Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Osta isompi ja leveämpi auto, niin noi 200 kiloiset turpsahtaneet jenkitkin tekee. Mene hierojalle. Läski ei vältyämättä lähde, mutta lätisee ja tummuu kivasti. Läikikäs läski näyttää jännältä. Mikään ei ole hirveämpää kuin maidonvaalea läskivalas.
Vierailija kirjoitti:
Siis 55 vuotias nainen. Menopaussi hidastaa aineenvaihduntaa ja vähentää liikunnan tuomaa mielihyvää. Olen säilyttänyt oman painon seuraavasti: alkoholi ja pullat yms pois kokonaan. Karkkia vain noin max 50g kerran viikossa. Muuten syön normaalia sekaruokaa. Kävelyä tai muuta liikuntaa 4 kertaa viikossa, vähintään tunti. Pienempi annoskoko. Hyötyliikuntaa aina kun mahdollista. Ei vierasvaraa kaappiin houkuttelemaan. Sisua se vaatii, mutta siihen tottuu. Olen 63 vuotias ja painan 54 kg, pituus 161 cm. Minä pystyin siihen, yllä sinäkin, usko itseesi, sisko!!
Tässä ketjussa on vedottu tutkimuksiin, ettei aineenvaihdunta vähenny ikääntyessä kuin todella vähän. Mitä tässä nyt pitäisi uskoa?
Olen ollut tähän asti tyytyväinen, ettei minulle maistu roskaruoka, pulla, keksit, jäätelö, suklaa, sipsit, eikä mehut, smoothiet, siiderit tai sokerilimut. Olen tällä pärjännyt tähän asti.
Yön pimeinä tunteina mietin, milloin pääsin paisumaan. Lokakuussa olimme patikointilomalla, eikä silloin ollut ongelmaa. Maaliskuussa olimme laskettelulomalla, enkä enää mahtunut housuihini.
Eli ehkä se oli se pitkä, kylmä talvi. Olen tavallista enemmän piiloutunut kotiin. Muistan, kuinka olimme vuodenvaihteen pakkasissa mökillä, en käynyt ulkona kuin puita hakemassa lisää. Jos selitys on tämä, kohtuullisen lyhyt aika kuitenkin, niin keholleni on tapahtunut jotain.
Vierailija kirjoitti:
Osta isompi ja leveämpi auto, niin noi 200 kiloiset turpsahtaneet jenkitkin tekee. Mene hierojalle. Läski ei vältyämättä lähde, mutta lätisee ja tummuu kivasti. Läikikäs läski näyttää jännältä. Mikään ei ole hirveämpää kuin maidonvaalea läskivalas.
Ehkä tuo kommentti ei koske minua. Juuri kampaajani (jolla olen käynyt 20 vuotta) sanoi, että olen ikäisekseni keskivertoa timmimmässä kunnossa. No, hän nyt näkeekin minut vain vaatteet päällä.
Mieheni myös sanoo, ettei minulla ole mitään hätää. Itseäni vain ärsyttää suunnattomasti, että vaatekoko isoontuu. Kolmas kerta elämäni aikana: nuorena olin missinmitoissa. Tulin normaalipainoiseksi 30-32-vuotiaana. Sitten 47-50-vuotiaana taas vaatekoko suureni, kun bmi nousi 23:een. Ja nyt taas. Vaikka ihan samalla tavalla olen elänyt viimeiset 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo kommentti ei koske minua. Juuri kampaajani (jolla olen käynyt 20 vuotta) sanoi, että olen ikäisekseni keskivertoa timmimmässä kunnossa. No, hän nyt näkeekin minut vain vaatteet päällä.Mieheni myös sanoo, ettei minulla ole mitään hätää. Itseäni vain ärsyttää suunnattomasti, että vaatekoko isoontuu. Kolmas kerta elämäni aikana: nuorena olin missinmitoissa. Tulin normaalipainoiseksi 30-32-vuotiaana. Sitten 47-50-vuotiaana taas vaatekoko suureni, kun bmi nousi 23:een. Ja nyt taas. Vaikka ihan samalla tavalla olen elänyt viimeiset 10 vuotta.
Olisko kannattanut elää toisella tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo kommentti ei koske minua. Juuri kampaajani (jolla olen käynyt 20 vuotta) sanoi, että olen ikäisekseni keskivertoa timmimmässä kunnossa. No, hän nyt näkeekin minut vain vaatteet päällä.Mieheni myös sanoo, ettei minulla ole mitään hätää. Itseäni vain ärsyttää suunnattomasti, että vaatekoko isoontuu. Kolmas kerta elämäni aikana: nuorena olin missinmitoissa. Tulin normaalipainoiseksi 30-32-vuotiaana. Sitten 47-50-vuotiaana taas vaatekoko suureni, kun bmi nousi 23:een. Ja nyt taas. Vaikka ihan samalla tavalla olen elänyt viimeiset 10 vuotta.<
Olisko kannattanut elää toisella tavalla?
Jälkiviisaus parasta viisautta.
Vierailija kirjoitti:
Siis 55 vuotias nainen. Menopaussi hidastaa aineenvaihduntaa ja vähentää liikunnan tuomaa mielihyvää. Olen säilyttänyt oman painon seuraavasti: alkoholi ja pullat yms pois kokonaan. Karkkia vain noin max 50g kerran viikossa. Muuten syön normaalia sekaruokaa. Kävelyä tai muuta liikuntaa 4 kertaa viikossa, vähintään tunti. Pienempi annoskoko. Hyötyliikuntaa aina kun mahdollista. Ei vierasvaraa kaappiin houkuttelemaan. Sisua se vaatii, mutta siihen tottuu. Olen 63 vuotias ja painan 54 kg, pituus 161 cm. Minä pystyin siihen, yllä sinäkin, usko itseesi, sisko!!
Siis se vaatiia sisua ettei mätä herkkuja? Buahahaa! Kovin olet helpolla päässyt, moni joutuu jatkuvasti olemaan vähän nälässä ettei liho. Siinä sulle sisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
On kyllä ihan normaalia että kolmen tunnin jälkeen syömisestä on nälkä? 3-4 h on normaali aika syömisten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Hyvä aamiainen on muutakin kuin vain puuroa ja marjoja. Esim kananmuna ja niitä hyviä r
No ap:han sanoi että laittaa runsaasti siemeniä. Niistä saa ainakin hyvää rasvaa. Joku proteiinin lähde olisi kyllä hyvä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos mysli on valmispakkauksen mysliä niin niissä on kyllä paljon lisättyä sokeria. Kaurahiutaleissa ei yhtään lisättyä sokeria. Hiilihydraateista toki tulee sokeria mutta ero on huomattava jos toisessa ei ole yhtään lisättyä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?
Metabolismi hidastuu iän myötä. Kokeile bmr-laskurilla.
Hmm, metabolismiko lisää ruoan kaloreita? Mielenkiintoista
Jos et tiennyt niin nopea metabolismi lisää kalorien kulutusta. Tästä johtuvat myös niin sanotut "läpipasko" ihmiset (kurja nimi mutta pakko käyttää kun en muutakaan tiedä) joille voi olla vaikea nostaa painoa tai lisätä lihaksia, ja jotka ovat hoikkia vaikka söisivät epäterveellisesti. On myös ihmisiä joilla on luonnostaan hitaampi metabolismi. Tätä metabolismia voi kiihdyttää syömällä enemmän kuitua ja liikkumalla enemmän.
Joten kyllä, iän myötä metabolismi hidastuu ja syömisiä joutuu katsomaan tarkemmin kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Moniin leipiin lisätään nykyään sokeria. Kannattaa katsoa tuoteselosteita. Ettei tule pupuuttaneeksi pelkkää pullaa.
Kannattaa myös katsoa kuidun määrä leivissä~~. Ja moniin ruis-ja kauraleipiin on lisätty älyttömästi vehnää! Että ovat ruis- ja kauraleipää melkein vaan nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniin leipiin lisätään nykyään sokeria. Kannattaa katsoa tuoteselosteita. Ettei tule pupuuttaneeksi pelkkää pullaa.
Kannattaa myös katsoa kuidun määrä leivissä~~. Ja moniin ruis-ja kauraleipiin on lisätty älyttömästi vehnää! Että ovat ruis- ja kauraleipää melkein vaan nimeksi.
Tämä. Ja kokojyväkin on sitä, että joku max. 40% viljasta on sitä kokojyvää ja loput mitä milloinkin. Tosi tarkkaan saa syynätä tuoteselosteet, jos haluaa syödä muuta kuin valkoista vehnää ja lisättyä gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo kommentti ei koske minua. Juuri kampaajani (jolla olen käynyt 20 vuotta) sanoi, että olen ikäisekseni keskivertoa timmimmässä kunnossa. No, hän nyt näkeekin minut vain vaatteet päällä.Mieheni myös sanoo, ettei minulla ole mitään hätää. Itseäni vain ärsyttää suunnattomasti, että vaatekoko isoontuu. Kolmas kerta elämäni aikana: nuorena olin missinmitoissa. Tulin normaalipainoiseksi 30-32-vuotiaana. Sitten 47-50-vuotiaana taas vaatekoko suureni, kun bmi nousi 23:een. Ja nyt taas. Vaikka ihan samalla tavalla olen elänyt viimeiset 10 vuotta.
Tuo on kyllä tosi yleinen tarina. Koskee myös minua. Ehkä pitää vaan hyväksyä että keho muuttuu vanhemmiten. Onko äidilläsi tai suvun naisilla ollut sama juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja kokojyväkin on sitä, että joku max. 40% viljasta on sitä kokojyvää ja loput mitä milloinkin. Tosi tarkkaan saa syynätä tuoteselosteet, jos haluaa syödä muuta kuin valkoista vehnää ja lisättyä gluteenia.
Leivät kannattaa jättää kokonaan syömättä. Ei se vilja muutu terveelliseksi täysjyvänä. Kuitua saa riittävästi muustakin kuin viljasta. Jos on niin innostunut siitä kuidusta.
Säännöllinen hyvä seksi pitää painon kurissa. Siksi olin paljon paremman näköinen kun hän oli olemassa.
Syöt kulutukseesi nähden liikaa. Jos et voi vähentää syömistä, sinun tulee tehdä mitä? Joko menee perille?
Kokonaisuus ratkaisee, mitä syöt yleensä päivän ja viikon aikana, ei nuo yksittäiset pienet muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on totaalisen ylimainostettua roskaa. Minulla on heti nälkä sen jälkeen. Ruisleipä ja juusto sen sijaan pitää nälän poissa pitkään. Samoin kananmuna. M60, BMI 22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, mulla täysin sama juttu. Nuorempana olen laihduttanut n. 500 kcal kalorivajeella joka on syntynyt syömisten + liikunnan yhteisvaikutuksesta. Laihdutin ensin parikymppisenä 15 kg ja myöhemmin kolmikymppisenä 6 kg kun paino oli hiipinyt takaisin. Nyt olen yhtäkkiä lihonut puolessa vuodessa yli 10 kg ja viimeisen kuukauden aikana 2 kg. En syö lainkaan herkkuja ja olen ollut 500 kcal vajeella viimeisen kuukauden - tai näin olen luullut aiempien kokemusten perusteella. Veikkaan että nyt on vaan kulutus mennyt niin alhaiseksi että oikeasti pitää vetää kalorit ihan minimiin että saa painon alas. Minulla on myös kilpirauhasongelmia sekä painoa nostavat lääkkeet (Ketipinor + Mirtazapin), mutta en aio nyt alistua tähän. Aion kokeilla vähentää radikaalisti kaloreita niin että paastoan joka päivä illallise
En vastannut heti, koska jäin miettimään, selittelenkö paljon. Olet oikeassa, että tykkään karkista ja viinistä, enkä ole himourheilija. En tiedä, olenko säästöliekillä, kunhan pohdin sitä, koska olenhan katsonut pippalaukkoja. Ihmettelen palstan vähättelyitä vähäisestä liikkumisestani. Olen kohta lähdössä kuntoportaisiin, ja olen tällä viikolla jo kahdesti käynyt kävelyllä, ja nyt on sentä vasta torstai. Mutta tuo on loukkaavaa, että kyseenalaistat sairauteni eli kilpirauhasen vajaatoiminnan (josta olen aiemmin ketjussa todennut, että lääkitys on kunnossa, eikä se ole koskaan aiheuttanut lihomista).
En halua etsiä syytä mistään, vaan etsin ratkaisuja. Ratkaisuja, jotka sopivat minulle, minun luonteelleni ja minun elämääni, minun keholleni, ja vielä jotka tuottavat minulle hyvää mieltä. En halua elää elämääni hampaat irvessä. Tässä iässä ei enää suoriteta elämää kuten nuorempana, vaan tässä iässä eletään niin kuin itse halutaan. Syytä, ettenkö löytäisi sellaisia ratkaisuja, jotka saisin istumaan juuri itselleni. Hyviä vinkkejä olen täältä jo saanut, jotka saan istutettua omaan kokonaisuuteni.
Tässähän se taisi tulla perusongelma esiin. Ihminen haluaa laihtua tekemättä mitään sen eteen, koska hänellä on tunne, että ikänsä takia hän ansaitsi vapauden lopultakin elää niinkuin haluaa. Mutta ikä terveyshuolineen nimenomaan pakottaa elämään säällisemmin. On tähän ristiriitaan tietysti olemassa ratkaisukin: ihmisen on syytä oppia keski-iässä viimeistään haluaamaan asioita, jotka ovat hänelle hyväksi. Jos tämä ei onnistu, taustalla on jotain ajattelun ja tunteen takkua ja todellisuuspakoa.
Minä olen pian viisikymppinen mies, ja tilanteeni on ihan sama. Ap:n elämäntavoilla tulisi 10+ kiloa painoa vuodessa lisää heittämällä.
voisitko yksilöidä, mikä elämäntavoissani lisäisi painoasi?
Itse ruokako?: Aamainen - lounas joko puuro tai lautasmalli - välipalaksi kasviksia - päivällinen lautasmallin mukaan - ei ruokaa klo 18 jälkeen
paheeniko? Karkkia puoli pussia viikossa vai viiniä pullo viikossa. Lomilla lisääntyy.
liikunnan määräkö? Liikuntani on epäsäännöllistä (riippuen lomista, jaksamisesta, työkiireistä, flunssista ja säästä). Liikun 2-20 h viikossa.