Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
161/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja.  Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.

Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.

Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Tuo hiutale- ja vesimäärä on sama, mistä mä aamuisin keitän puuron kahdelle.. 

Vierailija
162/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän aamuisin juurikin n  4 di vettä ja vajaa 2 dl täysjyväisojaluomu-kaurahiutaleita.  Pitkä haudutus. Mutta syömme sen puuron mieheni kanssa pyoliksi. Yksin olisi tosi iso määrä! Vatsat ovat tykänneet . Ei paino-ongelmia.

Vaikka määrä näyttääkin isolta, niin ei siinä ole kuin 300 kcal. 2 desissä on noin 80g kaurahiutaleita. Ihmettelen että miehesikin pärjää 150 kcal puurolla pidempään kuin tunnin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön sekä aamulla, että illalla 3 leipäsiivua, lisäksi kasviksia, kslkkunaa, raejuustoa ja kananmunaa. Päälle 2 ateriaa, eli lounas ja päivällinen. Painon kanssa ei ongelmia

Minkä ikäinen olet?

Tänä vuonna 48v. 

Juu. Tuskin tuossa iässä mitään paino-ongelmia onkaan tuollaisella ruokavaliolla.

Vierailija
164/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää luettavaa. En yhtään ihmettele ap:n ja monen muun epätoivoa kun lukee näitä mahtavia ohjeita. Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota. Turvotus on eri asia, se ei ole samaa kuin läskin kertyminen.

Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin. Älkää lähtekö näille kitukuureille, niistä on vain haittaa.

Esimerkki: 3-4 punttisalia viikossa, pari kävelylenkkiä, ruokaa aamupala, lounas, päivällinen, iltapala. Aineenvaihdunta toimii, ruokailujen välillä on nälkä mutta ei tarvetta ahmia, olen virkeä, nukun hyvin. Ja kyllä, taustalla on jojoilua, bulimiaa jne. Onneksi hommasin pätevän pt:n, joka laittoi stopin kuilottaniselle. Ruokaa saa syödä yllättävän paljon kun tietää mitä syö. Ikääkin kohta 50v ja aion olla elämäni kunnossa

Vierailija
165/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitän aamuisin juurikin n  4 di vettä ja vajaa 2 dl täysjyväisojaluomu-kaurahiutaleita.  Pitkä haudutus. Mutta syömme sen puuron mieheni kanssa pyoliksi. Yksin olisi tosi iso määrä! Vatsat ovat tykänneet . Ei paino-ongelmia.

Vaikka määrä näyttääkin isolta, niin ei siinä ole kuin 300 kcal. 2 desissä on noin 80g kaurahiutaleita. Ihmettelen että miehesikin pärjää 150 kcal puurolla pidempään kuin tunnin?

Niin ja itse 64 kg miehenä syön 3 dl kaurahiutaleita / 6 dl vettä -puuron aamulla. Se on jo iso puuro, myönnän.

Vierailija
166/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön sekä aamulla, että illalla 3 leipäsiivua, lisäksi kasviksia, kslkkunaa, raejuustoa ja kananmunaa. Päälle 2 ateriaa, eli lounas ja päivällinen. Painon kanssa ei ongelmia

Minkä ikäinen olet?

Tänä vuonna 48v. 

Juu. Tuskin tuossa iässä mitään paino-ongelmia onkaan tuollaisella ruokavaliolla.

Ja tällä altiivisuudella. Vaatii muutakin kuin 15min jumpan

Vierailija
167/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta. 

Niin, ja silti kaurapuuro ei kaikille sovi ollenkaan. Mulla oli raskausdia

No se nälkä. Jos tulee kova nälkä vaikka olet syönyt etkä juuri kuluttanut, niin verensokeri on noussut turhan korkeaksi. Meillä ei ole tapana mitata insuliinitasoja, koska se on vaikeaa. Ne kuitenkin ovat vuosia korkeat ennen kuin ihmettelet, miksi sinulla on alkanut verensokeri nousta vaikka aina olet syönyt näin ilman ongelmia. 

Tietysti voit kokeilla lisätä rasvaa ja proteiinia puuron oheen jolloin ne pidättelevät myös sokeripiikkiä. Mutta et ole vastannut siihen, mikset söisi lesepuuroa kaurapuuron tilalla kun se kerran pahaa on kuitenkin. Jos kerran haluat pitää kaurasta kiinni. Toinen on sitten se, että jos vain lisäsit kauran vähentämättä muuta hiilihydraattia, niin kyllähän se voi ongelmiin johtaa. Suomeksi hiilihydraatinsietosi heikkenee kun insuliinista häviää tehot resistenssin myötä. Siitä vaivasta kärsii iso osa aikuisväestöä ja lähes kaikki, joilla vatsaan alkaa muodostua omena.

Minulta työterveys mittaa joka vuosi veren sokerin. Mutta nyt en ole siellä ollut.

En ole koskaan kokeillut lesepuuroa. En ole mitään puuroja koskaan ennen syönyt. Voin tietty kokeilla. Ja tietty voin paistaa oheen vaikka munia,

Vierailija
168/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta. 

Ja höpöhöpö

Vierailija
169/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keto ja pätkäpaasto. Pätkäpaasto auttaa insuliiniresistenssiin, ja pitää verensokerit ja insuliinituotannon aisoissa. 

Hiilarit minimiin (siis myös se kauraleipä pois, tilalle ketoleipä), tilalle hyvä rasvoja.

Jos tulee nälkä, niin lasillinen kuplavettä auttaa. Ja Huom, nälkä on vain tunne ja menee ohi juomalla tai vaikka lähtemällä lenkille. 

Ja tuo 15 minuutin jumppa, ei se riitä mihinkään. Lisäksi vähintään tunnin verran hikiliikuntaa ainakin 3 krt/vk.

Näillä elämäntapamuutoksilla paino on pudonnut noin 10 kg ja vyötäröltä kadonnut 8 cm vuoden alusta. 

N57 v

Vierailija
170/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Tänä vuonna 48v. 

luepa sinäkin koko ketju. Tuo 15 min jumppa on se _muutos_ jonka olen tehnyt. 

en nyt jaksa kolmatta kertaa kertoa, mitä muuta liikkumista teen. Ei, ei se ehkä tarpeeksi ole, mutta on se enemmän kuin 15 min,

Vierailija
171/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota."

Hyvä huomio. Tämä oli suomalaisten ruokavalio 70-luvulla ja kaikki olivat hoikkia.

Vierailija
173/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea tätä syö sitä, eikun tätä, wääwääwää-jankkausta ekaa sivua pidemmälle, mutta tiedän miltä tuntuu.

Itsellä on aina ollut painonnousu herkässä joten tässä on ehtinyt ja onneksi onnistunut löytämäänkin itselleen ne sellaiset elämäntavat, joilla paino ei vaihtele kuin se plusmiinusparikiloa ihan kierron mukaan. 

Mutta nyt esivaihtarien alkamisen myötä tuntuu, ettei kroppa ja hormonit olekaan enää omat vaan nämä saa aikaan mitä moninaisempia oireita/tuntemuksia ja kun yhteen yrittää sopeutua niin pian saa tilalle pari uutta. Ja nyt sitten viimeisimpänä on tullut ihan järkky turvotus oviksen jälkeen ja ennen menkkoja. Eikä siinä mitään, mutta kun se turvotuspa ei laskekaan ihan kokonaan pois vaan siitä jää joka kierrosta pikkaisen "pohjia" ja nyt tosiaan on paisunut niin, etenkin keskivartalosta/käsivarsista/yläselästä, ettei viime kesäisiä vaatteita voi harkitakaan vaikka ei ne mitään makkarankuoria koskaan olleetkaan.

Vierailija
174/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja.  Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.

Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.

Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Tuo hiutale- ja vesimäärä on sama, mistä mä aamuisin keitän puuron kahdelle.. <

Kuitujen saaminen on tärkeää, suuri lihan määrä ruokavaliossa lisää ummetusta. Itsekin syön aamupuuron, hiutaleita n. 1,5 dl ja hedelmäpilttisosetta muutama teelusikallinen. Yritän laihduttaa, mutta ei ole helppoa näin vaihdevuosissa olevana naisena. Tuntuu, että paino on jumahtanut tiettyyn kilomäärään. Mulla oli jo nuorena tuo bmi 24, enkä ollut suursyömäri, vaan roteva nainen ruumiinrakenteeltani ja lihomiseen taipuvainen. Ummetus on myös tuttua, pitänee lisätä vielä leseitä kaurapuuroon.

Vierailija
175/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kaura-fanaatikko. Jos kauran lisäys nostaa painoa, niin muutos on ollut väärä. 15 minuutin kotijumpan lisäys on liian vähän, lisää enemmän liikuntaa. 

Vierailija
176/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nykyiset noin 50-veet ollaan niitä joiden nuoruudessa ei puhuttu mitään lihasmassan tärkeydestä vaan painonhallinnassa luotettiin kitukuureihin. Niillä jojoilemalla sitä on moni pilannut aineenvaihduntansa jo nuorena ja saanut lihasmassan minimiin koska ennemmin kroppa siitä luopuu kuin rasvasta.

Ja se rasva kropassa ei pahemmin energiaa kuluta. Sitten taas jojoillaan ja nutrataan kun painoa kertyy jos yhtään syö normaalisti.

Vierailija
177/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se ikä teettää. Vuosien mukana tulee kiloja ja sairauksia vaikka yrität elää kuinka terveellisesti. 

N59

Ei ikä teetä, vaan vääränlainen ravinto. Syömisiä kannattaa muuttaa, jos alkaa lihomaan. Ja tarkoitan ruuan koostumusta, en kaloreita.

Vierailija
178/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

Tänä vuonna 48v. 

luepa sinäkin koko ketju. Tuo 15 min jumppa on se _muutos_ jonka olen tehnyt. 

en nyt jaksa kolmatta kertaa kertoa, mitä muuta liikkumista teen. Ei, ei se ehkä tarpeeksi ole, mutta on se enemmän kuin 15 min,

Tässä olisi minusta kokeilemisen arvoinen asia. Liikuntasi on pääasiassa hyötyliikuntaa, portaiden nousua (päivittäin) ja esim. ulkotöitä (halonhakkuuta, haravointia ym.), joita ei kukaan tee säännöllisesti jatkuvasti. Hyötyliikunta on tietenkin hyvä ja kannatettava asia, mutta 15 minuutin jumppa siihen päälle ei ole tarpeeksi, kuten itsekin tiedostat.

Jos haluat syödä mieliruokiasi ja huolehtia painonhallinnasta, niin liikkumista on kerta kaikkiaan lisättävä. Kirjoitin tuonne kuutossivulle (kommentti 110) omasta kokemuksestani, jota ei voi yleistää muihin ihmisiin mutta joka voi olla kokeilemisen arvoinen. Mitä jos lisäät 15 minuutin päivättäisen jumpan sijaan 2 - 3 kertaa viikossa tunnin mittaisen juoksu- tai pyöräilylenkin? Alkuun voi ottaa vähän rauhallisemminkin, mutta tavoitteena hengästyminen ja hikoilu, ehkä kahden kolmen viikon välein kerran yksi oikein tosi rankka hiit-treeni, jossa lenkin aikana kolmesta viiteen kertaa sellainen spurtti, jossa puuskutat ja nouset vielä mäen päälle täyttä vauhtia viimeisillä voimillasi? Sellaisen lenkin jälkeen oikein tuntuu, miten rasva palaa. Ja juuri sellaisen lenkin jälkeen tapahtuu se ns. jälkipoltto: elimistö kuluttaa energiaa levossakin enemmän.

Kokeile. Kokeile vaikka kesän yli, syyskuun loppuun. Jos ei ole siihen mennessä tuottanut minkäänlaista tulosta, sitten ei ollut sinun juttusi. Mutta kannattaa varoa, hikilenkkeihin jää helposti koukkuun.

Tärkeää on olla rehellinen itselleen. On ihan se ja sama, miten totuudenmukaisesti täällä kirjoitat - ainoa, jolle olet tekemisistäsi vastuussa ja jolle tekemiselläsi on merkitystä, olet sinä itse. On hurjan helppoa huijata itseään luulemaan, että liikkuu enemmän kuin tosiasiallisesti liikkuukaan. Tai syö terveellisemmin.

Terv. se viestin 110 kirjoittaja, N55

Vierailija
179/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?

https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…

https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5

Jos syön kaurapuuroa, vastaani kouristaa hetken päästä kipeä näläntunne. Siksi en sitä syö. En vaikka mitä siitä kirjoitettaisiin. Miksi minun edes pitäisi? Löytyy paljon muuta terveellistä syötävää.

Vierailija
180/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävää luettavaa. En yhtään ihmettele ap:n ja monen muun epätoivoa kun lukee näitä mahtavia ohjeita. Leipä/kaurapuuro/peruna ei ole se, mikä ketään lihottaa yksinään. Ihminen on kokonaisuus, ei yksittäinen leipäsiivu ketään lihota. Turvotus on eri asia, se ei ole samaa kuin läskin kertyminen.

Moni vetää kalorit tonnin paikkeille, muutama kilo tippuu ja sitten ihmetellään kun homma tyssää. Ja pienentääkään niitä kaloreita ei ikuisesti voi. Mikä avuksi: aineenvaihdunnan lisääminen, lihasmassan lisääminen ja syöminen niin, että ei näe nälkää, hormonitoiminta wörkkii ja rasva palaa. Ja siihen auttaa helpot: lihaskuntotreeni, päälle aerobinen eli kävely/fillarointi/uinti jne. Kun kroppa toimii, voit syödä hyvälaatuista ruokaa tarpeeksi isoja määriä ja voit hyvin. Älkää lähtekö näille kitukuureille, niistä on vain haittaa.

Esimerkki: 3-4 punttisalia viikossa, pari kävelylenkkiä, ruokaa aamupala, lou

Tämä nyt ei pidä paikkaansa, eli päivän selvää että eri ruoka-aineet toimii elimistössä aivan eri tavalla. Ihmisen elimistöä ohjaa hormonit ja tässä tapauksessa kun puhumme nälästä, ruokahalusta, laihtumisesta ja lihomisesta niin kyseessä on mm. grehliini, leptiini ja insuliini. Hormonitoiminnan ohjaaminen ja säätely on avain siihen että laihtuuko ihminen vai lihooko. Ja taas juuri se mitä syödään vaikuttaa hormonitoimintaan. Esim juurikin glykeeminen indeksi mitä tuolla jossain muulla jo mainittiinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi