Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Älä höpötä. Tämäkin viesti on lähetetty kännykällä.
Niin kuules, tämähän lainausketju on lyhyt ja silloin lainaus tietenkin onnistuu. Mutta kokeile pitkää. Silloin kursori ei mene vasempaan reunaan.
Se onkin jo taito laji. Vähän aikaa joutui miettimään, miten se onnistuu.
Mä saatan vetäistä pussillisen pähkinöitä kerralla enkä ole huomannut että se vaikuttaisi painoon mitenkään.
Nälkä ei ole vaarallista. Ihme ajatusmalli nykyään, että jos vähänkään hiukoo niin heti pitää olla syömässä jotakin.
Siemeniä desi ja lisäksi mantelilastuja desi? 100 grammassa auringonkukansiemeniä on noin 600 kcal, kuten myös mantelilastuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Älä höpötä. Tämäkin viesti on lähetetty kännykällä.
Niin kuules, tämähän lainausketju on lyhyt ja silloin lainaus tietenkin onnistuu. Mutta kokeile pitkää. Silloin kursori ei mene vasempaan reunaan.
Se onkin jo taito laji. Vähän aikaa joutui miettimään, miten se onnistuu.
Jos ei me palaa lähtöruutuun ja yritä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 dl erilaisia siemeniä?!
Desi sisältää myös mantelilastut.
Teen siis viiden päivän annoksen kerralla. Siihen laitan 2 rkl chiaa, 1 rkl auringonkukan ja kurpitsansiemen sekoitusta, 2 rkl pellavansiemeniä. Ja mantelilastuja ehkä desin verran.
Eli nuo jaettuna viidellä on päivän annos. Mitä siitä tulee?
Osaako joku kommentoida ylläolevaa: syönkö sitä liikaa?
Unohdin ylläolevasta, että sitten tuohon määrään tulee 2 omenaa, 2 dl kauraryynejä, puoli litraa ab-jugurttia ja maitoa aika paljon. Ja tällä viikolla on ollut reilu litra mansikoita myös.
En osaa sanoa syötkö liikaa, mutta itse tosiaan koin hyvin hyödylliseksi sen vinkin, että katsoin noin parin kolmen viikon ajan kaiken syömiseni Finelistä (netistä, ilmainen), jotta saan selville minkä verran eri asioissa on kaloreita. En ole milloinkaan ollut niistä tippaakaan kiinnostunut, ei ole tarvinnut. Minua kiinnosti vain terveellisyys.
Onhan laihtuminen myös sitä, että kalorimäärä vähenee eli pitää syödä vähemmän kaloritiheitä ruokia ja lisätä niitä, joiden kaloritiheys on pieni. Muutaman kilon voi tuolla systeemillä kyllä helposti pudottaa ilman että laskee päivän yhteiskaloreita tai asettaa päämääriä niiden suhteen. Noudatan Mustajoen liikennevalomallia, se on simppeli. Duodecimin kirjanen on kyseessä, uusi painos.
Vierailija kirjoitti:
Siemeniä desi ja lisäksi mantelilastuja desi? 100 grammassa auringonkukansiemeniä on noin 600 kcal, kuten myös mantelilastuissa.
Teen siis viiden päivän annoksen kerralla. Siihen laitan 2 rkl chiaa, 1 rkl auringonkukan ja kurpitsansiemen sekoitusta, 2 rkl pellavansiemeniä. Ja mantelilastuja ehkä desin verran.
Lisäät kasviksia ruokavalioosi ja samalla vähennät esim hiilareiden määrää.
Ehdottamasti kunnon lounas (puoli lautasta kasviksia, proteiinia ja hiilaria lisäksi) eikä mitään puuroja. Siitä sitten vähennät iltaa kohti syömistä niin että iltapäivällä ja illalla ei enää paljoa tarvitse syödä. Suurin määrä ravinnosta tulisi olla nautittu klo 15-16 mennessä. Tämän kun väki tajuaisi niin ei olisi niin paljon ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottamasti kunnon lounas (puoli lautasta kasviksia, proteiinia ja hiilaria lisäksi) eikä mitään puuroja. Siitä sitten vähennät iltaa kohti syömistä niin että iltapäivällä ja illalla ei enää paljoa tarvitse syödä. Suurin määrä ravinnosta tulisi olla nautittu klo 15-16 mennessä. Tämän kun väki tajuaisi niin ei olisi niin paljon ylipainoisia.
En ole oikeastaan koskaan syönyt klo 18.00 jälkeen. Yleensä syön päivällisen klo 16.30 tienoilla. Näin ainakin viitenä päivänä viikossa. Silti olen päässyt paisumaan.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään suolisto ei pysty niitä kaikkia pilkkomaan käyttökelpoisiksi ravintoaineiksi, joten noiden kaloreita on ihan turha laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Lisää tuohon annokseen jotain proteiinia. Esim. raejuustoa, kananmunaa tms. Kahdessa desissä kauraa ilman mitään muuta on aika vähän kaloreita. Ne kalorit on sitä energiaa, joka pitää nälkää. Itselläni puuro on ehkä puolet aampalan energiamäärästä ja ne lisukkeet puolet.
Vai puolitit karkin syönnin. Kyllä aikuinen ihminen pärjää, vaikka LOPETTAISI karkin syönnin. Teepä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat mantelilastuja desin verran, ei desi millään voi sisältää kaikkea, eli useita ruokalusikallista siemeniä ja desiä mantelilastuja.
Vierailija kirjoitti:
Vai puolitit karkin syönnin. Kyllä aikuinen ihminen pärjää, vaikka LOPETTAISI karkin syönnin. Teepä se.
Edelleen tämän ketjun idea on löytää elämäntapa, jolla elämä on kivaa ja jolla pysyy kuosissa eikä liho. Ilman karkkia ihminen kyllä pärjää, mutta en tavoittele elämää, joka ei minusta ole nautinnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat mantelilastuja desin verran, ei desi millään voi sisältää kaikkea, eli useita ruokalusikallista siemeniä ja desiä mantelilastuja.
Ylläoleva on kuitenkin resepti, jonka mukaan teen viiden päivän annoksen. En osaa täysin arvioida, miten se jakautuu yksittäisille päiville. Joskus syön vähemmän, kun lisään mansikoita. Joskus on aamuisin enemmän nälkä ja syön enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet varmaan aamuvirkkua tyyppiä? Meillä iltavirkuilla on päinvastoin. Aina olen lihonut nimenomaan niin, että syön paljon aamulla, koska itselleni vireimpään aikaan eli illalla, nälkä on joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sisällä.
Tarkoitin, että päivässä desi sisältää sekä mantelilastut ja siemenet. Ehkä.
Tuo ylläoleva on viidenpäivän annosa, jossa mantelilastuja on desi ja muuta toinen desi.
Manteleista, siemenistä sun muista suurin osa poistuu elimistöstä ulosteen mukana eikä imeydy, eli voit syödä tuota ihan niin paljon kuin napa vetää.