Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta
Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nämä keskustelut sitten kun olette vanhoja ja kehitys on pudottanut teidät kelkasta. Niin tulee käymään, sillä vain tietotekniikan ammattilaiset pysynevät siinä mukana. Perusosaajat putoavat, sillä se maailma muuttuu hurjaa vauhtia.
Ei se itsestä huolehtiminen sitä vaadi että kaikissa asioissa edes siinä tietotekniikassa tarvitsee pysyä mukana. Kunhan pysyy mukana siinä miten käytetään niitä palveluita jotka on itselle välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama laulu. Vanhemmilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitaa asiansa ilman tietokoneita ja älypuhelimia. Tässä digivaatimuksessa pannaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ja erityisesti vanhemmat ihmiset. Heiltä viedään mahdollisuus hoitaa itsenäisesti omat asiansa. Viranomaiset, pankit ym. ovat olemassa, mutta eivät enää palvele vanhempaa väkeä, vaan kaikki pakotetaan käyttämään tietokoneita, älypuhelimia jne. Tämä on ihmisoikeuksien rikkomista.
Se on myös aika isoon ihmisryhmään kohdistuvaa syrjintää ja näyttäytyy tarkoituksellisena yhteiskunnan ulkopuolelle jättämisenä. Mihin katosi ajatus yhdenvertaisuudesta ja mahdollisuudesta toimia yhteiskunnassa omien edellytystensä mukaan?
Mikään ei estä esimerkiksi vanhuksia toimimasta yhteiskunnassa omien edellytystensä mukaan.
Ymmärrätkö, että suuri osa yli 75 vuotiaista on kyllä osannut kaikenlaista jo työelämässä, mutta jo alkava muistisairaus tekee sen, ettei osaa ja jos neuvotaankin,niin seur päivänä ei muista asiaa. Odottakaapa kun itsellänne alkaa pätkiä ja lapsenne mesoaa, että kyllä olette tyhmiä ja saamattomia.😰
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt niille vanhuksille ne, ettei teille tarvitse säästellä perintöä, vaan rahat voi laittaa palveluihin. Kyllä tietotekniikkapalveluakin varmasti rahalla saa. Ihan turhaa vouhkaamista.
Vanhus ei osaa edes sitä päättää itse voiko hän käyttää rahansa vai pitääkö ne säästää perinnöksi. Miksi sen pitäisi vanhukselle jonkun erikseen kertoa. Omasta tyhmyydestä kärsii ihan itse.
Ei kyse ole ainoastaan vanhemmista sukupolvista. Yhteiskunta on monimutkaistunut ja kaiken vieminen digiin tiputtaa yhä nuorempia sukupolvia esim. edunvalvonnan piiriin. Esim. pankkikortti- ja nyttemmin Klarna-sukupolvi ei hahmota rahantajua. Viranomaisten ikävät paperit tulee ehkä avattua fyysisinä, mutta jos ne menee jonnekin digipalvelimeen, joka edellyttää vahvaa tunnistautumista, niin ne jää avaamatta ja hukkuvat digi-ilmoitustulvaan. En minäkään jaksa tätä, ja ihan osaava korkeakoulutettu olen.
Toimin erään pienen, lähivuosina varmasti jo lopetettavan, yhdistyksen rahastonhoitajana ja sen vuoksi joudun käyttämään joskus harvoin pankin kassapalveluita. Noin muutama lasku vuodessa. Ei ole tarvetta ottaa käyttöön verkkopankkia ja korttia.
Kassa on auki muutamana päivänä viikossa kolme tuntia. Ensin ihmettelin, miten paljon asiakkaita siellä aina oli, kunnes aloin miettiä tarkemmin. Kaikki asiakkaat oli joko hyvin vanhoja, avustettavia, oli kehitysvammaisia, valitettavan paljon myös ns. laitapuolen kulkijoita, vähemmistökansalaisia, monen kirjavaa joukkoa ja kaikkia yhdisti ilmeisesti se, että ei ollut joko laitteita kotona tai kykyä niitä käyttää ja oli alkukuu.
Eli eläkkeet oli tulleet ja niinpä ihmiset jonotti kassalle laskuniput käsissään ja huomasin että melkein kaikki aina nosti rahaa, todennäköisesti siis kaikki loput käteisenä itselleen.
Aika vaikeaa sillekin väelle olisi mennä sanomaan, että opetelkaa käyttämään nettiä.
Nro 223: "Ymmärrätkö, että suuri osa yli 75 vuotiaista on kyllä osannut kaikenlaista jo työelämässä, mutta jo alkava muistisairaus tekee sen, ettei osaa ja jos neuvotaankin,niin seur päivänä ei muista asiaa. Odottakaapa kun itsellänne alkaa pätkiä ja lapsenne mesoaa, että kyllä olette tyhmiä ja saamattomia.😰"
Tuohon varaudutaankin jo hyvissä ajoin. Tehdään ne edunvalvontavaltuutukset, hoitotahdot ja tarvittaessa testamentit. Laitetaan kaikki nk juoksevat laskut menemään pankkitililtä suoraveloituksena. Fyysistäkin rappeutumista varten kannattaa varautua. Tehdään nk kuolinsiivoukset. Järjestetään oma koti sellaiseksi, että siellä pystyy itse siivoamaan mahdollisimman pitkään sekä liikkumaan vielä huonojalkaisenakin. Tai muutetaan sellaiseen paikkaan, missä asuminen onnistuu ja palveluitakin on saatavilla. Hankitaan tarvittavia apuvälineitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt niille vanhuksille ne, ettei teille tarvitse säästellä perintöä, vaan rahat voi laittaa palveluihin. Kyllä tietotekniikkapalveluakin varmasti rahalla saa. Ihan turhaa vouhkaamista.
Tuskin pääsee edes vaikeaksi boomeriksi, jos ei ole koskaan vähintään vihjaillut lapsilleen mahdollisuudesta tehdä nämä perinnöttömäksi! Minun äitini kertoi että tulen jäämään perinnöttömäksi, koska perintö menisi minussa hukkaan koska minulla ei ole omia lapsia. Siksi äitini aikoo tuhlata vanhemmiltaan jääneen omaisuuden itse. Kerroin, että tämä on minulle täysin ok sillä toisin kuin äitini olen tienannut itse rahani enkä äidiltäni olisi muunlaista käytöstä odottanutkaan. Tämän jälkeen sain kuulla olevani kamala ja hävytön kakara, jonka kuuluu hävetä. 🤷🏻 Aina menee väärin, aina oma syy.
No mutta jos sitä ulkopuolista apua ei saa mistään muualta kuin sinulta, niin mitäs sitten?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 223: "Ymmärrätkö, että suuri osa yli 75 vuotiaista on kyllä osannut kaikenlaista jo työelämässä, mutta jo alkava muistisairaus tekee sen, ettei osaa ja jos neuvotaankin,niin seur päivänä ei muista asiaa. Odottakaapa kun itsellänne alkaa pätkiä ja lapsenne mesoaa, että kyllä olette tyhmiä ja saamattomia.😰"
Tuohon varaudutaankin jo hyvissä ajoin. Tehdään ne edunvalvontavaltuutukset, hoitotahdot ja tarvittaessa testamentit. Laitetaan kaikki nk juoksevat laskut menemään pankkitililtä suoraveloituksena. Fyysistäkin rappeutumista varten kannattaa varautua. Tehdään nk kuolinsiivoukset. Järjestetään oma koti sellaiseksi, että siellä pystyy itse siivoamaan mahdollisimman pitkään sekä liikkumaan vielä huonojalkaisenakin. Tai muutetaan sellaiseen paikkaan, missä asuminen onnistuu ja palveluitakin on saatavilla. Hankitaan tarvittavia apuvälineitä jne.
Boomerit on sitä pahinta tavaranhamstraussukupolvea, joka säilöö aarteitaan täpötäyden omakotitalon verran. Kyllä sitten seuraava sukupolvi ilahtuu kun saa munakuppikokoelman, kaikki rakkaat paperikirjat ja pöytähopeat perinnöksi. Toki voi aina myös uhkailla perillisiä sillä, että jos ei palvelu pelaa jää vielä munakupittomaksi!
Vierailija kirjoitti:
Toimin erään pienen, lähivuosina varmasti jo lopetettavan, yhdistyksen rahastonhoitajana ja sen vuoksi joudun käyttämään joskus harvoin pankin kassapalveluita. Noin muutama lasku vuodessa. Ei ole tarvetta ottaa käyttöön verkkopankkia ja korttia.
Kassa on auki muutamana päivänä viikossa kolme tuntia. Ensin ihmettelin, miten paljon asiakkaita siellä aina oli, kunnes aloin miettiä tarkemmin. Kaikki asiakkaat oli joko hyvin vanhoja, avustettavia, oli kehitysvammaisia, valitettavan paljon myös ns. laitapuolen kulkijoita, vähemmistökansalaisia, monen kirjavaa joukkoa ja kaikkia yhdisti ilmeisesti se, että ei ollut joko laitteita kotona tai kykyä niitä käyttää ja oli alkukuu.
Eli eläkkeet oli tulleet ja niinpä ihmiset jonotti kassalle laskuniput käsissään ja huomasin että melkein kaikki aina nosti rahaa, todennäköisesti siis kaikki loput käteisenä itselleen.
Aika vaikeaa sillekin väelle olisi mennä sanomaan, että opetelkaa käyttämään nettiä.
Miksi olisi vaikeaa? Ei niillä kaikilla ole kognitiiviset kyvyt niin heikkoja, ettei pysty verkkopankkia käyttämään. Kyllä iso osa vanhemmasta väestä on nimenomaan näitä "ja minähän en tee mitään mitä en itse halua" -tyyppisiä, jotka mielellään passuuttaa omia lapsiaan sitten kaikilla niillä asioilla, mitä "minä en kyllä".
Itse hoidin vanhempieni pankkiasioita aikani, kunnes kyllästyin siihen loputtomaan valitukseen AUTTAMISESTA. Sanoin että nyt loppui, hoitakaa miten hoidatte. No, yllättävän nopeasti äiti oppi hoitamaan pankkiasiansa ihan itse, kun ei kukaan enää tehnyt puolesta. Nää on ihan niin kuin pahaiset kakarat. Samalla tavalla niitä pitää kouluttaa. Piiskaa tekisi mieli antaa aina kun niitä näkee, mutta en ole yhtä hirveä ihminen kuin he...
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos sitä ulkopuolista apua ei saa mistään muualta kuin sinulta, niin mitäs sitten?
Kannattaa muuttaa sellaiseen paikkaa, missä on palveluita saatavilla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa sellaiseen paikkaa, missä on palveluita saatavilla.
Nimenomaan! Vihaan kaikista eniten tätä loputonta aikuisten lasten syyllistämistä. "Pakkohan sun on auttaa, kun ei ole ketään muutakaan." Ei ole pakko. Yksi puhelu ja huoli-ilmoitus, niin se on siinä. Siellä on ammattilaiset, jotka arvioi tarvitseeko oikeasti apua vai teeskenteleekö vain. Edunvalvontaan, jos ei mitään itse osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin sitä apua saa minulta.
Ja omavalintahan tuo useinkin on että on niin yksinäinen että ei ole edes niitä ystäviä joilta voisi pyytää apua tarvittaessa.
Tiedättekö miksi kutsutaan ihmisiä, jotka olisivat ajamassa eläkeikäisiä hautaan, jos vain voisivat sen tehdä? Sellaista oli Euroopassa myös 40-luvulla. Mikä teidän elämässä on mennyt niin pieleen, että empatiaa ette tunne tunteena lainkaan?
Itsellä on 76 ja 72 v vanhemmat ja joskus 5-6v sitten piti jatkuvasti käydä avittaas laitteiden kanssa.Nykyään ei ,nuorempi äitini hoitaa jo sujuvasti kaiken itse.Jossain asioissa jopa minua sujuvammin vaikka itse ollu tietokoneiden kanssa touhuamassa jo vuodesta 1984...tosin en ammatikseni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä digitalkkareita saa joka kylältä. Enemmän se on sellainen meininki kuten äidilläni hiljattain. Äiti oli kysynyt muutaman pensaan karsimisen hinta-arviota alan liikkeestä ja arvio oli suorastaan törkeät 500 euroa. Ongelma ratkaistiin sillä, että leikittiin raihnaisia vanhuksia ja nyt sukulaistytön poikaystävä tulee auttamaan eli tulee ilmaiseksi karsimaan koko puutarhan, tuo vielä oman moottorisahan ja maksaa siihen itse polttoaineen. Uskon kyllä että poika myös palkitaan tästä pikku auttamisesta kymmenellä tai jopa kahdellakymmenellä eurolla. Ja toki mittaamattoman arvokkaana lisäpalkkiona kehutaan poikaa sukulaisille, tämä ei ole ollenkaan sellainen saamaton vätys kuin herrat n ja m.
Ensin äitini ajatteli järjestää pihatalkoot ja kutsua sinne kaikki sopivan reippaat sukulaisnuoret haravoimaan, istuttamaan jne. Äitini totesi sen kuitenkin liian isoksi hommaksi, sillä hän ei ala passaamaan isolle porukalle ruokia.
Tietotekniikan tai millä nimellä sitä halutaanko kutsua opettelusta ja opettamisesta vanhemmalle ikäluokalle oma kokemusperäinen näkemykseni.
Hommatkaa niille iso tabletti tai läppäri , älkää edes yrittäkö puhelimella. Puhelimelle riittää , että sillä voi soittaa, lähettää txt:n , plus jos jos naputtelu pienellä ruudulla onnistuu ehkä whatsup, minkä saa myös tablettiin ok.
Olen itse ex-it ammattilainen, nyt eläkkeellä, ja mun väline arsenaali on yo. Ei tulisi mielenkään vaikka sormet ja näkö toimii vielä ok , alkaa puhelimen näytöllä ns.asioita hoitamaan.pl. mobiilipankki . Tämä ratkaisu valitettavasti edellyttää 2 liittymää.
Nyky vehkeet on tosi helppoja verrattuna kivikautisiin, kaiken lisäksi käyttis on suomeksi. Tieturva uhat ja huijaukset ovatkin sitten potenssiin 10 . Fiksummatkin klikkailee mitä ei pitäis. Jos saat jonkun vanhuksen opettelemaan niin varmista , että kaikki sovellusten asetukset ovat ihan maksimissaan mitä tulee yksityisyyteen , käsittääkseni hieman suojaa .
Jos ei halua ja pelkää kaikkea niin eivät nämäkään neuvot mitään auta. Ymmärrän jos ei ole ikänään mihinkään näppäimistöön eläissään koskenut ja kaikki käsitteet on ihan hebreaa niin ei siitä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miksi kutsutaan ihmisiä, jotka olisivat ajamassa eläkeikäisiä hautaan, jos vain voisivat sen tehdä? Sellaista oli Euroopassa myös 40-luvulla. Mikä teidän elämässä on mennyt niin pieleen, että empatiaa ette tunne tunteena lainkaan?
Alkuketjusta ilmoitettiin sen olevan ihmisoikeusrikkomus, kun boomeria ei passata hänen haluamallaan tavalla vaan boomeri joutuu sopeutumaan ja oppimaan uutta. Nyt sitten se tekee muista jo fas*stin ja nat*sin. 😉 Toi uhkailu ja pelottelu toki oli iso osa boomereiden kasvatusta lapsilleen, mutta ei taida mennä enää oikein lävitse. Jos et nyt lopeta ja käyttäydy nätisti niin lapsesi tulee ja antaa sulle luunapin ja tukkapöllyä!
Vierailija kirjoitti:
Boomer-sukupolvi on kyllä ihan itse saanut aikaan sen, että heitä inhotaan eikä haluta auttaa. Miten monta ketjua täälläkin on vanhemmista, jotka valittaa, alentaa, solvaa ja kaikin tavoin tekee lastensa elämän kamalaksi lähellään. Auttamisesta ei saa kiitoksen sanaa, vaikka siivoaisi, pyykkäisi, hoitaisi pankkiasiat, kelat, verot jne. jne. jne. aikuisten ihmisten puolesta ilman pennin latin palkkiota. Oman perheen ja kokopäivätyön lisäksi siis. Kuka tällaisia ihmisiä viitsii auttaa? Kuka sellaisia haluaa elämäänsä ollenkaan? En ole aktiivisesti ketään hautaan saattamassa, mutta en myöskään kuluta omia rajallisia resurssejani heidän auttamiseensa.
Ja kyllä, eläkkeitä pitää leikata.
Minä ainakin suon vanhemmille sen että he käyttää rahansa ihan itse. Kannattaako niitä rahoja sitten laittaa tietotekniikkapalveluihin Jos sen oppii hoitamaan itsekin vai esimerkiksi jalkahoitoon tai johonkin muuhun palveluun joka edistää hyvinvointia on jo taas ihan sen vanhemman itsensä päätettävissä.