Miksi ev.lut kirkko maallistuu
Kommentit (1634)
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kirkko on tarpeeton instituutio:
"Jumala on yksi,
ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus." (1. Tim. 2:5)
"Kaikki Jumalat ovat lähtöisin Krishnasta."
Srimad Bhagavatam
Vierailija kirjoitti:
Käynnissä on apostaasi eli uskosta luopuminen. Elämme Laodikean seurakunnan aikaa.
---
Kyllä. Naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuomiopäivä, hirmuinen, lähestyy totisesti.
----------
Me kaikki kerran joudumme tuomiolle Jumalan kasvojen eteen. Se, että ihmiset varoittavat tässä elämässä synnistä, kuulostaa varmasti tosi ikävältä ja sitä pidetään tuomitsemisena,
mutta loppupeleissä emme kukaan voi puolustautua, koska Jumalan Sana tuomitsee meidät.
Kunpa kirkon Jumalan Sanan opettajat ottaisivat Raamatun vakavasti, koska he tekevät kerran tilin Jumalan kasvojen edessä kaikesta siitä, mitä opettivat ihmisille.
Joka on rikkonut yhdenkin kohdan laista, on rikkonut koko lain, eli meille kaikille käy yhtä huonosti, jos emme ota Jeeusta Vapahtajaksemme ja tee parannusta synneistämme.
Joka vihastuu aiheettomasti veljelleen, on m u r h a a j a. Kukaan ihminen ei kestä yksin Jumalan kasvojen edessä. Teemme joka päivä syntiä ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein.eli rikomme koko ajan lakia. Jos haluamme ottaa Jeesuken Vapahtajaksemme, Jumalan edessä olemme puhtaat, koska silloin Jumala katsoo meitä ainoastaan Kristuksen läpi.
Evankeliumi, syntien anteeeksiantaminen on pelkkää rakkautta ja armoa, eikä Jumala enää ikinä muista sen jälkeen syntejämme jotka saimme anteeksi.
(Tuo kaikki löytyy Raamatusta ja Luthet on myös opetuksellaan kirkastanut sen.)
Toivotan Jumalan Siunausta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Räsäsestä oltiin tehty käsittääkseni 2 suunnalta rikosilmoitus. Toinen tuli kirkon sisältä.
Ja tuollaiselle laitokselle ihmiset maksavat veroa.
Miksi kirkolla on niin paljon omaisuutta? Eihän kirkolla pitäisi olla omaisuutta.
Pappi on tehnyt yksityishenkilönä ilmoituksen ,ei edusta kirkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
Srimad Bhagavatam
Eri uskonnoilla on omat oppinsa.
Lukekaahan Santeri Marjokorven kirjoitus "Kirkko ei uskalla enää opettaa" Seurakuntalainen-lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen kaltainen viittaa vilpittömyyteen."
Se on sinun tulkintaasi. Raamatussa ei sanota niin.
Ehkä sinun kannattaisi lukea sitten tarkemmin. Vaikka ihan vilpittömin mielin.
Mikset voi myöntää totuutta? Missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että lapsen kaltaisuus viittaa vilpittömyyteen?
Sillä lapsenkaltaisuudellla tarkoitetaam vilpittömyyttä ja viattomuutta.
esim-
Ja teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan vihollisen saaliiksi, ja teidän poikanne, jotka eivät vielä tiedä, mikä on hyvä, mikä paha, ne pääsevät sinne; heille minä annan maan, ja he ottavat sen omaksensa.5. Moos. 1:39
vrt
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma." 1. Moos. 2:17
Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." 1. Moos. 3:5
Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä. Ps. 32:2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kirkon Agrigola auttoi sinua kirjoittamaan,ole kiitollinen."
Kirjoitustaito keksittiin tuhansia vuosia ennen kristinuskoa. Suomessakin osattiin lukea ja kirjoittaa ennen Agricolan aikaa.
Kyllä kirkko on ollut erittäin merkittävä suomalaisten sivistäjä ja lukutaidon ylläpitäjä. Agricolan ansiosta suomen kirjakieli myös kehittyi, mikä on auttanut suuresti kielemme elinvoimaisuuteen ja siihen, että suomea voi käyttää nykyisin virka-, tutkimus jne. kielenä.
Ja jos kristinuskoa ei olemassa olisi kirjoitustaito levinnyt toisella tapaa. Onhan esimerkiksi Kiinassa tuhansia vuosia vanha kirjallisuushistoria. Täysin ilman kristinuskon vaikutusta.
Mitta se olisi levinnyt paljon hitaammin, etenkin tyttöjen ja naisten osalta. Kiinassa on edelleen maaseudulla iäkkäitä naisia, jotka eivät osaa lukea. Kiina ja monet muut maat ovat havainneet, että koko yhteiskunta hyötyy myös naisten luku- ja kirjoitustaidosta. Sen he ovat havainnee, kun ovat miettineet, miksi länsimaihin on klertynyt niin paljon hyvinvointia ja vaurautta. Eli krisitityt maat ovat näyttäneet tässä esimerkkiä, ja muu maailma on sitten tullut perässä.
Joka tapauksessa lukutaidon lisääntyminen on sitä kristinuskon hyvää hedelmää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttuvat, maailma muuttuu, jos kirkko ei huomioi tätä niin yksin saa sanaansa julistaa
Tässä se syy tuli. Kirkko jahtaa trendejä ja muita nykypäivän hömpötyksiä. Kirkkoon ei kuitenkaan tulla uusimpien villitysten takia, vaan kuulemaan pysyvää ja ikuista Jumalan Sanaa, joka on sama eilen, tänään ja huomenna.
PS. Kun joku oman elämänsä Dan Brown kokee tärkeäksi muistuttaa että "Raamattua on muuteltu niin paljon ettei sitä enää samaksi tunnistaisi", niin laittakoon viestiinsä samalla top-3 Raamatun tärkeimmät muutokset.
Aina se on trendejä jahdannut. 1700-luvulla saarnastuoleista saarnattiin mm. perunanviljelyn hyödyllisyyttä. Ilmari Kiannon Punainen viiva on vuodelta 1909, siinä kirkko sekaantui politiikkaan ja kielsi äänestämästä demareita. Aseita on siunattu maai
Mikään noista ei ole koskaan ollut Raamatun lause tai edes dogmi (uskon opinkappale). Eli ei Raamattu tai teologia ole varsinaisesti muuttunut, ei aikanaan noiden esimerkkien valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustaito keksittiin tuhansia vuosia ennen kristinuskoa. Suomessakin osattiin lukea ja kirjoittaa ennen Agricolan aikaa.
Kyllä kirkko on ollut erittäin merkittävä suomalaisten sivistäjä ja lukutaidon ylläpitäjä. Agricolan ansiosta suomen kirjakieli myös kehittyi, mikä on auttanut suuresti kielemme elinvoimaisuuteen ja siihen, että suomea voi käyttää nykyisin virka-, tutkimus jne. kielenä.
Joo ja kirkonmiehet ovat olleet aktiivisia muutenkin. Kansakoulun uudistajaksi ja isäksi kutsutaan Cygneausta, joka oli pappi. Euroopan ensimmäiset yliopistot mm Bologna oli Kirkon perustama jne.
Platon akatemia perustettu vuonna 38
Platonin Akatemia ei ollut akatemia* sanan nykyisessä merkityksessä, vaan lähinnä alue, jonne voitiin kokoontua keskustelemaan sen aikaisen filosofian kiinnostuksen kohteista, kuten totuus, sielu, elämän tarkoitus ja hyvä elämä. Koulussa opetettiin dialektiikan avulla muun muassa ideaoppia ja muita platonistisia ajatuksia.
lähde
https://fi.wikipedia.org/wiki/Platonin_Akatemia
* vrt Sibelius-Akatemia ja Kuvataideakatemia , jotka ovat osa Taideyliopistoa.
Ja tuo toinen ei sijannut Euroopassa.
Euroopan yliopistojen historiastav voit lukea täälltä. Siitä käy ilmi, että Kirkolla ja papistolla oli iso rooli niiden synnyssä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yliopisto
Enempää tästä ei varmaan tarvitse ja jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
Srimad Bhagavatam
Liian uutta tekstiä minulle. Pidättäydyn mielummin vanhemmassa.
Modern scholarship dates its composition to between 500 CE to 1000 CE, but most likely between 800 and 1000 CE
https://en.wikipedia.org/wiki/Bhagavata_Purana
vrt.
1 He ovat herättäneet minun kiivauteni jumalilla, jotka eivät jumalia ole, ovat vihoittaneet minut turhilla jumalillansa; niin minäkin herätän heidän kiivautensa kansalla, joka ei ole kansa, vihoitan heidät houkalla pakanakansalla.5. Moos. 32:21 (kirjoitettu n. 14451400 eKr)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_Mooseksen_kirja
Kaikkialta maasta kuuluu kansani, oman tyttäreni, huuto: "Eikö Herra ole enää Siionissa, eikö sen kuningas ole enää siellä?" Herra vastaa: -- Miksi he ovat vihoittaneet minut patsailla, vierailla, olemattomilla jumalilla? Jer. 8:19 (kirjoitettu . 626570 eKr)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeremian_kirja
Sillä sinä olet suuri ja teet ihmeitä, sinä ainoa olet Jumala.Ps. 86:10 (kirjoitettu n. 1410430 ekr)
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
On sillä seurakunnallakin merkitystä.
Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.Hepr. 10:25
Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.Ap. t. 2:42
Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.1. Joh. 1:7
ja muutekin Raamatussa puhutaan usein monikossa. Eli ilmeisesti on hyvä, että asioita tarkastellaan usean ihmisen toimesta eikä niin , että kukin ajattelee vain yksinään.
Rukoilkaa lakkaamatta.Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.Henkeä älkää sammuttako,profetoimista älkää halveksuko,mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
1. Tess. 5:17-21
sekä yhteentulemisesta
Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,postolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.Ef. 2:19-22
Ja Jumala toivoo, että Hänen kohtaamistaan varten on olemassa erityinen tila*
.Sanotaanhan se Raamatussakin, että sen pitäisi olla vähintään yhtä hieno kuin ihmisten asumukset.
Olenko israelilaisten kanssa vaeltaessani koskaan sanonut yhdellekään Israelin johtajista, joiden olen käskenyt paimentaa kansaani Israelia: 'Miksi ette ole rakentaneet minulle setripuista asuntoa?'2. Sam. 7:7
sanoi kuningas profeetta Naatanille: "Katso, minä asun setripuisessa linnassa, mutta Jumalan arkki asuu telttakankaan suojassa".2. Sam. 7:2
Minä rakennan nyt temppeliä Herralle, Jumalalleni. Tahdon pyhittää sen hänelle, tahdon polttaa hänen edessään tuoksuvaa suitsuketta, pitää joka päivä esillä uhrileivät, uhrata aamu- ja iltauhrit, sapatin ja uudenkuun uhrit sekä Herran, meidän Jumalamme, juhlapäivien uhrit. Tämä on ikuisesti Israelin velvollisuus 2. Aik. 2:3
* ks sanan 'kirkko' etymologia. Kyriake = Herralle omistettu eli erotettu, pyhitetty
Vierailija kirjoitti:
Lukekaahan Santeri Marjokorven kirjoitus "Kirkko ei uskalla enää opettaa" Seurakuntalainen-lehdestä.
Miksi vaivautuisin, kun sinäkään et viitsinyt antaa edes linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
Jeesus oli siis ihminen eikä Jumala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
Jeesus oli siis ihminen eikä Jumala?
!00% ihminen ,100% Jumala.Ihmiseksi syntynyt Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumala on yksi,
Ja Jumala toivoo, että Hänen kohtaamistaan varten on olemassa erityinen tila*
.Sanotaanhan se Raamatussakin, että sen pitäisi olla vähintään yhtä hieno kuin ihmisten asumukset.
Olenko israelilaisten kanssa vaeltaessani koskaan sanonut yhdellekään Israelin johtajista, joiden olen käskenyt paimentaa kansaani Israelia: 'Miksi ette ole rakentaneet minulle setripuista asuntoa?'2. Sam. 7:7
sanoi kuningas profeetta Naatanille: "Katso, minä asun setripuisessa linnassa, mutta Jumalan arkki asuu telttakankaan suojassa".2. Sam. 7:2
Minä rakennan nyt temppeliä Herralle, Jumalalleni. Tahdon pyhittää sen hänelle, tahdon polttaa hänen edessään tuoksuvaa suitsuketta, pitää joka päivä esillä uhrileivät, uhrata aamu- ja iltauhrit, sapatin ja uudenkuun uhrit sekä Herran, meidän Jumalamme, juhlapäivien uhrit. Tämä on ikuisesti Israelin velvollisuus 2. Aik. 2:3
* ks sanan 'kirkko' etymologia. Kyriake = Herralle omistettu eli erotettu, pyhitetty
Vielä, kun ymmärtäisi lukemansa.
"Olenko koskaan sanonut yhdellekään?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kristinuskoa ei olemassa olisi kirjoitustaito levinnyt toisella tapaa. Onhan esimerkiksi Kiinassa tuhansia vuosia vanha kirjallisuushistoria. Täysin ilman kristinuskon vaikutusta.
Mitta se olisi levinnyt paljon hitaammin, eten...
Ilman pimeää keskiaikaa ja kristinuskon aikaan saamaa taantumusta ihmiskunta olisi tuhat vuotta tieteen kehityksessä edellä.
Kirjaroviot ja pelkän raamatun opettaminen ei ollut hyvä idea.
"Euroopan yliopistojen historiastav voit lukea täälltä. Siitä käy ilmi, että Kirkolla ja papistolla oli iso rooli niiden synnyssä."
==> Wikipedia
"Länsimaisen historian ensimmäisenä yliopistona on joskus pidetty Platonin Akatemiaa. Islamilaisen maailman madrasoja kutsutaan usein yliopistoiksi (esim. Timbuktun yliopisto)."
Vierailija kirjoitti:
"Euroopan yliopistojen historiastav voit lukea täälltä. Siitä käy ilmi, että Kirkolla ja papistolla oli iso rooli niiden synnyssä."
==> Wikipedia
"Länsimaisen historian ensimmäisenä yliopistona on joskus pidetty Platonin Akatemiaa. Islamilaisen maailman madrasoja kutsutaan usein yliopistoiksi (esim. Timbuktun yliopisto)."
Jos jotain on joskus pidetty ensimmäisenä yliopistona, oliko se todella sitä? Ja jos jotain kutsutaan usein yliopistoksi, onko se todella sitä? Katsotaan vähän mitä muualla sanotaan:
"Islamilaisten maiden keskiaikaisia madrasoja Córdobassa, Toledossa, Fesissä, Kairossa, Timbuktussa, Bagdadissa ja muualla on usein virheellisesti pidetty yliopistoina ja sellaisina eurooppalaisen yliopistolaitoksen suorina edeltäjinä."
"Ensimmäiset yliopistot perustettiin islamilaisiin maihin vasta 1800-luvun jälkipuoliskolla."
"Jumala on yksi,