Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 1/3 yhdeksäsluokkalaisista osasi nimetä kartalta Suomenlahden. Selkämeren tiesi yksi kolmestakymmenestä.

Vierailija
13.05.2024 |

Kysyttiin siis Itämeren osien nimityksiä. Kukaan ei tiennyt asumansa maakunnan tärkeimmän ja virtaamaltaan Suomen suurimman joen nimeä. Joki oli merkitty karttaan ja kysyttiin sen nimeä. Puolet oppilaista ei kyennyt nimeämään asukasluvultaan Etelä- ja Pohjois-Karjalan suurinta kaupunkia. Suomen kartalla oli siis piste ja piti kertoa mikä kaupunki on tuossa kohtaa. Oppilaista puolet pystyi nimeämään Saimaan. Saimaalle on koulun pihalta matkaa 16 kilometriä. 

Näiden nimien pitäisi olla tuttuja tehtävistä, oppimateriaaleista ja kirjan kartoista. Niiden pitäisi myös olla esille arjessa. Eivät taida olla enää....

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee mitään sillä tiedolla missä joku joki tai meri sijaitsee. Viher vasemmiston hömpötyksiä tollaset! Pitäisi mieluummin opettaa koulussa miten autoon vaihdetaan öljyt 

Varsinkin sähköautoissa tuo on erittäin tärkeä taito. 

Vierailija
142/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kans maantiedossa ihan umpisurkea aina, mutta en oikein ymmärrä mitä menetin? Ei kiinnostanut, enkä työssäni tätä tarvitse. Akateeminen tutkinto, vaativa johtotason työ ja korkea elintaso. Aina jaksan ihmetellä, mitä menetin kun tästä toitotetaan? :D 

Pitääkö kaikkien osata aina jokin tietty lista asiosta? Veikkaan, että ymmärrän esimerkiksi avaruudesta huomattavasti enemmän kuin valtaosa ihmisistä. En siltikään ajattele, että kaikki joita se ei ole kiinnostanut, olisivat jotenkin tyhmiä ja avuttomia :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei karttoja ulkoa tarvitse osata. Riittää, että olisi silmät auki vaikkapa auton kyydissä istuessa. Tie alueen tärkeimpään shoppailukaupunkiin kulkee tuon joen yli.

Olis hyvä jos tosiaan vanhemmilla olsi aikaa viedä maailmalle. eikä se tarkoita sitä että mennään joka hiihtoloma Pattayalle ja joka kesäloma rhodokselle. 

Minun vanhempani olivat kovia reilaamaan, eurooppa tuli tutuksi. Suomi tuli tutuksi pikkusitikan takaikkunasta.

Vierailija
144/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei karttoja ulkoa tarvitse osata. Riittää, että olisi silmät auki vaikkapa auton kyydissä istuessa. Tie alueen tärkeimpään shoppailukaupunkiin kulkee tuon joen yli.

Olis hyvä jos tosiaan vanhemmilla olsi aikaa viedä maailmalle. eikä se tarkoita sitä että mennään joka hiihtoloma Pattayalle ja joka kesäloma rhodokselle. 

Minun vanhempani olivat kovia reilaamaan, eurooppa tuli tutuksi. Suomi tuli tutuksi pikkusitikan takaikkunasta.

Miksi? Mitä olen menettänyt, kun en osaa nimetä kauheasti Suomen kuntia ja eri lätäköitä? Minua ei viety matkustamaan Suomessa ja jos siitä kiinnostuisi, niin voisihan sitä lähteä. Ei kuitenkaan kiinnosta - miksi pitäisi? 

Vierailija
145/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni työssäkäyvä osaa leipoa täytekakun.

Uusavuttomat perheet tunnistaa leipomo kakuista kahvipöydässä.

Jos leipomo tunnistaa uusavuttomat perheet kakuista kahvipöydässä, niin pitää toisenlaista sanajärjestystä.

Vierailija
146/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin turkulaiset kyl tietää Aurajoen ja tamperelaiset Tammerkosken. 

Ördög
147/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin koulua 70- ja 80-luvulla. Ei silloin mitään Selkämeriä opetettu vaan tärkeämpää oli opettaa ala-asteikäisille kreikkalaisia pylväitä ym tyhjänpäiväisiä tietoja, joista ei ole hyötyä kuin ehkä pubivisoissa tai ristikoita tehdessä.

Kävin koulua samaan aikaan, ja opettelin sekä meriä, saaria, jokia, järviä ja reittejä että doorilaisten, joonilaisten ja korinttolaisten pylväiden eroja.

Vierailija
148/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan meillä nykyään opettajia jotka eivät tiedä kuinka monta sukupuolta on. Muistan kun joskus 2016 oli Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa suomalainen opettaja joka luuli että Ison-Britannian vanhin yliopisto on Harvard eikä Oxford.

Että älkääs syyttäkö lapsia!

Vierailija
149/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa en enää ihmettelekään kun sisareni 3 v oli neuvolassa isänsä kanssa ja neuvolatäti huolestui kun 3v ei enää käyttänyt vaippoja, neuvolatäti oli myös napissut isälle kun tämä perhe ei ollut käynyt ulkomailla kertaakaan. Kyllä on neuvolatädillä prioriteetit kunnossa...voi luoja mitä paskaa.

Vierailija
150/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on myönnettävä että maantiedossa useimmiten joudun googlettamaan asiat. Olen 43 ja varmasti koulussa opetettu. Olen myös taatusti saanut kokeista kiitettävät. Kaikki opittu katoaa kokeen jälkeen johonkin tuuleen.

Vierailija
151/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan meillä uusavuttomia aikuisia joilla ei ole ajokorttia.

Ajokortti kuuluu yleissivistykseen.

Huomaa, että osa pyöräilijöistä ei omista ajokorttia, ne ei tiedä liikennesäännöistä mitään.

Samoin osa autoilijoista.

Vierailija
152/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasosa tiesi kuitenkin Adeninlahden? Missä siis serkut merirosvoaa.

Ai sun serkut on rikollisilla teillä? No onpa ikävää.

Vierailija
153/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mahdollinen oppimiseen liittyvä on muuttunut ihan muutamassa vuodessa. Kysyin tutuilta yläkoululaisilta, että koskahan Suomi on itsenäistynyt. He epäilivät 1700-lukua, mutta totesivat mulle sitten, ettei päivämäärien muistaminen ole tärkeää. Se sen sijaan on, että ymmärtää, mitä itsenäisyys tarkoittaa. Että joo... 

Yksittäistapaus.

Vierailija
154/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mahdollinen oppimiseen liittyvä on muuttunut ihan muutamassa vuodessa. Kysyin tutuilta yläkoululaisilta, että koskahan Suomi on itsenäistynyt. He epäilivät 1700-lukua, mutta totesivat mulle sitten, ettei päivämäärien muistaminen ole tärkeää. Se sen sijaan on, että ymmärtää, mitä itsenäisyys tarkoittaa. Että joo... 

Miksi olisi tärkeämpää muistaa joku merkityksellinen, historiallinen päivämäärä, mutta ei kuitenkaan tietäisi miksi tuo päivämäärä on historiallisesti merkityksellinen?

No kun ne eivät millään tavalla ole toisensa poissulkevat vaihtoehdot. Mun mielestä kuuluu ihan yleissivistykseen tietää, koska oma kotimaa on itsenäistynyt. Mua myös epäilyttää, että itsenäisyyden merkitystä on hankala kattavasti tajuta, ellei itsenäistymisen aja

Jossain Amerikassahan ollaan niin isänmaallisia että oman maan itsenäistymisen tietämisen perusteet on melkeinpä tärkein asia oppia.

Vierailija
155/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eihän se enää ole Suomenlahti. Eikös velivenäläinen lanseeranut sille vastikään jonkin vähän raflaavamman nimen. Näin voi asian opettajalle luokan edessä esittää, eikä tule pistevähennystä.

Vierailija
156/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 1932 osa nuorista oli liian laihoja armeijaan:

Pari vuotta sitten oli minulla tilaisuus selostaessani sanomalehdille silloin pidettyjen kutsuntojen tuloksia tuoda julki eräitä surullisia havaintoja siitä, miten meillä huomattava osa kutsuntaiässä olevaa asevelvollista nuorisoa on ruumiillisesti kehittymätöntä, heikossa ravitsemustilassa ja kitukasvuista, nimimerkki Sotaväen ylilääkäri kirjoitti.  HS vuonna 1932

Vuonna 1959 nuoret eivät osanneet soittaa puhelimella:

Modernit nuoret eivät osaa oppikouluista päästyään käyttää puhelinta oikein, he eivät osaa korjata yksinkertaisia sähköistettyjä käyttövälineitä, eikä heille ole opetettu joka miehen psykologiaa, Helsingin Sanomat kertoi.   HS vuonna 1959

Vuonna 1962 nuoret eivät osanneet kirjoittaa:

Tosiasia kuitenkin on, että nykyajan nuoret eivät

Mikä tässä oli mielestäsi huumoria? Pointti oli, että nuoriso on aina ollut pilalla. Ei mitää uutta.

Vierailija
157/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikkia maantieto kiinnosta.

Joku joskus nimennyt alueet. Ok.

Viisaus ja tieto kasvaa iän myötä.

Vierailija
158/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiluvut ja päivämäärät ovat myös olennaisia, mutta jos vain opettelee niitä mekaanisesti ulkoa vailla ymmärrystä kontekstista ja kokonaisuudesta, niin eipä silloinkaan hääppöisesti mene.

Vierailija
159/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on myönnettävä että maantiedossa useimmiten joudun googlettamaan asiat. Olen 43 ja varmasti koulussa opetettu. Olen myös taatusti saanut kokeista kiitettävät. Kaikki opittu katoaa kokeen jälkeen johonkin tuuleen.

Olen about saman ikäinen. Ongelmana ainakin silloin oli aivan liian isot määrät tietoa ja niiden tenttaaminen isoissa ryppäissä, suht kovalla tahdilla. Tähän kun vielä lisätään epäinspiroivat opetusmetodit (mm. ns. kalvosulkeiset), niin koulunkäynnistä tulee kokeista ja tenteistä selviämistä, päähän ei jää mitään. Voin rehellisesti sanoa, etten muista kouluista oikeastaan perustaitojen jälkeen yhtään mitään - ja minä olin vielä hyvä, aina ysin oppilas vähintään. 

Olin itse esim. todella huono historiassa, eikä se kiinnostanut kouluissa koskaan. Jotenkin todella vastenmielistä ja tunkkaista. Vasta jälkikäteen kaikkea on tullut itseopiskeltua ihan puhtaasta mielenkiinnosta, ja ahmittua mm. tietokirjoja ihan kaikenlaisesta. Jotenkin on vasta hahmottanut tapahtumiakin vasta aikuisena - ajan kanssa. 

Vierailija
160/168 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tärkeintä on tuijottaa tik-tokkia vähintään 9 tuntia päivässä.

Asiahan on niin, että me aikuiset emme ole tässä yhtään parempia. Lähes jokainen on auttamatta nettikoukussa. Meillä vaan on peruskoulu jo ohi ja kävimme sen ilman ruutuja, niin on helppo esittää parempaa ihmistä. Miten itse olet kehittänyt tietomäärääsi viimeisten 5 vuoden aikana?

Toki on huolestuttavaa, että lapset missaavat peruskoulun ruutujen takia näin pahasti. Suomi ei ole kohta enää kilpailukykyinen ellei kouluissa kielletä omien puhelinten käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän