Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät käytä aurinkosuojaa?

Vierailija
18.05.2024 |

En käytä Suomessa ollessani. Ehkä jos menis johonkin rantalomalle ulkomaille, niin sitten voisin käyttää. En oikein tiiä miksi sitä edes pitäis käyttää, en pala juuri koskaan

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin kunnes sain ihosyövän. Sitten selvisi että syövän aiheutti yksi ainesosa aurinkovoiteessa. Kyseinen tuote vedettiin markkinoilta. Sen jälkeen meni kaikki luotto auringonsuojatuotteisiin. Paras suoja on pysyä varjossa ja pitää vaatteet päällä.

Puppua. Tällaista ei ole tapahtunut. 

Ei vai?

https://www.is.fi/terveys/art-2000000548790.html 

https://www.terve.fi/artikkelit/harva-aurinkovoide-taysin-turvallinen-i…

Vierailija
82/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä koska en röhnötä bikinit päällä auringossa. 

Nää kommentit on parhaita 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa uskota UV-indeksiin? Oma suojautumistarve jotenkin laskee sen takia, että jossain aavikoilla on kuumempi? Keväällä maassa oleva lumi heijastaa 90% UV-säteilystä!

Vähän on kuukausia, jolloin Suomessa tarvitsee suojautua, enkä millään ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa hieroa pikku nokare voidetta naamaan ja käsivarsiin. Menee samaan kategoriaan kuin aikuisten ihmisten vastahakoisuus käyttää heijastinta, pyöräilykypärää tai turvavyötä, kun kaikki vahingot sattuu aina muille ihmisille ja toimiston isojen poikienkaan ei tarvitse käyttää.

Käytän kypärää ja turvavöitä oikein sujuvasti, mutta voin kertoa mikä aurinkorasvan käytössä on hankalaa. Ihonhoitoni on minimaalista: pesen kasvot suihkussa ja lotraan sitten jonkun kevyen kosteusvoiteen, koska muuten kiristelee. Suurin osa aurinkovoiteista aiheuttaa silmien kirvelyä ja vuotamista, siis silloinkin kun sitä ei sinne silmiin varsinaisesti tunge, ja monien tuoksu lisää migreenin todennäköisyyttä. Olen löytänyt kaksi vaihtoehtoista voidetta jotka silmäni kestävät: geelimäisempi niistä näyttää siltä kuin naamalle olisi levitetty elmukelmu tai sellainen peel of -naamio (hinta 30 ml 70 euroa), ja toinen on niin rasvainen että edellyttää kasvojen pesun (ja sen myötä kosteutuksen) vähintään tuplaamista ja saa herkästi rasvoittuvan ihon kiiltelemään kuin voipaketissa pyöritetty ja aiheuttaa leukafinnejä. Lisäksi huomaan, että hiukset rasvoittuvat paljon nopeammin kuin naamassa on ylimääräistä läärinkiä, koska sitä päätyy suoraan ja käsien kautta (otsa)hiuksiin jotka on puolessa päivässä rasvaisilla suikeroilla. Toki nämä on pienempiä haittoja kuin ihosyöpä, mutta jos aamulla pitää valita pidemmät rituaalit jotta olisi vähän epämukava ja mähmäinen ja kiiltelevä olo koko päivän, tai niiden rituaalien väliin jättäminen, niin jälkimmäiseen on suuri riski. Toki esim. rannalle mennessä jotain laitan, mutta en normaaliin ulkoiluun. Toisaalta en harrasta suorassa paisteessa hengailua ellei ole pakko.

Valintani voi olla tyhmä, mutta valitettavasti mukavuudenhalu menee joskus optimaalisen hyvinvoinnista huolehtimisen edelle. Nytkin olisi varmaan fiksumpaa olla lenkillä kuin sohvalla, mutta ihan joka ilta ei jaksa. Useimpina kyllä. Se on vähemmän epämukavaa kuin aurinkorasva.

Vierailija
84/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä ruskettuminen että palaminen on yhtä lailla merkkejä siitä, että iho on altistunut uv-säteilylle ja se uv-säteily puolestaan aiheuttaa melanoomaa. Ei ruskettuminen siltä suojaa. 

Ei aurinkovoidekaan suojaa ihoa ihosyövältä, koska se ei todellakaan blokkaa kaikkea uv-säteilyä. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000001210127.html

Minä en käytä aurinkovoidetta, kun en oleile ulkona silloin kun uv-säteilyn määrä on korkea.

Vierailija
85/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että itse aurinkorasva  voi aiheuttaa ihosyöpää, niinkuin aurinkokin. Sen takia käytin Kreeta- lomallaan vaan pitkähihaisia vaatteita.

Vierailija
86/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, vaikka asun Etelä-Euroopassa. UV yli 10 kesällä. Oleilen auringossa pidempiä aikoja vain uimareissuilla, silloinkin max 2 tuntia kerrallaan. Kahdessa tunnissa en pala, eli ihoni sietää UV-altistusta melko hyvin.

Aurinkovoiteissa on vesistöille haitallisia aineita, enkä halua levittää niitä mereen. Lisäksi on inhottavaa lotrata jotain tahmaisia voiteita ihoon. 

Vierailija
87/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun silmään näyttää pahemmalta se, että lähdetään keskipäivällä esim. pyörälenkille narutopissa ja minishortseissa aurinkovoiteen kanssa kuin se, että suojataan iho vaatteilla ja pysytellään varjossa, mutta ei rasvata.

Vierailija
88/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä, ja kun olin lapsi, minua ei rasvattu koskaan. Muistan meidän mm. käyneen 90-luvun alkupuolella Teneriffalla ilman että mukana oli yhtään pulloa aurinkovoidetta. Vanhempani eivät uskoneet aurinkovoiteiden tarpeellisuuteen. Ei edes siitä huolimatta, että äitini oli parikymppisenä Välimeren-lomalla polttanut selkänsä vesikelloille niin pahasti, että jäljet näkyvät vielä tänäkin päivänä. Isäni puolestaan poltti selkänsä niin, että se kesi monta viikkoa.  Edelleenkään kumpikaan ei laita mitään voidetta esimerkiksi silloin, kun tekevät suorassa auringonpaisteessa puutarhatöitä. Minä poltin tämän rasvaamattomuuden vuoksi selkäni ja niskani lapsena pariin otteeseen pahasti. 

Minulla on punertavat hiukset ja vaalea iho, ja palan todella herkästi. Jo 15 minuuttia auringonpaisteessa saattaa riittää. Lapsuudessa poltettu niskan ja yläselän iho palaa vielä herkemmin. Käytän nykyään aina kesäisin SPF 50-voidetta, ja suojaan niskan ja hartiat vaatteilla. 

Rasvatkaa siis ainakin lapset, vaikka ette itse voiteita käyttäisikään. He voivat sitten itse tehdä aikuisena päätöksiä asian suhteen. 

Vierailija
89/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, jos puhut totta, eli et suojaa ihoasi ja oleilet silti auringonpaisteessa uv-säteilylle alttiina... vuosien vieriessä tulet toteamaan naamallasi ihomuutoksia, joita menet kenties sitten näyttämään lääkärille, koepala todistaa sitten että kyseessä on ihosyövän esiaste... Ja joudut sitten hoitokuurilel, joka ei todellakaan paranna ihoasi entiseen jamaan.... Ja jos et mene niistä muutoksista, kuten esim. jokin pieni näppy, haavauma, joka ei parane, lääkärille, se ihomuutos muuttuu lopulta syöväksi...

Jatka vaan valitsemallasi tiellä...

Vierailija
90/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luit?

Vierailija
91/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, jos puhut totta, eli et suojaa ihoasi ja oleilet silti auringonpaisteessa uv-säteilylle alttiina... vuosien vieriessä tulet toteamaan naamallasi ihomuutoksia, joita menet kenties sitten näyttämään lääkärille, koepala todistaa sitten että kyseessä on ihosyövän esiaste... Ja joudut sitten hoitokuurilel, joka ei todellakaan paranna ihoasi entiseen jamaan.... Ja jos et mene niistä muutoksista, kuten esim. jokin pieni näppy, haavauma, joka ei parane, lääkärille, se ihomuutos muuttuu lopulta syöväksi...

Jatka vaan valitsemallasi tiellä...

Älä jaksa. 

Vierailija
92/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä, vaikka asun Etelä-Euroopassa. UV yli 10 kesällä. Oleilen auringossa pidempiä aikoja vain uimareissuilla, silloinkin max 2 tuntia kerrallaan. Kahdessa tunnissa en pala, eli ihoni sietää UV-altistusta melko hyvin.

Aurinkovoiteissa on vesistöille haitallisia aineita, enkä halua levittää niitä mereen. Lisäksi on inhottavaa lotrata jotain tahmaisia voiteita ihoon. 

Kaikissa voiteissa ei ole. Esimerkiksi P20- ja Änglamark-merkkien voiteet ovat vesistöille turvallisia, ja niitä saa Prismoista ja Cittareista. 

Esim. Karkkipäivä-blogissa on ollut useampi erinomainen kirjoitus aiheesta. 

https://karkkipaivablogi.com/2024/06/

Vierailija
93/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä luit?

"Luin, että itse aurinkorasva  voi aiheuttaa ihosyöpää, niinkuin aurinkokin. Sen takia käytin Kreeta- lomallaan vaan pitkähihaisia vaatteita."

Piti olla vastaus tähän kommenttiin, mutta eihän täällä toimi nykyään enää mikään...

Vierailija
94/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään juuri käyttänyt noin 40 - 50 vuotta sitten ja oleilin vain Suomessa. Välillä suojsin olkapäitä ja polvitaipeita pyyhkeillä mutta se ei kai riittänyt sillä vuosikymmenten jälkeen noihin paikkoihin kehittyi arpikudosta, ei kipua mutta muutoin epämiellyttävää (ainakaan vielä ei ole todettu kehittyneen melanoomaa). Nyt suojaisin paremmin ja sallisin iholle vähemmän aurinkoa. Nuoruus ja hulluus, vanhuus ja viisaus. 

Vierailija
95/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voitelin lapset huolellisesti aurinkolomilla ja käytin heillä suojaavia vaatteita. Omassa lapsuudessani kesäleirillä, jossa oltiin rannalla tai veneessä pitkät päivät, tarjottiin leiriläisille Tummelia aurinkovoiteeksi 😂 Itse olen ruskeasilmäinen  ja tummatukkainen, helposti ruskettuvaa tyyppiä, mutta muistan kavereiden palaneen pahasti ja itkeneen kipeää ihoaan iltaisin. Ihana 1970-luku!

Vierailija
96/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa voiteissa ei ole. Esimerkiksi P20- ja Änglamark-merkkien voiteet ovat vesistöille turvallisia, ja niitä saa Prismoista ja Cittareista. 

Esim. Karkkipäivä-blogissa on ollut useampi erinomainen kirjoitus aiheesta. 

https://karkkipaivablogi.com/2024/06/

Hieno homma. Että saa Prismoista ja cittareista. Täällä ei tiettävästi ole kumpaakaan näistä kaupoista 😂 Mutta suosittelen kaikkia voiteita käyttäviä uimareita valitsemaan ympäristöystävällisiä tuotteita, ehdottomasti. Minun ei silti tarvitse levittää mitään voidetta, joka samantien jää mereen. En pala auringossa. Olen ympäri vuoden hieman päivettynyt ja se saa riittää suojaksi. Ei ihan totta kukaan täällä asuva laita joka päivä ulos mennessään jotain suojavoidetta itseensä, eihän sitä ehtisi muuta tehdäkään.

Vierailija
97/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa aurinkosuoja myös suomessa. Olin 3 viikkoa sitten viikonlopun maalauskurssilla saaressa, jossa yövyttiin yksi yö. En ottanut kaikkia kasvotuotteitani mukaan, vaan vain pienet testipussit rasvaa kasvoille illaksi ja aamuksi, ja ajattelin niillä pärjääväni. Normaalissa kasvorasvassani on 30 spf suoja mutta näissä pikkutestereissä ei ollut yhtään. Kurssin toisena päivänä ennen kotiin lähtöä istuin aamusta iltapäivään rannalla maalaamassa. Illalla kasvoni olivat todella punaiset ja kihelmöivät, seuraavana aamuna toinen poskeni, joka oli ollut enemmän aurinkoon päin turposi jopa silmän päälle ja keskelle poskea ilmestyi ruskea läiskä ja iho sen alla muuttui kovaksi ruveksi. Seuraavana päivänä rupea alkoi kutittamaan, joten revin sitä ihoa irti, ja alta tuli aivan liian herkkää ja kipeää ihoa tietysti näkyviin. Lopulta posken ja nenän iho kesi pois. Mikään normaali rasva ei kosteuttanut tätä palanutta ihoa kunnolla, ja onneksi parin päivän päästä hoksasin että kerros vaseliinia pitää ihon kimmoisana ja se varmasti auttoi kasvojani parantumaan seuraavaksi viikonlopuksi kokonaan. Onneksi minulle ei jäänyt yhtään pysyviä läiskiä tai värimuutoksia kasvoihin, mutta tiedän kyllä, että ihosyöpä on nyt taas paljon todennäköisempi myöhemmin elämässä, kuin pari viikkoa sitten ennen kasvojen herkän ihon palamista. 

Vierailija
98/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan käytä. Ihosyövät on lisääntyneet hurjasti samaa tahtia kun ihmiset on alkaneet käyttää mykkykemikaaleja. Jotkut vieläpä käyttää ympäri vuoden. Ne imeytyy verenkiertoon ja kertyy elimistöön. Niiden on todettu aiheuttavan kalakuolemia vesistöissä ja hormonihäiriöitä ihmisillä. Ei voi olla terveellistä. En ota aurinkoa mutta en myöskään ala myrkyttämään itseä normaali elämässä sen harvan kerran kun aurinkoa on. Aurinko on sitä paitsi terveellistäkin minkä takia moni psoriasis potilas käy lääkärin lähetteellä keski-Euroopassa talvella että iho paranee ja voi hyvin.

Vierailija
99/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä otin aurinkoa ja laitoin jopa öljyä rusketuksen parantamiseksi. En tosin pala helposti, kerran on sääret palaneet. Nyt kolmekymppisenä se tuntuu ihan käsittämättömältä toiminnalta, jos väriä haluaa iholle niin sitä saa purkista. Suojaan kasvot spf 50, muuten suojaan vaatteilla mahdollisimman paljon.

Vierailija
100/123 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä Suomessa. Ehkä jos menisin rannalle koko päiväksi päiväntasaajalla, käyttäisin fysikaalista suojaa.