Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta
Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!
Kommentit (449)
Nro 231: "Miksi olisi vaikeaa? Ei niillä kaikilla ole kognitiiviset kyvyt niin heikkoja, ettei pysty verkkopankkia käyttämään. Kyllä iso osa vanhemmasta väestä on nimenomaan näitä "ja minähän en tee mitään mitä en itse halua" -tyyppisiä, jotka mielellään passuuttaa omia lapsiaan sitten kaikilla niillä asioilla, mitä "minä en kyllä".
Itse hoidin vanhempieni pankkiasioita aikani, kunnes kyllästyin siihen loputtomaan valitukseen AUTTAMISESTA. Sanoin että nyt loppui, hoitakaa miten hoidatte. No, yllättävän nopeasti äiti oppi hoitamaan pankkiasiansa ihan itse, kun ei kukaan enää tehnyt puolesta. Nää on ihan niin kuin pahaiset kakarat. Samalla tavalla niitä pitää kouluttaa. Piiskaa tekisi mieli antaa aina kun niitä näkee, mutta en ole yhtä hirveä ihminen kuin he..."
Aivan! Kun mun isäni menetti näkönsä vuoksi ajokorttinsa, mä hoidin heidän ruokaostoksensa. Tämä sen vuoksi, että isän näkö heikkeni ison leikkauksen yhteydessä ja kun pääsi sairaalasta, ei olisi voinut itse ostoksiaan edes kaupasta hakeakaan. Olin ihan luontevaa, että kun mä tilasin itselleni ostokseni, pistin samaan tilaukseen vanhempienikin ostokset. Ja koska asutaan naapureina, kannoin toimituksen jälkeen vanhempieni ostokset heille. Kun isä toipui, aloin puhua siitä, että isä voisi ihan itsekin tehtä tilauksen. Ei tarvitsisi olla riippuvainen siitä, minä päivänä mulle on tulossa toimitus vaan voisi valkata itselleen sopivan ajankohdan ihan itse. No tämähän ei sitten millään käynyt. Isälle oli helpompaa ja mukavampaa, että mä tilaan ja tuon heille. Lisäetuna vielä se, että tuodessani tulin heillä käymään. Kun sitten tuli toisen polveni leikkausaika (joka oli talvella), sanoin isälle, että nyt hänen on pakko opetella tilaamaan itse. Ihan sen vuoksi, että koska on talvi ja liukasta, mä en todellakaan ala kantamaan leikatun polveni ja kyynärsauvojeni kanssa heille yhtään mitään. Jos ei opettele tilaamaan itse, sitten savaat odottaa sen noin 5 viikkoa ilman ruokaa, vessapaperia yms, kunnes mä pystyn taas tuomaan. Yhden kerran neuvoin tilaamisen isälle ja sen jälkeen isä olikin hyvin tyytyväinen tilaamiseen ja kotiinkuljetuspalveluun.
Enemmän olisin huolissani tällä hetkellä 50 vuotiaista, jotka jopa kehuskelee sillä, että minulla on vanha luuri, ei älykännykkää. Siitä on sellainen tuleva riippakansa, kun eivät suostu opettelemaan valitettavasti vain ihan pakollisia taitoja nyky-yhteiskunnassa. Ovat vanhana pihalla kuin käkikellot, kun näyttävät olevan sitä jo nyt
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miksi kutsutaan ihmisiä, jotka olisivat ajamassa eläkeikäisiä hautaan, jos vain voisivat sen tehdä? Sellaista oli Euroopassa myös 40-luvulla. Mikä teidän elämässä on mennyt niin pieleen, että empatiaa ette tunne tunteena lainkaan?
Onko syyllistäminen empatiaa? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos itse olet empaattinen sinulla on kyllä niitä läheisiä ja ystäviä jotka tarvittaessa sinua auttaa eikä sinun tarvitse ripustautua lapsiin vain siksi että he ovat sinun synnyttämiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olisin huolissani tällä hetkellä 50 vuotiaista, jotka jopa kehuskelee sillä, että minulla on vanha luuri, ei älykännykkää. Siitä on sellainen tuleva riippakansa, kun eivät suostu opettelemaan valitettavasti vain ihan pakollisia taitoja nyky-yhteiskunnassa. Ovat vanhana pihalla kuin käkikellot, kun näyttävät olevan sitä jo nyt
Keksitkö nyt ihan päästäsi? En ole tällaisiin kyllä törmännyt omassa sukupolvessani. Miten on edes mahdollista, etteivät osaisi käyttää digilaitteita? Olen itse nelikymppinen ja ostin ekan kännykkäni 1990-luvulla. Tietokoneita olen käyttänyt opiskeluajoista asti.
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos sitä ulkopuolista apua ei saa mistään muualta kuin sinulta, niin mitäs sitten?
Ainahan sitä apua on saatavilla, mutta ei se saa maksaa mitään.
Harvat asiat on niin hauskoja seurattavia kuin se kun boomereille selviää lähtöselvityksessä että Ryanair veloittaakin asiakaspalveluna tehtävästä lähtöselvityksessä 55 euroa. Siinä todellakin kiitellään siitä että on saatavilla tämmöinen hyvä asiakaspalvelu. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos sitä ulkopuolista apua ei saa mistään muualta kuin sinulta, niin mitäs sitten?
Harvat asiat on niin hauskoja seurattavia kuin se kun boomereille selviää lähtöselvityksessä että Ryanair veloittaakin asiakaspalveluna tehtävästä lähtöselvityksessä 55 euroa. Siinä todellakin kiitellään siitä että on saatavilla tämmöinen hyvä asiakaspalvelu. Not.
Tämä niin vahvasti! Boomereilla on omakotitalot ja pihat, joita pitää hoitaa tiptop, mutta kun itse ei jaksa niin yritetään vimmaisesti etsiä joku tarpeeksi tyhmä hyväksikäytettäväksi orjaksi, joka tekesi kaiken ilmaiseksi.
Ja sen lisäksi se arvoton maalaistönö on täynnä kaiken maailman romua, mitä on vuosikymmenet kerätty. Ja jos sieltä parista esineestä voisikin luopua, niin vain sillä ehdolla, että niistä arvottomista rojuista saa käyvän korvauksen. Isäni järkyttyi sydänjuuria myöten, kun kerroin lahjoittaneeni lastenhuoneen avohyllyt kierrätyskeskukselle. Että myydähän ne olis pitänyt tai tuoda heille varastoon. Eihän nyt ilmaiseksi mitään anneta pois!1!!1 Kun tosiasia on se, että niiden heidän romujensa poisviennistäkin pitäisi maksaa. Ja kaiken tämän he jättää meille perinnöksi, ja kuvittelevat tekevänsä meille siinä palveluksen.
Digiyhteiskunnassa minua arveluttaa lähinnä laitteiden kalleus ja keinotekoinen tiheä uusimistahti, kun älypuhelin pitäisi kyetä uusimaan muutaman vuoden välein, tai pankkisovellukset jne. lakkaavat toimimasta. Köyhällä ei tähän välttämättä ole jossain vaiheessa enää varaa.
Vierailija kirjoitti:
Digiyhteiskunnassa minua arveluttaa lähinnä laitteiden kalleus ja keinotekoinen tiheä uusimistahti, kun älypuhelin pitäisi kyetä uusimaan muutaman vuoden välein, tai pankkisovellukset jne. lakkaavat toimimasta. Köyhällä ei tähän välttämättä ole jossain vaiheessa enää varaa.
No ei pidä paikkaansa, ellei itse halua pitää aina uusinta iPhonea. Mutta toki näitä tekosyitä riittää vaikka millä mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa, ellei itse halua pitää aina uusinta iPhonea. Mutta toki näitä tekosyitä riittää vaikka millä mitalla.
Kyllä minulla Android älypuhelin vanheni kuuden vuoden sisällä niin ettei sillä voinut enää pankkisovellusta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin on ihan ilmaisia ratkaisuja, mutta tuskin täällä on sopivaa ehdottaa Linuxia käyttöjärjestelmäksi vaan sitä pidetään ilkeilynä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hankkia käytettynä. Ikääntyville noin muutenkin suosittelen läppäriä tai edes tablettia asioiden hoitamiseen. On isompi näyttö kuin puhelimessa. Jos laitetta tarvitsee vain laskujen maksuun ja muuhun vastaavaan, vanhallakin koneella pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miksi kutsutaan ihmisiä, jotka olisivat ajamassa eläkeikäisiä hautaan, jos vain voisivat sen tehdä? Sellaista oli Euroopassa myös 40-luvulla. Mikä teidän elämässä on mennyt niin pieleen, että empatiaa ette tunne tunteena lainkaan?
Boomer-sukupolvi on kyllä ihan itse saanut aikaan sen, että heitä inhotaan eikä haluta auttaa. Miten monta ketjua täälläkin on vanhemmista, jotka valittaa, alentaa, solvaa ja kaikin tavoin tekee lastensa elämän kamalaksi lähellään. Auttamisesta ei saa kiitoksen sanaa, vaikka siivoaisi, pyykkäisi, hoitaisi pankkiasiat, kelat, verot jne. jne. jne. aikuisten ihmisten puolesta ilman pennin latin palkkiota. Oman perheen ja kokopäivätyön lisäksi siis. Kuka tällaisia ihmisiä viitsii auttaa? Kuka sellaisia haluaa elämäänsä ollenkaan? En ole aktiivisesti ketään hautaan saattamassa, mutta en myöskään kuluta omia rajallis
Toiset ovat tuollaisia, toiset eivät. Yleistäminen on valitettavaa ja usein myös tarkoitushakuista. Omat lapseni auttaisivat kaikessa, mutta haluan pärjätä yksin, koska olen ennenkin pärjännyt ja heidät myös empaattisiksi kasvattanut. Eivät tarvitse tukia ja pärjäävät omillaan, eivät silti ole itsekkäitä ja kylmiä. Olen onnellinen heistä.
Olen muutamaa vuotta nuorempi ja mua sapettaa suunnattomasti tämä jatkuva uuden opettelu. Aloitin työuran 70-luvulla reikäkorteista ja nyt olen älylaitteissa. Ja sitä härpäkettä on ollut ties mitä ja sitä jatkuvaa uuden opettelua. Ensimmäisen kännykän ostin v. 1986 ja on ollut ties minkälaista härpäkettä. Tällä palstallakin surfaillin jo 90-luvun alussa.
Luulen, ettei ap. itsekkään ole kaikkia opetellut, tietotekniikassa kun suuria mullistiksia ei ole tapahtunut kahteenkymmeneen vuoteen.
Ja kyllä, mielelläni heittäydyn osaamattomaksi ja annan nuorempien hoitaa, kun he meitä vanhoja pitävät niin hölmöinä ja kuvittelevat tietävänsä kaiken, vaikka monessa asiassa heidän osaamisensa esim. Excelin käytössä on hyvin puutteellinen. Ja elämässä on paljon muuta mielenkiintoista, kuin tietotekniikka
Ja nyt narraat lankapuhelimesta, sillä niitä ei ole yksityishenkilöillä, vaan valtion hallussa ja sekin maan turvallisuuden ja katasrofien varalta ja saadaan nopeasti käyttöön
Vierailija kirjoitti:
No ei ole varmasti ainakaan toimivaa lankapuhelinta enää.
Mun äidillä on lankapuhelin mutta kaiketi aika kallis koska puhelut kestävät max 2 min. Ei tietsikkaa, ei kännykkää. Oma toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer-sukupolvi on kyllä ihan itse saanut aikaan sen, että heitä inhotaan eikä haluta auttaa. Miten monta ketjua täälläkin on vanhemmista, jotka valittaa, alentaa, solvaa ja kaikin tavoin tekee lastensa elämän kamalaksi lähellään. Auttamisesta ei saa kiitoksen sanaa, vaikka siivoaisi, pyykkäisi, hoitaisi pankkiasiat, kelat, verot jne. jne. jne. aikuisten ihmisten puolesta ilman pennin latin palkkiota. Oman perheen ja kokopäivätyön lisäksi siis. Kuka tällaisia ihmisiä viitsii auttaa? Kuka sellaisia haluaa elämäänsä ollenkaan? En ole aktiivisesti ketään hautaan sa
Boomereiden kohdalla itsekkyys ja ilkeys on niin maailmanlaajuinen ilmiö, että yleistäminen on ihan oikeutettua. Toki siellä on joitain poikkeuksia. Yleensähän kaikki kuvittelevat olevansa se poikkeus säännöstä, mutta ulkoapäin katsottuna toteuttavat nimenomaan sitä stereotypiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti muuten osaavat olla ajoissa lentokentällä, mutta omaan vanhuuteen ei osata etukäteen varautua.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamaa vuotta nuorempi ja mua sapettaa suunnattomasti tämä jatkuva uuden opettelu. Aloitin työuran 70-luvulla reikäkorteista ja nyt olen älylaitteissa. Ja sitä härpäkettä on ollut ties mitä ja sitä jatkuvaa uuden opettelua. Ensimmäisen kännykän ostin v. 1986 ja on ollut ties minkälaista härpäkettä. Tällä palstallakin surfaillin jo 90-luvun alussa.
Luulen, ettei ap. itsekkään ole kaikkia opetellut, tietotekniikassa kun suuria mullistiksia ei ole tapahtunut kahteenkymmeneen vuoteen.
Ja kyllä, mielelläni heittäydyn osaamattomaksi ja annan nuorempien hoitaa, kun he meitä vanhoja pitävät niin hölmöinä ja kuvittelevat tietävänsä kaiken, vaikka monessa asiassa heidän osaamisensa esim. Excelin käytössä on hyvin puutteellinen. Ja elämässä on paljon muuta mielenkiintoista, kuin tietotekniikka
Ja nyt narraat lankapuhelimesta, sillä niitä ei ole yksityishenkilöillä, vaan valtion hallussa ja
Miksi uuden opettelu sapettaa? Aivan ihmeellinen elämänasenne. Koko maailma muuttuu koko ajan. Ihan kaikki. Mikään tässä maailmassa ei pysähdy paikoilleen. Ja tietotekniikassa on muuttunut hyvin moni asia viimeisten 20 vuoden aikana, ihan viimeisten 12 kuukauden aikana tuli valtava harppaus tekoälyn sovellusmahdollisuuksissa.
Olet itsekkyydessäsi täydellinen boomer-sukupolven edustaja. Käytät muita ihmisiä hyväksesi ja halveksit heitä selän takana. Vastenmielistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset eivät olleet 90-luvulla edes kovin vanhoja, mutta uuden teknologian opetteleminen oli ylivoimaista. Oma äitini opetteli, koska oli silloin vasta viisikymppinen ja tarvitsi verkko-osaamista työssään. Isäni ei opetellut eikä oppinut edes tekstiviestiä lähettämään. Äitini on nyt 87 ja hallitsee läppärillään perusasiat, osaa käyttää sähköpostiakin, mutta pankkitunnukset hän luovutti tyttärelleen, koska ei oppinut älylaitteita ja tunnistautuminen alkoi olla niin hataraa, ja se taas johtui siitä että näkö heikkeni ja kognitiiviset taidot hidastuivat.
Valitettavasti ongelmat siirtyvät seuraavan sukupolven eli meidän kannettaviksi. Viranomaiset eivät enää lähetä paperipostia, puhelimella soittaminen yritysnumeroihin on kallista ja kaikki hoidetaan sähköisesti.
Juna meni jo ja paska on housuissa.
Tuo sama on teillä nykynuorilla/keski-ikäisilläkin edessä kun vanhenette. Näkö huononee ja kognitiiviset taidot heikkenee kaikilla vanhenmiten. Jos teillä on lapsia, he joutuvat teitä auttamaan ja huolehtimaan. Ei edes se, että on osannut käyttää tietokonetta miten hyvin tahansa pelasta ihmistä vanhenemislta. Kaikki me olemme joutuneet omista vanhemmista huota kantamaan, oli sitten tietokoneaika tai ei. Joskus kun nyt kesi-ikäiset ja nuoret ihmiset on vanhoja, on jo taas ihan eri teknologia ja vanhuksen sen kanssa hukassa. Näin se vaan aina menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt narraat lankapuhelimesta, sillä niitä ei
Ehkä kyse onkin siitä, että muutokset eivät ole enää ihmislähtöisä, vaan yritysten voittojen kannalta säädettyjä, joka useimmiten koituu ihmisten vahingoksi joko hankalampana toimintana tai lisäkustannuksina.
Kokonaisuutena arvostellen jatkuvassa muutoksessa ei ole mitään järkeä. Niitä perustellaan joskus kustannussäästöinä, mutta eihän ne edes kerkeä realisoitua kun taas ollaan tekemässä muutoksia...
Lis-huomautuksena edelliseen, että joku boomeri tulee aina ilkeyttään pilaamaan ne ketjut ja kertoo suoraan nauttivansa siitä, että saa pilata toisten vertaistukiketjun.