Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pääse inssiä millään läpi. Muita joilla ollut vaikeaa päästä läpi?

Vierailija
15.05.2024 |

Tänään oli jo toinen inssi eikä taaskaan läpi.

Alkaa turhauttaa ja vit*uttaa koko homma. Rahaakin menee hirveesti kun ei vain mene läpi. 

Seuraava inssi vasta kuukauden päästä kun ei ollut vapaita aikoja. Pelkään että mokaan seuraavankin.

Kuulin että yhden kaverini tuttu oli päässyt inssin läpi vasta seitsemännellä kerralla.

Vertaistukea kaivataan.

Kuinka monta kertaa olet joutunut uusimaan inssin?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin läpi kolmannella kerralla. 

Omasta kokemuksesta sanoisin, että olosuhteilla ja persoonalla on merkitystä.

Ensimmäisellä kerralla inssi ajoittui hyvin aikaiseen ja pimeään talviaamuun. Oli erittäin sakea lumipyry, jota oli jatkunut koko yön. Ajo-olosuhteet olivat siis kokeneellekin kuskille haastavat. En ollut ikinä ajanut yhtäkään ajotuntia sellaisissa olosuhteissa, enkä olisi lähtenyt kortillisena uutena kuskina ajamaan sellaisessa säässä. Mutta minkäs teit. Olin niin paiseessa koko kokeen, että homma kaatui siihen. 

Toisella kerralla oli kortin saaminen oli lñhellä. Inssi sanoi, että hän olisi periaatteessa voinut päästää minut läpi, mutta  koki minut sen verran hermostuneeksi, että katsoi olevan omaksi parhaakseni ottaa vielä muutama ajotunti lisää. Olen aina ollut helposti stressaava luonne, joka menee koetilanteissa helposti aivan kipsiin, mikä aiheuttaa huolimattomuusvirheitä. 

Kolmannella kerralla pääsin sitten kirkkaasti läpi. 

Kysyin autokoulunopettajalta, tulisiko minun olla huolissaan siitä, etten päässyt toisellakaan yrityksellä läpi. Hän kuitenkin sanoi, ettei kyseessä ole mitenkään poikkeuksellinen määrä yrityksiä. Hän lisäsi, että kaikki oppilaat ovat erilaisia. Jotkut tarvitsevat enemmän ajotunteja kuin toiset, mutta heistä voi silti tulla hyviä kuskeja. 

Vierailija
102/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan ottaa suosiolla lisää ajotunteja, ennen niitä oli tuplasti enemmän. Tulee halvemmaksi kuin mennä jatkuvasti yrittämään uutta inssiä.

Tää oli mulle uusi juttu. Miksi ihmeessä niitä tunteja on vähennetty niin paljon? Mikä ihmeen järki tuossa on? Kohta siellä liikenteessä kaikki ajavat kuin mitkäkin Wolt-kuskit o_O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin tuttu mies sai aikoinaan ajokortin 4.kerrallla.Hänestä tuli kuorma-auton kuljettaja.

Vierailija
104/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoripyöräkorttia en saanut vaikka olin ajanut hyvin ja huolellisesti mopolla jo 20 vuotta. Ihme kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja pujottelua se homma oli. No toista kertaa en kokeillut. Vitutti sen verran.

Ai? Tämäpä yllättävää. En tiennyt ollenkaan, millainen tuo koe on. Tytär sai ajokortin tosiaan vasta kolmannella yrityksellä, mutta moottoripyöräkortin sai kerralla, vaikka mitään muuta aiempaa kokemusta ei ollut kuin poikaystävän kyydissä matkustaminen. Selkeästi se olisikin ollut onnittelemisen arvoinen suoritus. Saattoi kyllä olla niin, että appiukko koulutti hänet ajoluvalla, ehkä se salaisuus olikin siinä!

Vierailija
105/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ekalla kerralla läpi, mutta...

Inssikseni tuli vanhempi mies, joka oli sitä mieltä, että naisen ei kuulu ajaa kuorma-autokorttia. Hän haukkui ajotapani, ajolinjani, kaikki mahdolliset mitä mieleen tuli. Kun sain (siihen mennessä parhaan suorituksen ikinä) sekä autotalli- että taskuperuutuksista, hän menetti malttinsa ihan kokonaan. Suu kävi koko loppumatkan, kun ajettiin takaisin konttorille. Siellä pysähdyksen jälkeen vain murahti: hyväksytty. 

Autokoulunopettajani oli ollut ihan varma, etten tule pääsemään läpi juuri kyseisen inssin takia. 

Mutta tulipahan siinä samalla opeteltua kärsivällisyyttä ja hermojen kestoa liikenteessä. 

Vierailija
106/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin inssin nuorena ja sain kortin heti ensiyrittämällä. Tiedän, että mitä vanhemmaksi ihminen tulee ennen ajokortin hankkimista, niin sitä vaikeampaa se hänelle on. Eikös se ole kuitenkin parempi, että opit ensin kunnolla ajamaan liikenteessä, kuin että joutuisit puutteellisilla ajotaidoilla nykyiseen vilkkaaseen liikenteeseen. Maksaahan se tietysti, mutta niin maksavat kolarikorjauksetkin ihmishengistä puhumattakaan.

Vierailija
107/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli inssissä kauheat paineet, kun ajo-opettaja (ymmärrettävistä syistä, liian raskas kaasujalka, vaikka en osannut kunnolla ajaa) ei ollenkaan tykännyt ajotyylistäni ja sanoi minulle ennen inssiä, että jos en pääse läpi, niin saan kyllä etsiä toisen opettajan. Jouduin inssiin vielä suunniteltua aiemmin, koska joku toinen oppilas sairastui ja minä menin hänen tilalleen.

Inssi meni kuitenkin onneksi läpi ja ajokokeen tarkastaja oli vielä kehunut minua opettajalle.

Mutta tämä oli 80-luvulla. Siihen aikaan niitä tunteja oli ilmeisesti enemmän. 

Vierailija
108/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli juu useampi kerta, myös kirjallinen tökki.

Se on tuurista kiinni jos tulee vattupää pilkunviilaaja kohdalle ja millainen tuuri käy liikenteessä.

Vierailija
109/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaperin ylämäkeen autojen väliin, oli tämän inssin bravuuri, sitä opeteltiin autokoulussa joka tunnilla ja ope tiesi tarkkaan tämän inssin metodit. Mutta eipä päästänyt läpi eka kerralla kun lähdettiin ajamaan katsastusasemalta olis pitänyt odottaa lähestyvää autoa vissiin  vielä kauemmin kun odotin, huomasin että laittoi merkin lippuunsa,Mulle kun sattui juuri tämä pilkunviilaja, jolla oli jo maine naisia kohtaan. Toisella kertaa sama ukko, mutta päästi läpi, varmaan hatutti kun osasin ylämäkeen ahtaaseen rakoon peruuttaa. Tämä  -70 luvun alussa.

Vierailija
110/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ihan oikeasti verratko omaan inssiin jos siitä on vuosikausia aikaa! 

Uudistuksen jälkeen on ollut paljon vaikeampi päästä läpi.

Minäkin sain 90-luvulla kortin heti ensiyrittämällä, mutta tytär tänä vuonna vasta viidennellä. Kun luin niitä hylkäysperusteita niin oli ne aika kummallisia esim. pää ei kääntynyt riittävästi. (Tytär oli nähnyt ihan hyvin ettei ketään tule mutta sitä pään kääntämistä piti sitten liioitella jatkossa). 

Vierailija
111/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ennenkin vaati ihan kaikkea, juuri ajolinjat tarkkaan, ja piti ajaa kortti siellä missä oli kaikkein vilkkain liikenne, moottoritiellä piti sen mukaan mitä kyltti näytti, 100.

Vierailija
112/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aNNAT sen ukon naida

Vierailija
113/136 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että menisin autokouluun uudelleen, kun en oppinut ajamaan ensimmäisellä kerralla. Sain kyllä niin inssin kuin kirjallisenkin läpi ensimmäisellä yrityksellä, mutta sehän oli paljon helpompaa silloin 20 vuotta sitten. Mutta enhän mä tule ikinä saamaan sitä nykyisin läpi. Olen aina ajatellut olevani sellainen sähläri, jonka ei kuulu ajaa autolla ihan yleisen turvallisuuden vuoksi. Nykyisin se autoilu vaan helpottaisi elämää tosi paljon, työmatkoissakin säästyisi melkein kaksi tuntia päivässä.

Vierailija
114/136 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt että menisin autokouluun uudelleen, kun en oppinut ajamaan ensimmäisellä kerralla. Sain kyllä niin inssin kuin kirjallisenkin läpi ensimmäisellä yrityksellä, mutta sehän oli paljon helpompaa silloin 20 vuotta sitten. Mutta enhän mä tule ikinä saamaan sitä nykyisin läpi. Olen aina ajatellut olevani sellainen sähläri, jonka ei kuulu ajaa autolla ihan yleisen turvallisuuden vuoksi. Nykyisin se autoilu vaan helpottaisi elämää tosi paljon, työmatkoissakin säästyisi melkein kaksi tuntia päivässä.

Eikö joku tuttu voisi hieman opettaa sua, jossain rauhallisella paikalla tai tieosuudella?

Vierailija
115/136 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku tuttu voisi hieman opettaa sua, jossain rauhallisella paikalla tai tieosuudella?

Joo, olen tästä puhunut yhden tuttavan kanssa. Ollaan jo silmäilty paikkoja, mutta ei sovittu aikaa. Meillä on vähän haasteita aikataulujen kanssa, kun olen itse vuorotyössä ja hänellä taas pieniä lapsia. Ajattelin harjoitella ennen autokouluun menoa.

Autokouluja on useampi tällä alueella, mutta mikään niistä ei ainakaan verkkosivuillaan mainosta kursseja tällaisille hankalammille tapauksille. Seuraavaksi soittelen niihin ja kyselen.

Vierailija
116/136 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin kiinni henkilökemiasta. Ihmisten ja varsinkin toisen kykyä arvioidessa, ei pitäisi sitä sitä käyttää mutta.. ne on ihmisiä,  minkäs teet.

Vierailija
117/136 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täälläkin huutelee, ettei pitäisi päästää ollenkaan rattiin niitä, jotka eivät heti ensimmäisellä tai toisella pääse läpi. Nämä varmaan eivät tajua, että heidän aikoinaan inssi oli paljon lyhyempi ja helpompi kuin nyt. Veikkaanpa että suurin osa ajokortillisista maaseudun aikuisista ei pääsisi Helsingin inssiä läpi kylmiltään ensimmäisellä yrityksellä

Vierailija
118/136 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ajokorteista vastaa voittoa tavoitteleva osakeyhtiö Ajovarma, jolla on monopoliasema. Tämä näkyy siinä, että annetaan hylsyjä ihan pikkuvirheistä, jotta oppilas joutuisi tulemaan uudelleen ja firma saisi enemmän rahaa. Esim. Espoossa hylätään nykyään 59% ensimmäisistä insseistä. On hyvin tyypillistä, että tarvitaan 3-4 yritystä  ennen kuin menee läpi. Et siis ole ap todellakaan yksin

Vierailija
119/136 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täälläkin huutelee, ettei pitäisi päästää ollenkaan rattiin niitä, jotka eivät heti ensimmäisellä tai toisella pääse läpi. Nämä varmaan eivät tajua, että heidän aikoinaan inssi oli paljon lyhyempi ja helpompi kuin nyt. Veikkaanpa että suurin osa ajokortillisista maaseudun aikuisista ei pääsisi Helsingin inssiä läpi kylmiltään ensimmäisellä yrityksellä

Miten niin paljon lyhyempi ja helpompi? Samat autonkäsittelytaidot ne vaadittiin silloin 2000-luvun alussakin. Manuaalivaihteistolla ajettiin, oli moottoritielle liittyminen ja poistuminen, kaupunkiajo, taskuparkkeeraus, maantiellä vasemmalle kääntyminen ryhmittymisineen jne.

Ei se tänäänkään tuntikausia kestä arvioida, kykeneekö kuljettaja hallitsemaan auton, noudattamaan liikennesääntöjä ja havainnoimaan muun liikenteen.

Vierailija
120/136 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin paljon lyhyempi ja helpompi? Samat autonkäsittelytaidot ne vaadittiin silloin 2000-luvun alussakin. Manuaalivaihteistolla ajettiin, oli moottoritielle liittyminen ja poistuminen, kaupunkiajo, taskuparkkeeraus, maantiellä vasemmalle kääntyminen ryhmittymisineen jne.

Ei se tänäänkään tuntikausia kestä arvioida, kykeneekö kuljettaja hallitsemaan auton, noudattamaan liikennesääntöjä ja havainnoimaan muun liikenteen.

https://yle.fi/a/74-20029784

Ajokokeiden läpipääsyprosentti on romahtanut lyhyessä ajassa.

Kun vuonna 2016 henkilöauton ajokokeen eli inssiajon sai autokoulun käyneistä ensimmäisellä kerralla läpi 72 prosenttia kokelaista, oli viime vuonna osuus 54 prosenttia.

Muutoksen taustalla on vuonna 2018 tehty lainmuutos.

Ajo-opetuksen määrään tuli muutoksia ja samalla myös kokeesta tuli haastavampi, sanoo Traficomin erityisasiantuntija Marjo Immonen.

Muutoksessa ajokokeen vaikeustasoa nostettiin ja kestoa pidennettiin 15 minuutilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi