Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
221/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Aivot mm. tarvitsevat hiilareita. Olennaista on minkälaisia sellaisia. Lahoaivoja riittää kyllä.

Vierailija
222/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro ei edes maistu hyvältä. Miksi sitä pitää syödä joka välissä?

kaurapuuro onkin pahaa, siksi laitan siihen yhtä paljon marjoja kuin on itse puuroa. 

tuorepuuroni on älyttömän hyvää. Teen sen sveitsiläisellä ohjeella bircher mysli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit neuvoo läskejä täällä, ja kaikki pysyy silti läskinä :D Läskit vois mennä salille kysymään salin parhaimman näköseltä (luonnollisesti treenatulta) samaa sukupuolta olevalta, että miten kannattaa treenata ja syödä. Ei tarttis sivukaupalla väitellä paskaleivästä täällä. Mutta tässä ilmaantuu pari ongelmaa:

1. Läskejä ei saa salille vaikka maksettaisiin.

2. Läskien itsekuri ja kunnioitus ei riitä kahta kuukautta pidemmälle. 

Sit ihmetellään vuoden päästä, et miksi ollaan edelleen läskejä. Siihen tuumataan ratkaisua kakkukesteillä, ja yhteisymmärryksessä päätetään, että geeneistähän se johtuu.

Onko se vatun kuntosali ainoa vaihtoehto? Mieluummin uin vaikka tunnin, kuntosaleista en ole koskaan tykännyt. Pyöräilen nykyään noin tunnin päivässä, siinä on aika hyvä määrä kuntoilua plus fyysinen työ.

Kuntosalia suositellaan siksi, että lihasmassa tehostaa aineenvaihduntaa ja jos haluaa näyttöä timmiltä vielä, niin lihas on se, mikä tuo sen kiinteän olomuodon. Lisäksi ikääntyessä lihasmassa vähenee muutenkin, olisi hyvä pyrkiä pitämään lihasmassaa yllä jo oman toimintakykynsä vuoksi. Kaikki liikunta on hyvästä, kuntosali ei poissulje niitä. 

Vierailija
224/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioin tuossa että puuro on kyllä huono lounas kun syöt jo aamulla puuroa. Eli lounaaksi kunnon salaatti ja lisäksi esim. lohta tai kanafilettä. Jätit mainitsematta mitä syöt yleensä päivälliseksi ja iltapalaksi. Kotijumpat vaihtaisin aluksi 2h kävelyyn neljästi viikossa.  

Kunnon salaatti? Salaatti, kurkku ja tomaatti on 96% vettä, joten niitä pitää puputtaa aika määrä. 

Oletko jotenkin vammainen vai mikä tuossa lohi/kanafileessä on mitä et ymmärrä?  

Vierailija
225/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Siis yhtäkkiä luukku aukeaa ja paska lösähtää vauhdissa sellaisenaan maahan?

Vierailija
226/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioin tuossa että puuro on kyllä huono lounas kun syöt jo aamulla puuroa. Eli lounaaksi kunnon salaatti ja lisäksi esim. lohta tai kanafilettä. Jätit mainitsematta mitä syöt yleensä päivälliseksi ja iltapalaksi. Kotijumpat vaihtaisin aluksi 2h kävelyyn neljästi viikossa.  

Kunnon salaatti? Salaatti, kurkku ja tomaatti on 96% vettä, joten niitä pitää puputtaa aika määrä. 

En tiedä millainen sinun salaattisi on mutta itselläni tänään: salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, keitetty kukkakaali, salaatinkastike, pinjansiemen ja raejuustoa. Et huomioinut tuota kanaa/ kalaa joka aika oleellinen osuus täyttävyyttä varmaan. Puurosta ei juuri pelkkänä ruokavaliona saa oikein mitään. 

Vierailija
227/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja.  Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.

Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.

Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Hyvä aamiainen on muutakin kuin vain puuroa ja marjoja. Esim kananmuna ja niitä hyviä r

Niitä hyviä rasvoja on siemenissä ja manteleissa. Etkö osaa lukea?

Vierailija
228/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani olen huomannut, että varmin tapa lihoa on syödä usein. Riippumatta siitä, mitä pippalaukat väittävät, minä lihon tynnyriksi laiduntamalla. Jatkuva hiilarin syönti lisää nälkää, vaikka kyse olisi ns terveellisistä hiilareista. Se pitää insuliinin koholla, mikä saa rasvan salamana varastoitumaan vyötärölle. Jos tahdon, että paino ei ampaise nousuun kuin raketti, on minun syötävä harvoin ja rasva/proteiinipainotteisesti. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut. N47

Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain valita kilot ja mukava elämä? Vai hoikkuus ja tyhmä

Viimeisin kommentti totesi, ettei kannata syödä pizzaa kauhean usein. Mutta kai sekin vaikuttaa, mitä pizzan päällä on? Siinä ei tarvitse olla 2cm paksua juustoraastekerrosta. On helppoa tehdä pizzaa kotona ja silloin voi vaikuttaa täytteisiin. Osan vehnäjauhoista voi korvata grahamjauhoilla, joissa on enemmän täysjyvää.

Vierailija
229/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn ruokavaliossa on hyviä ominaisuuksia. Kuitujen saanti ehkäisee suolistosyövän muodostumista. Lisäksi kaura alentaa haitallista LDL kolesterolia. Nämä ovat tärkeämpiä asioita, kuin tiimalasivyötärö. 

Vierailija
230/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihtunut näin 7 kg normaalipainossa:

Aamu mikrokaurapuuro 1dl kaurahiutaleita ja 1dl maitoa ja 1dl vettä

Marjoja, raejuustoa, pähkinöitä vähän

Lasi appelsiinimehua

Kotiruokaa Lautasmallin mukaan

Leipä esim avokadolla

Makea herkku mutta ei valkoista sokeria. Esim eilen söin protskupatukan

Usein ruokaisa salaatti tai vaikka munakas illalla

Leipä 

Jos tekee mieli snäkkäillä syön riisikakku ja, porkkanoita tai hedelmiä joskus vähän pähkinöitä. Tee maitotilalla on kans jees. 

Liikun vähän sen mukaan miten jaksan joskus pelkkää kävelyä. Yritän nukkua hyvin. 

Vierailija
231/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit neuvoo läskejä täällä, ja kaikki pysyy silti läskinä :D Läskit vois mennä salille kysymään salin parhaimman näköseltä (luonnollisesti treenatulta) samaa sukupuolta olevalta, että miten kannattaa treenata ja syödä. Ei tarttis sivukaupalla väitellä paskaleivästä täällä. Mutta tässä ilmaantuu pari ongelmaa:

1. Läskejä ei saa salille vaikka maksettaisiin.

2. Läskien itsekuri ja kunnioitus ei riitä kahta kuukautta pidemmälle. 

Sit ihmetellään vuoden päästä, et miksi ollaan edelleen läskejä. Siihen tuumataan ratkaisua kakkukesteillä, ja yhteisymmärryksessä päätetään, että geeneistähän se johtuu.

Onko se vatun kuntosali ainoa vaihtoehto? Mieluummin uin vaikka tunnin, kuntosaleista en ole koskaan tykännyt. Pyöräilen nykyään noin tunnin päivässä, siinä on aika hyvä määrä kuntoilua plus fyysinen työ.

Uiminen, pyöräily, kävely, yms rasittaa aika yksipuolisesti lihaksia. Esim työmatkapyöräily, sama reitti joka päivä. Lihaskunto vaatii monipuolista liikuntaa. 

Vierailija
232/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Aivot mm. tarvitsevat hiilareita. Olennaista on minkälaisia sellaisia. Lahoaivoja riittää kyllä.

Aivot ei tarvitse yli 65 meneviä glykeemisen indeksin ruokia, mm puuro, leipä, pasta, jne. 

Vierailija
233/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä että pyyhitään rahalla takapuoli ostamalla salaattia eli vettä kun voisi syödä esim palkokasveja, kaaleja esim lohen kanssa. 

Vierailija
234/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä että pyyhitään rahalla takapuoli ostamalla salaattia eli vettä kun voisi syödä esim palkokasveja, kaaleja esim lohen kanssa. 

Älä välitä, ihan hyvin sä varmaan pärjäät heikommallakin ymmärryksellä.

Vierailija
235/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatti on aika laaja käsite, tosin Suomessa se on kurkku, tomaatti ja salaatti esim kanalla. 

Vierailija
236/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se ikä teettää. Vuosien mukana tulee kiloja ja sairauksia vaikka yrität elää kuinka terveellisesti. 

N59

Ei ikä teetä, vaan vääränlainen ravinto. Syömisiä kannattaa muuttaa, jos alkaa lihomaan. Ja tarkoitan ruuan koostumusta, en kaloreita.

Koostumus on tärkeää, mutta myös määrä pitää huomioida. Keski-ikäisenä ja vanhana ei voi syödä sellaisia määriä kuin nuorena.

Vierailija
237/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?

https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…

https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5

No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.

Niin, aivan kuten nytkin ihmiset ovat hurahtaneet johonkin proteiinibuumiin ja kuvittelevat tarvitsevansa sitä koko ajan. Kaupat notkuu kaikenlaisia protskujuttuja ja kun hiukoo, niin vedetään patukka ja kuvitellaan elävänsä terveellisesti. 70-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa ihmiset oli hoikkia. Eivät ole enää.  

Vierailija
238/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tämän viestin mies vastine? Näin hoikista miehistä pitävänä naisena vaan kysyisin. Mies joka on aina ollut hoikka ja nyt miettii saako syödä mysliä vai ei, kun paino on noussut.

Vierailija
239/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millainen sinun salaattisi on mutta itselläni tänään: salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, keitetty kukkakaali, salaatinkastike, pinjansiemen ja raejuustoa. Et huomioinut tuota kanaa/ kalaa joka aika oleellinen osuus täyttävyyttä varmaan. Puurosta ei juuri pelkkänä ruokavaliona saa oikein mitään. 

En minäkään tiedä millainen on kyseisen kirjoittajan kunnon salaatti ja siksi kysyi.

Vierailija
240/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, ihan hyv

Yritätkö nyt jotenkin loukata? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme