Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Ne on ne siemenet mitkä ovat auttaneet vatsaan. Voisit kokeilla vaihtaa hiutaleet luonnon
Syön tuorepuurossani luonnonjugurttia jo. Mutta ihan normirasvaista.
Siis hetkinen, syöt isoja annoksia jotta saat tarpeeksi kaloreita..? No ei ihme että paino nousee.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla alkaa olla hiilarit tehneet tehtävänsä ja diabetes on esiasteella.
Kaura itse asiassa on hyväksi diabetesriskissä oleville. Kuitua. Näin ainakin minulle on suositeltu lääkärissä
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, syöt isoja annoksia jotta saat tarpeeksi kaloreita..? No ei ihme että paino nousee.
Kuten sanoin, olen kuunnellut pippalaukkoja ja he puhuvat, että pitää syödä riittävästi, jottei mene säästöliekille. Uskon, että olen ollut viime vuodet säästöliekillä, kun olen syönyt pitkään 1400 kaloria. Olen kuitenkin 176 cm pitkä.
En minä päivällistä syö suurta määrää, enkä lounasta töissä. Syön vain paljon tuota kaurapuuroa.
Tuosta listasta minä vaihtaisin jumpat joogaan ja karkit suklaaseen.
Puuro ilman proteiinilisää on kyllä silkkaa ilmaa. En yhtään ihmettele, että isosta lounaslautasellisesta huolimatta ap:lla on noin pian nälkä.
Mä söin tänään "aamiaiseksi" klo 11 maissa höttöä eli corn flakeseja, mutta mukana oli banaania, maustamatonta jogurttia ja muutama pähkinä. On mulla nyt klo 16 nälkä, mutta ei mikään kiljuva nälkä ja hyvin voin odottaa, kun ruoka tossa tunnin sisällä valmistuu. Vaikka puuroa söisi kalorimääräisesti saman verran, se saa tosi paljon aikaisemmin aikaan liian kovan näläntunteen.
Mä en ees tajuu mite joilleki se ruoka on nii iso juttu et ylipäätää päästää ittensä ja haluaa pysyä jonaki läskinä?
Minulla ihan sama kuin ap:lla. Painoa vaan tulee se 2-3 kiloa lisää joka vuosi. Muutama vuosi sitten painoni ylitti 100 kiloa. Olen siitä asti joutunut totuttelemaan ajatukseen, että nyt sitten olen satakiloinen. Tänä aamuna vaaka näytti 112,2 kiloa. En ole oikeastaan enää satakiloinenkaan vaan enemmän. Täytän parin vuoden päästä neljäkymmentä. Haluaisin painaa silloin alle 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, olen kuunnellut pippalaukkoja ja he puhuvat, että pitää syödä riittävästi, jottei mene säästöliekille. Uskon, että olen ollut viime vuodet säästöliekillä, kun olen syönyt pitkään 1400 kaloria. Olen kuitenkin 176 cm pitkä.
En minä päivällistä syö suurta määrää, enkä lounasta töissä. Syön vain paljon tuota kaurapuuroa.
Sulla ei oo varmaan mikään kovin hyvä vointi, kun kitkutat vähillä kaloreilla hiilaripitoisella ruokavaliolla? Verensokeri heittelee miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaura itse asiassa on hyväksi diabetesriskissä oleville. Kuitua. Näin ainakin minulle on suositeltu lääkärissä
Kuidulla ja diabeteksella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
tän on pakko olla jonkinsortin rölläystä.
No joo, kun ei usko vaikka tuhat ihmistä sanoo et lopeta se hiilaripuputus ja parin tunnin välein syöminen. No, neuvot on annettu. On ap:sta itsestään kiinni noudattaako niitä vai ei.
Minullakin painoa kertynyt aika paljon kymmenessä vuodessa. Tuntuu, ettei vaatteet istu sillä tavalla hyvin kuin hoikempana. Tällä hetkellä kokoni on keskimäärin xxl ja monet vaatteet silti joko kiristää tai jos ovat muuten sopivia niin jostain kohdasta liian isoja.
Oletteko muut pyöreämmät huomanneet, että isommat koot sopivat huonommin päälle? Korostuuko vartalon malli kun painoa tulee lisää ja isompien ihmisten kohdalla vaihtelu on vielä suurempaa kuin hoikempien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todellakin. Pitää verensokeria tasaisempana. Kuitu on tärkeää diabeetikolle. Mutta kaurasta en sen sijaan ole niin varma.
Sama täällä. Vaatteiden kuuluisi sopia ihmisille eikä ihmisten vaatteisiin. Mulla on paksut reidet, iso peppu, muhkea alamaha ja isot rinnat ja paksut olkavarret mutta vyötärö on suhteessa kapeampi. Yleensä vaate kiristää jostain noista kohdista. Jos taas istuu hyvin jostain kohdasta, niin toisesta kohdasta joko pieni tai iso.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs te syötte pieniä annoksia. Itse syön ison annoksen 2-3 kertaa päivässä. Tämä sopii mulle parhaiten.
On mullakin päivässä kaksi isoa annosta. Tosin suurin osa kasviksia. Ei se koko kerro mitään.
Minunkin paisuvainen käy koko ajan ylikierroksilla. Nää ilmat, nää ilmat ja tytöt minihameissaan..
T : Urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Ajattele nyt vähän omillakin aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todellakin. Pitää verensokeria tasaisempana. Kuitu on tärkeää diabeetikolle. Mutta kaurasta en sen sijaan ole niin varma.
Höpöhöpö
Ne on ne siemenet mitkä ovat auttaneet vatsaan. Voisit kokeilla vaihtaa hiutaleet luonnonjogurttiin, siis sellaiseen missä ei ole sokeria mutta rasvaa reilusti ja siihen ne siemenet.