hänen juomisensa perheelle aiheuttaa. Neuvoisin puhumaan asiasta, vaikka sekin tuntuu vaikealta. Usein ulkopuolinen puuttuminen saa alkoholistin ymmärtämään omaa tilannetta paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi