Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
321/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kaikki sokeri - myös piilosokeri - pois. 

Kaikki?! Ei esim kasviksia, marjoja, hedelmiä, jne?!

Vierailija
322/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

En tiedä miten tuo ap:tä auttaisi, koska kaurapuurolla on paljon matalampi glykeeminen indeksi kuin vehnäpastalla.

En tiedä mitä "tuorepuuro" on, joten siitäen osaa sanoa mitään.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan lisää proteiinia ruokavalioosi. 

Päivittäinen ylimääräisten proteiinien syöminen on haitallista niille, joilla on sairauksia, kuten munuaisten vajaatoimintaa. Diabeetikoilla liiallinen proteiininsaanti saattaa nostaa verensokereita. Ylimääräiset valkuaisaineet tekevät kylläiseksi ja nappaavat tilaa muilta tärkeiltä ravintoaineilta, kuten hyviltä rasvoilta ja kuiduilta, kun enää ei jaksa syödä.

Elimistö varastoi ylimääräisen energian rasvaksi, tuli se sitten proteiineista tai hiilihydraateista. Siksi vyötärölle voi kertyä herkästi vararenkaita. Ylimääräiset proteiinit eivät välttämättä imeydy, mistä voi seurata ummetusta, ripulia ja muita mahasuolikanavan oireita.

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin prot

Minulle linkin kopioiminen on ylimääräinen ponnistus, koska selain on hidas. Ne kenellä on nopea yhteys kopsatkoon ja etsiköön mitä haluaa.  Ei voi olla liian vaikeaa etsiä tietoa jos se kiinnostaa. 

Vierailija
324/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sinua vanhempi ja huomasin saman 50+ ikäisenä. Rasvaa alkaa kertyä, jos ei muuta jotain. Kävin ravitsemusneuvojalla ja pudotin viitisen kertynyttä kiloa, sen pohjalta kommentoin ruokavaliotasi. Siinä on aivan samat virheet osittain kuin itselläni eli ei juuri lainkaan proteiinia. Jokaisella aterialla sitä pitäisi olla noin kourallinen. Ja ruokarytmi kuntoon niin että pääpaino on aamiaisessa. Se ja lounas ovat päivän pääateriat, jolloin katoaa iltasyömisten mieliteko. Kasviksia pitäisi syödä kilo päivässä. Aineenvaihdunta pääsee vauhtiin.

Koska olet normaalipainossa, kilot putoavat hitaasti, mutta se onkin hyvä, ettet rupsahda. Lue Patrik Borgin kirjat ja Pertti Mustajoen kirja laihduttamisesta, missä esitellään liikennevalomalli. Alkuun itse laskin finelillä vähän kaloreita saadakseni tietää minkä verran missäkin on kaloreita. Minun ongelmani oli rasvan käyttö, käytin to

Kiva, jos oli apua, mutta ravitsemusterapeutti kannattaa, koska hän näkee sinun henkilökohtaiset ongelmakohtasi paremmin. En ole koskaan laihduttanut tätä ennen, mutta sen tiesin, että pikakuurit eivät auta, vaan kilot tulevat moninkertaisina takaisin, joten päätin hankkia tutkittua tietoa laihduttamisesta.

Minulle kasvisten syönti ei ole ongelma, koska olen ollut vuosikymmeniä kasvissyöjä, yli nelikymppisenä vasta aloin syödä luomulihaa ja kalaa. Mutta en hirveästi niistä edelleenkään välitä. Kilo päivässä on paljon, vessassa saa kyllä rampata, mutta kyllä se täyttääkin - jos syö tuon määrän, niin syömistä täytyy lisätä joka aterialla. Syön paljon esimerkiksi porkkanoita (valmispussi kaupasta), vähintään yhden omenan päivässä, banaanin joka aamu, sesongin hedelmiä ja kasviksia pilkottuina ja melko paljon syön niitä vain ihan sellaisenaan.

Olen innostunut ns. puhtaasta ruuasta, olen noudattanut sitä jo pitkään, mutta nyt lisäsin kasviksia ja vähensin juureksia (kuten perunaa). Puhdas ruoka tarkoittaa, että ruokaa ei juuri käsitellä, ei siis kastikkeita, marinointeja jne. Näin ruuan puhtaat maut tulevat esille ja silloin kasviksia voi helposti lisätä, koska niitä ei tarvitse sovittaa muihin makuihin ja tuttuihin ruokiin.

Älä kuitenkaan noudata painoasioissa kenenkään toisen ohjeita, vaan rakenna painoa pudottava tai sen paikallaan pitävä terveellinen ruokavalio, jota jaksat noudattaa koko loppuelämäsi. Sen rakentamiseen menee aikaa ja voi tulla takapakkiakin. Tätä myös korostetaan esimerkiksi Patrik Borgin kirjoissa. Kiire ei ole mihinkään, nopeasta painonpudotuksesta on paljon haittoja eli elimistö menee nälkätilaan ja ottaa kyllä kalorit takaisin. Sitä ei pysty tahdonvoimalla vastustamaan. Borgilla on ollut myös kursseja netissä, en tiedä onko enää. Hän on siis ravitsemustieteilijä ja lihavuustutkija, joka on ollut mukana mm. kirjoittamassa suosituksia lihavuuden hoitoon, paljon ollut telkkarissakin esillä. Podcastejakin häneltä löytyy, kannattaa kuunnella. Valtava määrä uutta tietoa laihduttamisesta ainakin minulle.

Proteiinin määrä mitä pitäisi syödä on aikamoinen, kun laihduttaa, mutta en muista sitä tähän hätään, löytynee jostain hänen kirjastaan tai podcastista. Olen noudattanut tuota kourallinen joka aterialla - mallia. Aterioita on päivässä: reilu aamiainen, reilu lounas, välipala, illallinen ja välipala. Jokaisella aterialla on runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Syödä ei näillä ohjeilla vähemmän, vaan kasvisten määrä on niin iso, että täysi olo tuppaa koko ajan olemaan, ainakin minulla oli. 

Vierailija
325/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet työkseksesi (olen tavannut tuon sanan monta kertaa enkä vieläkään ole varma onko se noin 😄) ilmeisesti toimistotyötä, kun teet myös etänä. Saatko mitään hyötyliikuntaa? Pelkkä muutaman kerran 15 min kotitreeni ei ole riittävää liikuntaa, vaan lisäksi pitäisi kävellä/pyöräillä ja mielellään käydä edes kerran viikossa tekemässä lihaskuntotreeni painojen kanssa, että lihakset vahvistuisi. Lihakset kuluttavat myös enemmän energiaa ja lisäksi auttavat huomattavasti vanhemmiten. 

Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Viime viikolla haravoin 10 tuntia. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta.  Ehkä siksi applewatch sanoo, että aerobinen kuntoni on korkeimmalla tasolla,

Kotitreenejä olen aina tehnyt, joskus kyykkyä, joskus joogaa, nyt tavoitteellisemmin.

Se Applewatch ei tiedä kunnosta mitään. Jo pelkästään se, että kunto on "korkeimmalla" tasolla on ihan höpölöpö ilmaisu. Kuntoa voi mitata lukuarvoilla (esim. VO2max), minkä paremmista kelloista saa ja sillä voi oikeasti arvioida omaa kuntoaan. Jos liikunta on vain portaiden nousua pari kertaa päivässä, niin kunto ei valitettavasti ole kovin hyvä (ei toki varmasti ihan surkeakaan). Joku yksittäinen haravointi ei kuntoa nosta. Tarvitaan päivittäistä sykettä nostavaa liikuntaa.

Vierailija
326/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun vetää mielin määrin hiilareita ja etenkin SOKERIA, paino ei putoa, vaikka mitä teet muuten.

Kannattaa ehkä myös käydä kilpparikokeissa.

Vierailija
327/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa. 

Vierailija
328/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

En tiedä miten tuo ap:tä auttaisi, koska kaurapuurolla on paljon matalampi glykeeminen indeksi kuin vehnäpastalla.

En tiedä mitä "tuorepuuro" on, joten siitäen osaa sanoa mitään.

-eri

Miksi verrata vehnäpastaan, jos sitä ei muutenkaan syö? Kauraa voi korvata myös jollain vielä pienemmän GI:n ruoalla. Pikakaurapuuron GI on muuten lähemmäs sata. 

Vierailija
329/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kurkkua. Se poistaa turvotusta.

Vierailija
330/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei ole tarkoitus syödä 5 krt päivässä. Elimistömme on edelleen alkukantainen tässä suhteessa. 

Joku on keksinyt, että verensokerin kuuluu olla tasainen ja sitä ylläpidetään syömällä muutaman tunnin välein. Ja elimistö tuottaa runsaasti insuliinia, jolle sitten tullaan jossakin vaiheessa resistentiksi. 

Miettikääpä miten ihminen eli ja söi ennen muinoin. Paastottiin siihen asti että syötävää oli (metsästys, kalastus jne).

Milloin se ruoansulatuselimistö lepää, jos suusta tungetaan koko ajan evästä? 

Vierailija
331/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri. 

Vierailija
332/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on hauskoja, kun luetellaan muutama yksittäinen juttu ja ihmetellään miksen laihdu. Esimerkiki aamiainen voi olla kaikkien mahdollisten sääntöjen mukaan täydellinen painonhallinnan kannalta. Jätetään vain kertomatta, että lounaalla käydään Raxissa vetämässä pizzaslicea kasa. 

Nyt ap kertoo vähentäneensä karkin syömisen puoleen, kun ennen söi useampana päivänä. Meneekä nyt karkkia 2-3 päivänä viikossa ja jos ennen söi kaksi kiloa, niin nyt enää vain kilon? 

Useimmat meistä länsimaalaisista syömme ja juomme liikaa emmekä liiku tarpeeksi. 

Tämä ketju alkaa olemaan niin pitkä, että vastaukseni jo häviävät tänne. Tyypillisen arkisyömiset olen kertonut. Ja Olen tuon karkinkin kertonut: ennen söin ehkä viitenä päivänä 50

Taas miten usein pysyt siinä tyypillisessä vai tuleeko syötyä sitten ylimääräistä tai juotua ylimääräistä jne. Ihminen on todella hyvä huijaamaan itseään ja vähättelemään paljonko ruokaa ottaa tai miten kuukausien aikana tulee oikeasti syötyä. 

Jos lasken kaloreita, niin kirjaan sinne kaikki. Mutta nyt en ole laskenut niitä, vaan olen yrittänyt opetella elintapaa, joka toimii ilman vahtaamista, mittaamista ja laskemista.  Eli en osaa vastata, koska siitä vahtaamisesta olen yrittänyt päästä eroon. 

Vierailija
333/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaiset keskimäärin edes saa proteiinia yli suositusten, en ymmärrä miksi siitä aina jankutetaan.

Ja vanhuksista suurin osa kärsii suoranaisesta proteiinin puutteesta. Hiilareista sen sijaan ei ole tällä kansalla vajetta ja se myös näkyy.

Vierailija
334/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lainaatte palstalla tekstiä huolehtikaa, että kursori on viestikentän vasemmassa reunassa. 

Ei se auta. Kännykällä ei pääse kokonaan vasempaan reunaan vaikka miten yrittää. 

Vierailija
335/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa ole kyse piilosokerista, kun ne on niiden omia sokereita, eikä lisättyjä. Piilosokeri on ihmisen laittama sokeri. 

Ei lisättyä sokeria, markkinoiden uusin kusetus, joka uppoaa kansaan joka on tunnetusti tyhmää. 

Vierailija
336/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millä tavalla sinusta tuli syömishäiriöinen? Kiinnostaa. "

Luulen, että perin sen kotoa, äidilläni on varmaan myös ortoreksia, vaikka ei meillä kummallakaan virallista diagnoosia ole. Äitini työskenteli lähes koko työuransa sydän- ja verisuonitautien tutkimusryhmässä, joten ruuan terveellisyys oli kotona äärimmäisen tärkeää. Äiti mm. söi elävää ravintoa (Svennevig) ja kasvatti lähes kaikki vihanneksensa itse luomusti. Hän oli ja on lähes kasvissyöjä, töissä lounasruokalassa söi joskus lihaakin, itse taas olin jo hyvin nuoresta teinistä eläinten oikeuksien kannattaja, joten en syönyt lihaa. Ruokaan siis kiinnitettiin todella paljon huomiota ja oli "kiellettyjä ruokia" kuten voi, kerma ja rasvaiset juustot. 

Ortoreksia on sikäli hyvä, ettei herkästi tule syötyä mitään epäterveellistä, ainakaan usein.

Vierailija
337/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalille ja sauvakävelylle.

Lihaskunto, lihaskunto ja lihaskunto. 

Proteiini? 

Liikun samoin kuin aina ennenkin. Tämä ketju kertoo muutoksesta.

Laihtumista tapahtuu, kun kulutat enemmän kuin syöt. Liikut liian vähän tai syöt liian paljon kulutukseen nähden. Korjaa näistä toine tai säädä molempia, niin laihdut. Sen vaikeampaa se ei ole. Lisäksi tietysti elämäntapamuutoksen täytyy olla pysyvä. Ihmiset kuvittelevat, että voivat jollain laihiskuurilla tiputtaa painoa pysyvästi, mikä on epätodennäköistä, jos palataan takaisin syömään ja liikkumaan kuten ennen laihista. Sillä se painohan nimenomaan nousi sillä vanhalla tavalla.

No mulla alkaa laihtuminen vasta kun vedän kalorit alle 800(normaalisti syön ehkä 1000-1200 kaloria ja on lievää ylipainoa). Mutta sitten myös olen koko ajan väsynyt ja ihan jäässä, ja lihakset alkaa surkastua. Muutamassa kuukaudessa tuosta tulee myös anemia. Miten ihmeessä tuollaista voisi ylläpitää loppuelämän? En ole kertaakaan laihtunut niin että samalla pysyisin energisenä ja fyysisesti toimintakykyisenä.

Vierailija
338/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta? 

Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?

Koska ol t nuorempi. Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu, ja vaihdevuosien aikaan monille tulee vähän lisää painoa vaikkei olosuhteissa olisi mitään muutosta. Pitää suhteuttaa ruoan määrä siihen hidastuneeseen aineenvaihduntaan. Mä muuttaisin vähintään aamupalan niin, että puuron määrä puoleen ja lisäksi joku hedelmä ja vähän proteiinia, oli se sitten Yksi muna, tai  raejuustoa puuron päälle.Ja karkit pois! EI kai kukaan enää tuossa iässä sellaisista edes välitä!?!

Vierailija
339/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistö erottaa jotenkin kummasta ne hiilarit tulee? 

Vierailija
340/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun vetää mielin määrin hiilareita ja etenkin SOKERIA, paino ei putoa, vaikka mitä teet muuten.

Kannattaa ehkä myös käydä kilpparikokeissa.

Minulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo 15 vuotta. Lääkitys kunnossa. Ei ole aikaisemmin aiheuttanut lihomista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi