Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
201/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta. 

Kaurapuuroillakin on eroja. Mitä enemmän kauraa on prosessoitu sitä korkeampi on sen indeksi. 

Pikakaurahiutalepuuron hiilihydraattien imeytymisnopeus on sokerin luokkaa tai jopa korkeampi.

Vierailija
202/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

Ei ole pakko pitää edes yhtä päivää viikossa, minulla auttoi, kun jätin kokonaan pois vain juhlissa tms. syön eli ei montaa kertaa vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää luettavaa. En yhtään ihmettele ap:n ja monen muun epätoivoa kun lukee näitä mahtavia ohjeita. Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota. Turvotus on eri asia, se ei ole samaa kuin läskin kertyminen.

Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin.

No jos 2-3dl puuroa on jostain liikaa, niin eipä siinä ohjeessa hirveästi järkeä ole. Mutta jokainen tyylillään

Vierailija
204/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit neuvoo läskejä täällä, ja kaikki pysyy silti läskinä :D Läskit vois mennä salille kysymään salin parhaimman näköseltä (luonnollisesti treenatulta) samaa sukupuolta olevalta, että miten kannattaa treenata ja syödä. Ei tarttis sivukaupalla väitellä paskaleivästä täällä. Mutta tässä ilmaantuu pari ongelmaa:

1. Läskejä ei saa salille vaikka maksettaisiin.

2. Läskien itsekuri ja kunnioitus ei riitä kahta kuukautta pidemmälle. 

Sit ihmetellään vuoden päästä, et miksi ollaan edelleen läskejä. Siihen tuumataan ratkaisua kakkukesteillä, ja yhteisymmärryksessä päätetään, että geeneistähän se johtuu.

Vierailija
205/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit neuvoo läskejä täällä, ja kaikki pysyy silti läskinä :D Läskit vois mennä salille kysymään salin parhaimman näköseltä (luonnollisesti treenatulta) samaa sukupuolta olevalta, että miten kannattaa treenata ja syödä. Ei tarttis sivukaupalla väitellä paskaleivästä täällä. Mutta tässä ilmaantuu pari ongelmaa:

Sit ihmetellään vuoden päästä, et miksi ollaan edelleen läskejä. Siihen tuumataan ratkaisua kakkukesteillä, ja yhteisymmärryksessä päätetään, että geeneistähän se johtuu.

Amen

Vierailija
206/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monella naisella on myös outo käsitys että jokainen ihminen kuluttaa vakiona 2000kcal päivässä.

esim. 100kg ja 195cm miehen peruskulutus on 1977kcal ilman liikuntaa. aivoja saa käyttää.

monelle on kova pala tajuta miten vähän energiaa voi syödä lihoamatta (tai miten valtavasti perusnaisen pitäisi liikunnalla kompensoida 2000 päivittäisen kilokalorin syömistä).

pelkkä 200 gramman fazerin sininen levy täyttää isolla osalla naisista jo 70-80% koko vuorokauden energiakiintiöstä ilman liikuntaa.

Vuosia sitten julkaistiin lista siitä, miten paljon täytyy liikkua, jotta tietty määrä kaloreita korvautuisi liikunnalla. Lista oli opettavainen. Siitä ymmärsi nopeasti, että liikkumalla ja treenaamalla ei pysty pudottamaan painoa. Ainoa tapa saada paino laskemaan tai edes pysymään nykyisellään on "sopeuttaa" syödyn ruoan määrää ja sitä, mitä panee suuhunsa.

Vierailija
207/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syö vähemmän ja liiku enemmän kun 15min kotijumppa XD - ja pidä tuo tapana. Sä syöt ku virtahepo ja teet jotain vartin kotijumppaa niin mitä sä luulet et silloin käy?

Se ei voi olla niin vaikeeta. 

luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.

Kyllä sinä minunkin mielestäni liikut vähän. Sen lisäksi syöt liikaa hiilihydraatteja.

No kyllä minä enemmän liikun kuin 15 min kotijumppa. Enkä usko syöväni kuin virtahepo. 

Onko todellakin liikaa hiilareita, jos

- aamulla syön tuorepuurossa ehkä 1 rkl kauraa

- päivällä syön joko pari leipää TAI puuroa

- illalla syön ruoan kanssa lisukkeen

Osaisiko joku vastata ylläolevaan kysymykseeni ulkomuistista?

Vierailija
208/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioin tuossa että puuro on kyllä huono lounas kun syöt jo aamulla puuroa. Eli lounaaksi kunnon salaatti ja lisäksi esim. lohta tai kanafilettä. Jätit mainitsematta mitä syöt yleensä päivälliseksi ja iltapalaksi. Kotijumpat vaihtaisin aluksi 2h kävelyyn neljästi viikossa.  

Vierailija
209/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis syö vähemmän ja liiku enemmän kun 15min kotijumppa XD - ja pidä tuo tapana. Sä syöt ku virtahepo ja teet jotain vartin kotijumppaa niin mitä sä luulet et silloin käy?

luepa kaikki vastaukseni. Olen kertonut, millaisia määriä syön ja paljon liikun.

Kyllä sinä minunkin mielestäni liikut vähän. Sen lisäksi syöt liikaa hiilihydraatteja.

No kyllä minä enemmän liikun kuin 15 min kotijumppa. Enkä usko syöväni kuin virtahepo. 

- päivällä syön joko pari leipää TAI puuroa

- illalla syön ruoan kanssa lisukkeen

No jos minulta kysyt, niin minun mielestä ei ole liikaa hiilareita. Mutta minä olenkin ihminen, joka syön kaikkea, enkä välttele mitään muuta kuin valkoista lisättyä sokeria ja jenkkisiirappeja. Olen aina ollut hoikka ja syön paljon ruokaa, en laske kaloreita, enkä todellakaan välttele hiilareita jos ne on ruuassa luontaisesti. Jos joskus turvottaa, niin pidän pidemmän pätkäpaaston. Sekin on alunperin ollut kropan oma valinta, enkä edes tiennyt, että ilman iltapalaa olen "pätkäpaastolla". 

Sinuna lisäisin nesteen määrää. Minä juon 2-4 litraa vettä. Maha toimii hyvin. Ehkä kokeilisin pidentää pätkäpaastoa niin, että söisin yhdistetyn aamiaisen ja lounaan klo 10 tai 11. Kannattaa kokeilla ja etsiä eri juttuja. Se mikä sopii yhdelle, ei ole välttämättä optimi toiselle. Nämä keskusyelut on ihan hyviä, mutta kannattaa suodattaa niitä ohjeita. Tässäkin ketjussa kehotetaan välttämään hiilareita ja lisäämään proteiinia, mutta onko se sinulle sopiva ohje? Ihmiset saa jo liikaakin proteiinia ja sekin on huono asia. Liika proteiini ja varsinkin yksipuolinen jostain patukasta kertyy vain rasvaksi sekin, koska elimistö ei kykene hyödyntämään yksipuolista sellaista yhtään mihinkään. 

Vierailija
210/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Vierailija
211/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- päivällä syön joko pari leipää TAI puu

Ei tietenkään ole liikaa. Mutta et välttämättä laihdu, jos syöt joka päivä pakonomaisesti leipää ja puuroa. Kokeile välillä kananmunaa, hedelmää tai maustamatonta jugurttia. Eikö tää aloittaja halunnut laihtua?

Vierailija
212/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioin tuossa että puuro on kyllä huono lounas kun syöt jo aamulla puuroa. Eli lounaaksi kunnon salaatti ja lisäksi esim. lohta tai kanafilettä. Jätit mainitsematta mitä syöt yleensä päivälliseksi ja iltapalaksi. Kotijumpat vaihtaisin aluksi 2h kävelyyn neljästi viikossa.  

Tässä kopio aiemmasta. Minulla on siis nälkä klo 9-15 välillä, ei illalla.

Määrät kun tässä puhuttavat, niin nyt kerron määrät ja miten syön päivän aikana. Siis arkena:

Joka toinen päivä:

- tuorepuuroa aamiaiskipollinen. Kiposta puolet on omenaa, mansikoita. 

- kaurapuuro TAI 2 palaa leipää, juustoa ja tomaattia

- porkkanaa, kukkakaalta, paprikaa, tms välipalana

- lämmin ruoka, annoskoko noin 3 dl:  esim. Lohikeittoa / kiinalaista kanakasviswokkia/ kaalilaatikkoa/jauhelihapastaa/ nämä esimerkkejä tämän viikon ruoista.

Joka toinen päivä:

- tuorepuuro kuten yllä

- lounas työpaikkaruokalassa, lounaalla puolet lautasesta salaattipöydästä. Jos lämmin ruoka on pahaa, otan leipää, muuten en

- porkkanaa, kukkakaalta, samalla kun valmistan ruoan

- lämminruoka kuten  yllä.

Vierailija
213/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen vähän ihmiset kommentoivat noita karkkeja, mikä vaikuttaa ylivoimaisesti pahimmalta ongelmalta. Ap ei kerro paljonko söi karkkia aiemmin viikossa. 3000 kcal? Eli vielä söisi 1500.

Vierailija
214/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro ei edes maistu hyvältä. Miksi sitä pitää syödä joka välissä?

Vierailija
215/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se vatun kuntosali ainoa vaihtoehto? Mieluummin uin vaikka tunnin, kuntosaleista en ole koskaan tykännyt. Pyöräilen nykyään noin tunnin päivässä, siinä on aika hyvä määrä kuntoilua plus fyysinen työ.

Vierailija
216/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pelkän aloituksen ja sen perusteella sanoisin, että syöt ihan liikaa. Se on tasan niin yksinkertaista. Noilla määrillä minäkin paisuisin. Puolita annoskoot ja ongelma ratkaistu.

Vierailija
217/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vähän ihmiset kommentoivat noita karkkeja, mikä vaikuttaa ylivoimaisesti pahimmalta ongelmalta. Ap ei kerro paljonko söi karkkia aiemmin viikossa. 3000 kcal? Eli vielä söisi 1500.

vastasin jo näin: 

Kokeilinnmuuten viime syksynä karkkilakkoa ja lopetin sokerin syönnin. Kaiken muun pidin ennallaan, mutta karkki pois. Tein näin 3 kk. Ja pidin huolta, etten syö mitään sen tilalla. Lopputulos: ei mitään hyötyä. Ei vaaalla eikä mitoissa. Siksi otin karkin takaisin. 

alunperin määrä oli pieni kourallinen ehkä viidesti viikossa, ehkä 50 gr. Nyt syön saman parina päivänä viikossa.

Vierailija
218/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon salaatti? Salaatti, kurkku ja tomaatti on 96% vettä, joten niitä pitää puputtaa aika määrä. 

Vierailija
219/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi voileipiä lounaalla ei ole ravitsevaa. Kehosi takertuu rasvaan koska ruokavalio on huono ja yksipuolinen. Itse syön näin kun haluan hoikistua: 

Aamulla: kahvi, puuro (1dl hiutaleita, 2dl vettä ja marjoja) ja yksi voileipä. 

Lounaalla: salaatti ja proteiini (kasvikset ja vihannekset, raejuusto, pähkinä ja esim. kanaa/kalaa/ vuihenjuusto). 

Välipala: kahvi ja voileipä

Päivällinen: kuin lounas, lisäksi esim. perunaa maltillisesti. 

Iltapala: rahkaa mehukeitolla/puuro ja voileipä. 

Lauantaisin herkkupäivä. 

Tähän jos yhdistän vielä liikunnan, kiinteydyn helposti.

Vierailija
220/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin pelkän aloituksen ja sen perusteella sanoisin, että syöt ihan liikaa. Se on tasan niin yksinkertaista. Noilla määrillä minäkin paisuisin. Puolita annoskoot ja ongelma ratkaistu.

Kts viesti 212

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme