Mitä muiden rahankäyttöä ihmettelet ja pidät turhana? Ihmetteletkö rahan laittamista esimerkiksi tatuointeihin, energiajuomaan, ennustajiin
Taikka kosmetiikkaan, kalleimpiin puhelinmalleihin, lemmikeihin, makeisiin, matkustamiseen, juhlimiseen, takseihin, kalliisiin harrastusvälineisiin.
Kerro mitä muiden rahan käyttöä ihmettelet. voi olla sellaista mistä ei päin naamaa sanoisi yhtään mitään mutta omassa mielessä pitää tuhlailevana.
Kommentit (188)
Useimpien ihmisten kulutustottumukset on mulle aika käsittämättömiä. En osta pikamuotia, en meikkaa, en sisusta kotiani uusiksi vuoden välein, en enää juurikaan matkustele varsinkaan mihinkään turistirysiin. Ehkä eniten kuitenkin hämmästyttää ylemmän keskiluokan viehtymys paskasti rakennettuihin ja täysin törkyhintaisiin kaupunkiasuntoihin, tyyliin 500 tonnia kaksiosta jossain uudessa tornitalossa, jossa olkkarista näkee ikkunan kautta sisään makuuhuoneeseen ja parvekkeelta näkee naapurin olkkariin, asunto ylikuumenee kesäisin jolloin lasitettu parveke toimii kätevästi myös saunana. Ja pohja on tietysti mallia putkilo. Ja näitä sitten esitellään jossain naistenlehdissä, sisustuksena tietenkin niitä iänikuisia string-hyllyjä ja artekkia. Näitä kun lukee niin miettii että mitkä piuhat näillä ihmisillä on päässä ristissä jos tuo on se mihin haluaa käyttää puoli miltsiä.
Ne, jotka maksaa only fanseille.
Vierailija kirjoitti:
Hevosten pitäminen.
Itsensä läpeensä tatuoiminen.
Molemmathan maksaa ihan järjesstömästi.
Tatuoinnit ovat kyllä kalliita ainakin PKS:lla. Tuntihinnat vetävät vertoja jo lääkäreiden taksoille. Itsellä on mennyt parin vuoden sisään eräiden tatuointiprojektien jatkamiseen 3000-4000 e, en ole edes varma, koska hyvätuloisena ei ole tarvetta laskea ajoittaisia suurempiakaan menoja sentilleen. Näissä on se ero, ettei näitä tehdä jatkuvasti. Esim. hevosen pitäminen, autoharrastus, tiheä matkustelu henkilöllä, jolla ei ole näiden takia varaa esim. kunnolliseen ruokaan, on omituinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Useimpien ihmisten kulutustottumukset on mulle aika käsittämättömiä. En osta pikamuotia, en meikkaa, en sisusta kotiani uusiksi vuoden välein, en enää juurikaan matkustele varsinkaan mihinkään turistirysiin. Ehkä eniten kuitenkin hämmästyttää ylemmän keskiluokan viehtymys paskasti rakennettuihin ja täysin törkyhintaisiin kaupunkiasuntoihin, tyyliin 500 tonnia kaksiosta jossain uudessa tornitalossa, jossa olkkarista näkee ikkunan kautta sisään makuuhuoneeseen ja parvekkeelta näkee naapurin olkkariin, asunto ylikuumenee kesäisin jolloin lasitettu parveke toimii kätevästi myös saunana. Ja pohja on tietysti mallia putkilo. Ja näitä sitten esitellään jossain naistenlehdissä, sisustuksena tietenkin niitä iänikuisia string-hyllyjä ja artekkia. Näitä kun lukee niin miettii että mitkä piuhat näillä ihmisillä on päässä ristissä jos tuo on se mihin haluaa käyttää puoli miltsiä.
No tämä just. Ja kun sillä puolella miltsillä saa kehä III ulkopuolelta kartanon. Ja voi ajaa autolla töihin, ei tarvitse väistellä narkkareiden neuloja ja juoppojen oksennusta ratikassa.
Ei ikinä enää Helsinkiin!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin ja tupakkaan , en ymmärrä.
Miten ihminen voi olla niin tyhmä, ettei ymmärrä alkoholin ja tupakan aiheuttavan voimakasta riippuvuutta? Johan se on koulussakin moneen kertaan opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiden vaatteiden ja varusteiden ostaminen, vaikka niille ei olisi oikeaa tarvetta. Esim. ostetaan Häglöfsin kuoritakki, Peak performancen terveyssidetakki, Hokan lenkkarit jne. vaikka kuljetaan joka paikkaan autolla eikä vahingossakaan koskaan liikuta saati vietetä aikaa sateessa tai kylmässä.
Laadukas ulkovaate kestää helposti kymmeniä vuosia, joten ei se välttämättä ole huono ostos. Toki jos joku ostaa jonkun guccin t-paidan 500€ niin silloin on kyllä rahaa enemmän kuin järkeä.
On paljonkin sellaista rahankäyttöä mitä en oikein pidä vastuullisena tai järkevänä, mutta jos mietin erityisesti viime aikojen ilmiötä mitä ei olla täällä mainittu, niin ehdottomasti Temu- ja Shein -ostokset!
Sitten vielä mainostetaan ja tehdään yhteistyötä TikTokissa että jee jee, ostakaa, laittakaa haitallisia myrkkykemikaaleja naamaan ja tukekaa näitä paskalafkoja. Se kun myydään omat kasvot tuollaiselle toiminnalle pelkän rahan ja itsekkyyden takia - senkin uhalla, että maine tai jopa ura kärsii. Ja voi hyvä luoja sitä uhriutumisen määrää, kun joku kehtaakin kritisoida heitä :D Nyyh voi ei, minua kohtaan on nyt hyökätty ja minua kiusataan. Osa jopa tuntuu nauttivan siitä saamastaan negatiivisesta huomiosta ja näkyvyydestä.
Ihmeellistä on myös se, ettei edes suostuta tutustumaan haittoihin tai koiteta ymmärtää esimerkiksi pikamuodin (H&M) ja ultrapikamuodin (Shein) eroja. Ja varsinkin se, jos tiedostaa kys. ongelmat mutta jatkaa silti, koska minä minä minä. Yksi surkeimmista perusteluista on, että ei ole rahaa - luuleeko nää ostelijat tilanteen paranevan sillä, että ostaa halparättejä- ja krääsää = rikki parissa kuukaudessa = pitää ostaa taas? Jos ei ole rahaa tai lähialueen kirppisvalikoima on kehno, miksi ei ostaisi vaikkapa Tisestä tai Zadaasta (kirppissovelluksia luotettavine maksutapoineen) tai vaikka Torista? Paljon laadukasta, erinomaisessa tai vähintään hyvässä kunnossa olevaa tavaraa ja vaatetta löytyy kyllä edullisestikin.
Jokanen käyttää tietysti rahansa kuten haluaa, mutta tämä on niin järjetöntä, ettei mahdu minun ymmärrykseen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ripset, kynnet, hiuslisäkkeet, hiusvärit, rusketukset, täyteaineet jne. huonosti tehtynä. Jostain syystä jotkut syytävät näihin valtavasti rahaa ja tuloksena on oranssi nuorinainen aivan liian pitkillä ripsillä, paksuilla tönkkökynsillä, ylipulleilla huulilla ja erottuvilla hapsottavilla pidennyksillä.
Hiusvärit kyllä ymmärrän. Jos jättää harmaantuneet hiukset värjäämättä niin näyttää helposti ikäänsä vanhemmalta. Se on todellinen haitta työelämässä ainakin naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap listassa ei pistänyt mikään silmään niin, jota mä jaksan päivittäin ihmetellä. Tupakointi.
Eikä sekään kiinnosta mua sekuntiakaan. Työkaveri vaan suureen ääneen selittää olevansa taas persaukinen ja menee samalla vedolla kolme norttia. Siinä tuprutellaan rahaa konkreettisesti taivaantuuliin ja ihmtellään, kun ei ole rahaa mihinkään.
Lisäksi se on vielä kova syyllistämään muita rahankäytöstä. Tulin yksi päivä taksilla, kun nukuin pommiin ja olisin pahasti myöhästynyt, jos olisin lähtenyt julkisilla tulemaan.. Mulla oli paltsu aamusta ja äkkiä sinne asiakas jo odotti.
Röökaava duunikaveri sitten on pitänyt älämölöä, että toisilla on varaa ajalle taksilla. Niin onkin, muttei mulla varaa ole tupakoida.
Addiktiot voi kai lukea pois tästä listasta. Harva alkoholistikaan kai ajattele
Tunnen tuollaisia Marimekko-addikteja. Lihavia työelämässä olevia naisia, joille on tärkeää hankkia statusta materian kautta. Ehkä pitävät tuota merkkiä yhtenä keinona. Ovat ihmisenä hyvin samantyylisiä ja heille on tärkeää, mitä heistä ajatellaan.
Jatkuvat ostokset, vaatteita kosmetiikkaa jne. Ulkomaanmatkailu, joillakin useita kertoja vuodessa. Uusimman viihde-elektroniikan ostelu. Sisustus uusiksi pari kertaa vuodessa.
Tekoripset, tekotukat, tekokynnet. Pistoshoidot naamaan.
Oikeastaan kaikki ylikulutus. Ap:n listaan voisi lisätä vielä merkkivaatteet ja kalliit statusautot (esim. Tesla). Ruokaan ylenpalttinen laittaminen myös tosin sen hyväksyn, koska ruoka on melkein kuin aineeton elämys.
Täällä puhutaan vaatteiden laadusta. Mun mielestä sitä ei enää ole. Uudet ns. merkkivaatteet, jotka olivat ennen laadukkaita, eivät välttämättä ole sitä enää. Yhtään sen enempää kuin tuo pikamuotikaan. On turhauttavaa yrittää löytää jotakin perusvaatetta, joka pysyisi hyvänä pitkään.
Työttömän ja rahattoman Guessin laukkujen ostelua
Ihmiset saavat mun puolesta käyttää rahat mihin tahtovat, kunhan eivät valita siitä. On naurettavaa ostaa ensi asunnoksi 200 neliön upouusi talo, minkä lisäki kaksi uutta autoa, koira, lasten tavarat ja elektroniikka viimeisen päälle ja sitten valittaa että mulla työssäkäyvänä ei rahat riitä. Tuo on täysin oma valinta.
Juuri eräs todella hyvätuloinen tyyppi etsi käytettyjä terassikalusteita ja osti 70-luvun talon. Huomaan, että heillä ei tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin ja tupakkaan , en ymmärrä.
Miten ihminen voi olla niin tyhmä, ettei ymmärrä alkoholin ja tupakan aiheuttavan voimakasta riippuvuutta? Johan se on koulussakin moneen kertaan opetettu.
Mutta miksi kukaan edes kokeilee tai aloittaa käyttämään kumpaakaan? Kuinka tyhmä täytyy olla, etenkin jos tietää että aiheuttavat riippuvuutta?
Eri
Työkaverini, nelikymppisen nainen, osti muutama vuosi sitten dronen. Eikä mitään halpista, vaan useamman tuhannen euron hintaisen härvelin. Lennätti sitä sitten mökillä, jossa kävi noin kaksi kertaa vuodessa. Ehkä en vain ymmärtänyt harrastuksen hienoutta, mutta en itse ikinä olisi käyttänyt useampaa tonnia tuollaiseen.
Ihmettelen lähinnä sitä hölmöyttä, että eletään vuosikymmenet yli varojen kulutusluotoilla jne. Jos on rahaa, niin kukin käyttäköön sitä miten haluaa, mutta on järjen köyhyyttä kun joku ostaa parin tonnin nettotuloilla tonnin puhelimen osamaksuilla. Ei sellaista kukaan tarvitse elämässään välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että joku ostaa 50 000 auton velaksi.
En ymmärrä, miksi kukaan edes ostaisi auton kun leasing-sopimukset ovat niin hyviä. Jos auto jostain syystä leviää, saa uuden tilalle.
Leasing se vasta on kallis tapa omistaa auto. Toki jos haluaa maksaa turvallisuuden tunteesta niin mikäs siinä.
Terveyssidetakki? Mikä se on?