Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitienpäivästä ja miniästä

Vierailija
04.05.2024 |

Olen neljän mummu, kaikki tulleet alle 2 vuoden välein ja samaan perheeseen, syksyllä tulee viides, eivät ole lessuja, ehkäisy vain huonoa. Autan poikani perhettä tosi paljon, välillä uupumisen partaalla, olen jo 70 v ja eräs sairaus uuvuttaa. Olen kuitenkin toimintakykyinen ja ilmeisesti täyspäinenkin. Miniäni äiti ei auta koskaan, hänelläkin on sairaus ja asuu kauempana, ei siis pystykään auttamaan. Se on ihan ok.

Minua hiukan surettaa kun mummuuteni aikana poikani perhe ei ole muistanut minua mitenkään. Nyt kyselin kahville äitienpäivänä mutta menevät taas kuulema miniäni äitiä katsomaan. 

Tuli taas surullinen olo. Välillä olen niin katkera, että ajattelen lähteväni ensi talveksi ulkomaille, että ei tarvitse olla yksipuolinen auttaja. Lapsenlapset ovat hyvin rakkaita mutta en millään jaksaisi sitä menoa ja meininkiä enää tämän ikäisenä. 

Kun minun lapseni olivat pieniä kävimme aina molempien mummojen ja pappojen luona, siis äitien ja isien päivinä. Asuimme samassa kaupungissa. 

Asian puheeksiottaminen on vaikeaa, tyttäreni käys aina äitienpäivänä miehensä kanssa ja nöen, että myös hön on hyvin loukkaantunut veljelleen kun härskisti kelpaan auttamaan mutta huomiota en saa. En ole heiltä saanut koskaan joululahjaa enkä syntymäpäivälahjaa. Enää minäkään en hanki heille, miniä kyllä jopa toiveita esittää lahjoista. 

Tämä ei ole provo, mutta siltikin provon peruskysymys; onko kohtalotovereita ja miten olette ratkaisseet asian, oletteko vain tyytyneet olemaan apu ja raha-automaatti (lasten lahjat ja hankinnat)?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä rajat. Nyt mahdollistat sen, että poikasi ja hänen puolisonsa eivät edes yritä opetella pärjäämään perhe-elämässä. Toki on hyvä, että autat, mutta kuulostaa, että nyt hyysäät liikaa. Vaikka ilmeisesti sinulla ei ole muita lapsenlapsia, kannattaa muistaa, että lapseton lapsesi tarvitsee sinua myös.

Lapseton lapsesi tarvitsee sinua myös? Mihin? Lapseton lapsi on ilmeisesti jo aikuinen?

Mieheni sisarukset kertoivat ihan kaikki kovin yksityiset murheensa vanhalle äidilleen, joka valitettavasti kippasi kaiken yksityiskohtineen päivineen vanhimman poikansa niskaan. Lopputuloksena vähentyneet soitot äidille. 

Vierailija
82/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedä rajat. Nyt mahdollistat sen, että poikasi ja hänen puolisonsa eivät edes yritä opetella pärjäämään perhe-elämässä. Toki on hyvä, että autat, mutta kuulostaa, että nyt hyysäät liikaa. Vaikka ilmeisesti sinulla ei ole muita lapsenlapsia, kannattaa muistaa, että lapseton lapsesi tarvitsee sinua myös.

Lapseton lapsesi tarvitsee sinua myös? Mihin? Lapseton lapsi on ilmeisesti jo aikuinen?

Mieheni sisarukset kertoivat ihan kaikki kovin yksityiset murheensa vanhalle äidilleen, joka valitettavasti kippasi kaiken yksityiskohtineen päivineen vanhimman poikansa niskaan. Lopputuloksena vähentyneet soitot äidille. 

No useimmat ihmiset kaipaavat vanhemmiltaan silloin tällöin ihan vaikka henkistä tukea. Nyt vaikuttaa, että kaikki resurssit menevät pojan perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole nähnyt äitiäni vuosiin äitienpäivänä, asuu kaukana. Anoppia en suostu näkemään, on kauhea ihminen. Sivuhuomautuksena, ei hoida lapsiani edellä mainitusta syystä ikinä. Mies vie äitienpäivänä tai edellisenä päivänä kukan äidilleen. Tapa, jonka minä hänelle opetin. Perheen piirissä vietetään päivä.

Vierailija
84/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva satu taas tällä kertaa, en usko sanaakaan. 😏

Vierailija
85/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttelet miniää, vaikka ongelma on sinun ja poikasi välinen. Omalla suulla voi myös kertoa  kun ei ja jaksa/ ehdi apuun. Oletko itse ottanut roolin poikasi perheessä ja olette nyt,  että sinuun tulee suhtautua tietyllä tapaa? Muista muiden ihmisten käytöstä ei voi muuttaa, omaa voi. Oletko muuten ihan itse kasvattanut poikasi?

Vierailija
86/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kiltit jää kynnysmatoksi.

Mies kun ei saa naista, niin syynä on liika kiltteys. Poika kun ei halua tavata itään, syynä on äidin liika kiltteys. Ja kummatkin ovat tasan yhtä väärässä.

Vierailija
87/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten ap:n äitienpäivä liittyy miniään millään tavalla.

Vierailija
88/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se mummous on? Läheinen ihminen lapsille? Vai kohteliaisuuseleitä äitienpäivänä? Miksi kiukuttelet miniälle, hän ei ole lapsesi? 

Pitääkö tämä ymmärtää niin, että miniöillä on vain oikeuksia, pyytää ja vaatia apua? Kyllä minä olen elämässäni oppinut, että kaikkia huomioidaan tasapuolisesti, ja mummuja muistetaan myös. Voimia sinulle ap, me mummut ja papat puhumme kokoontumissamme usein tästä, kuinka miniät on usein niitä jotka eivät arvosta, vävyt useimmilla ovat erilaisia. 

Vierailija
89/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se mummous on? Läheinen ihminen lapsille? Vai kohteliaisuuseleitä äitienpäivänä? Miksi kiukuttelet miniälle, hän ei ole lapsesi? 

Monen miniän mielestä mummu on ilmainen piika, kokemusta löytyy. Tsemppiä ap, pistä miniäsi ruotuun, lopeta auttaminen. 

Vierailija
90/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttelet miniää, vaikka ongelma on sinun ja poikasi välinen. Omalla suulla voi myös kertoa  kun ei ja jaksa/ ehdi apuun. Oletko itse ottanut roolin poikasi perheessä ja olette nyt,  että sinuun tulee suhtautua tietyllä tapaa? Muista muiden ihmisten käytöstä ei voi muuttaa, omaa voi. Oletko muuten ihan itse kasvattanut poikasi?

Juu, kaikki hyvin, ilmoitin miniälle, että hoitoapu on nyt loppu, ihan rauhassa kerroin. Poikaani autan silloin kun miniäni on menoissaan ja poika lasten kanssa, koska poika auttaa minua jos pyydän. Miniäni saa kehitellä uuden auttajan itselleen. Näin ne asiat selviää kun vähän kirjoittaa ajatuksia ja saa näkökulmaa asioihin. Ja kuuntelee haukkuja kuinka pojastani on vika kun hän on töissä ja miniä käskee minua sillä välin avuksi kun on ripsihuoltoa sun muuta. Miniävalitti ettei hän sitten koskaan pääse omiin menoihinsa mutta sehän ei tietysti ole minun vikani. Kiitos kaikille neuvoista ja haukuista myös, niistäkin opin ja sisuunnuin.

Vierailija
91/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kaikki hyvin, ilmoitin miniälle, että hoitoapu on nyt loppu, ihan rauhassa kerroin. Poikaani autan silloin kun miniäni on menoissaan ja poika lasten kanssa, koska poika auttaa minua jos pyydän. Miniäni saa kehitellä uuden auttajan itselleen. Näin ne asiat selviää kun vähän kirjoittaa ajatuksia ja saa näkökulmaa asioihin. Ja kuuntelee haukkuja kuinka pojastani on vika kun hän on töissä ja miniä käskee minua sillä välin avuksi kun on ripsihuoltoa sun muuta. Miniävalitti ettei hän sitten koskaan pääse omiin menoihinsa mutta sehän ei tiet

MIKSI sinä käyttäydyt kuin ne lapset olisi vain miniän ja kuin se olisi miniän velvollisuus muistaa sinua äitienpäivänä????? 

Vierailija
92/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tämä ymmärtää niin, että miniöillä on vain oikeuksia, pyytää ja vaatia apua? Kyllä minä olen elämässäni oppinut, että kaikkia huomioidaan tasapuolisesti, ja mummuja muistetaan myös. Voimia sinulle ap, me mummut ja papat puhumme kokoontumissamme usein tästä, kuinka miniät on usein niitä jotka eivät arvosta, vävyt useimmilla ovat erilaisia. 

Miksi ihmeessä se olisi just se miniä jonka pitää myös miehen sukulaiset muistaa?

Eikö se ole sen oman pojan asia? Hänhän se on selvillä myös oman sukunsa muistamistyylistä.

Vierailija
93/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se miniänä oleminen on, mummun työllistämistä. Kiittämätöntä omien etujen ajamista, kun olen vuosien ajan eri miniöitä seurannut niin huono kuva on nuorista naisista tullu. Me papat päästää helpommalla miniät ei meitä uskalla alistaa ja harva pappaa pyytää lapsia hoitamaan. Kyllö me perheen kanssa kävimme molempien isien ja äitien luona, ei meillä ollut niin, ettävain Minö olisin äitiäni muistanut ja vaimo omaansa, olemme perhe ja yhdessä muistimme. 

Vierailija
94/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häneen on erittäin läheiset välit, ja hän nimenomaan usein kiittää kuinka helppoa on kun on äiti jolle voi puhua kaikki asiansa, suunnitella urakuvioita jne. Toki miehensäkanssa puhuu myös mutta myön minä olen tärkeä sparraaja. Kun itselläkin on ura tehtynä. 

Vierailija
95/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten on helppo viettää juhlapäiviä missä tahansa, kun he ei tee juuri mitään niiden eteen. Mahtavatko edes tiskata oman äidin luona käydessä vaikka tarjoilut kyllä maistuu?

Vierailija
96/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se miniänä oleminen on, mummun työllistämistä. Kiittämätöntä omien etujen ajamista, kun olen vuosien ajan eri miniöitä seurannut niin huono kuva on nuorista naisista tullu. Me papat päästää helpommalla miniät ei meitä uskalla alistaa ja harva pappaa pyytää lapsia hoitamaan. Kyllö me perheen kanssa kävimme molempien isien ja äitien luona, ei meillä ollut niin, ettävain Minö olisin äitiäni muistanut ja vaimo omaansa, olemme perhe ja yhdessä muistimme. 

Eli mitä se yhdessä muistaminen oli? Vaimosi näki kaiken vaivan ja sinä vedit nimesi korttiin?

Nykyään naiset ei luojan kiitos enää suostu tuohon.

Vierailija
97/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa yhteydenpidon ja muistamiset omaan sukuunsa. Minä omaan sukuuni.

Ap:n asenne miniää kohtaan on todella omituinen.

Vierailija
98/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ole provo. Ihan sama kirjoitustyyli kuin anoppiviha-aloituksien rustaajalla.

Vierailija
99/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se olisi just se miniä jonka pitää myös miehen sukulaiset muistaa?

Eikö se ole sen oman pojan asia? Hänhän se on selvillä myös oman sukunsa muistamistyylistä.

Juu, poika ilmoitti, että tulee äitienpäivänä minulle, minä menee äidilleen, lapset saa päättää kummman mukaan lähtevät, kaksi vanhinta oli heti ilmoittaneet, että isin kanssa lähtevät. Miniä oli raivona huusi ja haukkui taustalla kun poikani soitti. Hirveää kielenkäyttöä lastensa kuullen. Mutta otin opiksi sanoistanne, että on pojan asia hoitaa ja juttelin hänelle ja nyt hän tekee oikein. Kiitos! 

Vierailija
100/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on että poika ja miniä ensin sopii keskenään ja sitten poika on yhteydessä äitiinsä. Idea on että poikakin oppii mieltämään itsensä isäksi ja oppii oman perheensä rajat. Oppii kantamaan vastuuta.

Ja hän hankkii kortit ja muistamiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi