Te joiden isät ei tehneet kotitöitä
Miten se on vaikuttanut teihin aikuisina? Olen syntynyt 70-luvulla ja kotona oli outoa koska äiti oli todellakin kuullut feminismistä ja kävi töissä, ja joutui silti tekemään kaikki kotityöt (kerrostalossa). Isä osallistui vähän jos huvitti, tuskin osasi edes pyykikonetta käyttää enkä muista että olisi koskaan imuroinut saati mitään metatöitä tehnyt. Äiti oli ihan koko ajan pahalla päällä ja huusholli ja lastenkasvatus vähän retuperällä, kasvoin ajattelemaan, että isä on ihan kauhea ihminen. En sitten tiedä miten olisin suhtautunut jos äiti olisi hymyillen alistunut. Olen nykyisin yh-äiti ja onnellinen ettei tarvitse vääntää kotitöistä. Niiden teko ei ole raskasta mutta en voisi kestää vapaamtkustajaa, olisin varmasti katkera kuten äitini.
Kommentit (86)
Lopulta ei tehnyt enää äitinikään,
mt-ongelmaisia,
Kuten lopulta minäkin kun raadoin heidänkin vuokseen,
mutta pidän siisteydestä...
Vierailija kirjoitti:
Hirmu moni nainen tuntuu saavan kotitöistä ongelmaa. Mikä niissä kotitöissä on se elämää suurempi ongelma?
Mies.
Ei niissä olekaan mitään ongelmaa, mutta jos haluaisi joskus tehdä muuta, vaikka harrastaa jotain, katsoa elokuvan tai ottaa päiväunet, eikä voi, koska on koko ajan kiinni toisten ihmisten sotkujen siivoamisessa ja arjen pyörityksessä, ja koko ajan näkee että perheen toinen aikuinen voi rentoutua ja tehdä päätöksiä oma hyvinvointi edellä ja spontaanisti, niin aika äkkiä niistä tulee elämää suurempi ongelma. Kukaan yksin asuva nainen ei valita kotitöiden raskaudesta. Aika monet naiset kaipaavan välillä myös hiljaisuutta, joten sekin voi olla raskasta jos isä ei ole lasten kanssa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Itse miehenä teen hyvin harvoin kotitöitä esim. siivousta, ruuan laittoa ym. Vaimo tekee ne. Olen ostanut robotti-imurin, robottiruohonleikkurin ym. kodinkoneita avuksi. Remonttia teen, rakentelen kaikenlaista, teen metsähommia ja hoidan autoihin liittyvät pikkuhommat jos tarvii. Muut jää periaatteessa vaimon kontolle, mutta autan hiukan siinä ohessa mm. kaupassa käynnit jne. Minä tuon 80% rahoista perheelle, joten siinä onkin hommaa. Ja aika paljon tuonkin.
Tämä on taas tätä feminismi ulinaa. Halusin ahkeran vaimon ja sellaisen sain; mitään laiskapersettä en aikonut samaan talouteen voivottelemaan ottaa. Hyvän vaimon saa myös ulkomailta nykyään; perheharmonia sujuu ja erota voi halutessa aina, koska siihen on jokaisella oikeus.
Niin se feminismi on tosiaan vaikuttanut, että suomalaista naista ei voi kovin usein ostaa kotiorjaksi jollain robotti-imurilla. Jos naisella on oma työ ja omat rahat ja normaalia itsekunnioitusta, niin ei tuollaisessa ole mitään houkuttelevaa, lähinnä noloa ja nöyryyttävää olla siivoamassa jonkun rahoillaan leveilevän miehen huushollia oman työnsä päälle. Tuollainen suhtautuminen naiseen ja parisuhteeseen on niin epäkunnioittava, että en pysty mitenkään näkemään sitä hyvänä elämänvalintana naiselle enkä ymmärrä miksi joku tuollaiseen suostuu. Ehkä jos on kotoisin jostain kehitysmaasta tai on lapsena jotenkin alistettu täysin vaikka jonkin uskonlahkon toimesta, tuota voi pitää onnellisena. Ei ole aidosta rakkaudesta ja kunnioituksesta tietoakaan puolin eikä toisin.
Äiti oli pääasiassa kotiäiti, mutta siinä vaiheessa kun oli välillä töissä, teki myös kotityöt. Kerrostalossa ns. miesten töitä ei niinkään ollut. En muista ihmetelleeni kun asiat oli aina olleet niin.
Minusta ei tullut yhtä säntillistä siivouspäivä tyyppiä vaan töiden takia siivosin kun oli jaksamista, (kerta viikkoon suurin piirtein kuitenkin) eikä pikkuruinen yksiö niin sotkeentunut kun nätisti eli.
Meillä hoituu miehen kanssa siivoukset kummankin toimesta, usein yhdessä, satunnaisesti erikseen. Mies tekee pääasiassa ruoat. Miehestä kuoriutui todellinen helmi parisuhteen edetessä. Ymmärrys siitä että olemme yhdessä ja nämä on yhteisiä asioita. Tienaan meistä enemmän jos sillä on merkitystä Nyt 30+ vuotta takana.
Vaikeinta tämän meidän tapa on ollut hyväksyä äidilleni, vaikka ei hänelle millään tavalla kuulukaan. Pitkään voivotteli kun miehellä rankka työ ( satunnaisesti reissutyö) ja mun olisi pitänyt helpottaa miehen oloa pitämällä koti tiptop. Ei ikinä oikein ymmärtänyt että noiden reissujen ajan mulla oli kaikki yksin tehtävänä kotona. Lapset, oma haastava työ, kotityöt niin sisällä kuin ulkonakin, väkisinkin oli priorisoitava. Ei miestä silti koskaan odottanut kaaos kotona.
Koska meillä hoidetaan asiat pääasiassa yhdessä, äitini pitää mua laiskana ja että miehen on pakko tehdä kotitöitä. Ei vaan ymmärrä että en todellakaan ole halunnut vastata asioista yksin koska meitä on niitä jakamassa kaksi tasavertaista aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vaikutti että kotitöiden sijaan isä teki töitä yksityisyrittäjänä ja siten toi leivän pöytään niin että ei ole koskaan tarvinnut nähdä nälkää.
Eihän se yrittäjyys ole mikään syy kotitöiden tekemättömyydelle.
Mies tekee kotitöitä ja kantaa vastuuta myös lasten arjesta. Samoin tekee veljeni oman perheensä kanssa.
Sekä minä että veljen puoliso käymme töissä.