Miehen vauva hoito
Aloitan nyt kertomalla faktat: sovittiin että minä hoidan lapsen 3 vuotiaaksi kotona, mies auttaa kotona kun ei ole töissä, pidän kodin kunnossa (mies huolehtii pahvit ja roskat yms,) ollaan oltu yhdessä 9 vuotta, miehellä on 3 vuoro työ, rahaa on säästössä molemmilla, omakotitalo (lainan lyhennys, )parisuhde on tähän asti ollut hyvä, hoidan koiran, ja kaikkein tärkeintä lapsi oli miehen toive.
Olen nyt tässä puolen vuoden aikana huomannut, että miten paljon mies on luovuttanut ja jättänyt vauvan hoitoa minulle. Minä kylvetän vauvan, vaihdan vaippaa, puen, rauhoitan itkevää lasta, otan syliin usein, hoidin yö heräämiset, ja ekan aikaisen aamu herääämisen,syötän, lenkkeilen, leikin, lorutan/laulan/luen satuja.
Mies teki kaikkea alkuun kun oli kotona 3 viikkoa vauvan syntymästä. Ylpeänä hoiti, etsi netistä eri tapoja miten hoitaa vauvaa, työnsi vaunuja, jutteli, piti sylissä, ja kaikkea perus hoitoa. Ja hän myös töihin palattuaan jaksoi heti moikata vauvaa, viettää aikaa, tehdä ruokaa ja siivota.
Nykyään tilanne on aivan eri, ei auta puhe nätisti ja valitettavasti rumasti.
Mies ei rauhoita itkevää vauvaa, "määkyy" itkevälle lapselle, sanoo usein "minkä sille voin jos itkee, vauvat itkee."
Ei vaihda kuivaa paitaa, jos vauva sotkee.
Ei enää juuri leiki pojan kanssa, selaa puhelinta/tv:tä, tai laittaa pojan lattialle/sänkyyn jotta voi itse sulkea silmät.
Mies kertoo usein olevansa väsynyt. Tänään ruoka pöydässä mies sanoi haluavansa välillä omaa aikaa perheestä. Mikä on sinänsä ihme, koska mies näkee kavereita, yrittää käydä harrastamassa 3x viikossa. Minulla oli vapaata viimeksi pojan ollessa 3kk, ja silloin tulin myöhään 2 pv reissusta. Hoidin silti yö heräämisen ja ekan aamu heräämisen. Miehellä ei tullut kuuloonkaan hoitaa, käänsi vain kylkeä.
Alan itse olla loppu tähän ikuiseen vääntämiseen: Haluan välillä kotona omaa aikaa, jotta voin tehdä ihonhoitoa tai vaikka lukea kirjaa ilman että tarvitsee olla valppaana. Mies on alkanut myös sanoa rumasti "lapses itkee." Eikä nouse sohvalta. Hän myös sanoo että olen kiittämätön kun hän tuo rahaa taloon, ja minä vain mäkätän.
Haluaisin omaa aikaa edes joskus, mennä juoksu lenkille yksin, miehen välillä auttavan kun on vapaa päivä ja että olisi aktiivinen pojan kanssa.
Voiko olla niin että on vain väsymystä kertynyt ja työ stressi, minkä takia kaikki tuntuu ylivoimaiselta? Mitä tehdä, millä tavalla kannattaa ottaa tämä asia esille?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Kun perheeseen syntyy vauva, molempien vanhempien pitäisi pystyä vähän luopumaan omasta itsekkyydestä. Se on todella vaikeaa, mutta siihen voi kasvaa.
Kun työmäärä perheessä yhtäkkiä kasvaa, molemmille vanhemmille riittää paljon työtä. Siinä.pitää pystyä luopumaan omasta mukavuudenhalustaan.
Vauva on ihana asia. Maailman paras ja kaunein. Samalla vauva on myös vaativa työmaa.
Terveisin Kapteeni Itsestäänselvyys
Kun ihan kaikkea yritetään tehdä tasapuolisesti, perheeseen syntyy riitaa. Täysi tasapuolisuus ei ole mahdollista. Se tekee, joka ehtii. Molemmille riittää työtä.
Onpa kurja juttu ap! Sano miehelle että istutte vaikka perjantaina töiden jälkeen pöydän ääreen. Teiän kannatta nyt puhua koko homma kerralla.
Ollaan miehen kanssa -98, eli "suht nuoria" vanhemmiksi. Muistan et alkuun piti sanoa vähän rumasti kerran. Sen jälkeen ei oo tarvinnu sanoa. Meillä oli kinaa ainoastaa mun omasta nukkumisesta.
Mies tekee työtä missä on pakko tehdä valintoja päivittäin/pitkää päivää. MUTTA mies on myös laittanut soiton siirron omaan puhelimeen ja tullut kotiin meidän kanssa. Ihan omasta halusta, kerran sen takia kun sain rajun migreeni kohtauksen.
Mun mielestä on outoa ettei mies halua jäädä kotiin lapsen kanssa? Omalle miehelle se oli selvä asia. Tietty mies valtaisella alalla sai veetuilua niskaan.
Äidin omaa aikaa usein on se, että laittaa vauvan vaunuihin ja lähtee lenkille. Mukaan kun ottaa vielä ystävän, niin on juttuseuraakin.
Vierailija kirjoitti:
Äidin omaa aikaa usein on se, että laittaa vauvan vaunuihin ja lähtee lenkille. Mukaan kun ottaa vielä ystävän, niin on juttuseuraakin.
-98 vastaa
Joo se voi olla tietyllä tavalla omaa aikaa, mut ei se riitä pidemmän päälle. Etenkin jos Ap:lla on oikeasti omaa aikaa ollut monta kuukautta sitten.
Itsellä omat ystävät tekee vuorotöitä tai opiskelee. Ei sitä niin vaa saada kaveria mukaan lenkille.
Ap, miehesi käyttäytyy kuin iso lapsi. Hänen pitäisi kasvaa aikuiseksi ja isäksi. Toivottavasti hän tajuaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrität sanoa, että sen kotipäivän voi hoitaa monella tavalla, se toki totta. Jotkut onnistuvat saamaan hoidettua sen siten, ettei väsähdä ja sitten on illalla helppoa parisuhdeaikaa. Aina se ei vaan onnistu, vauvat ja kodit ovat erilaisia ja toiset vain organisoivat ja priorisoivat asiat eri tavalla. Se ei kuitenkaan poista sitä, että jos perheessä töiden ja vapaa-ajan pitää jakautua kohtuullisen hyvin tasan.
Kun olin nuori äiti, bongasin neuvolan odotushuoneesta äidin. Kysyin, että lähdetkö jonain päivänä vaunulenkille ja heti sain myöntävän vastauksen. Niin sitten aloimme tehdä yhteisiä lenkkejä vauvojemme kanssa ja olemme edelleen ystäviä, vaikka vauvoilla kasvaa jo parta.
Joskus voi tutustua myös uusiin ihmisiin. Laitetaan älylaitteet pois käsistä ja jutellaan ihmisten kanssa. Moni on yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihan kaikkea yritetään tehdä tasapuolisesti, perheeseen syntyy riitaa. Täysi tasapuolisuus ei ole mahdollista. Se tekee, joka ehtii. Molemmille riittää työtä.
Se on kumma, että tämä meinaa mennä aina siihen, että mies pääsee vähemmällä/helpommalla.
Kuinka paljon annat miehet hoitaa lasta hyväksi näkemällään tavalla ilman, että neuvot tai kritisoit häntä? Todennäköisesti on menettänyt makunsa lapsen hoitamiseen, koska ei osaa tehdä sitä oikein. Uskon, että pystyt muuttamaan tilanteen suuntaa muuttamalla omaa tapaasi toimia, vaikka tässä tilanteessa sinusta varmasti tuntuukin, että kaikki vika on miehessä.
Luepa sellainen kirja, kuin Heikki vahva vaimo kirjoittaja on Laura Doyle. Lupaan ettet kadu!!!
Aiheesta löytyy myös englanninkielinen podcast nimeltä Empowered Wife. Löytyy ilmaiseksi YouTubesta ja Spotifysta. Suosittelen ihan kaikille!!!
Terveisin entinen miehen neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Minun omaa aikaa on se, että poistun kotoa ilman lapsia ja ilman miestä. Koiran voin ottaa välillä mukaan.
Parisuhdeajat, omat ajat, jooga-ajat... Ei elämässä kaikkea aikaa tarvitse budjetoida. Elämä ei ole suoritus. Sitä pitää elää.
Miehet perehtyy usein yllättävän vähän etukäteen siihen millaista lapsen kanssa on. Vaikka lasten kehitysvaiheista ja hoidosta löytyy kyllä lukemista. Kerroin omalle miehelle muutamia faktoja vauvan hoidosta sekä millaisia taaperot ovat ja miten lapsi käyttäytyy uhmaiässä. Mies oli aivan ihmeissään. Helppo siinä on haluta lasta vielä puolisoaan enemmän kun luulee kaiken niin helpoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole äidin omaa aikaa, mutta tämä mielletään omaksi ajaksi koska tähän äidit alistuu ja suostuu, koska äideillä ei ole selkärankaa tai itsekunnioitusta.
Tulee ihan kuvottava olo näistä jutuista... Millaisia miehiä sitä oikein iseiksi ryhtyy!? Olen onnekas, että olen löytänyt miehen, joka on maailman paras isä kahdelle lapsellemme... Ikinä ei ole tarvinnut vaatia tai anella mitään, kun on aina tehnyt oma-aloitteisesti.
Hän on juuri se mies, joka "pakotti" minut 3 viikkoa synnytyksen jälkeen lähtemään vaateostoksille itsekseni hänen hoitaessaan vauvaa, hän on se mies, joka ennen töihin lähtöä vaihtoi vauvalle vaipan ja antoi tarvittaessa pullosta maidon, hän on se mies, joka ei koskaan hermostunut vauvan itkuun ja on jaksanut molempien lastemme uhmaiät ja muut harmit valittamatta. Välillä oikeasti jopa tuntuu siltä, että hän on parempi kuin minä vanhemman roolissa, vaikka tämä ei mikään kisa olekaan.
Kun kaikki asiat yritetään tehdä puolison kanssa täysin tasan, toinen puoliso uhrituu, koska täysi kahtiajako tasan ei onnistu ikinä. Kannattaako siis kahtiajako? Minusta ei. Molempien täytyy kuitenkin tehdä kotitöitä ja lapsen hoitoa yrityksessä nimeltä Perhe, jos yritys on tarkoitus saada toimimaan.
Onhan tästä komediaakin väännetty, jossa pariskunta pisteytti kaikki kotiin ja perheeseen liittyvät tehtävät ja jakoi sitten pisteet tasan. Tirsk!
Ap:n mies ei ole vielä kypsä isäksi. Jos hän on kuitenkin muuten kelpo mies ja hoitaa yleensä asiansa, hänestä voi vielä koulutuksella kuoritua hyvä isä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki asiat yritetään tehdä puolison kanssa täysin tasan, toinen puoliso uhrituu, koska täysi kahtiajako tasan ei onnistu ikinä. Kannattaako siis kahtiajako? Minusta ei. Molempien täytyy kuitenkin tehdä kotitöitä ja lapsen hoitoa yrityksessä nimeltä Perhe, jos yritys on tarkoitus saada toimimaan.
Onhan tästä komediaakin väännetty, jossa pariskunta pisteytti kaikki kotiin ja perheeseen liittyvät tehtävät ja jakoi sitten pisteet tasan. Tirsk!
Ap:n mies ei ole vielä kypsä isäksi. Jos hän on kuitenkin muuten kelpo mies ja hoitaa yleensä asiansa, hänestä voi vielä koulutuksella kuoritua hyvä isä.
Ja tämä tarkoittaa sitä, että mies pääsee vähemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Aina joku pääsee vähemmällä.
Miksi se on lähes aina mies näissä asioissa? Aina lässytetään kuinka mies on vielä niin raakile ja "kyllä siitä vielä hyvä tulee", mutta naisen pitäisi aina olla se kaiken osaava ja kaikesta päättävä kodin- ja lastenhoidon ammattilainen!?
Kun perheeseen syntyy vauva, molempien vanhempien pitäisi pystyä vähän luopumaan omasta itsekkyydestä. Se on todella vaikeaa, mutta siihen voi kasvaa.
Kun työmäärä perheessä yhtäkkiä kasvaa, molemmille vanhemmille riittää paljon työtä. Siinä.pitää pystyä luopumaan omasta mukavuudenhalustaan.
Vauva on ihana asia. Maailman paras ja kaunein. Samalla vauva on myös vaativa työmaa.