Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea tätä syö sitä, eikun tätä, wääwääwää-jankkausta ekaa sivua pidemmälle, mutta tiedän miltä tuntuu.
Itsellä on aina ollut painonnousu herkässä joten tässä on ehtinyt ja onneksi onnistunut löytämäänkin itselleen ne sellaiset elämäntavat, joilla paino ei vaihtele kuin se plusmiinusparikiloa ihan kierron mukaan.
Mutta nyt esivaihtarien alkamisen myötä tuntuu, ettei kroppa ja hormonit olekaan enää omat vaan nämä saa aikaan mitä moninaisempia oireita/tuntemuksia ja kun yhteen yrittää sopeutua niin pian saa tilalle pari uutta. Ja nyt sitten viimeisimpänä on tullut ihan järkky turvotus oviksen jälkeen ja ennen menkkoja. Eikä siinä mitään, mutta kun se turvotuspa ei laskekaan ihan kokonaan pois vaan siitä jää joka kierrosta pikkaisen "pohjia" ja nyt tosiaan on paisunut niin, etenkin keskivartalosta/käsivarsista/yläselästä, ettei viime kesäisiä vaatteita voi harkitakaan vaikka ei ne mitään makkaranku
En nyt jaksa lukea tätä jankkausta ekaa lausetta pidemmälle.
Kalorit sisään < kalorit ulos. Muuta neuvoa ei tule.
Myös mäkkiruoalla laihtuu yhtä lailla, toki on hyvä muulta kantilta, että yrität syödä myös terveellisemmin. Mutta eiväthän ne kalorit itsekseen minnekään mene eikä niitä synny tyhjästä myöskään, vaikka moni akateeminenkin sortuu maagiseen ajatteluun, kun on kyse laihdutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Paino putosi kuin itsestään ikävuosina 50-55 kun lopetin leivän puputtamisen. Ei tuo mitään lisäarvoa ruokavalioon ja kuituja sekä hivenaineita saa muualtakin.
Tietenkin se putosi kun vähensit kaloreita. Olisit voinut vähentää jostain muualtakin ja jatkaa leivän syömistä ja se olisi silloinkin pudonnut.
Jos et halua luopua leivistä ja puuroista, sitten on vaan pienennettävä niitä annoskokoja. Jos olet ennen syönyt 2 dl kaurahiutaleita tai kaksi leipää, syöt jatkossa vain desin tai yhden leivän. Se voi olla hankalaa, jos nytkin tuntuu siltä, että nälkä jää. 50 g siemeniä tai manteleita sisältää noin 250 kcal, eikä siitä kuitenkaan saa mitenkään merkittävästi proteiinia tai vatsantäytettä. Pelkästään näistä puuroista ja leivistä tulee sinulla jo niin paljon energiaa, että siihen ei enää mahdu paljoakaan muuta ruokaa. Pysyviin elämäntapamuutoksiin on monta polkua, mutta oleellista on havainnoida, toimiiko muutos juuri minulla toivotusti, vai pitääkö suunnitelmaa viilata. Nyt kerrot lihoneesi ja kokevasi entistä enemmän itseäsi nälkäiseksi, joten selvästikään nämä tekemäsi muutokset eivät ole sinulle ihan oikeita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää luettavaa. En yhtään ihmettele ap:n ja monen muun epätoivoa kun lukee näitä mahtavia ohjeita. Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota. Turvotus on eri asia, se ei ole samaa kuin läskin kertyminen.
Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin. Älkää lähtekö näille kitukuureille, niistä on vain haittaa.
Esimerkki: 3-4 punttisalia viikossa, pari kävelylenkkiä, ruokaa aamupala, lou
Eli sä olet vain vaihtanut bulimian pakonomaiseen treenaamiseen? Ei kaikilla ihmisillä ole tollaseen aikaa, halua tai jaksamista. Huomattavasti helpompaa vähentää leivän ja puuron syöntiä ja korvata ne muulla, kuin käyttää kaikki vapaa-aika punttisalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?
https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…
https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5
Jos syön kaurapuuroa, vastaani kouristaa hetken päästä kipeä näläntunne. Siksi en sitä syö. En vaikka mitä siitä kirjoitettaisiin. Miksi minun edes pitäisi? Löytyy paljon muuta terveellistä syötävää.
vatsaani*
Vierailija kirjoitti:
Syöt tosi paljon ja hiilaripitoisesti. Noilla määrillä en ihmettele painonnousua.
Karkit on tuossa se ongelma, ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Myös mäkkiruoalla laihtuu yhtä lailla, toki on hyvä muulta kantilta, että yrität syödä myös terveellisemmin. Mutta eiväthän ne kalorit itsekseen minnekään mene eikä niitä synny tyhjästä myöskään, vaikka moni akateeminenkin sortuu maagiseen ajatteluun, kun on kyse laihdutuksesta.
Ei muuten pidä paikkaansa enää vaihdevuosissa. Nuorena laihduin kaloreita laskemalla. Nyt ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?
https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…
https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5
No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa sama asia😒 Mutta päätin että alan (taas kerran) laihdutuskuurin. Saan aina painoa putoamaan muutaman kilon ja olen tyytyväinen mutta aina ne kilot on hiipineet talvella takaisin ja löydän itseni joka kevät tästä samasta pisteestä.
Muutaman kilon ja hiipineet talven aikana takaisin, jo on laihuliineilla ongelmat 😂 Tuon muutaman kilon paino nyt heittelee 1-2 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää luettavaa. En yhtään ihmettele ap:n ja monen muun epätoivoa kun lukee näitä mahtavia ohjeita. Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota. Turvotus on eri asia, se ei ole samaa kuin läskin kertyminen.
Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin. Älkää lähtekö näille kitukuureille, niistä on vain haittaa.
Esimerkki: 3-4 punttisalia
Ei vaan terveeseen liikkumiseen. Jos ei ole aikaa, niin sitten ei ole. Minä menen mielummin salille kuin tuijotan telkkaria, tunti kerrallaan riittää hyvin. Avopuolison kanssa käydään yhdessä lenkeillä. Vois sitä aikansa huonomminkin käyttää. Ja jos ei halua treenata, niin sitten ei halua, sehän on jokaisen oma valinta. Itse tiedostan ikäni ja sen, että haluan säilyttää lihakset ja toimintakykyni mahdollisimman pitkään. Tästä kun en enää nuorene ja olen onnellinen, etten kärvistellyt ylipainoisen ja huonokintoisena enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt tosi paljon ja hiilaripitoisesti. Noilla määrillä en ihmettele painonnousua.
Karkit on tuossa se ongelma, ei mikään muu.
Kokeilinnmuuten viime syksynä karkkilakkoa ja lopetin sokerin syönnin. Kaiken muun pidin ennallaan, mutta karkki pois. Tein näin 3 kk. Ja pidin huolta, etten syö mitään sen tilalla. Lopputulos: ei mitään hyötyä. Ei vaaalla eikä mitoissa. Siksi otin karkin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa enää vaihdevuosissa. Nuorena laihduin kaloreita laskemalla. Nyt ei enää.
Kyllä se edelleen pitää paikkansa. Vaihdevuosi-ikäisellä lepokulutuskin vain on pienempi, ei enää sama, kuin nuorempana. Kalorit on laskettava sen todellisen kulutuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: 3-4 punttisalia
Tässä oli päivän paras kommentti. Vai että normaali liikkuminen on pakonomaista? En tiedä millaisesta taustasta ponnistat mutta ainakaan normaali liikunta ei ole ollut sulla koskaan hanskassa
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua luopua leivistä ja puuroista, sitten on vaan pienennettävä niitä annoskokoja. Jos olet ennen syönyt 2 dl kaurahiutaleita tai kaksi leipää, syöt jatkossa vain desin tai yhden leivän. Se voi olla hankalaa, jos nytkin tuntuu siltä, että nälkä jää. 50 g siemeniä tai manteleita sisältää noin 250 kcal, eikä siitä kuitenkaan saa mitenkään merkittävästi proteiinia tai vatsantäytettä. Pelkästään näistä puuroista ja leivistä tulee sinulla jo niin paljon energiaa, että siihen ei enää mahdu paljoakaan muuta ruokaa. Pysyviin elämäntapamuutoksiin on monta polkua, mutta oleellista on havainnoida, toimiiko muutos juuri minulla toivotusti, vai pitääkö suunnitelmaa viilata. Nyt kerrot lihoneesi ja kokevasi entistä enemmän itseäsi nälkäiseksi, joten selvästikään nämä tekemäsi muutokset eivät ole sinulle ihan oikeita.
Jep, näin se on. Jotain pitää taas kokeilla toisin. Mutta en silti suostu alistumaan siihen samaan mittaus- ja vahtaamiskierteeseen, jota olen aina tehnyt. Ennemmin kuolen lihavana ja onnellisena kuin että voin sanoa kuolinvuoteellani, että olinpa ainakin aina hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa sama asia😒 Mutta päätin että alan (taas kerran) laihdutuskuurin. Saan aina painoa putoamaan muutaman kilon ja olen tyytyväinen mutta aina ne kilot on hiipineet talvella takaisin ja löydän itseni joka kevät tästä samasta pisteestä.
Sukulaisnainen kamppaili aikoinaan painonvaihtelun kanssa. Hänellä oli apua siitä, että nautti yhtenä päivänä viikossa vain piimää ruoan sijasta. Janojuomaksi hän joi vettä. Muina päivinä söi tavalliseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin. Älkää lähtekö näille kitukuureille, niistä on
Ihan vapaasti. Mutta turha haukkua syömishäiriöisiksi tai väärän tiedon levittäjiksi niitä, jotka antavat ap:lle vinkkejä ruokavaliomuutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa enää vaihdevuosissa. Nuorena laihduin kaloreita laskemalla. Nyt ei enää.Kyllä se edelleen pitää paikkansa. Vaihdevuosi-ikäisellä lepokulutuskin vain on pienempi, ei enää sama, kuin nuorempana. Kalorit on laskettava sen todellisen kulutuksen mukaan.
En puhunut mututuntumalla, vaan kokemuksella. 1300 kalorilla en laihdu, vaikka olen 176 cm pitkä. Tai, se 1-2 kg lähtee, ja sen jälkeen jumahtaa kuukausikausiksi.
Tietty, jos ne kalorit vetää tuhanteen, niin kai sitten laihtuu, mutta sitten palataan taas keskusteluun hyvästä elämästä.
Vaikuttaa siltä, ettei aloittaja edes halua ruokavaloistaan luopua. Kauraa siellä, hiilaria täällä, puuroa on myös leivän päällä.
Sä et tainnut ymmärtää, mistä niissä viesteissä puhuttiin. Ei ihme, että järkytyit :)