Te joiden isät ei tehneet kotitöitä
Miten se on vaikuttanut teihin aikuisina? Olen syntynyt 70-luvulla ja kotona oli outoa koska äiti oli todellakin kuullut feminismistä ja kävi töissä, ja joutui silti tekemään kaikki kotityöt (kerrostalossa). Isä osallistui vähän jos huvitti, tuskin osasi edes pyykikonetta käyttää enkä muista että olisi koskaan imuroinut saati mitään metatöitä tehnyt. Äiti oli ihan koko ajan pahalla päällä ja huusholli ja lastenkasvatus vähän retuperällä, kasvoin ajattelemaan, että isä on ihan kauhea ihminen. En sitten tiedä miten olisin suhtautunut jos äiti olisi hymyillen alistunut. Olen nykyisin yh-äiti ja onnellinen ettei tarvitse vääntää kotitöistä. Niiden teko ei ole raskasta mutta en voisi kestää vapaamtkustajaa, olisin varmasti katkera kuten äitini.
Kommentit (86)
En ole koskaan halunnut olla parisuhteessa kun katselin miten oma isä ei tee mitään ja äiti purkasi taas pahaa oloansa minuun.
Kyllä se isän tekemättömyys aiheuttaa ongelmia lapsiin.
Enemmän vaikutti että kotitöiden sijaan isä teki töitä yksityisyrittäjänä ja siten toi leivän pöytään niin että ei ole koskaan tarvinnut nähdä nälkää.
Isäni oli komennustöissä arkena ja vain vkl kotona, joten äiti teki kotityöt. Ei ollut ongelma meidän perheessä.
Meillä äiti teki kotityöt ja oli kotiäitinä pitkään. Isä kävi töissä. Kuulostaa perinteiseltä, mutta minua kannustettiin aina esim. opiskelemaan korkealle ja miesvaltaisille aloille jos haluan, joten se ei ole vaikuttanut minuun mitenkään. Päätökseeni olla vapaaehtoisesti lapseton on suhtauduttu hyvin. Olen aina ollut luonteeltani maskuliininen. En suostuisi parisuhteessa tekemään kaikkia kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan halunnut olla parisuhteessa kun katselin miten oma isä ei tee mitään ja äiti purkasi taas pahaa oloansa minuun.
Vähän tuo sama mullakin. Lasteni isä oli pikkupaikkakunnalta ja hänen äitinsä oli ollut iloinen alistuja ja exä ei tehnyt paljon kotitöitä, vaikka oltiin siis jo 2010-luvulla. Poikani kysyi multa kyselyikäisenä kun tiskasin, että onko siis niin että naiset vain tiskaa. Vakuutin että ei ole niin, mutta kyllä se synkisti mieltä. Nyt kun olen ollut yh jo kauan, tajuan että näihin kotityöasioihin voi liittyä todella paljon ihan sellaisia tunnesolmuja ihmisillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Samoin minulla jotenkin tosi nihkeä suhtautuminen parisuhteisiin. Näyttää niin älyttömän huonolta kaupalta naisen kannalta.
Yksityisyrittäjänä isä teki pitkää työpäivää. Paljon pidempää kuin työaika yleensä on. Ei hän olisi edes ehtinyt saati jaksanut tehdä kotitöitä.
Isä teki pitkiä työpäiviä ja huolehti siitä että meillä oli kaikkea mitä tarvitsi ja vielä vähän enemmän. Yhtä tärkeitä sekä äidin että isän panokset. Ja hoiti isä pihatyöt, autot ym en tiedä missä vaiheessa olisi ehtinyt jotain tiskiä ja imurointia tehdä pitkän työpäivän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli komennustöissä arkena ja vain vkl kotona, joten äiti teki kotityöt. Ei ollut ongelma meidän perheessä.
Tuokin on parempi että mies on kokonaan arjet pois sotkemasta kuin se ettei tee mitään.
Meillä ei tehnyt kumpikaan. Olen päihde- ja mielenterveysperheestä. Vähän on itsellänikin vielä se perusarki hukassa, mutta pikku hiljaa menossa parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän vaikutti että kotitöiden sijaan isä teki töitä yksityisyrittäjänä ja siten toi leivän pöytään niin että ei ole koskaan tarvinnut nähdä nälkää.
Eikö äitisi käynyt töissä?
Olen nainen ja äiti, oma lapsuuteni osui 60-70 luvuille. Molemmat vanhempani kävivät töissä ja äiti teki lisäksi kotityöt. Aivan yksin ja pontevasti. Ei hän valittanut, piti kunnia-asiana. Isä loikoili sohvalla, kuunteli musiikkia tai katseli tv:tä, saattoi ottaa torkut. Hoiti sitten n.s. miesten työt.
Omassa liitossani kylläkin vaadin miestä osallistumaan, mutta silti tuntui että minun pitäisi hoitaa tietyt työt. Ruuanlaitto ja tiskaaminen, pyykit ja silittäminen olivat sellaisia. Mieheni osallistui lastenhoitoon ja siivoamisiin. Lisäksi ne miesten työt.
Mieheni kuoli parikymmentä vuotta sitten. Nyt kun jouduin hoitamaan kaiken, olen ärtynyt miltei raivostukseen asti, kun joudun hoitamaan itse miestenkin työt. En halua vaihtaa autonrenkaita! En halua kytätä onko likasäiliö täynnä ja tilata tyhjentäjää! En halua tehdä raskaita lumitöitä! Laskujen ja raha-asioitten hoito oli varsinkin alussa tuskallista.
Että näinkin päin.
Isälläni oli elämänhallintaongelmia. Kumpikin isoisäni kyllä osallistui kotitöihin
En tiedä. Isä ei paljon muuhunkaan osallistunut, joten on jäänyt etäiseksi.
Äiti oli pitkään kotiäitinä, mutta kun aloitti työt, ei isä siltikään tehnyt kotitöitä. Kaikenlaista remppaa teki, mitkä jätti aina kesken ja rojut levälleen. Varmaan vieläkin lapsuudenkodissa on vuosien takaisia rojuja siellä sun täällä ja kesken jääneitä projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ollut viikonloppuna mitään kotitöitä tehtävänä? Isäsi ilmeisesti pesi pyykkinsä työviikkojen aikana.
No ei kyllä yksistään se ole vaikuttanut. Mutta se on kyllä vaikuttanut, että isälläni on todennäköisesti jonkinlainen persoonallisuushäiriö ja äitini alistui täysin isän outouksiin.
Kotitöistä on sellainen muistikuva, että isä paitsi ei osallistunut, vaan myös ilkkui ja yritti sabotoida niiden tekemistä. Toisaalta tietenkin suuttui, kun jotakin hänen tarvitsemaa ja täysin hänen vastuullaan olevaa asiaa (esim. hänen vaatteisiinsa liittyvää korjaamista ja muuta vaatehuoltoa) ei oltu tehty.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan selvä juttu, kun äitisi on ollut kotiäitinä.
Isäni häipyi, kun olin parin kuukauden. Ei äidilläkään oikein ne kotityöt ollut hanskassa ja kaikki oli vähän heikunkeikun. Nyt en kestä sotkua yhtään.
Mulle naisena isoin osa kotitöistä olis ok, jos mies tienaisi leivän pöytään. Periaatteella molemmat tekee oman osansa.
Ei mitenkään.