En pääse inssiä millään läpi. Muita joilla ollut vaikeaa päästä läpi?
Tänään oli jo toinen inssi eikä taaskaan läpi.
Alkaa turhauttaa ja vit*uttaa koko homma. Rahaakin menee hirveesti kun ei vain mene läpi.
Seuraava inssi vasta kuukauden päästä kun ei ollut vapaita aikoja. Pelkään että mokaan seuraavankin.
Kuulin että yhden kaverini tuttu oli päässyt inssin läpi vasta seitsemännellä kerralla.
Vertaistukea kaivataan.
Kuinka monta kertaa olet joutunut uusimaan inssin?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. Suomen surkein kuski ohjelmassa olevat ovat voineet päästä inssiä läpi?
Suuri ongelma on se että jotkut täysin osaamattomat päästetään läpi ja jotkut osaavat joutuvat uusimaan. Arviointi ei ole tasapuolista. Riippuu täysin henkilöstä joka inssin arvioi.
Joo arviointi on aika epätasalaatuista ja jopa epäreilua. Itse pääsin inssin läpi vaikka tein pari virhettä. Kaverini teki samat virheet mutta ei päässyt läpi noiden virheiden takia.
Paikkakunnissa on todella suuria eroja läpipääsyssä.
Vaikeinta on kuulemma päästä läpi Helsingissä, Kokkolassa ja Oulussa.
Ajovarmalla on tietty määrä mitä pitää saada hylkyjä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli itellä todella paskamainen inssityyppi sillon ekalla kerralla. Ei päästäny läpi koska, kuulemma vaihdoin kaistaa sulkuviivan yli. Oli vähän vaikea nähdä se viiva kun teitä ei oltu aurattu.
Tuntui että se halus tahallaan vittuilla mulle siitä viivasta.
Toisella kertaa pääsin läpi.
Olisit tehny valituksen
Sana sanaa vastaan. Ei se mitään olisi auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Naisille tämä on haastavaa.
Ei ole. Kerralla läpi ja aivopierun takia kirjallisissa 1 virhe. Mieskuskien takia piti hommata kojelautakamera. 100% mieskuski kyseessä, kun meinaa vaihtaa kaistaa suoraan kylkeeni. Yksikin mieskuski tuohtui, kun oli tulossa kylkeen ja alkoi töötäilemään ja valoja vilkuttamaan perässäni,kun olin ilmeisesti tiellä eikä päässyt kaistaa vaihtamaan. Mun olis pitäny ojaan väistää. Hah.
Voin lohduttaa että pääsin läpi vasta kuudennella kerralla.
En ymmärrä miksi ajo-opettaja ei suositellut ottamaan lisätunteja. Kysyi vaan että joko varataan inssi. Sanoin että voisihan sitä yritää.
Ekalla kerralla olin todella epävarma. Esim. Mäkilähtö liikennevaloissa ei onnistunut.
Joka kerta parani, mutta hyvin meni ensimmäisen kerran vasta 5 kerralla.
Oli kyllä surkea autokoulu jossa aikanaan olin.
Kannattaa lopettaa hyvissä ajoin. Liikenteessä on jo tarpeeksi törttöjä!
"Ennen lähes kaikki pääsi läpi, mutta ennen oli enemmän pakollisia ajotunteja ja helpommat inssit. "
Kiinnostavaa. Mitä sellaista vaikeaa nykyisessä inssiajossa on, mitä ennen ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin että 2/3 kokelaista pääsee läpi. Eli hylkäys on normaalia. Itse pääsin läpi kolmannella kerralla.
Nykyään pk-seudulla alle puolet pääsee ekalla.
Nykyinssiä ei mitenkään voi verrata johonkin 20 vuoden takaiseen. Kestääkin tuplasti (60 min).
Ei kannata luovuttaa enää tässä vaiheessa!
Yritä olla todella rauhallinen ja mielummin ylivarovainen.
Itse ajoin kolmannessa inssissä reipasta alinopeutta ja hidastin vielä vähän ennen liikennevaloja aina, että ehtisivät vaihtua punaisiksi että aikaa kuluisi mahdollisimman paljon.
Vähän tuosta hitaasti ajamisesta tuli sanomista mutta varsinaisia virheitä ei tullut.
Pääsin läpi.
Nykyään on liian vähän pakollisia ajotunteja.
Korvattu hyödyttömillä simulaatiotunneilla.
Kiitos Berner!
Vierailija kirjoitti:
"Ennen lähes kaikki pääsi läpi, mutta ennen oli enemmän pakollisia ajotunteja ja helpommat inssit. "
Kiinnostavaa. Mitä sellaista vaikeaa nykyisessä inssiajossa on, mitä ennen ei ollut?
Ensinnäkin kestää nykyään tunnin mutta lisäksi on tullut uusia kriteereitä esim. "taloudellinen ajo". Hylkäysperuste voi olla myös "epävarmuus" mikä on varsin subjektiivinen asia.
Jos et pääse seuraavaa läpi, sinun täytyy vaan hyväksyä että sinusta ei ole kuskiksi.
Kannattaa katsoa ajovarman sivuilta vapaita aikoja muualta Suomesta. Itse en olis ikinä saanu korttia Helsingissä enkä Vantaalla! Käy ajamassa jossain hevonkuusessa tai Lohjalla, jonne saa aikojakin hyvin. Inssin saa suorittaa missä hyvänsä.
Oma kokemus on se että viisi inssiä meni hylätyiksi, kuudennella pääsin läpi.
Hylkäämisen syyt olivat kolmessa ensimmäisessä inssissä asiallisia. Mutta lopuissa olivat lähinnä keksimällä keksittyjä.
Tyyliin että en katsonut tarpeeksi sivuille tai että ajo oli epävarmaa vaikka varsinaisia virheitä ei tapahtunut.
Ala vilkuttaan kaistanvaihdossa liiänkin aikaiseen.
Peilit, peilit, peilit.Katse jokaiseen peiliin vähän liikaakin ,
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata luovuttaa enää tässä vaiheessa!
Yritä olla todella rauhallinen ja mielummin ylivarovainen.
Itse ajoin kolmannessa inssissä reipasta alinopeutta ja hidastin vielä vähän ennen liikennevaloja aina, että ehtisivät vaihtua punaisiksi että aikaa kuluisi mahdollisimman paljon.
Vähän tuosta hitaasti ajamisesta tuli sanomista mutta varsinaisia virheitä ei tullut.
Pääsin läpi.
Mulla oli sama taktiikka. Ajoin inssin Helsingissä Kallio-Alppila -alueella ja pelasin hitaalla vauhdilla varman päälle, että ehdin huomata liian lähelle suojatietä pysäköidyt autot. Pääsin läpi, mutta muistan vieläkin inssin sanat: "jos ei vauhti tuosta nouse, niin tulet aiheuttamaan paljon kärsimystä liikenteessä". Tämän muistaen on nykyään raskaampi kaasujalka.
Kun oma tytär oli autokoulussa, hän pääsi inssistä läpi vasta kolmannella yrityksellä. Kun hän ei päässyt ekasta läpi, hän suhtautui siihen jotenkin omituisen kevyesti ja varasi seuraavan inssin melkein heti perään. En muista ehtikö siinä välissä olla yksi vai kaksi ajotuntia. Ei mennyt läpi se seuraavakaan inssi ja minua alkoi jo vähän kyrsiä, kun eihän se inssikään mitään ilmaista hupia ole, sen hinnalla sai muistaakseni pari ajotuntia ainakin.
Laitoin sitten sähköpostia autokoulun opettajalle, joka opetti tytärtä, että josko nyt otettaisiin niitä ajotunteja suosiolla sen verran, että menee inssi läpi ja hän itsekin oli onneksi ollut samoilla linjoilla. Ajotunteja tuli muutama lisää ja sitten kolmannella se inssi meni läpi.
Tytär sai pari vuotta myöhemmin ADHD-diagnoosin, mikä osaltaan vaikutti tuohon ajamiseenkin. Varsinkin alkuvaiheessa, kun ajaminen on vielä huteraa, siinä pitäisi pystyä keskittymään kunnolla. Keskittyminen on vaikeaa, kun pään sisällä singahtelee vaikka mitä ajatuksia yhtä mittaa.
Ota ap vain reippaasti lisätunteja, kunnes se ajaminen alkaa sujua! Ja kun lopulta saat kortin, niin kannattaa harjoitella sitten omin päin ihan reilusti, eikä vain tyytyä niihin pakollisiin ajoihin.
Kyllä sä pääset. Muista ajaa rauhassa. Älä hätäile.