Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
tän on pakko olla jonkinsortin rölläystä.
Miksi ajattelet näin?
Joo, ja se valehtelee, joka sanoo että kaurapuuro pitää nälkää! Pitää se, tunnin!
Hirveen määrän tosiaan ap sitä syö kerralla. Johan tommoset litramäärät venyttää vatsaa. Ohje paketin kyljessä taitaa olla 1dl kaurahiutaleita 2dl vettä. Itse haudutan pitkään puolella teholla mikrossa ja nautin voisilmän, rasvattoman raejuuston ja sokerittoman mehukeiton kera. Vain näin sitä pystyy pitämään yhtenä ateriana ja näin se myös pitää nälän loitolla lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja se valehtelee, joka sanoo että kaurapuuro pitää nälkää! Pitää se, tunnin!
Hirveen määrän tosiaan ap sitä syö kerralla. Johan tommoset litramäärät venyttää vatsaa. Ohje paketin kyljessä taitaa olla 1dl kaurahiutaleita 2dl vettä. Itse haudutan pitkään puolella teholla mikrossa ja nautin voisilmän, rasvattoman raejuuston ja sokerittoman mehukeiton kera. Vain näin sitä pystyy pitämään yhtenä ateriana ja näin se myös pitää nälän loitolla lounaaseen asti.
Teen sitä ison annoksen siksi, että saan tarpeeksi kaloreita. Syön sen lounaaksi. 200 kaloria olisi liian pieni lounas.
Kauraleipää, syötkö sen päällä margariinia tai voita? Tuossa tulee helposti ylimääräistä kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Kauraleipää, syötkö sen päällä margariinia tai voita? Tuossa tulee helposti ylimääräistä kaloria.
Oivariinia laitan 1 tl per leipä. Ei edes riitä koko pinta-alalle.
Ja kuten sanottu, niin syön leipää vain niinä päivinä, kun en syö kaurapuuroa.
Kylläpäs te syötte pieniä annoksia. Itse syön ison annoksen 2-3 kertaa päivässä. Tämä sopii mulle parhaiten.
Kun hotkii, niin ilmaa massuun, eli ruokaa ei mahu niin paljon, siitä taas seuraa laihtuminen - ja hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Hyvä, jos vatsa toimii. Mutta puuro ei pidä nälkää, jos ottaisit vaikka puolet vähemmän puuroa ja lisäisit proteiinia (jotkut tykkää raejuustosta puurossa, minä en) tavalla tai toisella.
Vaikea sanoa, kun ei tiedetä sun koko ruokavaliota. Tee ruokapäiväkirja eli kirjaa ylös jokainen suupala viikon ajalta. Sitten näet. Eikö se Pippakin tee juuri näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä kaikki sokeri - myös piilosokeri - pois.
Kaikki?! Ei esim kasviksia, marjoja, hedelmiä, jne?!
Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri.
Ei lisättyä sokeria, markkinoiden uusin kusetus, joka uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Samaa mieltä. Kannattaa lukea "ei lisättyä sokeria"-tuotteiden tuoteseloste. Sokeri sieltä ehkä puuttuu, mutta sen tilalla on pitkä lista erilaisia keinotekoisia makeutusaineita. Sokeri ei kohtuullisissa määrin tuhoa terveyttä, eikä romuta dieettiä, mutta makeutusaineet tekevät ensimmäisen aivan varmasti.
Siis tässä puhuttiin nyt että pitääkö lopettaa hedelmien ja kasvisten syöminen piilosokerin takia. Ei hedelmissä ole mitään keinomakeutusta.
Leipä pois, karkit pois, pullat ja leivonnaiset pois. Ateriakoot maltillisiksi. Opettelet arvioimaan kuluttamasi ja ruoan kalorimäärät karkeasti.
Näillä pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei ole tarkoitus syödä 5 krt päivässä. Elimistömme on edelleen alkukantainen tässä suhteessa.
Joku on keksinyt, että verensokerin kuuluu olla tasainen ja sitä ylläpidetään syömällä muutaman tunnin välein. Ja elimistö tuottaa runsaasti insuliinia, jolle sitten tullaan jossakin vaiheessa resistentiksi.
Miettikääpä miten ihminen eli ja söi ennen muinoin. Paastottiin siihen asti että syötävää oli (metsästys, kalastus jne).
Milloin se ruoansulatuselimistö lepää, jos suusta tungetaan koko ajan evästä?
Tämä on totta. Kohta varmaan aletaan heräämään yölläkin syömään, kun pystytä olemaan syömättä niin "pitkää" aikaa.
Olen aina ollut hoikka ja syönyt säännöllisesti sen 4-5 x päivässä. Välipala treenipäivinä. Jos ihminen syö li
Mä söin ennen raskautta niin, että jätin aamupalan pois eli paastoa tuli 12-16 h vuorokaudessa. Edelleen juon ennen töitä (työt alkavat klo 6-7) vain aamukahvia mustana. Viikonloppuisinkin juon lähinnä aamukahvia välillä lehmänmaidon tai kauramaidon kanssa. Syön aamupalaa jos on todella nälkä tai huono olo.
Illalla syön reilusti lämmintä ruokaa ja salaattia. En koe tarvetta millekään napostelulle. Raskaana ollessa syön kyllä enemmän herkkuja kohtuudella ja syön ruokaa jopa öisin, aina kun on siis nälkä (jotta lapsi kasvaa). En toisaalta syö juurikaan mitään puuroja tai myslejä, leipää harvemmin ja useammin hedelmiä ja jogurtteja. Olen normaalipainossa ja aina ollutkin.
Lähinnä ärsyttää väite jostain pakonomaisesta napostelusta, kai siinä herääkin tarve syödä jos ruokavalio on tylsä ja mauton tai ruoalla ei syödä riittävästi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Puuro ei pidä nälkää, jos et lisää annokseen myös proteiinia ja rasvaa. Eli vaikka raejuustoa tai mikä nyt maistuis. Tuollaisenaan toi annos on pelkkää hiilaria. Tulee verensokeripiikki ja parin tunnin päästä yhtä jyrkkä lasku. Siksi hirveä nälkäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kaurapuuro pidä nälkää yhtään. Jos syön aamupalaksi kaurapuuroa, minulla on ennen lounasta paljon kovempi nälkä kuin jos en olisi syönyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri.
Elimistö erottaa jotenkin kummasta ne hiilarit tulee?
Piilosokeri on turhaa ja laitettu syötävään siksi, kun tiedetään ihmisten olevan perso makealle. Kun syötävä on hyvää, niin sitä ostetaan uudestaan ja uudestaan. Se on siis täysin turhaa ja sen tarkoitus on vain lisätä myyntiä. Hedelmissä on sokeria, mutta se on siinä luontaisesti, etkä saa sitä pois. Mutta hedel
Piilosokeri tarkoittaa kaikkea lisättyä sokeria. Ei tietenkään se lue sisällyksessä sokerin nimellä. Mutta se on ihmisen laittamaa/tekemää.
Semmosta se on kun ikää tulee. Itse syön kaksi ateriaa päivässä (lounas klo 11-12 ja iltapala klo 17-18), ei välipaloja. Reipasta liikuntaa neljästi viikossa tunnin verran. Paino ei nouse muttei todellakaan myös laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämän on pakko olla provo. Desissä siemeniä on ihan hullu määrä kaloreita, oletko ikinä laskenut? Riippuen siemenistä kalorimäärä huitelee jossain 300-500 paikkeilla. Ja kaikki muut ainekset mukaan niin jo tuo pelkkä aamiainen huitelee jossain 700kcal paikkeilla. Netin mukaan bircher mysliin tulee se desi, pari kaurahiutaleita ja vain vähän noita muita ainesosia, esimerkiksi siemeniä tulee max. kaksi ruokalusikallista.
On tainnut mennä mittasuhteet aineiden kesken vähän sekaisin.😂
Ei ole. Bircher mysliin ei ole yhtä ainutta oikeaa reseptiä. Se tehdään omien makumieltymysten mukaan. Ja minä tykkään sellaisesta, joka rouskuu.
Mäkin tykkään kaurapuurosta mutten laihdu. Ai niin, unohdin mainita että heitän sinne sekaan suklaalevyn ja desin sokeria.
Taisikin olla trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Älä höpötä. Tämäkin viesti on lähetetty kännykällä.
Niin kuules, tämähän lainausketju on lyhyt ja silloin lainaus tietenkin onnistuu. Mutta kokeile pitkää. Silloin kursori ei mene vasempaan reunaan.
Menee.
Edelleenkään tämä ei ole pitkä lainaus jos sitä yrität näsästellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
tän on pakko olla jonkinsortin rölläystä.