Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Hiilihydraattipitoinen ruokavalio kerää kehoon normaalia enemmän nestettä. Hiilihydraatit varastoituvat kehoon glykogeenina, joka sitoo itseensä vettä. Saat terveemmän ja hoikemman kehon jo sillä, kun kropastasi poistuu jatkuvat ylimääräiset nesteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton puuro- ja kauramania sulla on?
kerroin aiemmin: ummetus.Ummetukseen auttaa luumu tehokkaasti.
Ei auta minulla. Olen lapsesta asti syönyt luumuja ja ummetuslääkkeitä. Voin vetää kaksi kiloa luumuja putkeen, eikä näy missään. Minulla on ummetuksen kohdalla jokin ongelma, ja vasta kaura on auttanut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Siis syö vähemmän ja liiku enemmän kun 15min kotijumppa XD - ja pidä tuo tapana. Sä syöt ku virtahepo ja teet jotain vartin kotijumppaa niin mitä sä luulet et silloin käy?
Se ei voi olla niin vaikeeta.
luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis syö vähemmän ja liiku enemmän kun 15min kotijumppa XD - ja pidä tuo tapana. Sä syöt ku virtahepo ja teet jotain vartin kotijumppaa niin mitä sä luulet et silloin käy?
luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.
Kyllä sinä minunkin mielestäni liikut vähän. Sen lisäksi syöt liikaa hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Salaattiaterioita, esim tonnikala ja kala, ilman hiilareita. Lähtee nesteinäkin pois jo monta kiloa.
Olen vetänyt tuota ruokaa paljon, ja tykkään siitä,vielä vähemmän kuin kaurapuurosta. Tässä todellakin on nyt kyse siitä, millaista ruokaa haluan syödä loppuelämäni ja silti pysyä hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Lue aiheesta glykeeminen indeksi.
Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta.
Niin, ja silti kaurapuuro ei kaikille sovi ollenkaan. Mulla oli raskausdiabetes, ja puuro aamulla nosti sokerin kymppiin pam. Jäätelö ei nostanut juuri lainkaan, tosin sitä e
miten saan selville, sopiiko kaurapuuro minulle?
minulla ei koskaan ollut raskausdiabetestä eikä koskaan ole ollut sokerin kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.Kyllä sinä minunkin mielestäni liikut vähän. Sen lisäksi syöt liikaa hiilihydraatteja.
No kyllä minä enemmän liikun kuin 15 min kotijumppa. Enkä usko syöväni kuin virtahepo.
Onko todellakin liikaa hiilareita, jos
- aamulla syön tuorepuurossa ehkä 1 rkl kauraa
- päivällä syön joko pari leipää TAI puuroa
- illalla syön ruoan kanssa lisukkeena perunaa, pastaa, riisiä 1,5 dl verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaattiaterioita, esim tonnikala ja kala, ilman hiilareita. Lähtee nesteinäkin pois jo monta kiloa.
Olen vetänyt tuota ruokaa paljon, ja tykkään siitä,vielä vähemmän kuin kaurapuurosta. Tässä todellakin on nyt kyse siitä, millaista ruokaa haluan syödä loppuelämäni ja silti pysyä hoikkana.
Johan se pitäisi nyt jo olla selvillä, että kaurapuuro ei sovi sinulle ja se ei tule pitämään sinua hoikkana.
Yleisesti ottaen kannattaa lopettaa mutuilu ja
a) hommata käyttöön continuous blood glucose monitor, eli siis laite joka mittaa verensokeria jatkuvasti
b) ruokapäiväkirja esimerkiksi cronometer.com
c) laittaa ylös paino, yms tuntemukset (nukuin hyvin, huonosti, jne)
Tätä kun tekeee sen pari viikkoa niin alkaa kertyä dataa josta voi tehdä oikeita johtopäätöksiä sen suhteen miten juuri sinun keho toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko arjessa? Mietin tuota ummetusta. Kasvikset? Entä nestemäärät? 55-iässä voin kuvitella miten paino lähtisi nousuun tuolla isolla puuroannoksella. Enhän mä edes jaksa syödä sitä enää enempää kuin muutaman lusikallisen. Itsellä on paino herkästi nousemassa nykyisin ja vaikka olen todennut, ettei laihduttamisesta tahdo tulla mitään, nykyisin keskityn siihen, ettei se nouse. Koko aiempi käsitykseni annoskoosta on mennyt kutakuinkin puoliksi.
Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta.
Juon vettä 1,5 l pv. Kasviksia saan ehkä 500 gr pv
Olen kärsinyt ummetuksesta vauvasta lähtien. Äitini vei lääkäriinkin sen takia.
Olen myös pienentänyt annoskokoja kolmanneksella muutama vuosi sitten. Se ei l
Juot liian vähän. Kokeile vaikka viikko juoda 3 litraa vettä päivässä. Minä juon helposti sen ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tuollaisella hiilarimäärällä ja noin vähäisellä liikunnalla pysy hoikkana, vaan päinvastoin. Kiloja kertyy.
Miksi et tykkää salaattiaterioista? Sehän tarkoittaa lähinnä sitä, että normaalista ruoka-annoksesta jätetään pois ne hiilarit eli pasta, peruna ja riisi. Eihän se ruoka siitä pahemman makuiseksi muutu.
Keitän aamuisin juurikin n 4 di vettä ja vajaa 2 dl täysjyväisojaluomu-kaurahiutaleita. Pitkä haudutus. Mutta syömme sen puuron mieheni kanssa pyoliksi. Yksin olisi tosi iso määrä! Vatsat ovat tykänneet . Ei paino-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön sekä aamulla, että illalla 3 leipäsiivua, lisäksi kasviksia, kslkkunaa, raejuustoa ja kananmunaa. Päälle 2 ateriaa, eli lounas ja päivällinen. Painon kanssa ei ongelmia
Minkä ikäinen olet?
Tänä vuonna 48v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Lue aiheesta glykeeminen indeksi.
Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta.
Niin, ja silti kaurapuuro ei kaikille sovi ollenkaan. Mulla oli raskausdiabetes, ja puuro aamulla nosti sokerin kymppiin pam.
miten saan selville, sopiiko kaurapuuro minulle?
minulla ei koskaan ollut raskausdiabetestä eikä koskaan ole ollut sokerin kanssa ongelmia.
No se nälkä. Jos tulee kova nälkä vaikka olet syönyt etkä juuri kuluttanut, niin verensokeri on noussut turhan korkeaksi. Meillä ei ole tapana mitata insuliinitasoja, koska se on vaikeaa. Ne kuitenkin ovat vuosia korkeat ennen kuin ihmettelet, miksi sinulla on alkanut verensokeri nousta vaikka aina olet syönyt näin ilman ongelmia.
Tietysti voit kokeilla lisätä rasvaa ja proteiinia puuron oheen jolloin ne pidättelevät myös sokeripiikkiä. Mutta et ole vastannut siihen, mikset söisi lesepuuroa kaurapuuron tilalla kun se kerran pahaa on kuitenkin. Jos kerran haluat pitää kaurasta kiinni. Toinen on sitten se, että jos vain lisäsit kauran vähentämättä muuta hiilihydraattia, niin kyllähän se voi ongelmiin johtaa. Suomeksi hiilihydraatinsietosi heikkenee kun insuliinista häviää tehot resistenssin myötä. Siitä vaivasta kärsii iso osa aikuisväestöä ja lähes kaikki, joilla vatsaan alkaa muodostua omena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.Kyllä sinä minunkin mielestäni liikut vähän. Sen lisäksi syöt liikaa hiilihydraatteja.
No kyllä minä enemmän liikun kuin 15 min kotijumppa. Enkä usko syöväni kuin virtahepo.
- päivällä syön joko pari leipää TAI puuroa
- illalla syön ruoan kanssa lisukkeen
Vaikuttaa siltä, ettet ole rehellinen. Mihin tästä katosi se 2 dl kauraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton puuro- ja kauramania sulla on?
kerroin aiemmin: ummetus.Ummetukseen auttaa luumu tehokkaasti.
Ei auta minulla. Olen lapsesta asti syönyt luumuja ja ummetuslääkkeitä. Voin vetää kaksi kiloa luumuja putkeen, eikä näy missään. Minulla on ummetuksen kohdalla jokin ongelma, ja vasta kaura on auttanut siihen.
Pegorion apteekista. Ja kaura auttaa kyllä. Itse syön iltapalaksi annoksen puuroa, jossa 0,5 dl hiutaleita ja 1 dl vettä + marjoja tai banaania.
N50, 160 cm ja 60 1kg.
Sitä se ikä teettää. Vuosien mukana tulee kiloja ja sairauksia vaikka yrität elää kuinka terveellisesti.
N59
Karkit nostavat verensokeria nopeasti ja sitten se laskee nopeasti, mikä aiheuttaa nälkää. Jättäisin itse karkit kokonaan pois, ei niitä tarvitse kenenkään syödä kertaakaan elämässään. Tai jos on pakko, niin sitten vaikka 100g yhtenä päivänä viikossa ja laskee sen kokonaiskaloreihin ja potee sitten kovaa nälkää sen päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- päivällä syön joko pari leipää TAI puu
Vaikuttaa siltä, ettet ole rehellinen. Mihin tästä katosi se 2 dl kauraa?
Ei mihinkään. Tuo päiväaikaan syöväni puuro pitää sisällään 2 dl isoja täysjyväkaurahiutaleita. Mutta jos syön leipää, niin en syö puutoa. Ne ovat joko-tai.
Aamulla syömäni tuorepuuro sisältää hyvin vähän kauraa. Siinä on enemmän siemeniä ja omenaa ja jugurttia kuin kauraa.
Syö vain kaurapuuroa kuukausi, niin laihdut.
Hiilareita voi huoletta jättää pois aterioilta.