Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette/olitte suhteessa alkoholistin kanssa

Vierailija
18.05.2024 |

Tuntuu että oon nyt jumissa omassa elämässäni ja elän jotain ihme kulissia. Tulee varmaan pitkä teksti.

Mieheni on alkoholisti ja taas kännissä kuten eilenkin. Ottaa joka viikonloppu molempina päivinä ja lomilla paljon enemmän. Vit#ttaa jo valmiiksi tuleva kesälomakin kun tietää että alkoa kuluu. Mies on humalassa mukava, hauska, on lasten kanssa ja lapset viihtyy hänen kanssaan. Itse vaan kärsin tilanteesta ja ärsyttää toisen päihtymys ja se kun jossain vaiheessa iltaa on niin humalassa että puhe sössöttää ja näyttää että naamakin roikkuu.  Viikonloput menee niin että jossain vaiheessa päivää/iltaa vetäydyn omiin oloihini eli olen yläkerrassa yksikseen puhelimella tai sitten katselen sarjoja läppäristä. Ahdistaa olla miehen lähellä viikonloppuisin ja silloin kun juo.

Ollaan sovittu että mies nukkuu viikonloppuisin vieraahuoneessa että saan nukuttua kun humalassa kuorsaa kovaan ääneen ja se haju... Yhteen aikaan tuli aina valittamaan ja syyllistämään kun en osallistu peleihin tai vietä aikaa muiden kanssa. Nyt onneksi lopettanut sen kun olen sanonut että siedän hänen juomistaan niin hän saa luvan sietää sitä että mä en sitä jaksa katsella.

Lasten takia tässä olen. Tyttäreni on joskus sanonut että olisi kamalaa jos me erottaisiin. Hänen ystävien vanhemmat erosi tuolloin. Tästä aikaa noin vuosi ja tytär nyt 14. Hän on todella herkkä eli varmasti ottaisi eron todella raskaasti. Muutkin lapset varmasti (he poikia ja 2 jo vähän tytärtä vanhempia ja 1 nuorempi.) mutta varsinkin tytär reagoisi eroon.

Minulla ei ole ketään jolle voisin tästä puhua. En uskalla ottaa asiaa esiin missään terveydenhuollossakaan tms koska en halua lastensuojelua tähän kun lapsilla ei mitään hätää ole. Nytkin mies pelaa lasten kanssa ja ovat porealtaassa.

Olen sanonut viime aikoina monesti että hakisi jotain apua ja lopettaisi juomisen. Lupaa vähentää mutta sanahelinää. Näin ollut oikeastaan aina ja yhdessä ollaan oltu noin 20 vuotta. Läheisyyttä on edelleen ja joka päivä mies kertoo rakastavansa. Juominen vaan pilaa kaiken. En tiedä mitä tällä aloituksella edes haen mutta oli pakko päästä johonkin tämä asia purkamaan.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olitte perustamassa perhettä, odotitte ensimmäistä lastanne, keskustelulitteko siitä millaisia vanhempia haluatte olla ja millaisessa kodissa haluatte lapsianne kasvattaa? Puhuitteko alkoholin roolista? Onko tuo nykyinen tila ollut koko ajan miehesi toiveiden mukainen tavoitetila vai onko hän joskus toivonut että joisi vähemmän? Onko alkoholin rooli perheessänne ollut koko ajan vain miehen päätettävissä vai oletteko koskaan tehneet mitään sopimuksia että vaikka vain perjantaina juodaan tai vain joka toinen viikonloppu jne? Ovatko sopimukset pitäneet tai onko mies halunnut mitään sopimuksia perheen parhaaksi?

Oletteko keskustelleet ylipäätään tunteista joita miehen alkoholin käyttö herättää ja voisiko toimia vaikka kompromissi, että mies juo joka toinen viikonloppu? Silloin voisit luottaa siihen että joka toinen viikonloppu ollaan selvänä ja teidän (siis miehen) pitäisi pystyä tekemään hauskoja juttuja myös selvin päin ilman yhtäkään olutta. Olisiko jotain sellaista tekemistä, johon on esim pakko lähteä autolla ja olla  selvinpäin mutta joka on myös oikeasti hauskaa? Joku liikuntaharrastus vaikkapa? Veneily? Retki? 

Vierailija
62/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tarina kuulostaa tutulta. Oma mies saattaa juoda viikollakin pari olutta ja lisäksi lähes kaikki viikonloput. Eniten kuitenkin on ruvennut häiritsemään miehessä, ettei mikään innosta tai kiinnosta jos siihen ei liity alkoholi. Hän on kärsinyt pitkään masennuksesta ja työuupumuksesta. Käy töissä ja makaa illat sohvalla sekä tiuskii ja hermostuu lapsille. Jos pyydän tekemään jotain lasten kanssa hän yrittää sohvalta maaten käskyttää ja kiristää lapset hoitamaan homman. Meillä siis sen verran pieniä lapsi, että tarvitsevat monessa asiassa apua, kun ovat alakoulun ensimmäisillä luokilla. Mukana muutakin ongelmaa, kuin alkoholi. Itse näkisin, että alkoholi on ollut isona syynä hänen pahoinvointiin. Mies taas pitää täysin järjettömän ajatuksena, että lopettaisi alkon käytön, kun se on niin mukavaa eikä hänellä omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Se on kyllä ihan totta, että mies ei ole koskaan hyvällä tuulella jos ei ole alk

Sinun on saatava suu auki, eikä odoteltava myöhempään. Vaikka mies ei koe tarvetta lopettaa juomista, ehkä se että ymmärtää että sinä ei salli sitä enää, saa hänet näkemään syyn lopettaa. Syyn on oltava tarpeeksi iso. Kysy haluatko että te eroatte koska mies ei pysty olemaan selvänä, edes sinun takia? Sano sinä et olisi ikinä mennyt naimisiin ja perustanut perhettä juopon miehen kanssa, Sano että harkitset eroa jos ei sinun takia lopeta. On vaadittava lujasti. Sano että et halua lapsillesi lasista lapsuutta, koska seuraukset on vakavat mielenterveydenhäiriöt heille, ja sinulle sairastumista stressiin ja uupumukseen.yms, Mikään lässytys ei tehoa. Mene itsekin sinne AL-anomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mies juo, koska olisi helvetin tylsää seuraa ja torjuttu selvin päin. Tuppisuuhan on se pahin vaihtoehto.

Kestääkö nainen sitten sitä raitistunutta, mutta epävarmaa ja merkittävästi vähemmän ulospäinsuuntautunutta miestä. Taas on uusi ongelma ja huonosti asiat.

Vierailija
64/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat isovanhempani kuoli alkoholiin, Nainen, alkoholimyrkytykseen, ja mies maksasyöpään. Molemmat hädin tuskin 50v. Että pistä mies miettimään tarkasti seurauksia.

Just oli uutinen mieten amerikkalainen nainen joka 36 vuotiaana keltasena on mamsasiirtojonossa, EI Saa uutta maksaa, vaikka aviomies haluaisi antaa omansa, mutta lääkärit ei suostu operoimaan koska repesi juomaan siirtojonossa kerran. Vaikka miten lupaa hakea apua siirron jälkeen, lääkäreillä on tiukat ehdot. EI anneta.

Vierailija
65/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt onneksi lopettanut sen kun olen sanonut että siedän hänen juomistaan niin hän saa luvan sietää sitä että mä en sitä jaksa katsella.

Lasten takia tässä olen."

_____

Eli sinä et siedä, mutta lasten täytyy sietää.

Eikö lasten takia pitäisi juuri erota.

Alkoholismi vaikuttaa lapseen.

T. Alkoholistin aikuinen lapsi, joka on nyt 40v työkyvyttömyyseläkkeellä traumojen takia

Vierailija
66/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä hänet saamaan apua. Älä mahdollista juomista.

Yritin noita ex vaimoni kanša, ei huolinut apua, tuli ero kun ryhtyi vielä heilumaan nyrkkeineen.

Vierailija
67/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, vaan vertainen. Miten juominen mahdollistetaan? En ymmärrä mitä tarkoitat.

Vierailija
68/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittaa nyt moni ihan eri asiasta mistä ap. Alkoholistien lapset, siis sellaisten alkoholistien joiden perheessä juotiin lähes päivittäin tai päivittäin, tavaroita heiteltiin, riideltiin, sammuttiin, oltiin ryyppyporukoissa jne. Ap ei kuvaa tuollaista tilannetta ollenkaan mielestäni. Joku pelkäsi lasten hukkuvan porealtaaseen juopon isän vahtiessa. Eikö ne lapset olleet jo osa aikuisia? Puhui neljätoista vuotiaasta tytöstä ja että on kaksi häntä vanhempaa ja yksi nuorempi. Toki en tiedä kuinka nuori tämä nuorempi on? Mutta vanhin ilmeisesti jo yhdeksäntoista.

Ehkä vaan koittaisin vielä jutella miehen kanssa ja tehdä jonkinnäköistä kompromissia missä juominen olisi juurikin vaikka sitä jonkin ehdottamaa joka toinen viikonloppu? Toki ri niin että joka toinen viikonloppu vedetään sitten sen toisenkin edestä.

Sitten tuo että ap kasvattaa tulevia alkoholisteja. Oletteko te kaikki alkoholistien lapset alkoholisteja? Ja miksei sillä ole merkitystä vaikkei vielä yhdeksäntoista vuoden iässä joisikaan vaan että taatusti alkoholisoituu myöhemmin tai saa jonkun muun addiktion? Ja miten asiaan auttaa se että ap nyt eroaisi? Sillä tavallako se tuleva alkoholismi ja muut riippuvuudet ratkeaa?

Tsemppiä ap ja jos ei ero ole se vaihtoehto kuten nyt vaikuttaa ettei ole niin sitten juurikin jotain pariterapiaa tai sitten keskustelette yhdessä avoimesti. Keskusteluun voisi ottaa mukaan vaikka koko perheen?

Vierailija
69/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, vaan vertainen. Miten juominen mahdollistetaan? En ymmärrä mitä tarkoitat.

Mahdollistaminen tarkoittaa  esi. vaikenemista, hoivaamisesta ja huolehtimasta juomisen aiheuttamista ongelmista.

Ohis

Vierailija
70/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ajatellut millaisen mallin lapset oppivat tuosta? Jos isä on kerta humalassa aina mukavampi, niin tottakai oppivat että alkoholi on hyvä asia ja siitä tulee hyvälle tuulelle. Kasvatatte nyt tulevaisuuden alkoholisteja.

minä en usko tähän. Minulla on veli, joka on alkoholisti. Varmaan menee hautaan alle kuusikymppisenä. Minä taas olen suurkulutuksen rajoilla.

kotona ei koskaan ollut alkoholia. Ei edes jouluna eikä juhannuksena. Näin vanhempien juovan ainoastaan jossain häissä tms skoolaamassa. En edes ymmärtänyt, mitä alkoholi on. Ihmettelin vain kavereiden isiä, jotka oli välillä niin ihmeellisiä. 

Vierailija
71/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapset kärsivät tuosta vaikkeivat sitä näytäkään. Isä ei ole oma itsensä. Apua mies hakee jos itse haluaa.

Ei tuollaiset itse hae apua koska eivät näe mitään ongelmaa. Vaikka maksa menisi ja sairaalassa makaisi kuolinvuoteella, edelleen pyörii mielessä josko pääsisi kapakkaan ihan vain muutamalle kaljalle.

Vierailija
72/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollistaminen tarkoittaa  esi. vaikenemista, hoivaamisesta ja huolehtimasta juomisen aiheuttamista ongelmista.

Ohis

Vähättelemällä ja yleistämällä että Ihan Normaalia - kaikkihan vähän tälleen häppää ottaa.

Vierailija
73/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies juo, koska olisi helvetin tylsää seuraa ja torjuttu selvin päin. Tuppisuuhan on se pahin vaihtoehto.

Kestääkö nainen sitten sitä raitistunutta, mutta epävarmaa ja merkittävästi vähemmän ulospäinsuuntautunutta miestä. Taas on uusi ongelma ja huonosti asiat.

Raitistumisen vastakohta on epävarma ja sisäänpäinkääntynyt?

Vierailija
74/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapset kärsivät tuosta vaikkeivat sitä näytäkään. Isä ei ole oma itsensä. Apua mies hakee jos itse haluaa.

Jos näkisin oikeasti että kärsisivät niin en miettisi kahta sekuntia. Kuopus menee nukkumaan siinä vaiheessa kun humalaa ei vielä huomaa sillä tavalla ja isommat sitten valvovat pitempään ja pelaavat isänsä kanssa wii:ta tai ottavat shakkiotteluita tai muuten vaan juttelevat. Mies ei sinällään muutu humalassa paitsi mykavammaksi. Ei koskaan suutu jos kritisoin juomista. On itsekin pahoillaan kun tietää että mulla paha olo tämän takia muttei silti halua olla ilman alkoa. 

Varsinkin tytär pelkää että eroamme ja olen sanonut että ei me erota. En voi tietenkään kysellä lasten mielipidettä tästä kun en halua että kantavat syyllisyyttä mistään.

Mun omat vanhemmat on myös käyttänyt alkoa viikonloppuisin eikä siitä jäänyt kos

Isäni on alkoholisti. 

Kovin nuorena en sitä tilannetta tajunnut, saatoin ehkä olla joskus vähän hämmilläni, mutten täysin ymmärtänyt. Vasta aikuisena kun katselin valokuvia, näkyy miten joka kuvassa isällä on jokin alkoholijuoma kädessä, tyhjiä pulloja näkyy taustalla jne. En ole varma, paljonko isä joi silloin, mutta meni vielä "maltillisemmin" (kun sitten tulevaan vertaa...).

Kun olin teini-iässä, niin korkki aukesi kunnolla, ja olut vaihtui teräviin. Ahdisti mennä koulusta kotiin, kun vastassa oli humalassa puuroutuneella äänellä puhuva vanhempi, joka taatusti ei kysellyt "miten koulussa meni? Katsotaanko läksyt yhdessä?" tms. Alkoi lopulta kuunnella myös öisin musiikkeja niin kovalla, että nukutuksi ei saanut ja ihmettelen jos ei varoituksia tullut.

Muutin pois heti täysikäistyttyäni. Meno oli jo sitä luokkaa, että selvinpäin olevia päiviä oli huomattavasti vähemmän kuin päihtyneitä. En saanut apua muuttoon, vaan oli kaikki hoidettava yksin, asunnon hakua ja kaikkeen muuttoon liittyvää myöten. Aika karu kerta-aikuistuminen. 

Vierailija
75/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mies juo. Mitä vaikenemista tarkoitat? Kenelle minun siitä pitäisi ilmoitella ja avautua? Mitä tarkoitat juomisen aiheuttamien ongelmien hoitamisella? Kuljettamista duuniin? Kun etätyö on mahdollista...Kaupassa käyminen? Käy siellä itse, kun minä en juomisiaan kotiin roudaa. Laskujensa maksamista? En voi huolehtia hänen laskuistaan, joten en niitä maksa. Maksaa itse ne. Kuskina oleminen muuten? En suostu kuin ihan aniharvoin viemään minnekään. Tietää, että inhoan juoppokuskina oloa, ja tietää, että inhoan dokaamistaan. Valitettavasti tietää myös, että on minulle rakas. Minä tiedän, että alkoholisti ei juomistaan lopeta kuin omalla päätöksellään. Hiekka tiimalasissa valuu. En voi vannoa, etteikö minun hiekkani valuisi ensin loppuun, joka tarkoittaisi sitä, että olen valmis jättämään elämäni tärkeimmän ihmisen taakseni. 

Vierailija
76/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Vaikka sinulla on siellä lumihiutale nuori, tai eikä juuri siksi, sinun täytyy tehdä päätös eikä sinun lapsesi.

Onko normaalia järjenkäyttö nykyään kiellettyä kun ei uskalleta tehdä mitään ratkaisuja parempaan, vaan odotetaan että tulee joku muu ja sanoo miten tulee menetellä missäkin tilanteessa.

Ei se Eero ole mikään suuri katastrofi, sillä tuskin muutatte toiselle puolelle Suomea, josta olisi vaikeaa järjestää tapaamisia lapsille isänsä kanssa.

Isäkin voi jopa hiukan ryhdistäytyä kun joutuu itse vastaamaan itsestään lopultakin.

Alkoholisteja ei kannata puolustella oman hyvinvointinsa kustannuksella. Siitä kärsii lopulta kuitenkin perhe ja muut ympärillä olevat.

Päättäväisyyttä tarvitset, ettei koko loppuelämä mene jahkailuun ja henkiseen pahoinvointiin.

Tsemppiä ja hyvää kesää sinulle. Toivottavasti saat kerättyä tarpeeksi voimia päätöksen tekoon kesän ajan!

- saman kokenut ja omaa kehotusta itse myös noudattanut. Hyvin meni ja lapsikin myönsi että parempi nyt.

Vierailija
77/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on alkoholisti. Ei se juodun alkoholin määrä esim. viikon aikana välttämättä alkoholista tee, vaan hänen ajatusmallinsa alkoholiin liittyen. Vuodet läpeensä menee seuraavia ryyppäyskertoja suunnitellessa ja aiempia kaiholla muistellessa. Tiettyjä ystäviä ei voi nähdä ilman juomista, sillä jos itse olisi selvin päin, ei kännisten kavereiden juttuja jaksaisi, eivätkä kaveritkaan halua illanviettoja ilman viinaa. Mies pelkää, että menettäisi ystävänsä, jos olisi esim. vuoden juomatta. Mies pitää minua elämänsä tärkeimpänä ihmisenä, mutta kas kun korkki aukeaa, menen suoraan ö-mappiin, ja viinaa juodaan niin kauan kuin bileet jatkuvat ja vaimo on vain etäisesti ärsyttävä hyttynen. Viina on hänen todellinen elämänsä rakkaus, ja hän on itsekin sanonut, että kun ensimmäisen kerran lapsena pääsi känniin, hän tajusi humalan olevan paras mahdollinen olotila. Hän on myös valmis eroamaan, mikäli vaatisin täyttä juomattomuutta edes tietyn ajan verran. Se siitä elämän tärkeimmästä? Mies myös sanoi hiljattain, että jos enää ikinä väitän hänen olevan alkoholisti tai alkoholiongelmainen, hän jättää minut. Ah tätä auvoa. 

T. Väsynyt ja onneton, mahdollisesti läheisriippuvainen vaimo, jolla on miehensä mukaan ainoana ongelma miehen juomisen kanssa, vaikka se miehen ja hänen (alkoholiin menevien) ystäviensä mukaan on täysin normaalilla tasolla

Vierailija
78/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miehesi ei päihtyneenä riehu tai vahingoita ketään, hänen juomisensa häiritsee ja masentaa sinua ja varmasti myös lapset miettivät tuota juomista.

Tuo on todellakin riittävä syy miehesi raitistumiselle tai erolle.

Usein se ero vasta avaa kaikkien silmiä. Mies tosin voi alkaa juomaan sitten oikein tosissaan, mutta tuohan olisi ollut siinätapauksessa kuitenkin edessä.

Olin avoliitossa 3 vuotta alkoholistin kanssa, hän ei hoitanut sairauttaan ja se eteni. Eron tullessa, hän joi jokapäivä itsensä aivan tolkku pois. Työt ja ajokorttikin meni.

Vierailija
79/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olitte perustamassa perhettä, odotitte ensimmäistä lastanne, keskustelulitteko siitä millaisia vanhempia haluatte olla ja millaisessa kodissa haluatte lapsianne kasvattaa? Puhuitteko alkoholin roolista? Onko tuo nykyinen tila ollut koko ajan miehesi toiveiden mukainen tavoitetila vai onko hän joskus toivonut että joisi vähemmän? Onko alkoholin rooli perheessänne ollut koko ajan vain miehen päätettävissä vai oletteko koskaan tehneet mitään sopimuksia että vaikka vain perjantaina juodaan tai vain joka toinen viikonloppu jne? Ovatko sopimukset pitäneet tai onko mies halunnut mitään 

Ei varmaan tullut noista asioista puhuttua silloin. Varmaan sitä piti itse itsestään selvänä että juominen vähenee.

No on se vähentynyt siitä kymmenen vuoden takaisesta ja siitä mitä se oli sitä edeltävät kymmenen vuotta. Meidän tytär oli tuolloin noin kolmevuotias kun sanoin että onpa kiva kun tyttösi tulee aamulla olkkariin ja isä nojaa pää olohuoneen pöytää vasten ja kesken jäänyt ruokalautanen toimii tyynynä. Silloin olin tosissani myös eroamassa Sen jälkeen oli kuukauden (jopa) selvinpäin eikä ole sammumispisteeseen sittemmin itseään juonut.

Toki on siis puhuttu ja mies luvannut vähentää mutta tuota "sammumattomuutta" lukuunottamatta lipsuu hiljalleen vanhoihin tapoihin. Jos sanoisin tiukasti (ja olen sanonutkin) kesken illan että nyt sitten riittää juominen ja suuttunut ihan kunnolla niin lopettaa juomisen kyllä siihen. En vaan jaksa joka viikonloppu aikuisen miehen elämään puuttua vaikka toki onhan se meidänkin elämää. Olen myös sanonut että katselisiko jos minä vetäisin joka viikonloppu kännit. Ei kuulemma olisi mukavaa. Olen kyllä ajatellut että sen tekisin vielä joku kerta niin että mies itse selvinpäin ja sitten alan ehdotella lautapelejä ja muuta aktiviteettia ja katsoa kuinka innoissaan mies olisi. Toki lapset ei varmaan olisi innoissaan ja sehän tässä onkin että minun näkeminen humalassa ei ole heistä mukavaa mutta miehen näkeminen humalassa on jo heille normia eikä aiheuta mitään ihmettelyjä.

Varmaan täytyy nostaa kissa pöydälle joku kerta ja koko perhe voisi jutella tästä ja kaikki saisivat kertoa fiiliksistään. Ollaan kyllä vähän huonoja tommosissa perhepalavereissa missä koko perhe juttelee vaikeista asioista yhdessä. Olisi varmaan ihan hyvä taito oppia tuokin.

Ja pakko vielä sen verran sanoa että porealtaassa oli isot aikuiset ja lähes aikuiset uimataitoiset lapset eikä mies ole koskaan siinä kunnossa että saisi pelätä hänen itsensäkään sinne hukkuvan. Eikä meillä örvelletä muutenkaan kännissä eikä baarit ja ryyppyporukat kuulu meidän elämään. Eikä känniriidat. Kärjistettynä mies on niin onnellinen kun saa olla humalassa ettei sitä saa suuttumaan mikään. Eli ei meillä ole uhkaava tai edes kireäkään ilmapiiri kotona. Kun vetäydyn yläkertaan niin ei se tapahdu niin että suutun vaan sanon että kai sitä täytyy mennä nukkumaan ja sänkyyn katsomaan sarjaa. Teinitkin on usein omissa oloissaan eli vaikka mies ja lapset pelaavatkin ja tekevät yhdessä viikonloppuisin niin eivät he koko aikaa vanhempien kanssa ole ja veikkaan että harvat teinit ovatkaan. En nyt jaksa enempää puolustella kotioloja kun itse ne tiedän paremmin kuin esim alkoholistivanhempien traumatisoituneet lapset. Ei meillä ole samanlaista kuin heillä ja ei kaikissa perheissä missä alkoa käytetään ole väkivaltaa, riitaa ja kireää tunnelmaa.

Ap

Vierailija
80/120 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö perheessä on ongelma silloin kun se on jollekin perheen jäsenelle ongelma, aiheuttaa toistuvaa mielipahaa, sitä että ei voi seuraavana päivänä lähteä mihinkään koska krapula jne.

Se on ongelma myös silloin, jos sen käyttäjä ei pysty lopettamaan tai halua vaikka kumppani pyytää esim. juomatonta viikonloppua jolloin tehdään asioita yhdessä selvinpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän