Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset keskimäärin edes saa proteiinia yli suositusten, en ymmärrä miksi siitä aina jankutetaan.
Ja vanhuksista suurin osa kärsii suoranaisesta proteiinin puutteesta. Hiilareista sen sijaan ei ole tällä kansalla vajetta ja se myös näkyy.
Ihminen saa ravinnosta kaiken proteiinin jos syö monipuolisesti ja riittävästi. Vain kuntourheilijat ja vanhukset saattavat tarvita lisäproteiinia. Tämä proteiinibuumi on pelkkää markkinamiesten vouhotusta ja rahastusta. Ensin tuli fitnessbuumi ja sen myötä proteiini lisäravinnoksi, josta lihavat ihmiset noukkivat itselleen tuon pelkän proteiinin. Mutta ylimääräisestä ei ole mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa ja tätähän markkinamiehet ei kerro.
Niin, JOS syö monipuolis
Hmm. En minä sen takia jätä jotain syömättä, etten viitsi syödä. Vaan siksi, etten keksi, mistä niitä proteiineja saisin. Teen esim aika usein kikhernesalaattia, mutta ei sitäkään viitsi joka päivä vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämän on pakko olla provo. Desissä siemeniä on ihan hullu määrä kaloreita, oletko ikinä laskenut? Riippuen siemenistä kalorimäärä huitelee jossain 300-500 paikkeilla. Ja kaikki muut ainekset mukaan niin jo tuo pelkkä aamiainen huitelee jossain 700kcal paikkeilla. Netin mukaan bircher mysliin tulee se desi, pari kaurahiutaleita ja vain vähän noita muita ainesosia, esimerkiksi siemeniä tulee max. kaksi ruokalusikallista.
On tainnut mennä mittasuhteet aineiden kesken vähän sekaisin.😂
Ei ole. Bircher mysliin ei ole yhtä ainutta oikeaa reseptiä. Se tehdään omien makumieltymysten mukaan. Ja minä tykkään sellaisesta, joka rouskuu.
Muistelen, että eräällä setä-Aadolfilla oli joukko leirejä joissa käyneet pääsivät helposti liikakiloista eroon. Kannattaa tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä kaikki sokeri - myös piilosokeri - pois.
Kaikki?! Ei esim kasviksia, marjoja, hedelmiä, jne?!
Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri.
Elimistö erottaa jotenkin kummasta ne hiilarit tulee?
Piilosokeri on turhaa ja laitettu syötävään siksi, kun tiedetään ihmisten olevan perso makealle. Kun syötävä on hyvää, niin sitä ostetaan uudestaan ja uudestaan. Se on siis täysin turhaa ja sen tarkoitus on vain lisätä myyntiä. Hedelmissä on sokeria, mutta se on siinä luontaisesti, etkä saa sitä pois. Mutta hedelmiä syödään siksi, että ne on terveellisiä ja
Piilosokeriksi kutsutaan elintarvikkeiden sisältämää sokeria, jota usein syödään tiedostamatta runsaastikin. Yleisimmät sokerit ovat glukoosi, fruktoosi, laktoosi, maltoosi ja sakkaroosi. Eli se ei todellakaan tarkoita lisättyä sokeria, vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Älä höpötä. Tämäkin viesti on lähetetty kännykällä.
Niin kuules, tämähän lainausketju on lyhyt ja silloin lainaus tietenkin onnistuu. Mutta kokeile pitkää. Silloin kursori ei mene vasempaan reunaan.
Osta ap proteiinijauhetta, esim riisiproteiinia. Teet proteiinishaken ihan kuin bodarir. Saat siitä helposti proteiinia,eikä tule kalliikisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei ole tarkoitus syödä 5 krt päivässä. Elimistömme on edelleen alkukantainen tässä suhteessa.
Joku on keksinyt, että verensokerin kuuluu olla tasainen ja sitä ylläpidetään syömällä muutaman tunnin välein. Ja elimistö tuottaa runsaasti insuliinia, jolle sitten tullaan jossakin vaiheessa resistentiksi.
Miettikääpä miten ihminen eli ja söi ennen muinoin. Paastottiin siihen asti että syötävää oli (metsästys, kalastus jne).
Milloin se ruoansulatuselimistö lepää, jos suusta tungetaan koko ajan evästä?
Tämä on totta. Kohta varmaan aletaan heräämään yölläkin syömään, kun pystytä olemaan syömättä niin "pitkää" aikaa.
Olen aina ollut hoikka ja syönyt säännöllisesti sen 4-5 x päivässä. Välipala treenipäivinä. Jos ihminen syö liian harvoin/liian vähän alkaa napostelu ja herkkujen himoitseminen... Näin se monilla vaan menee, vaikka kuinka kauhistelisitte "jatkuvaa" pupeltamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 dl erilaisia siemeniä?!
Desi sisältää myös mantelilastut.
Teen siis viiden päivän annoksen kerralla. Siihen laitan 2 rkl chiaa, 1 rkl auringonkukan ja kurpitsansiemen sekoitusta, 2 rkl pellavansiemeniä. Ja mantelilastuja ehkä desin verran.
Eli nuo jaettuna viidellä on päivän annos. Mitä siitä tulee?
Osaako joku kommentoida ylläolevaa: syönkö sitä liikaa?
Unohdin ylläolevasta, että sitten tuohon määrään tulee 2 omenaa, 2 dl kauraryynejä, puoli litraa ab-jugurttia ja maitoa aika paljon. Ja tällä viikolla on ollut reilu litra mansikoita myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämän on pakko olla provo. Desissä siemeniä on ihan hullu määrä kaloreita, oletko ikinä laskenut? Riippuen siemenistä kalorimäärä huitelee jossain 300-500 paikkeilla. Ja kaikki muut ainekset mukaan niin jo tuo pelkkä aamiainen huitelee jossain 700kcal paikkeilla. Netin mukaan bircher mysliin tulee se desi, pari kaurahiutaleita ja vain vähän noita muita ainesosia, esimerkiksi siemeniä tulee max. kaksi ruokalusikallista.
Ei ole. Bircher mysliin ei ole yhtä ainutta oikeaa reseptiä. Se tehdään omien makumieltymysten mukaan. Ja minä tykkään sellaisesta, joka rouskuu.
Sinä tykkäät sellaisesta, jossa on tajuton määrä kaloreita.
Terveyden kannalta on parempi syödä kypsennettyä kaurapuuroa kuin tuorepuuroa. Kun kauran kypsentää kuumassa vedessä, sen sisältämä beetaglukaani on terveyden kannalta parhaassa muodossa ja kauran seisottamisessa vedessä tai muussa nesteessä yön yli piilee bakteerivaara.
Ja siemet keräävät maaperästä itseensä raskasmetalleja, joten niitä ei todellakaan saa syödä desiä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Niin kuules, tämähän lainausketju on lyhyt ja silloin lainaus tietenkin onnistuu. Mutta kokeile pitkää. Silloin kursori ei mene vasempaan reunaan.
Menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tykkäät sellaisesta, jossa on tajuton määrä kaloreita.
Otatko kantaa ylläolevaan kysymykseeni, jossa kerron reseptin. Onko siinä tajuton määrä kaloreita? Kuinka paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules onnistuu kuules pitkässäkin kuules.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei ole tarkoitus syödä 5 krt päivässä. Elimistömme on edelleen alkukantainen tässä suhteessa.
Joku on keksinyt, että verensokerin kuuluu olla tasainen ja sitä ylläpidetään syömällä muutaman tunnin välein. Ja elimistö tuottaa runsaasti insuliinia, jolle sitten tullaan jossakin vaiheessa resistentiksi.
Miettikääpä miten ihminen eli ja söi ennen muinoin. Paastottiin siihen asti että syötävää oli (metsästys, kalastus jne).
Tämä on totta. Kohta varmaan aletaan heräämään yölläkin syömään, kun pystytä olemaan syömättä niin "pitkää" aikaa.
Olen aina ollut hoikka ja syönyt säännöllisesti sen 4-5 x päivässä. Välipala treenipäivinä. Jos ihminen syö li
Sehän riippuu siitä, mitä syö. Jos syö oikein, niin ei tarvitse pupeltaa koko ajan sen pelossa, että alkaa ahmia.
Eiköhän se ole ne kuuluisat hormonit, mitkä tuossa iässä vaikeuuttavat hoikkana pysymistä. Ole armollinen itsellesi.
Uinti, hölkkä, pyöräily, painotreeni, proteiinishake, ruokapäiväkirja, pilates, syvähengitys, venyttely, uni, uni, uni, kävely, painovanne, vihreä tee, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut hoikka ja syönyt säännöllisesti sen 4-5 x päivässä. Välipala treenipäivinä. Jos ihminen syö li
Ja jotkut kestää pientä näläntunnetta muutaman kerran päivässä. Se on luontainen kehollinen tuntemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouskuu? Eli et liota siemeniä? Ei ihme, että vatsaa turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouskuu? Eli et liota siemeniä? Ei ihme, että vatsaa turvottaa.
Ne liottuu maidossa ja jugurtissa monta päivää, kun teen viiden päivän annoksen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla sinusta tuli syömishäiriöinen? Kiinnostaa. "
Luulen, että perin sen kotoa, äidilläni on varmaan myös ortoreksia, vaikka ei meillä kummallakaan virallista diagnoosia ole. Äitini työskenteli lähes koko työuransa sydän- ja verisuonitautien tutkimusryhmässä, joten ruuan terveellisyys oli kotona äärimmäisen tärkeää. Äiti mm. söi elävää ravintoa (Svennevig) ja kasvatti lähes kaikki vihanneksensa itse luomusti. Hän oli ja on lähes kasvissyöjä, töissä lounasruokalassa söi joskus lihaakin, itse taas olin jo hyvin nuoresta teinistä eläinten oikeuksien kannattaja, joten en syönyt lihaa. Ruokaan siis kiinnitettiin todella paljon huomiota ja oli "kiellettyjä ruokia" kuten voi, kerma ja rasvaiset juustot.
Ortoreksia on sikäli hyvä, ettei herkästi tule syötyä mitään epäterveellistä, ainakaan usein.
Ok, kiitos vastauksestasi. Kuul
Eipä mitään, miksi muuten kysyit?
En itse koskaan kokenut tuota puolta perhe-elämästämme rankkana, syöminen oli kyllä iloinen asia ja siitä keskusteltiin paljon myönteisessä hengessä. Ei esimerkiksi sellaista, ettei olisi ollut lupaa syödä jotain, vaan sain kyllä halutessani syödä mitä halusin esimerkiksi kavereiden luona, koulussa tms. Ja vieraisilla syötiin mitä tarjottiin tai ravintolassa. Minusta ruoka meillä se oli myös hyvää, sitä syötiin paljon ja reippaasti. Elävä ravinto on minusta edelleen ihan parasta, mutta olen liian laiska siihen kaikkeen mitä äitini teki ruokamme eteen.
Se mikä tekee tästä ortoreksiaa on omassa päässä oleva syyllisyys siitä, jos syö vaikka juustoa. Läheisten ruokavalio voi aiheuttaa jopa ahdistusta, koska syömisellä voi ortorektikon ajatusmaailmassa tappaa itsensä. Eli aina kun mieheni syö ison palan rasvaista juustoa tai hampurilaisen, minua hieman ahdistaa, koska en haluaisi hänen syövän tuollaista, vaan pysyvän elossa ja terveenä. Valitettavasti lapsetkin ovat joutuneet kuulemaan ruuan vaaroista, mutta en ole tietääkseni heille syömishäiriötä aiheuttanut.
On ihmisillä ongelmat...