Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät käytä aurinkosuojaa?

Vierailija
18.05.2024 |

En käytä Suomessa ollessani. Ehkä jos menis johonkin rantalomalle ulkomaille, niin sitten voisin käyttää. En oikein tiiä miksi sitä edes pitäis käyttää, en pala juuri koskaan

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa aurinkosuoja myös suomessa. Olin 3 viikkoa sitten viikonlopun maalauskurssilla saaressa, jossa yövyttiin yksi yö. En ottanut kaikkia kasvotuotteitani mukaan, vaan vain pienet testipussit rasvaa kasvoille illaksi ja aamuksi, ja ajattelin niillä pärjääväni. Normaalissa kasvorasvassani on 30 spf suoja mutta näissä pikkutestereissä ei ollut yhtään. Kurssin toisena päivänä ennen kotiin lähtöä istuin aamusta iltapäivään rannalla maalaamassa. Illalla kasvoni olivat todella punaiset ja kihelmöivät, seuraavana aamuna toinen poskeni, joka oli ollut enemmän aurinkoon päin turposi jopa silmän päälle ja keskelle poskea ilmestyi ruskea läiskä ja iho sen alla muuttui kovaksi ruveksi. Seuraavana päivänä rupea alkoi kutittamaan, joten revin sitä ihoa irti, ja alta tuli aivan liian herkkää ja kipeää ihoa tietysti näkyviin. Lopulta posken ja nenän iho kesi pois. Mikään normaali rasva ei kosteuttanut tätä palanutta ihoa kunnolla, ja onneksi

Suomalaisilla on yllättävän erilaisia ihotyyppejä. Minä en ole koskaan palanut. Ainoastaan kerran iho hieman punoitti, kun nukahdin aurinkoon Floridassa ja olin 6 tuntia ilman aurinkosuojaa rannalla.  

Vierailija
102/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä, ja kun olin lapsi, minua ei rasvattu koskaan. Muistan meidän mm. käyneen 90-luvun alkupuolella Teneriffalla ilman että mukana oli yhtään pulloa aurinkovoidetta. Vanhempani eivät uskoneet aurinkovoiteiden tarpeellisuuteen. Ei edes siitä huolimatta, että äitini oli parikymppisenä Välimeren-lomalla polttanut selkänsä vesikelloille niin pahasti, että jäljet näkyvät vielä tänäkin päivänä. Isäni puolestaan poltti selkänsä niin, että se kesi monta viikkoa.  Edelleenkään kumpikaan ei laita mitään voidetta esimerkiksi silloin, kun tekevät suorassa auringonpaisteessa puutarhatöitä. Minä poltin tämän rasvaamattomuuden vuoksi selkäni ja niskani lapsena pariin otteeseen pahasti. 

Minulla on punertavat hiukset ja vaalea iho, ja palan todella herkästi. Jo 15 minuuttia auringonpaisteessa saattaa riittää. Lapsuudessa poltettu niskan ja yläselän iho palaa vielä herkemmin. Käytän nykyään aina kes

Muuten hyvä mutta pienille lapsille ei suositella aurinkovoiteita niiden myrkyllisyyden vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä, ja kun olin lapsi, minua ei rasvattu koskaan. Muistan meidän mm. käyneen 90-luvun alkupuolella Teneriffalla ilman että mukana oli yhtään pulloa aurinkovoidetta. Vanhempani eivät uskoneet aurinkovoiteiden tarpeellisuuteen. Ei edes siitä huolimatta, että äitini oli parikymppisenä Välimeren-lomalla polttanut selkänsä vesikelloille niin pahasti, että jäljet näkyvät vielä tänäkin päivänä. Isäni puolestaan poltti selkänsä niin, että se kesi monta viikkoa.  Edelleenkään kumpikaan ei laita mitään voidetta esimerkiksi silloin, kun tekevät suorassa auringonpaisteessa puutarhatöitä. Minä poltin tämän rasvaamattomuuden vuoksi selkäni ja niskani lapsena pariin otteeseen pahasti. 

Minulla on punertavat hiukset ja vaalea iho, ja palan todella herkästi. Jo 15 minuuttia auringonpaisteessa saattaa riittää. Lapsuudessa poltettu niskan ja yläselän iho

Muuten hyvä mutta pienille lapsille ei suositella aurinkovoiteita niiden myrkyllisyyden vuoksi.

Kemiallisia ei suositella, mutta fysikaaliset (ei nanokokoiset) on turvallisia.

Vierailija
104/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käytä. Ihosyövät on lisääntyneet hurjasti samaa tahtia kun ihmiset on alkaneet käyttää mykkykemikaaleja. Jotkut vieläpä käyttää ympäri vuoden. Ne imeytyy verenkiertoon ja kertyy elimistöön. Niiden on todettu aiheuttavan kalakuolemia vesistöissä ja hormonihäiriöitä ihmisillä. Ei voi olla terveellistä. En ota aurinkoa mutta en myöskään ala myrkyttämään itseä normaali elämässä sen harvan kerran kun aurinkoa on. Aurinko on sitä paitsi terveellistäkin minkä takia moni psoriasis potilas käy lääkärin lähetteellä keski-Euroopassa talvella että iho paranee ja voi hyvin.

Hyvä pointti. Serkkuni pääsi nuoruudessa useamman kerran Espanjaan aurinkorannoille ihottuman vuoksi. Kela tai joku muu kustansi sairaudenhoitona.

Vierailija
105/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoille aina 50 suojakerroin. 

Vierailija
106/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä, mutta minä en halua viisikymppisenä näyttää kuusikymppiseltä. Siksi käytän. 

No jaa. Kyllä se on ihan muista asioista kiinni, näyttääkö ikäistään vanhemmalta. Olen 56v ja sitä ikäluokkaa jotka paloivat lapsena auringossa, kun ei ollut suojauksia. Kun tulin teini-ikään, niin aurinkoa otettiin ja max suojakerroin oli huimat spf6, jos yleensä ottaen käytettiin ollenkaan. Olen alkanut käyttämään aurinkosuojausta enemmän vasta parina viime vuotena. Ja voin sanoa  että vaaleahiuksiseksi ja ihmiseksi olen ottanut elämäni aikana aurinkoa ihan hirveät määrät ja palanutkin lukuisia kertoja. En siltikään näytä kuusikymppiseltä ja ryppyiseltä. Kävin viime talvena plastiikkakirurgin vastaanotolla silmäluomileikkauksen tiimoilta ja siellä tämä kirurgi arvioi kasvojeni ihon kunnon ikäisekseni hyväksi. En sitä sano, että auringonotosta ei olisi haittaa. Jos nyt olisin nuori, niin huolehtisin suojauksesta ihan sen takia, että välttäisin ihosyövän riskin, mutta ei se aurinko automaattisesti vanhenna ihmistä kymmenellä vuodella, niin kuin täällä halutaan antaa ymmärtää.

Vierailija
107/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko auringon vaikutus jotenkin muuttunut?

Aurinkorasva estää d-vit imeytymisen.

Auringolla on monia muitakin hyviä vaikutuksia,esim. hormonaalisia .

Että onko auringon vaikutus jotenkin muuttunut

😅🙈🤦🏼

Ai muuttunut mistä?

Vierailija
108/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muuten hyvä mutta pienille lapsille ei suositella aurinkovoiteita niiden myrkyllisyyden vuoksi."

"Kemiallisia ei suositella, mutta fysikaaliset (ei nanokokoiset) on turvallisia."

Kuka senkin todistaa? Niinhän narkolepsia-piikkien eiku siis sikapiikkien piti olla täysin turvallisia. Samoin veritulppa-rokotteiden eiku siis koronarokotteiden. Myös talidomidin piti olla hyvä lääke odottajille ja olikin niin kauan että ymmärrettiin sen yhteys vaikeisiin sikiövaurioihin. Painekyllästetty puu oli mainio rakennusaine siihen asti että se olikin hengenvaarallista jätettä. Maksaa piti syödä A-vitamiinin saamiseksi kunnes huomattiin vitamiinin kertyvän maksaan ja aiheuttavan myrkytyksiä. Vauvoille annettiin appelisiinimehua jotta saavat c-vitamiinia mutta sitten ymmärrettiinkin, että munuaiset ei kestä sitä. Lapsille tuutattiin aspiriinia joka vaivaan kunnes huomattiin sen yhteys Reyen oireyhtymään. 

Lääketehtaat ja kosmetiikkateollisuus tuuttaa markkinoille näitä "välttämättömiä" ja "täysin turvallisia" tuotteita sekä lahjoo asiantuntijat puhumaan niiden välttämättömyydestä. Isot rahat liikkuu mistä mainonta ja sponsoroinnit on vain pieni osa. Viis siitä että monen tuotteen kyljestä voi lukea syöpävaarallisia aineita. Miten kemialliset myrkyt voisi olla turvallisempia kuin luonnollinen aurinko? Miten ihminen on selvinnyt miljoonia vuosia ilman kemiallisia aurinkosuojia ja vasta kymmenen vuotta on lobattu myrkkyjen välttämättömyyttä? Samaan kymmen vuoden aikana syövät on lisääntyneet räjähdysmäisesti. Ehkä joku voi välttää ihosyövän valelemalla itsensä varpaasta päänahkaan asti suoja-aineella mutta samalla hankkii muut syövät kun myrkky kertyy elimistöön. Haima, muhuaiset, maksa tai suolisto nyt jotain mainitakseni. 

Ehkä voide hidastaa rypistymistä tai ehkä ei. Sama kohtalo meillä kaikilla silti on eli monttuun joudutaan ja madot kaluavat sen rypyttömänkin ihon kiduksiinsa. Ennemmn nautin auringosta ja ainoasta elämästä kuin kökin sisällä pimeässä kasvot rasvoista tahmaisisna odottamassa kuolemaa joka tulee kuitenkin.

Vierailija
109/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kuin rannalle mennessä olkapäille ja niskaan jotka palaa helposti.

Vierailija
110/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikket pala, saa ihosi haitallista UV-säteilyä, joka aiheuttaa syöpää ja/tai vanhentaa. Onnea syövästä sitten.

Vierailija
111/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä Suomessa koskaan. Ei muutkaan nisäkkäät lotraa luonnossa aurinkovoiteita.

Eikä ne myöskään loju auringossa tuntikausia. Jos joutuvat olemaan, ne peittelevät itsensä mudalla, kuten norsut.

En minäkään loju auringossa.

Vierailija
112/123 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muuten hyvä mutta pienille lapsille ei suositella aurinkovoiteita niiden myrkyllisyyden vuoksi."

"Kemiallisia ei suositella, mutta fysikaaliset (ei nanokokoiset) on turvallisia."

Kuka senkin todistaa? Niinhän narkolepsia-piikkien eiku siis sikapiikkien piti olla täysin turvallisia. Samoin veritulppa-rokotteiden eiku siis koronarokotteiden. Myös talidomidin piti olla hyvä lääke odottajille ja olikin niin kauan että ymmärrettiin sen yhteys vaikeisiin sikiövaurioihin. Painekyllästetty puu oli mainio rakennusaine siihen asti että se olikin hengenvaarallista jätettä. Maksaa piti syödä A-vitamiinin saamiseksi kunnes huomattiin vitamiinin kertyvän maksaan ja aiheuttavan myrkytyksiä. Vauvoille annettiin appelisiinimehua jotta saavat c-vitamiinia mutta sitten ymmärrettiinkin, että munuaiset ei kestä sitä. Lapsille tuutattiin aspiriinia joka vaivaan kunnes huomattiin sen yhteys Reyen oireyhtymään. 

"Ihminen on pärjännyt miljoonia vuosia ilman kemiallisia aurinkosuojia".

Otsonikato tunnistettiin 1970-luvulla, ja asiaan on pitkälti  syynä ihmisen toiminta 1900-luvun jälkipuoliskolla.

Vierailija
113/123 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa leviää vaarallisia väitteitä aurinkorasvoista lääkäri huolestui

Sosiaalisessa mediassa leviää harhakäsityksiä aurinkorasvoista ja auringolle altistumisesta.

TERVEYSTALON yleislääkäri Emilia Lagus on huolissaan aurinkoon liittyvistä harhakäsityksistä, joita leviää hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa.

Tällaisia harhakäsityksiä ovat muun muassa se, että aurinkorasvat olisivat auringolle altistumista vaarallisempia, ja että runsas vedenjuonti voisi ehkäistä palamista.

Ylivoimaisesti suurin riskitekijä melanooman syntymisessä on auringon ultraviolettisäteily. Tämän vuoksi suojautuminen auringolta on edelleen erittäin tärkeää, Lagus sanoo Terveystalon tiedotteessa.

Lagus kertoo, että sosiaalisessa mediassa pyörii erityisesti väite siitä, että aurinkorasvojen kemikaalit olisivat UV-säteilylle altistumista vaarallisempia.

Palaminen on paljon vaarallisempaa kuin aurinkorasvoissa käytetyt kemikaalit.

https://www.is.fi/terveys/art-2000010505147.html

Vierailija
114/123 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin kunnes sain ihosyövän. Sitten selvisi että syövän aiheutti yksi ainesosa aurinkovoiteessa. Kyseinen tuote vedettiin markkinoilta. Sen jälkeen meni kaikki luotto auringonsuojatuotteisiin. Paras suoja on pysyä varjossa ja pitää vaatteet päällä.

Olen pahoillani. Minäkin käytin kanssa korkeinta kerrointa kunnnes luin tuosta rasvojen myrkyllisyydestä. En luota enää mihinkään mainoksiin. 

Miksette käytä luomu aurinkorasvaa? Itse ostin juuri mossan sokokselta. maksoi 15 e.

Niissähän niitä myrkkyjä vasta onkin.

Vierailija
115/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä Suomessa koskaan. Ei muutkaan nisäkkäät lotraa luonnossa aurinkovoiteita.

Koska ei muutkaan nisäkkäät. 🤣🤣 Mahtava perustelu!

Vierailija
116/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen suojasin vaatteilla, nykyään voiteilla. Ei mun iho kestä aurinkoa. Muutama minuutti auringossa ja palaa tulipunaiseksi. Uskon kyllä asiantuntijoita tuon auringon suhteen. 

Vierailija
117/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa leviää vaarallisia väitteitä aurinkorasvoista lääkäri huolestui

Sosiaalisessa mediassa leviää harhakäsityksiä aurinkorasvoista ja auringolle altistumisesta.

TERVEYSTALON yleislääkäri Emilia Lagus on huolissaan aurinkoon liittyvistä harhakäsityksistä, joita leviää hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa.

Tällaisia harhakäsityksiä ovat muun muassa se, että aurinkorasvat olisivat auringolle altistumista vaarallisempia, ja että runsas vedenjuonti voisi ehkäistä palamista.

Ylivoimaisesti suurin riskitekijä melanooman syntymisessä on auringon ultraviolettisäteily. Tämän vuoksi suojautuminen auringolta on edelleen erittäin tärkeää, Lagus sanoo Terveystalon tiedotteessa.

Lagus kertoo, että sosiaalisessa mediassa pyörii erityisesti väite siitä, että aurinkorasvojen kemikaalit olisivat UV-säteilylle altistumista vaarallisempia.

Palaminen on paljon vaarallisempaa

Nykypäivänä on google, mutta ihmiset on tyhmempiä kuin aasit ja ei tunnu tietävän mistään mitään... 

Vierailija
118/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän aina pitkähihaista ja hattua ja kasvoille laitan hieman aurinkovoidetta ja kaulaan. Mutta olen auringossa max. 15 min päivässä. Ja koitan välttää kovimpia säteilyaikoja.

Vierailija
119/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissani ei kulje bussilla töihin. Miksi minä kulkisin? Itse asiassa, kissani ei käy edes töissä, joten miksi minä käyn? 

Vierailija
120/123 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muuten hyvä mutta pienille lapsille ei suositella aurinkovoiteita niiden myrkyllisyyden vuoksi"

Ei ehkä ihan vauvoille mutta lapsille on kyllä omia aurinkovoiteita, eikä se tarkoita että aikuisten voiteet ovat 'myrkyllisiä', vaan sitä että lapsen iho on herkempi ja erilainen kuin aikuisen. Onhan lapsille myös erilaisia lääkkeitä kuin aikuisille, ja jos sama lääke, eri annostus kuin aikuisille.