Muita jotka eivät käytä aurinkosuojaa?
En käytä Suomessa ollessani. Ehkä jos menis johonkin rantalomalle ulkomaille, niin sitten voisin käyttää. En oikein tiiä miksi sitä edes pitäis käyttää, en pala juuri koskaan
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko nämä alapeukuttajat kertoa, miksi aurinkosuojaa pitäis käyttää?
Jos on ollut syöpä, niin silloin kuuntelee lääkäriä ja tutkittua tietoa. Sitä ennen on vara höpötellä kaikkea mitä lukee ja näkee netissä. nykyisin ei ole varmaa mikään ,vaikka tulisi viralliselta taholta .
Vierailija kirjoitti:
Aurinko myös vanhentaa ihoa. Kiva olla ryppynaama kohta.
Itse käytän suojakerrointa 50 ja vielä hattua ja pitkähihaista puseroa.
Olen 57v ja sitä ikäluokkaa jotka ottivat nuorena paljon aurinkoa ja "hurjin" suojakerroin oli silloin 8. Eli suoraan sanottuna olen ottanut koko ikäni aurinkoa aika estottomasti ja käyttänyt suojakertoimia korkeintaan ulkomailla. Joka kesä iho muuttui vasta punoituksen jälkeen päivettyneeksi, olenhan vaaleahiuksinen.
Ja nyt se pointti, en ole ryppyinen. En näytä ikäistäni vanhemmalta, olen aina ollut ikäistäni nuoremman oloinen. Itse en ole tuota keksinyt vaan aina on jotkut pitäneet minua nuorempana kuin olenkaan. Johtunee hoikkuudesta, pitkistä hiuksistani, urheilullisuudestani ja pukeutumisestani. Minua ei haittaa rypistyminenkään, sillä se kuuluu vanhenemiseen. Nyt jos olisin nuori, niin suojautuisin auringolta paremmin kuin silloin aikoinaan, sillä nykyään on hyviä itseruskettavia joilla saa kauniin sävyn ihoon.
Syy miksi suojautuisin ei olisi rypyt, vaan mahdolliset ihovauriot jotka johtavat pahimmassa tapauksessa melanoomaan. Vielä minulla ei ole ihosyöpää, mutta luomia on tullut elämäni aikana paljon lisää ja niitä seurailen tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko perhe oli (vanhemmat kuolleet iäkkäinä 90 kymppisinä luonnollisesti, ei auringon takia) kovia ruskettumaan, mutta kukaan ei koskaan palanut. Tosin emme koskaan maanneet auringossa, paitsi minä joskus kolmenkympin jälkeen. Ennemmin touhuttiin ja käveltiin ulkona raikkaassa ilmassa.
Isälläni ei ollut ryppyjä lainkaan eikä äidilläni kuin hienon hienoja hiusjuonteita hyvin vähän. Minä ja veljeni olemme samaa lajia ja ikää on reippaasti yli 60 v.
Tuo rypistyminen on geeneistä kiinni, katsokaa lähisukulaisianne, se antaa osviittaa, tuleeko ryppyjä paljon vai vähän auringosta riippumatta. Siinä ei ole rasvoilla mitään tekemistä. Niin ja älkää murehtiko niitä ryppyjä, elettyä elämää se vaan on.
Jaa että yhdeksänkymppinen, jolla vain hienon hienoja hiusjuonteita hyvin vähän. Joopa joo, uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko perhe oli (vanhemmat kuolleet iäkkäinä 90 kymppisinä luonnollisesti, ei auringon takia) kovia ruskettumaan, mutta kukaan ei koskaan palanut. Tosin emme koskaan maanneet auringossa, paitsi minä joskus kolmenkympin jälkeen. Ennemmin touhuttiin ja käveltiin ulkona raikkaassa ilmassa.
Isälläni ei ollut ryppyjä lainkaan eikä äidilläni kuin hienon hienoja hiusjuonteita hyvin vähän. Minä ja veljeni olemme samaa lajia ja ikää on reippaasti yli 60 v.
Tuo rypistyminen on geeneistä kiinni, katsokaa lähisukulaisianne, se antaa osviittaa, tuleeko ryppyjä paljon vai vähän auringosta riippumatta. Siinä ei ole rasvoilla mitään tekemistä. Niin ja älkää murehtiko niitä ryppyjä, elettyä elämää se vaan on.
Jos vanhemmat on elänyt 90 kymppisiksi (900 vuotiaksi) niin voisi kuvitella että muutama ryppy on jo ollut.🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos aion olla pitkään auringossa niin laitan nenään ja dekolteelle spf15, ne on ainoat jotka mulla suomen auringossa kärähtää helposti jos useita tunteja on auringossa. Lisäksi jos olen avoveneessä koko päivän niin sitten suojaan myös koko naaman, kädet, selän ja hartiat. Sitten siellä missä UV indeksi menee yli 6 (ulkomailla) niin suojaudun kokoajan vähintään tuolla spf15 tai 30 kokonaan, nämä riittää mulle. Loppukesästä ei tarvitse suojautua kun on ruskettunut niin en enää pala.
Niin paljon tyhmyyttä
Vierailija kirjoitti:
Häh, en käytä, ellen nyt jotenkin erikseen menisi ihan ottamaan aurinkoa.
Lisää tyhmyyttä.
Eli, kun kävelet tai seisot kadulla, puistossa tai pihalla, aurinko ei osu sinuun? Se kohdistuu sinuun vain kun päätät ottaa aurinkoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut syöpä, niin silloin kuuntelee lääkäriä ja tutkittua tietoa. Sitä ennen on vara höpötellä kaikkea mitä lukee ja näkee netissä.
Mun tuntemat ihosyövän saaneet on saaneet sen sellaiselle alueelle jonka ovat polttaneet auringossa useasti. Rasva ei siinä auta, jos on herkkä palamaan ja olleilee suorassa auringonpaisteessa. Ne on suhteellisen turvassa, jotka ei pala. Rasvaa tai ei.
Sekä ruskettuminen että palaminen on yhtä lailla merkkejä siitä, että iho on altistunut uv-säteilylle ja se uv-säteily puolestaan aiheuttaa melanoomaa. Ei ruskettuminen siltä suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se suojaa auringolta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa nyt. Kemiallinen aurinkosuoja. Ei voi olla terveellistä. Iho imee kaiken kauttaan elimistöön. Ajatelkaapa vaikka nikotiinilaastareita.
Tai erilaisia säteilyjä. kannattaa katsoa Tšernobyl tv sarja niin ymmärtää mitä tarkoittaa säteily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se UV-altistus ja sen aiheuttamat vauriot ovat vuosien mittaan kertyviä. Jos ajattelit elää vanhaksi, niin on aika todennäköistä saada ihosyöpä.
Aurinkoa ei kannata pelätä kuin ruttoa. Siihenkin on syynä, että ihminen saa auringon myötä D-vitamiinia. Ihmiskunta on vanhempi kuin aurinkovoiteet. Sekin kannattaa muistaa.
Kesällä D-vitamiinia voi saada auringosta maksimimäärän, 200 mikrogrammaa, jopa puolessa tunnissa shortseissa.
Auringosta saatu D-vitamiini riittää noin 34 viikoksi.
Eli hieman eri asia kuin altistaa itsensä tuntitolkulla auringolle ilman aurinkovoidetta ja lisäksi suomalaiset vetää kesällä niin paljon D-vitamiinia ravinnosta että on ihan turha puhua auringon D-vitamiinista.
Vierailija kirjoitti:
En käytä Suomessa koskaan. Ei muutkaan nisäkkäät lotraa luonnossa aurinkovoiteita.
Ei niin. ne kuolee luonnossa syöpään jne.
Minun työkaverini oli aina tosi ruskea. Tykkäsi auringonotosta ja koskaan en nähnyt rasvaa käyttävän. Tehtiin siis joitakin työmatkoja, jossa oltiin paljon yhdessä.
Vuosien kuluttua tästä tuli melanooma, joka sitten levisi ja menehtyi muutamassa vuodessa. Olisi varmaan elossa ilman tuota auringonpalvomista, itse ei sitä voinut myöntää.
Isäni, joka on vielä vähän häntä iäkkäämpi, ei rasvoilla läträile, vaikka palaakin helposti. Jotain siltäkin on kaivettu poskesta, ei edelleenkään käytä rasvaa.
Olen maanviljelijä ja kesällä paljon ulkona. Olen suojannut pellolla pääni leveälierisellä hatulla ja vartalon pitkähihaisilla vaatteilla. Kaulan sivuilta hyvin huomaa että paahteessa on oltu. Iho on paljon vanhemman näköistä kuin leuan alla.
Ulkoillessa käytän kasvoilla aurinkosuojaa.
En käytä koska en röhnötä bikinit päällä auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa nyt. Kemiallinen aurinkosuoja. Ei voi olla terveellistä. Iho imee kaiken kauttaan elimistöön. Ajatelkaapa vaikka nikotiinilaastareita.
Ajattelepa! Kemiallinen aine. Kauhistus.
https://www.meetnlearn.fi/opetusblogi/1424-kemiallisten-yhdisteiden-per…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin kunnes sain ihosyövän. Sitten selvisi että syövän aiheutti yksi ainesosa aurinkovoiteessa. Kyseinen tuote vedettiin markkinoilta. Sen jälkeen meni kaikki luotto auringonsuojatuotteisiin. Paras suoja on pysyä varjossa ja pitää vaatteet päällä.
Puppua. Tällaista ei ole tapahtunut.
Ei vai?
Jos on ollut syöpä, niin silloin kuuntelee lääkäriä ja tutkittua tietoa. Sitä ennen on vara höpötellä kaikkea mitä lukee ja näkee netissä.