Mitä sitten kun ei ole mitään syytä pitää ihmistä isänä?
Tämä niin sanottu isä ei koskaan ollut mikään varsinainen isä. Minulla ei ole koskaan ollut tähän ihmiseen samanlaista vanhemman ja lapsen välistä suhdetta kuin esimerkiksi äitiin. En ole edes kutsunut tätä isäksi. Hän oli lapsuudessani käytökseltään arvaamaton, kotona oli ankea ja usein pelottava ilmapiiri, jouduin kuuntelemaan myös itsariuhkailujaan.
Tämä myös saattoi käytöksellään minut ja sisarukseni vaaraan. Esimerkiksi ollessaan lastenhoitovastuussa meni nukkumaan ja jätti meidät keskenään ollessamme reilusti alle kouluikäisiä. Kun pikkusisarus löysi ja söi lattialle tältä niin sanotulta isältä pudonneen unilääkkeen, tämä niin sanottu isä syytti tapauksesta minua.
Lisäksi tämä vähätteli ja mollasi minua. Vaikka menestyin koulusta hyvin, niin saadessani vain 8 olin huono ja tyhmä, saadessani 10 olin kuulemma itsekäs ja omahyväinen leuhkiva kakara. Tämä myös varasti minulta rahaa. Toki valehteli monista muistakin asioista. Olen aikuisena miettinyt, että mitä syytä minulla oikeastaan on edes sanoa että minulla olisi ollut isä. Kun eihän sitä käytännössä ole ollutkaan.
Kommentit (76)
Kaikista miehistä ei ole isiksi. He ovat vain miehiä jotka ovat siittäneet lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista miehistä ei ole isiksi. He ovat vain miehiä jotka ovat siittäneet lapsia.
Isä on vain fakta ilman arvolatausta.Kaikilla on isä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi tekee virheitä joten kannattaa antaa anteeksi. Kaikilla on oma isä ja äiti jotka aina yrittää olla parhaita vanhempia.
Voiko kukaan olla näin naiivi?! Oikeasti on umpi pask*ja ihmisiä joita ei todellakaan ole syytä kutsua vanhemmiksi, vaikka olisivatkin synnyttäneet/ siittäneet lapsen. Vanhemmuus on paljon enemmän, ja on todellakin sellaisakin, jotka ei siihen hommaan millään tavalla panosta, tai ovat jopa suoraan vahingollisia/ vaarallisia lapsilleen. Täyttä pohjasakkaa! Roskiin joutaa tuollaiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten on olemassa termi isätön? Kaikkihan kun kuitenkin ovat jonkun tavalla tai toisella siittämiä.
Vierailija kirjoitti:
Isä ei ole mikään vain ansioituneille ja kunnollisille siittäjille myönnettävä arvonimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi tekee virheitä joten kannattaa antaa anteeksi. Kaikilla on oma isä ja äiti jotka aina yrittää olla parhaita vanhempia.
Voiko kukaan olla näin naiivi?! Oikeasti on umpi pask*ja ihmisiä joita ei todellakaan ole syytä kutsua vanhemmiksi, vaikka olisivatkin synnyttäneet/ siittäneet lapsen. Vanhemmuus on paljon enemmän, ja on todellakin sellaisakin, jotka ei siihen hommaan millään tavalla panosta, tai ovat jopa suoraan vahingollisia/ vaarallisia lapsilleen. Täyttä pohjasakkaa! Roskiin joutaa tuollaiset!
Hohhoijaa.Jol huomataan, että oot umpitraumatisoitunut ja haluaisit siitä lähtökohdasta käsin määritellä isyyttä normatiivisesti siten, että vain ideaalisi täyttävään voitaisiin viitata käsitteellä isä.
Mihin aikuinen ihminen enää vanhempiaan tarvitsee ? Mikä siinä itsenäisessä elämässä nyt niin vaikeaa on?
Vierailija kirjoitti:
Eikä kaikista naisista äideiksi, he ovat vain naisia jotka ovat olleet haarat levällään. Vrt. Muusa etc etc narkkari ym äidit. Äideiltään on monen monta lasta huostaan otettu. Niitäkin joiden isäkin on ollut joku random setä jossain Toyotan takapenkillä.
Huomattavasti enemmän naiset tekevät isättömiä lapsia kuin miehet tekevät äidittömiä. Syyttävä sormi osuu kuitenkin aina isään? Mies vihaa?? Eikai nyt sentään.
Olen ajatellut olevani isätön siitä asti kun muistikuvani alkaa. Ei siinä ollut oikeastaan mitään ihmeellistä, se oli minulle normaali. Ala-asteella sain joitain kertoja huudot kun en suostunut tekemään isänpäiväkorttia ja lahjaa isälle vaan olisin halunnut tehdä ne isoisälle. Sain saarnat siitä miten olen kiittämätön ja minun pitäisi olla onnellinen että isäni ei ole kuollut. Mietin silloin että onpa aikuiset yksinkertaisia ja lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten on olemassa termi isätön? Kaikkihan kun kuitenkin ovat jonkun tavalla tai toisella siittämiä.
Sillä on viitattu niihin, joiden isää ei ole tiedetty.
Jotenkin hölmöläisen ajattelua, että naisesta tulisi automaattisesti hyvä tai edes kohtalainenkaan äiti ihan vain sillä , että plopsauttaa jalkovälistään jälkeläisen ulos.
Kyllähän ne hullut lehmätkin poikivat vasikoita. "Hyvä äiti" ajatushan on yhtä typerä kuin se , että vanha ihminen olisi aina viisas ja kunnioitettava.
Mutta ei siitä sen enempää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitäkin lapsia on todella paljon maailmaan saatettu joissa raskauden on saattanut alkuun tuntematon mieshenkilö. Laittaa vain vähän ihmetyttämään millaisia suomalaiset naiset oikeasti sisimmältään ovatkaan. Päällimmäisenä tulee ajatus vastuuttomuudesta ja jo heti seuraavana kelalta saatavat suunnattomat rahalliset hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan heilläkin isä vaikka ei olekaan tiedetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitäkin lapsia on todella paljon maailmaan saatettu joissa raskauden on saattanut alkuun tuntematon mieshenkilö. Laittaa vain vähän ihmetyttämään millaisia suomalaiset naiset oikeasti sisimmältään ovatkaan. Päällimmäisenä tulee ajatus vastuuttomuudesta ja jo heti seuraavana kelalta saatavat suunnattomat rahalliset hyödyt.
Mitkä suunnattomat rahalliset hyödyt? Lapsilisän yksinhuoltajakorotus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan heilläkin isä vaikka ei olekaan tiedetty.
Niin on. Siksipä lauseen muotoilussa käytettiin ilmaisua "sillä on viitattu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kuitenkin ollut se isä. Mietipä miltä tuntuu meistä joiden isä on kuollut kun sanot olevasi isätön vaikka et oikeasti ole. Isäni kuoli onnettomuudessa kun olin 15.
Et sinä ole isätön, sinulla on isä jota voi kutsua isäksi ja lisäksi olet saanut pitää isän lähelle täysikäisyyttä.
Niinpä, samaa sarjaa ne jotka itkee kuuskympoisinä kun ovat orpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuutta on monenlaista.On täysin eri asioita olla isätön ja kehnosti isän velvollisuudet hoitaneen lapsi.
Missä se ero oikeastaan kulkee?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kuitenkin ollut se isä. Mietipä miltä tuntuu meistä joiden isä on kuollut kun sanot olevasi isätön vaikka et oikeasti ole. Isäni kuoli onnettomuudessa kun olin 15.
No, miltä se tuntuu? Miksi sinua kiukuttaa että maailmassa on muitakin isättömiä?
Biologinen isä ei ole koskaan ollut isä minulle ja sanoisin olevani isätön jos sisarusten isä ei olisi ollut elämässäni siitä asti kun olin pieni. Isättömyyttä on monenlaista eikä sille ole yhtä oikeaa määritelmää.