Miksi et koskaan matkustele? Onko syynä raha vai huono kielitaito?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä köyhä, mutta en matkustelisi usein vaikka olisin rikaskin. Minulla on parempaakin tekemistä kuin lentokoneessa istuminen.
Lentokoneessa istuminen? Just kävin reissussa ja istuin lentokoneessa kolme tuntia suuntaansa. Huh huh olipa pitkä aika istua lentokoneessa. Siinä tuli kuunneltua äänikirjaa ja rentouduttua.
No en nyt tarkoittanut jotain Euroopan sisällä liikkumista. En pidä sitä matkusteluna sen enempää kuin toisessa kaupungissa käymistä Suomen rajojen sisällä.
Ai jos otat kolmen tunnin lennon vaikka Albaniaan, niin se on sinusta ihan sama asia kuin Suomessa olisi?
Ei kumpikaan vaan se, että viihdyn paremmin kotona. Matkustelu on hankalaa ja vaivalloista, miksi edes haluaisin matkustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaan matkailu ja mökkeily on miljoona kertaa ihanampaa! Onneksi omaa maailmankuvaa voi laajentaa muutenkin kuin luontoa tuhoamalla.
Onneksi mökkeily ei tuhoa lainkaan luontoa? Kaikki ne rakentamiset, raivaamiset ja teiden rakentamiset?
Jos arvostaisit luontoa niin valitsisit teltan ja vaeltamisen.
Meillä vaatimaton hirsimökki 30-luvulta. Ei sähköä, kantovesi ja vain kesäkäytössä. Metsän keskellä, ei nurmikkoa ja perille vie pitkä polku. Auto jää tien varteen joka on muussakin käytössä. Ei ole raivattu, rakennettu tai mitään muutakaan vuosikausiin. Tietysti pieni ylläpito, mutta se on pientä. Ihan eri asia kuin käytännössä kakkoskotina toimiva mökki.
Tämä on ihan kunnioitettavaa mökkeilyä, mutta tuo on nykyään hyvin harvinaista.
Mökkeilyn aiheuttamasta luontokadosta ei vieläkään puhuta tarpeeksi. Suomalainen erityinen luontosuhde on usein sitä, että rantaviiva kynitään ja tilalle tulee valtava terassi, ettei jalkojen alla ole vahingossakaan palaakaan luontoa. Yhtenäisen ja häiriöttömän rantaviivan säilyminen olisi tärkeää monenlaiselle luonnonvaraiselle eläimelle.
Miksi lähteä ulkomaille kokemaan exoottisuutta kun sitä on jo liikaakin täällä.
Koronan takia en matkustanut kolmeen vuoteen, mutta nyt pitää taas päästä lämpimään ainakin kerran vuodessa. En koskaan matkusta kesäkuukausina vaan loka-marraskuu on suosikki ajankohde reissulle.
Olen nukkunut teltassa venetsiassa, auton takapenkillä Islannissa, halvoissa hostelleissa kaakkoisaasiassa, Japanissa, Etelä-koreassa, Kanadassa, Usassa, Lähi-idässä..Ette uskoisi, miten pienellä budjetilla voi reissata.
Kyllä se vain on niin, että jos elää koko elämänsä 100 kilometrin säteellä, jotain jää ihmisyydestä kokematta.
Minkäs jännän vatsataudin tai flunssan sitä tällä kertaa saakaan joko lennolta tai kohdemaasta. Saati miten jännää matkaseuraa sitä onkaan valitussa all inclusive kohteessa.
Lopputuloksena... lähes ilmainen viina ei hirveästi innosta, kun ei sitä kotimaasakaan tule juurikaan juotua. Myöskään ihonsa grillaaminen ja pilaaminen ei innosta.
Lomailen ja lepäilen ihan mieluusti kotimaassa 😌 ... viihdyn jopa kotona.
Raha vaikuttaa, kotimaa on myös kesällä niin kaunis, etten koe tarvetta lähteä täältä silloin mihinkään. Otan Suomen kesästä irti kaiken sen lyhyen ajan, mitä siitä ehtii nauttia. Kotimaassa matkustelen aina kesäisin. Ulkomailla olen sellaiset kohteet jo käynyt ja nähnyt, jotka ovat kiinnostaneet. Ne jotka haluaisin vielä nähdä ovat budjettini ulkopuolella.
Kielitaitoa löytyy kotimaisen lisäksi ruotsin, saksan ja englannin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä köyhä, mutta en matkustelisi usein vaikka olisin rikaskin. Minulla on parempaakin tekemistä kuin lentokoneessa istuminen.
Lentokoneessa istuminen? Just kävin reissussa ja istuin lentokoneessa kolme tuntia suuntaansa. Huh huh olipa pitkä aika istua lentokoneessa. Siinä tuli kuunneltua äänikirjaa ja rentouduttua.
No en nyt tarkoittanut jotain Euroopan sisällä liikkumista. En pidä sitä matkusteluna sen enempää kuin toisessa kaupungissa käymistä Suomen rajojen sisällä.
Ai jos otat kolmen tunnin lennon vaikka Albaniaan, niin se on sinusta ihan sama asia kuin Suomessa olisi?
Otat? Siis kaappaat koneen! :D Ihania nää englisismit.
Vierailija kirjoitti:
Reppureissaaminen oli upeaa 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa. Sitten tuli turistimassat, internet, älypuhelimet ja kaupallisuus räjähti käsiin. Luontoa on tuhottu monessa kaukomaassa niin paljon 20 vuodessa, ettei ole paljon jäljellä.
Viimeisin kaukomaan reissuni oli etäiselle Indonesialaiselle saarelle Aasian reissulla. Sademetsässä kävin oppaan kanssa, ja tuntui siltä että oppaalla oli haasteena löytää alueita joita ei olisi osittain jo pistetty maan tasalle.
Samalla reissulla kuljin maateitse veneillä, busseilla ja junalla Thaimaahan. Oli järkyttävää, ettei paikallisten sekaan oikein enää pääse eikä aitoa thaimaalaisruokaa mausteineen ja tulisuuksineen edes saa vaikka pyytää.
Paikalliset eivät halua sinua sekaansa. Ei järkyttävää vaan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa ei ole mikään Yhdysvallat.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs jännän vatsataudin tai flunssan sitä tällä kertaa saakaan joko lennolta tai kohdemaasta. Saati miten jännää matkaseuraa sitä onkaan valitussa all inclusive kohteessa.
Lopputuloksena... lähes ilmainen viina ei hirveästi innosta, kun ei sitä kotimaasakaan tule juurikaan juotua. Myöskään ihonsa grillaaminen ja pilaaminen ei innosta.
Lomailen ja lepäilen ihan mieluusti kotimaassa 😌 ... viihdyn jopa kotona.
Minäkin viihdyn kotona oikein hyvin, mutta ei se tarkoita ettei viikkoa tai kahta voisi viettää ulkomailla. En juo koskaan alkoholia lomalla enkä grillaa ihoani. Sen sijaan nautin vaikka patikoiden Alppien maisemista tai katselen eläimiä Afrikan safarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reppureissaaminen oli upeaa 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa. Sitten tuli turistimassat, internet, älypuhelimet ja kaupallisuus räjähti käsiin. Luontoa on tuhottu monessa kaukomaassa niin paljon 20 vuodessa, ettei ole paljon jäljellä.
Viimeisin kaukomaan reissuni oli etäiselle Indonesialaiselle saarelle Aasian reissulla. Sademetsässä kävin oppaan kanssa, ja tuntui siltä että oppaalla oli haasteena löytää alueita joita ei olisi osittain jo pistetty maan tasalle.
Samalla reissulla kuljin maateitse veneillä, busseilla ja junalla Thaimaahan. Oli järkyttävää, ettei paikallisten sekaan oikein enää pääse eikä aitoa thaimaalaisruokaa mausteineen ja tulisuuksineen edes saa vaikka pyytää.
Paikalliset eivät halua sinua sekaansa. Ei järkyttävää vaan ymmärrettävää.
Nykyään se on ymmärrettävää. Vielä 20-30 vuotta sitten paikalliset kutsuivat kotiin syömään ja tarjoavat teetä.
Tästä syystä en enää edes matkusta, koska turisteja on aivan liikaa. Järkyttävää tässä on nopea asennemuutos ja suuret turistimassat.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana käynyt jo noin 20 eri massa ja totesin ettei kiinnosta enää, ei se matkustaminen niin hienoa tai antoisaa ole. Mistä useammassa maassa kävin, sitä enemmn opin arvostamaan Suomea ja pohjoismaita/lähinaapureita.
Olen nyt 36v ja ajattelen että innokkaimmat matkustajat juuri niit joilla ei paljon kokemusta ulkomaista, eli amatöörejä.
Ei 20 maata ole paljon. Itse olen käynyt 45 maassa eikä sekään nyt niin paljon ole. Viidessä maanosassa. Eli et nyt niin kovin kokenut matkasja ole.
Raha, opintolainat ja muut on maksettava takaisin ja korkoihin menee älyttömästi rahaa, ei jää rahaa matkusteluun. Mitä tarkoitat huonolla kielitaidolla? Kuinka montaa eri kieltä on puhuttava sujuvasti jotta voi matkustaa ulkomaille? Käytätkö aina matkakohteessa maan paikallisia kieliä?
Elämä on kirja. Se, joka ei matkusta, lukee siitä vain yhden sivun
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähteä ulkomaille kokemaan exoottisuutta kun sitä on jo liikaakin täällä.
Pakoon sitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen nukkunut teltassa venetsiassa, auton takapenkillä Islannissa, halvoissa hostelleissa kaakkoisaasiassa, Japanissa, Etelä-koreassa, Kanadassa, Usassa, Lähi-idässä..Ette uskoisi, miten pienellä budjetilla voi reissata.
Kyllä se vain on niin, että jos elää koko elämänsä 100 kilometrin säteellä, jotain jää ihmisyydestä kokematta.
Mikä tuo Venetsian teltta -juttu oli? Laitoitko teltan pystyyn jonkun kikolon parvekkeen alle?
Vihaan sanaa matkustelu. Siitä on tehty lapsellinen trendi, jota jankataan ympäriinsä. Se on köyhien luusereiden tapa yrittää vihjata muille, että rahaa on, joten olen astetta parempi ihminen. Ai mitenkö köyhä ja mAtkUsTeLu sopivat yhteen? Jos ei omista automobiilia ja asuu mahdollisimman halvasti, syö todella yksipuolisesti ja halvalla, mutta käy töissä (huonolla palkalla), voi säästää isojakin summia kuukausittain ja tätä on voitu harrastaa vuosikausia. Sitten ollaan niin olevinaan ja sEiKkAIlLaAn pitkin maailmaa 🙄
Erikseen olemme me, joille ulkomailla käyminen oli maailman tavallisia asia jo lapsuudessa, emmekä ole ikinä oppineet tekemään siitä mitään numeroa.
Inhoan muutenkin sitä MATKANTEKOA. Perillä on mukavaa, ellei ole liian kuuma (useimmiten on.) Mutta lähteminen on aina todella rasittavaa. Nykymaailmassa myös r**ismi hieman arveluttaa. Tiedän nääs miten suom. suhtautuvat ulk., joten miksi minuunkin ei voitaisi suhtautua yhtä raív0kkaasti.
Kyllä minä ulkomailla käyn tulevaisuudessa taas, mutta tällä hetkellä tärkeintä on saada vakituinen työ ja talo. Sen jälkeen haluan käydä vaikka kerran vuodessa jossain.