Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Etätyöläiset saa oikeasti katsoa tarkemmin mitä syövät koska ei se istuminen kuluta mitään kaloreita. Aina tulee mieleen lukema, toimistotyöläinen = 2000 kcal päivässä. Tai sitten saat oikeasti harrastaa tunnin, kaks, liikuntaa päivässä mikä nyt olisi suotavaa muutenkin koska passiivinen työnteko.
Yksi asia mikä pahasti iski silmään APn aloituksessa oli tuo siemenien ja pähkinöiden määrä. Ravintona ne ovat käytännössä rasvaa (ja kuitua) en ihmettelisi jos APn aamupuuro itsessään huitelisi jo jossain 400-500 kcal paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei ole tarkoitus syödä 5 krt päivässä. Elimistömme on edelleen alkukantainen tässä suhteessa.
Joku on keksinyt, että verensokerin kuuluu olla tasainen ja sitä ylläpidetään syömällä muutaman tunnin välein. Ja elimistö tuottaa runsaasti insuliinia, jolle sitten tullaan jossakin vaiheessa resistentiksi.
Miettikääpä miten ihminen eli ja söi ennen muinoin. Paastottiin siihen asti että syötävää oli (metsästys, kalastus jne).
Milloin se ruoansulatuselimistö lepää, jos suusta tungetaan koko ajan evästä?
Tämä on totta. Kohta varmaan aletaan heräämään yölläkin syömään, kun pystytä olemaan syömättä niin "pitkää" aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?
Koska ol t nuorempi. Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu, ja vaihdevuosien aikaan monille tulee vähän lisää painoa vaikkei olosuhteissa olisi mitään muutosta. Pitää suhteuttaa ruoan määrä siihen hidastuneeseen aineenvaihduntaan. Mä muuttaisin vähintään aamupalan niin, että puuron määrä puoleen ja
Aamiaisella syömäni tuorepuuro, tai oikeammin bircher myslin resepti sisältää jota kuinkin tämän:
2 rkl kaurahiutaleita, 1 dl erilaisia siemeniä ja manteleita, puolikas omena, desi jugurttia ja desi maitoa.
Oletko vielä sitä mieltä, että puolittaisin tuon?
Voisin tietty alkaa vetää raejuustoa siinä mukana purkillisen.
Kananmunat voin siirtää lounaaksi, että puolitan kaurapuuron ja vedän kolmen munan munakkaan sen oheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Ihme, että pitää nälän pois noinkin kauan. Itse jos syön pelkkää puuroa ja marjoja vaikka kattilallisen, on tunnin päästä huutava nälkä. Suosittelen, että puolitat puuron määrän ja lisäät lounaalle vaikka keitetyn kananmunan tai raejuustoa. Ja tuorepuurosta voisi kauran jättää pois, eli tehdä chia-vanukkaan sen sijaan jos leipäkin on pelkkää kauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset keskimäärin edes saa proteiinia yli suositusten, en ymmärrä miksi siitä aina jankutetaan.
Ja vanhuksista suurin osa kärsii suoranaisesta proteiinin puutteesta. Hiilareista sen sijaan ei ole tällä kansalla vajetta ja se myös näkyy.
Ihminen saa ravinnosta kaiken proteiinin jos syö monipuolisesti ja riittävästi. Vain kuntourheilijat ja vanhukset saattavat tarvita lisäproteiinia. Tämä proteiinibuumi on pelkkää markkinamiesten vouhotusta ja rahastusta. Ensin tuli fitnessbuumi ja sen myötä proteiini lisäravinnoksi, josta lihavat ihmiset noukkivat itselleen tuon pelkän proteiinin. Mutta ylimääräisestä ei ole mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa ja tätähän markkinamiehet ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa.
Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää.
Älä höpötä. Tämäkin viesti on lähetetty kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläiset saa oikeasti katsoa tarkemmin mitä syövät koska ei se istuminen kuluta mitään kaloreita. Aina tulee mieleen lukema, toimistotyöläinen = 2000 kcal päivässä. Tai sitten saat oikeasti harrastaa tunnin, kaks, liikuntaa päivässä mikä nyt olisi suotavaa muutenkin koska passiivinen työnteko.
Yksi asia mikä pahasti iski silmään APn aloituksessa oli tuo siemenien ja pähkinöiden määrä. Ravintona ne ovat käytännössä rasvaa (ja kuitua) en ihmettelisi jos APn aamupuuro itsessään huitelisi jo jossain 400-500 kcal paikkeilla.
Bircher myslini resepti on NOIN
2 rkl kaurahiutaleita, puoli desiä erilaisia siemeniä ja puoli desiä mantelilastuja, puolikas omena, desi jugurttia ja desi maitoa.
Kuulostaako paljolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä kaikki sokeri - myös piilosokeri - pois.
Kaikki?! Ei esim kasviksia, marjoja, hedelmiä, jne?!
Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri.
Ei lisättyä sokeria, markkinoiden uusin kusetus, joka uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Ja niin kuin miten? Lukeeko hedelmissä, että "ei lisättyä sokeria" ? En tiedä ostanko koskaan mitään missä lukee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Ihme, että pitää nälän pois noinkin kauan. Itse jos syön pelkkää puuroa ja marjoja
Syön leipää vain, jos en syö kaurapuuroa. Joko -tai.
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla sinusta tuli syömishäiriöinen? Kiinnostaa. "
Luulen, että perin sen kotoa, äidilläni on varmaan myös ortoreksia, vaikka ei meillä kummallakaan virallista diagnoosia ole. Äitini työskenteli lähes koko työuransa sydän- ja verisuonitautien tutkimusryhmässä, joten ruuan terveellisyys oli kotona äärimmäisen tärkeää. Äiti mm. söi elävää ravintoa (Svennevig) ja kasvatti lähes kaikki vihanneksensa itse luomusti. Hän oli ja on lähes kasvissyöjä, töissä lounasruokalassa söi joskus lihaakin, itse taas olin jo hyvin nuoresta teinistä eläinten oikeuksien kannattaja, joten en syönyt lihaa. Ruokaan siis kiinnitettiin todella paljon huomiota ja oli "kiellettyjä ruokia" kuten voi, kerma ja rasvaiset juustot.
Ortoreksia on sikäli hyvä, ettei herkästi tule syötyä mitään epäterveellistä, ainakaan usein.
Ok, kiitos vastauksestasi. Kuulostaa aika rankalta kasvuympäristöltä. Kai meidän kaikkien olisi hyvä löytää luontainen ja hyvä suhde ravintoon. Ilman laskemista ja pelkoja. Se on vaikeaa, kun se luontainen yhteys on kadonnut, mutta uskon, että se löytyy itseä kuulostelemalla ja kokeilemalla. Olemalla armollinen itselle.
Vierailija kirjoitti:
Puuro ei edes maistu hyvältä. Miksi sitä pitää syödä joka välissä?
Terrrveellistä suomalaista kauraa eikä mitään ihmesiemeniä. Näin söi jo muinaiset suomalaiset ja fiksusti Jukolan veljeksetkin säästivät tiskissä, kun kaikki söivät samasta kiposta. Ou jee
Kyllä tympii aina kun kesän tullen vaatetusta pitää vähentää. Edelliset kesäkuteet kutistunu. Oon niin kyllästyny tähän kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri.
Ei lisättyä sokeria, markkinoiden uusin kusetus, joka uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää.
Samaa mieltä. Kannattaa lukea "ei lisättyä sokeria"-tuotteiden tuoteseloste. Sokeri sieltä ehkä puuttuu, mutta sen tilalla on pitkä lista erilaisia keinotekoisia makeutusaineita. Sokeri ei kohtuullisissa määrin tuhoa terveyttä, eikä romuta dieettiä, mutta makeutusaineet tekevät ensimmäisen aivan varmasti.
Siis tämän on pakko olla provo. Desissä siemeniä on ihan hullu määrä kaloreita, oletko ikinä laskenut? Riippuen siemenistä kalorimäärä huitelee jossain 300-500 paikkeilla. Ja kaikki muut ainekset mukaan niin jo tuo pelkkä aamiainen huitelee jossain 700kcal paikkeilla. Netin mukaan bircher mysliin tulee se desi, pari kaurahiutaleita ja vain vähän noita muita ainesosia, esimerkiksi siemeniä tulee max. kaksi ruokalusikallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimistö erottaa jotenkin kummasta ne hiilarit tulee?
Piilosokeri on turhaa ja laitettu syötävään siksi, kun tiedetään ihmisten olevan perso makealle. Kun syötävä on hyvää, niin sitä ostetaan uudestaan ja uudestaan. Se on siis täysin turhaa ja sen tarkoitus on vain lisätä myyntiä. Hedelmissä on sokeria, mutta se on siinä luontaisesti, etkä saa sitä pois. Mutta hedelmiä syödään siksi, että ne on terveellisiä ja niistä saa sen sokerin ohella paljon hyviä aineksia, joita elimistö tarvitsee.
Lisäksi sokerin laadulla on merkitystä. Onko se valkoista, ruskeaa vai siirappia vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
1 dl erilaisia siemeniä?!
Desi sisältää myös mantelilastut.
Teen siis viiden päivän annoksen kerralla. Siihen laitan 2 rkl chiaa, 1 rkl auringonkukan ja kurpitsansiemen sekoitusta, 2 rkl pellavansiemeniä. Ja mantelilastuja ehkä desin verran.
Eli nuo jaettuna viidellä on päivän annos. Mitä siitä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset keskimäärin edes saa proteiinia yli suositusten, en ymmärrä miksi siitä aina jankutetaan.
Ja vanhuksista suurin osa kärsii suoranaisesta proteiinin puutteesta. Hiilareista sen sijaan ei ole tällä kansalla vajetta ja se myös näkyy.
Ihminen saa ravinnosta kaiken proteiinin jos syö monipuolisesti ja riittävästi. Vain kuntourheilijat ja vanhukset saattavat tarvita lisäproteiinia. Tämä proteiinibuumi on pelkkää markkinamiesten vouhotusta ja rahastusta. Ensin tuli fitnessbuumi ja sen myötä proteiini lisäravinnoksi, josta lihavat ihmiset noukkivat itselleen tuon pelkän proteiinin. Mutta ylimääräisestä ei ole mitään hyötyä, vaan pelkästään haittaa ja tätähän markkinamiehet ei kerro.
Niin, JOS syö monipuolisesti ja riittävästi. AP jo todennut, että laskelmien mukaan hän ei saa proteiinia riittävästi.
Kyllähän suurin osa suurin piirtein tietää mitä pitäisi syödä, mutta ei kuitenkaan syö sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämän on pakko olla provo. Desissä siemeniä on ihan hullu määrä kaloreita, oletko ikinä laskenut? Riippuen siemenistä kalorimäärä huitelee jossain 300-500 paikkeilla. Ja kaikki muut ainekset mukaan niin jo tuo pelkkä aamiainen huitelee jossain 700kcal paikkeilla. Netin mukaan bircher mysliin tulee se desi, pari kaurahiutaleita ja vain vähän noita muita ainesosia, esimerkiksi siemeniä tulee max. kaksi ruokalusikallista.
On tainnut mennä mittasuhteet aineiden kesken vähän sekaisin.😂
Science-lehdessä julkaistu tutkimus kyseenalaistaa sen, että aineenvaihdunnan hidastuminen keski-iässä olisi yksi ihmisten lihomisen syy.Tärkein tulos oli se, että 2060-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 4060.