Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä +45 ikäisillä vyötärö alle 80 cm

Vierailija
06.05.2024 |

Niin, siis olen normaalipainossa ja mittasin. Se on yli tuon! Miten muka saan sen noin alas? Tämä on siis naisten mitta, miehillä on kai 90 cm.

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyden kannalta aikuisen naisen kannattaa pyrkiä sellaiseen vyötärön ympärysmittaan missä ei ole vyötäröllä sitä vaarallista viskeraalista rasvaa ja kyllä se mitta useimmilla pitäisi silloin olla lähellä 80 senttiä tai alle,  lihaksiaan kasvattaneilla ihannemitta voi olla hieman isompikin. Mittanauha käteen ja mittaamaan vyötärö pari senttiä navan yläpuolelta ja verikokeet kertoo varmuudella onko maksassa rasvaa kuten myös kehon koostumusmittaus. Meillä omppuvartaloisilla ei taida olla muuta keinoa saada vyötäröä kapeammaksi kuin pudottaa painoa ja omakohtaisen kokemuksen mukaan vyötärö kapenee n. sentin pydotettua kiloa kohti, muista vartalotyypeistä ei minulla ole varmaa tietoa. 

Kävin ihan vasta Inbodymittauksessa, ja se kertoi viskeraalirasvan määrän olevan erittäinkin hyvin viitearvoissa. Ihmettelin asiaa hieman, sillä olin juuri saanut laihdutettua itseni normaalipainoon ja vyötärönympäryskin on juuri yliu 80 cm. Mittauksen tehnyt hoitaja sanoi, että ei kaikki vyötärön kohdalla oleva rasva ole viskeraalirasvaa, sillä osa siitä rasvasta on pinnallista kun taas viskeraalirasva on siellä sisäelinten ympärillä.

Vierailija
42/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 41 ja vyötärö on tasan tuon 80. Mutta en pidä niin pahana, koska mulla on tasapaksu ruumiinrakenne ja oli nuorena alipainoisenakin vyötärö 70 cm. Eli 10 cm on rasvaa nyt. Jos norminaisella on alipainossa vyötärö jonkun 50-60 cm, niin se tarkoittaa että 80 sentissä niillä on rasvaa jo 20-30 senttiä. Itellä on vasta 10. 

Norminaisen vyötärö ei ole alle 60 cm. Se on lapsen koko. 165 cm vyötärö voi alipainoisella on 65 cm.

Sitten on kansalaisuuksia jotka on tyypillisesti hyvin siroja. Jo lapsena tajusin että suomalaiset eivät kuulu noihin. Tietysti sitä ymmärsi myös miten hoikkuutta palvotaan, eiväthän muuten kaikki olisi laihduttaneet 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyden kannalta aikuisen naisen kannattaa pyrkiä sellaiseen vyötärön ympärysmittaan missä ei ole vyötäröllä sitä vaarallista viskeraalista rasvaa ja kyllä se mitta useimmilla pitäisi silloin olla lähellä 80 senttiä tai alle,  lihaksiaan kasvattaneilla ihannemitta voi olla hieman isompikin. Mittanauha käteen ja mittaamaan vyötärö pari senttiä navan yläpuolelta ja verikokeet kertoo varmuudella onko maksassa rasvaa kuten myös kehon koostumusmittaus. Meillä omppuvartaloisilla ei taida olla muuta keinoa saada vyötäröä kapeammaksi kuin pudottaa painoa ja omakohtaisen kokemuksen mukaan vyötärö kapenee n. sentin pydotettua kiloa kohti, muista vartalotyypeistä ei minulla ole varmaa tietoa. 

Kävin ihan vasta Inbodymittauksessa, ja se kertoi viskeraalirasvan määrän olevan erittäinkin hyvin viitearvoissa. Ihmettelin asiaa hieman, sillä olin juuri saanut laihdutettua it

Niinpä. Sellainen kova kaljamaha kertoo runsaasta viskeraalirasvan määrästä, mutta vyötärölöllö ei ole niin vaarallista.

Vierailija
44/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-45 vuotiailla ei ole vyötäröä ollenkaan.

Vierailija
45/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naisilla on nykyään 90cm ja miehillä 100cm maximi

Miksi se on muuttunut?

Vierailija
46/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan geeneistä ja ruumiinrakenteesta kiinni. Ei ole alle 80cm ja maha ei pullota juuri yhtään ja paino normaali. Jos pitäisi olla alle 80cm, mun täytyisi painaa alle 60kg ja ihan niihin lukemiin en ole enää nuoruuden jälkeen päässyt. Pituus 170cm.

Vierailija
47/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 158 cm pitkä, ja kun painoin 50 kg, vyötärö oli 82 cm. Ei kaikista saa kapeavyötäröisiä millään konstilla. Laihdutin ja jumppasin vyötäröä, eikä mennyt ali 80 sentin.

Vierailija
48/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni just niin päin, että ennen oli nuo rajat ja nykyään ne ovat alhaisemmat. Näin sanoo myös Käypähoito.

https://www.kaypahoito.fi/nix00163

Vierailija
49/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla ei tyypillisesti ole kovinkaan hoikkaa vyötäröä ja tämä on rakenteellista. Lähes alipainoisena vyötäröni oli 73 cm ja nyt 163 cm ja 64 kg se on noin 83 cm. Paino kertyy rintoihin ja muuten olen aika tasapaksu.

N49

Vierailija
50/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nuorempana vyötärönympärys oli sama kuin paino eli 60 kiloisena vyötärönkin (tiukka) mitta oli 60 senttiä . Kun vanhenin, kuten nyt painan 70 kiloa, mutta vyötärö onkin jo 80 senttiä.

Vierailija
51/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni just niin päin, että ennen oli nuo rajat ja nykyään ne ovat alhaisemmat. Näin sanoo myös Käypähoito.

https://www.kaypahoito.fi/nix00163

Ennen ainakin oli 80cm naisilla, muistan 2000-luvun alussa kun mittasin omaa vyötärönympärystä ja viime vuonna osui silmiin jostain Ilta-Sanomien jutusta tuo 90cm. 

Vierailija
52/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuohon vyötärönympäryksen mittaan vaikuttaa oma lantion koko. ja onko muutenkin miten isoluinen/isokokoinen.  Ei kaikilla voi olla alle 80cm? 

Vierailija
53/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ihan vasta Inbodymittauksessa, ja se kertoi viskeraalirasvan määrän olevan erittäinkin hyvin viitearvoissa. Ihmettelin asiaa hieman, sillä olin juuri saanut laihdutettua it

Minä olen 165 cm pitkä, vyötärö on 81 cm ja nyt minulla on huomattavasti alle viitearvojen tuo viskeraalirasva, näihin mittoihin pääsin painoa pudottamalla.  Minulla on sulanut viskeraalirasva pikku hiljaa vajaan 2 vuoden aikana painon pudotuksen jälkeen sieltä siaäelinten ympäriltä ja hulavanteen pyörityksellä, viime syksynä aloitetulla kuntosalitreeneillä 2 kertaa viikossa ja reipastahtisella kävelyllä on kenties myös ollut osuutensa rasvan poltossa vyötärön seudulta.

Vierailija
54/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että sentään jossakin asiassa onnistuu :) Vyötärö vain 76cm ja ikää jo yli 50v.

Vierailija
55/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuohon vyötärönympäryksen mittaan vaikuttaa oma lantion koko. ja onko muutenkin miten isoluinen/isokokoinen.  Ei kaikilla voi olla alle 80cm? 

MItes se lantion koko tähän vaikuttaa? Katopa edelliseltä sivulta vertailu, jollain on lantion ympärys yli 100 cm, mutta vyötärö alle 80. Mulla taas vyötärö on just vähän yli 80 ja lantio 96 cm. Osa on päärynämallisia, osa tiimalaseja ja sitten on me tasapaksut.

Vierailija
56/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MItes se lantion koko tähän vaikuttaa? Katopa edelliseltä sivulta vertailu, jollain on lantion ympärys yli 100 cm, mutta vyötärö alle 80. Mulla taas vyötärö on just vähän yli 80 ja lantio 96 cm. Osa on päärynämallisia, osa tiimalaseja ja sitten on me tasapaksut.

No jos sulla on leveempi lantio niin väkiseltään se venyttää myös vähän isommaksi vyötärönympärystä.

Vierailija
57/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS  haluaa kaventaa ruokavaliolla vyötärön mittaa, niin sokeri pois.

Vierailija
58/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on leveempi lantio niin väkiseltään se venyttää myös vähän isommaksi vyötärönympärystä.

No eihän venytä. Et oo koskaan nähnyt sellaista oikeasti tiimalasivartaloista ihmistä? Kyllä se on aika pitkälti vartalotyypistä kiinni, kenellä on kapea vyötärö ja kenellä ei, varsinkin suhteellisesti lantioon verrattuna.

Vierailija
59/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän venytä. Et oo koskaan nähnyt sellaista oikeasti tiimalasivartaloista ihmistä? Kyllä se on aika pitkälti vartalotyypistä kiinni, kenellä on kapea vyötärö ja kenellä ei, vars

No jos laitetaan vierekkäin isokokoinen,isolanteinen ja siro,melkein lantioton nainen, niin sillä sirolla on varmasti pienempi ympärys, vaikka molemmat ois hoikkia.

Vierailija
60/146 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän venytä. Et oo koskaan nähnyt sellaista oikeasti tiimalasivartaloista ihmistä? Kyllä se on aika pitkälti vartalotyypistä kiinn

No jos laitetaan vierekkäin isokokoinen,isolanteinen ja siro,melkein lantioton nainen, niin sillä sirolla on varmasti pienempi ympärys, vaikka molemmat ois hoikkia.

Tuolla kakkossivulla on esimerkki, miten nuo eivät oikesti korreloi.

toisella L 104 cm, V 79 cm, BMI 28

toisella L 96 cm, V 81 cm, BMI alle 25.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan