Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi oletetaan, että pikkulapsiperheiden vanhempien pitäisi jaksaa ilman lepoa?

Vierailija
13.05.2024 |

Tähän oletukseen törmää usein netissä. "Itse olet lapsesi hankkinut, niin kyllä pitää aina jaksaa".

Monella pienten lasten vanhemmalla on seuraava tilanne: joko toinen puoliso on töissä ja toinen kotona lapsen/lasten kanssa. Kun puoliso tulee töistä kotiin, ei silloinkaan pääse lepäämään. Lapsen/lasten kanssa on oltava ja kotityöt tehtävä. Kaikilla lapset eivät mene kiltisti nukkumaan ajoissa ja nuku sikeästi mitään 12 tunnin yöunia, vaan osa lapsista ei nukahda aikaisin tai heräilee yöllä, jolloin vanhemmankin täytyy herätä. Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, kuluu päivä töissä ja lapsi/lapset haetaan päiväkodista töiden jälkeen kotiin. Kotona odottaa taas ruoanlaitot ja muut kotityöt, lasta/lapsiakin on vahdittava. Osalla vanhemmista töitä täytyy tehdä myös kotoa käsin, vaikka virallinen työpäivä olisi jo ohi.

Kaiken tämän ohessa pitäisi aina ehtiä hankkimaan kausivaatteet (lapset kasvavat, joten samat eivät mene vuosia) ja huoltamaan ne, on neuvolat, vasukeskustelut, kodin kausityöt (lumityöt, ruohonleikkuut jne). Tukiverkkoja ei monilla lapsiperheillä ole: isovanhemmat ovat iäkkäitä/asuvat kaukana, harvalla on sisaruksiakaan hoitoavuksi (tilastojen valossa nykykolmekymppisillä on yleensä 1 sisarus) ja ne ystäväpiirin pikkulapsiperheet ovat ihan yhtä kiireisiä. Monissa pikkulapsiperheissä on tilanne, että vanhemmilla on täysi työpäivä aamusta iltaan (olipa lapset kotona toisen vanhemman kanssa tai päiväkodissa työpäivän ajan) ja osa jopa nukkuu yötkin huonosti. Lepoa ei juuri ole ja kaikki harrastukset/muut menot (hammaslääkärit, gynekäynnit tms) täytyy hoitaa niin, että joko toinen puolisoista tai joku muu katsoo lasta sen aikaa. Jos elämässä on henkisesti raskas tilanne (vaikka toinen vanhemmista on sairaana, iäkäs isovanhempi on huonossa kunnossa tai työelämässä on vaikea paikka), niin silloinkaan lepoa ei saa sen enempää.

Minusta on todella surullista, miksi vanhempia syyllistetään siitä, että he kaipaavat tällaisen arkirumban keskellä lepoakin. On oikeasti työlästä olla vanhempi 2020-luvulla, kun paineet ovat monelta suunnalta suuret. Omassa lapsuudessani 90-luvulla oli paljon rennompaa: ei kytätty tarkkaan lasten syömisiä, melko pienetkin lapset saivat olla keskenään ulkona eikä vaatimustaso päiväkodeissa ja muualla ollut korkea. Työelämä on paljon hektisempää nykyään kuin ennen (tätä olen monilta vanhemmilta ihmisiltä kysynyt ja sanovat, että on ihan selvä ero entiseen). Toivon todella, että pikkulapsiperheitä kohtaan suhtauduttaisiin ymmärtäväisemmin. On ihan luonnollista, että väsyneet vanhemmat kaipaavat välillä lepoa.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen vela.

No eihän siinä kauaa aloituksesta kestänyt kun vela saapui paikalle kehumaan itseään. Esitteletkö itsesi uusille tuttavuuksille; "Hauska tavata, olen vela!!!"

Miten se eroaa äitien esittelystä? Hauska tavata, olen uhri!!! 

Vierailija
62/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tämä sama narina, ja ihan omasta vapaaetoisesta valinnasta kyse. Vaikka suomessa on alhainen syntyvyys, ei suomi juuri sinun lastasi kaipaa, ei tarvitse potea mitään syyllisyyttä jos juuri sinä jätät lisääntymättä ja päätät nauttia elämästä, kukaan ei voi sinua pakottaa vanhemmaksi. Jos kuitenkin teet tämän, oman ja täysin vapaaehtoisen, valinnan lisääntyä, niin voi voi. 

t: vela ,joka tehnyt tietoisen valinnan olla lisääntymättä, joten ei ole tätä(kään) ongelmaa.

Sinun vanhempana miettisin että voi kun olis päästänyt vaan lakanalle! 😩 Hukkaan meni jollain 18 vuotta elämästään sinua kasvattaessaan.

Hukkaan se kasvatus menee, jos lapsesta kasvaa aikuinen joka minäminä-kiimassaan lisääntyy ja kehtaa sitten vielä vinkua että perhe-elämä on työlästä ja per seestä.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen sitä lepoa sitten pitäisi antaa? Yhteiskunnan? 

Kyllä: se lepo on sitä, että ei vaadita niin paljon pienten lasten vanhemmilta.

Kuka vaatii?

Vierailija
64/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on koomista, miten 80-v. äitini valittaa vanhusten viriketoiminnan lopettamisesta. Kaupunki maksoi siis tähän asti jotain kivaa jumppaa, maalaamista, luontoretkiä, kahvitteluja, ystävätoimintoja ja kerhoja täysin terveille ja toimintakykyisille vanhuksille. Eihän me ruuhkavuosissa tarpojatkaan saa mitään hiton virikekerhoja. Me pärjätään yksin ja tämä tulee leviämään niin, että myös vanhukset pärjäävät yksin. Muistetaan, etteivät hekään saa valittaa.

Vierailija
65/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin väsynyt perheenäiti, mutta silti olen sitä mieltä, että itse ollaan tähän tilanteeseen itsemme hankittu ja itse lapsemme hoidetaan. Ei kai tämä kenellekään tule yllätyksenä? Erityisesti ihmettelen valittavia monilapsisia perheitä. Kyllä itselle tuli jo ensimmäisen lapsen kohdalla selväksi, millaista on lapsiperhe-elämä. Se on rankkaa jo yhden lapsen kanssa ja rankempaa useamman.

Vierailija
66/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin väsynyt perheenäiti, mutta silti olen sitä mieltä, että itse ollaan tähän tilanteeseen itsemme hankittu ja itse lapsemme hoidetaan. Ei kai tämä kenellekään tule yllätyksenä? Erityisesti ihmettelen valittavia monilapsisia perheitä. Kyllä itselle tuli jo ensimmäisen lapsen kohdalla selväksi, millaista on lapsiperhe-elämä. Se on rankkaa jo yhden lapsen kanssa ja rankempaa useamman.

Kyllä minulle tuli yllätyksenä se, että kaikki lapsiperheiden palvelut ovat romahtaneet ja niiden saaminen hankaloitunut samaan aikaan kun joka puolella pyritään kuormittamaan varsinkin äitejä kaikella.

Vierailija
67/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen sitä lepoa sitten pitäisi antaa? Yhteiskunnan? 

Kyllä: se lepo on sitä, että ei vaadita niin paljon pienten lasten vanhemmilta.

Kuka vaatii?

Meillä vaatii neuvola, päiväkoti sekä molempien puolien isovanhemmat.

Vierailija
68/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on koomista, miten 80-v. äitini valittaa vanhusten viriketoiminnan lopettamisesta. Kaupunki maksoi siis tähän asti jotain kivaa jumppaa, maalaamista, luontoretkiä, kahvitteluja, ystävätoimintoja ja kerhoja täysin terveille ja toimintakykyisille vanhuksille. Eihän me ruuhkavuosissa tarpojatkaan saa mitään hiton virikekerhoja. Me pärjätään yksin ja tämä tulee leviämään niin, että myös vanhukset pärjäävät yksin. Muistetaan, etteivät hekään saa valittaa.

Kyllähän aikuisillekin järkätään vaikka minkälaisia harrastuksia, esim. kansalaisopistot.

Vierailija
69/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaipaavat lepoa. Vanhemmat tukevat toisiaan. Meillä mies meni nukkumaan illalla noin klo 21. Minä valvoin ensimmäiseen ylsyöttöön n. klo 1:00, seuraavan kerran vauva heräsi noin klo 4-5 maissa ja mies hoito tuon syötön ja minä nukuin.

Vierailija
70/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni myös kuvittelee, että kun se äiti on kotona lasten kanssa, hän ehtii siinä sitten hoidella ja autella vaikka ketä ja mitä. Minun lapseton siskoni yrittää vyöryttää minua aina "piipahtelemaan" kauppakeskuksessa kilsan päässä, "kun kerran kotona olen".

Kahden pieenn lapsen kanssa (joilla vielä eri rytmi) ei kyllä niin vain kipaista hoitelemassa yhtään mitään tai haeta isoja postipaketteja tms.

Millä ihmeellä te päivät täytätte, jos mitään ei ehdi eikä voi? Itse olin 7 vuotta kotiäitinä ja lopulta niitä lapsia oli 3 alle kouluikäistä. Se oli varsin leppoisaa aikaa, tehtiin mitä mieli teki eikä tarvinnut välttämättä tehdä mitään! 

Vierailija
71/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli yllätyksenä se, että kaikki lapsiperheiden palvelut ovat romahtaneet ja niiden saaminen hankaloitunut samaan aikaan kun joka puolella pyritään kuormittamaan varsinkin äitejä kaikella.

Miten äitejä kuormitetaan? Minua ei kukaan ole koskaan kuormittanut mitenkään.

Vierailija
72/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, oletkin taas se palstahäirikkö taasen.

Vierailija
73/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä. Vanhempien pitäisi käytännössä lähteä synnäriltä töihin ja laittaa lapset päiväkotiin (koska eivät ole riittäviä ihmisinä, mikäli eivät käy töissä). Samaan aikaan kun kuitenkin vanhempien ajatellaan olevan juuri niitä ensisijaisia kasvattajia ja vastuussa lapsista. Esimerkiksi jos tapahtuu mitä tahansa, niin vanhempiahan siinä syynätään. äivän lapsen tarpeiden täyttämiseen. Ennen vanhaan varmaan tukittiin lapsen suut jos he vähääkään osoittivat eri mieltä. Nepsyt-sarjassakin oli juttua siitä, että lapsi otettiin huostaan, koska lapsen koulunkäynnissä oli ongelmia. Se oli äidille rangaistus, sillä kotioloissa ei ollut vikaa (vika oli riittämättömässä koulujärjestelmässä).

Nykyään varmasti on erilaisia standardeja kuin mitä esimerkiksi 80-luvulla. Nykyään jos lapsi juoksisi kadulle kun sekunniksi olisi huomio kääntynyt, niin joku olisi jo syynäämässä lastensuojeluilmoitusta. Sinänsä turvallisuus ja

Itse keksimämme ideologia. Vaikka Rouva Virtanen ei ole Suomessa ollut ammatti, Amerikasta varastetun ideologian mukaan naisia tulee mitata samoilla mittareilla kuin miehiä on aina mitattu. Siunaus perheestä muuttui pikahuoltamiseksi jaksamisen äärirajoilla.

Vierailija
74/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän aikuisillekin järkätään vaikka minkälaisia harrastuksia, esim. kansalaisopistot.

Ai ilmaiseksi? Noihin seniorikerhoihin oli kyydityksetkin. Jos johonkin pääsee harrastamaan ilmaiseksi ilman lapsia niin, että haetaan kotiovelta ja valtio maksaa, niin lähden ilomielin!

Vierailija
75/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottahan se on, että olet itse valinnut tuon elämän vaikka tiesit, että tukiverkkoja ei ole. En tiedä kuka on sanonut, että ilman lepoa pitäisi jaksaa. Mutta mikä sinun mielestäsi olisi ratkaisu sun jaksamisongelmiin? Minä en ainakaan ole kokenut yhteiskunnalta minkäänlaista painostusta siihen, että pitäisi olla tietynlainen vanhempi. Enkä ymmärrä miten uuden talvihaalarin hankkiminen on kuormittavaa, tai vasu-keskustelu, joka käydään ehkä kerran vuodessa. Tai nuo muutkaan esimerkit. Ja harvassa perheessä ne pikkulapset nukkuvat 12 tuntia yössä heräämättä.

Veikkaan, että ap on kolmekymppinen. Olen huomannut, että tuon ikäisillä on tapana tehdä iso numero kaikesta. Yksi läheinen kolmekymppinen valitti kuinka raskasta ja kuormittavaa on pikkulapsiaika, kun lapset eivät anna nukkua aamuisin pitkään. Kävi ilmi, että tämä kyseinen äiti valvoi usein aamuneljään Netflixiä katsellen kun ei malttanut lopettaa, joten ei se ollutkaan ne lapset, jotka valvotti. Meidän naapurissa asuu lapsiperhe, jossa perheenäidin (kolmekymppisen) vanhemmat käyvät monta kertaa viikossa heidän puolestaan kaupassa ja ulkoiluttamassa heidän koiraansa ja lapsiaan, koska eivät itse "ehdi". Tämä siis iltapäivisin/iltaisin, kun heillä on kaikki kotona.

En tiedä, en vaan itse ole mitään noista asioista kokenut mitenkään raskaina, vaikka omatkin lapset valvottivat pieninä ja heräsivät aamulla tosi aikaisin.

Vierailija
76/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso ei anna sinulle hetken levähdystaukoa, vaan olet lapsista vastuussa yksin 24/7, on aika erota. Yhteiskunnan tehtävä ei ole ottaa laiskan vanhemman osuutta hoidettavakseen eikä sellaisen kanssa tule jäädä suhteeseen.

No varmaan tuollaisiakin puolisoita on, mutta yleensä se on kyllä sitä, että sitä lepotaukoa ei ehdi ottaa kumpikaan. Molempia tarvitaan arjen pyöritykseen ja menoihin. Monet asiat ovat toki esim. kouluikäisten perheissä itse valittuja, mutta kyllä vaatimukset usein tuntuvat tulevan paineena myös jotenkin yhteiskunnasta. Tunnen joitakin perheitä, joissa arki on aikataulutettu ihan minuutilleen, jotta perheessä aikuiset ehtivät tehdä töitä ja lapset ehditään ruokkia, hoitaa kotityöt siinä sivussa, kun kaikki illat ja viikonloput menevät lapsia ja nuoria kuskatessa ja kisoissa tai turnauksissa olemisessa. 

On oma valinta kuskata lapsia ja nuoria ja olla kisoissa ja turnauksissa. Kukaan ei pakota. Muu kuin oma kunnianhimo. Tuo osa on ihan itse valittu.

Vierailija
77/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kyrsii, kun jaksetaan hokea, että on sitä ennenkin vanhempina jaksettu vaikka 80- tai 90-luvulla.

Kuulemma tuolloin oli monissa paikoissa saatavana kotiapua, jos esimerkiksi vanhemmalla oli käsi paketissa. Työntekijä tuli laittamaan ruoat ja huolehtimaan lasten tarpeista. Tällaista ei enää ole.

Tuolloin oli jo pyykinpesukoneet ja tiskikoneet, ei tarvinnut käsin hoitaa noita. Eikä tuolloin monessa kodissa ollut mitään lehmien lypsämistä ja muuta, mihin näissä muisteloissa monet vetoavat.

Työelämä oli kevyempää ja jopa yhden ihmisen palkalla tuli toimeen. Näytäpä nykyisin paikka, jossa perhe voi hankkia duunari-isän palkalla omakotitalon, auton ja maksaa perheen elämisen, kun äiti hoitaa lapsia kotona.

Itsellä ei ole näistä tietoa ja kokemusta, mutta tuolleen varmasti ollut ennen. Nykyään avun saaminen ja hakeminen on jollain tavalla stigmatisoivaa ja sitä annetaan ehkä tyyliin vaan heille, keillä ongelmat on jo riistäytyneet käsistä. Kyllähän tuollainen apu voisi olla ihan normaalia, kun ymmärrettäisiin paremmin esimerkiksi se, että pienet lapset voivat nukkua todella huonosti ja kodin siivoamiseen ei voi käyttää samalla tavalla aikaa ja energiaa (ainakaan ilman että se on pois sitten lapsilta). Sitten kun näkee kuvia tosi sotkuisista kodeista joskus mediassa, niin niitä torutaan vaikka lähtökohta on ihan eri kuin esimerkiksi yksin asuvalla ihmisellä, jolla on kaikki aika vaan itselleen töidenkin jälkeen. Puhumattakaan siitä, jos on sairastelukierteitä perheissä. Lastensuojelussakin taidetaan kotikäynneillä syynätä myös koteja, en sitten tiedä kuinka niissä huomioidaan mikäkin, ehkä niissä annetaan armoa mutta saatetaan varmasti ajatella että on elämänhallintaongelmia, jos tiskit ovat kasaantuneet tms. ja kotikäynti olisi juuri huonolla hetkellä. Pienten lasten äidit eivät ehkä jaksa laittautuakaan samalla tavalla.  Kyllähän sitä nyt vanhempien pitäisi olla energisiä ja siisteysguruja silloinkin kun lapsi valvottaisi yöt :D Jos ei, niin lapsi pois vaan, jos ei ole tarjolla riittävää kotipalvelua. 

Vierailija
78/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, oletkin taas se palstahäirikkö taasen.

Olen ihan aidosti kiinnostunut, koska en ole koskaan kokenut paineita tai painostusta mistään. Vastatkaa nyt oikeasti tähän.

Vierailija
79/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa näistä romahtaneista palvaluista? 

Vierailija
80/159 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä palvelut? En muista mitään "palveluita", lapsi syntynyt 2004.