Vain 1/3 yhdeksäsluokkalaisista osasi nimetä kartalta Suomenlahden. Selkämeren tiesi yksi kolmestakymmenestä.
Kysyttiin siis Itämeren osien nimityksiä. Kukaan ei tiennyt asumansa maakunnan tärkeimmän ja virtaamaltaan Suomen suurimman joen nimeä. Joki oli merkitty karttaan ja kysyttiin sen nimeä. Puolet oppilaista ei kyennyt nimeämään asukasluvultaan Etelä- ja Pohjois-Karjalan suurinta kaupunkia. Suomen kartalla oli siis piste ja piti kertoa mikä kaupunki on tuossa kohtaa. Oppilaista puolet pystyi nimeämään Saimaan. Saimaalle on koulun pihalta matkaa 16 kilometriä.
Näiden nimien pitäisi olla tuttuja tehtävistä, oppimateriaaleista ja kirjan kartoista. Niiden pitäisi myös olla esille arjessa. Eivät taida olla enää....
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Minun on myönnettävä että maantiedossa useimmiten joudun googlettamaan asiat. Olen 43 ja varmasti koulussa opetettu. Olen myös taatusti saanut kokeista kiitettävät. Kaikki opittu katoaa kokeen jälkeen johonkin tuuleen.
Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi ja osasin nimetä kaikki esimerkin asiat vaivatta, vaikken niihin ole törmännyt peruskoulun jälkeen.
Yleissivistävää keskustelua on vaikea käydä, jos vastapuoli ei omaa tietoa, vaan kaikki pitää tarkastaa netistä. Ei täten myöskään ole ihme, että yhteiskunnan polarisoituminen onnistuu niin helposti. Sivistymätöntä ihmistä on helppo vedättää. Ehkä tulevaisuuden sukupolvia lähtee vedättämään AI.
Huonoitsetuntoiset boomerit taas vauhdissa. Näin aspana voin sanoa, ettei vanhemmatkaan ihmiset mitään ruudinkeksijöitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulua 70- ja 80-luvulla. Ei silloin mitään Selkämeriä opetettu vaan tärkeämpää oli opettaa ala-asteikäisille kreikkalaisia pylväitä ym tyhjänpäiväisiä tietoja, joista ei ole hyötyä kuin ehkä pubivisoissa tai ristikoita tehdessä.
Minä aloitin kouluni 60-luvulla ja silloin meille opetettiin nuo molemmat. On sulle varmaan Selkämerikin opetettu, mutta se ei ole jäänyt sun tuulitunnelisi seinämiin.
Vierailija kirjoitti:
Huonoitsetuntoiset boomerit taas vauhdissa. Näin aspana voin sanoa, ettei vanhemmatkaan ihmiset mitään ruudinkeksijöitä ole.
Juuh, se on kyllä huomattu, että aspa-töissä on nykyisin erittäin epäkohteliaita nuoria aikuisia. Taitaa se huono itsetunto olla yleisempää sinun ikäluokassasi.
Minä osaan kaikki maakuntalaulut ulkoa, mitä voitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret tietävät ja osaavat eri asioita kuin aiemmat sukupolvet.
Anna esimerkki tai kaksi. Some ei kelpaa.
Esimerkiksi tuo boomereiden parjaama sukupuoli.
Minun aikanani koulussa ei lausuttu halaistua sanaa intersukupuolisista, ei opetettu mitään aivojen sukupuolieroista, eikä sosiaalisesta sukupuolesta saati sen biologisesta perustasta. Kerrottiin vain että on pimppi ja pippeli ja kun ne yhtyvät syntyy lapsia. Muuten me ollaan vain ihmisiä.
Tästä seurasi, että kun meidät nykyiset nelikymppiset työnnettiin elämään sukupuolittuneessa maailmassa, kukaan meistä ei tajunnut ollenkaan miksi miehiä ja naisia kohdellaan koko ajan eri tavalla.
Tästä seurasi että monet ikäpolveni naiset hurahtivat johonkin feminismiin, alkoivat uskoa että sosiaalinen todellisuus onkin vain sosiaalinen konstruktio ja taistella kaikkia miehen ja naisen elämää koskevia eroja vastaan hampaat irvessä.
Jos koulussa olisi opetettu, että ihmisissä ovat meistä kauniita hedelmällisyydestä kertovat piirteet eli naisilla estrogeenin aiheuttamat piirteet ja miehissä aivan erilaiset testosteronista kertovat piirteet, niin aika moni olisi tajunnut että esim. miehen ja naisen erilaisia kauneusihanteita vastaan taisteleminen on aivan turhaa. Nyt monet ikäiseni feministit ovat hukanneet elämästään vuosikymmeniä siihen, eivätkä he vieläkään tajua että ei se maailma muutu rähjäämällä sellaiseksi kuin he haluaisivat.
Nyt nämä samat boomerit kitisevät tuolla ja yrittävät poistaa koulujen sukupuoliopetuksesta kaiken, mitä heidän sukupolvilleen ei opetettu. "Ei saa opettaa että transsukupuolisia on olemassa, sukupuolella ei saa olla väliä kun minä haluan niin!"
He eivät vieläkään käsitä, että heidän saamansa opetus oli täysin puutteellista, osin idealistista ja monella tavalla vanhentunutta. Monet hörhöliikkeet saivat alkunsa nimenomaan siitä, että sosiaalisen sukupuolen biologista perustaa EI opetettu nuorille ja meidät heitettiin kaikenlaisten ideologisten liikkeiden armoille.
Tätä ei ratkaista kieltämällä sukupuolen sosiaalisten ulottuvuuksien opettamista vaan nimenomaan opettamalla oikeaa, tutkittua tietoa siitä.
Toinen esimerkki. Vasta luin yläasteen kirjaa, jossa puhuttiin transhumanismista ja käskettiin pohtimaan ihmisen parantelemista, sen positiivisia ja mahdollisia negatiivisia seurauksia.
Tässäkin hirveä lauma boomereita itki jossain netissä että ei lapsille saa opettaa tällaisia asioita. Ikään kuin lääketiede uusine ulottuvuuksineen jotenkin vain katoaisi jos työnnetään pää pensaaseen ja leikitään, että kaikki jatkuu kuten ennenkin, eikä ihmisten geneettinen paranteleminen ole tulevaisuutta ja osa asioita, joihin meidän täytyy löytää moraalisesti oikeat vastaukset.
Boomereiden nuoruuden kauneusleikkauksia ja kehon muuttamista parjaavat ja kauhistelevat dokumentit eivät enää riitä, kun kehoista saadaan parempia kuin luonnollisista.
Onneksi on uudistettu. Meidän koulussa 70-luvulla istuttiin ja tehtiin kertotaulukokeet ihan kynällä ja paperilla.