Äitienpäivästä ja miniästä
Olen neljän mummu, kaikki tulleet alle 2 vuoden välein ja samaan perheeseen, syksyllä tulee viides, eivät ole lessuja, ehkäisy vain huonoa. Autan poikani perhettä tosi paljon, välillä uupumisen partaalla, olen jo 70 v ja eräs sairaus uuvuttaa. Olen kuitenkin toimintakykyinen ja ilmeisesti täyspäinenkin. Miniäni äiti ei auta koskaan, hänelläkin on sairaus ja asuu kauempana, ei siis pystykään auttamaan. Se on ihan ok.
Minua hiukan surettaa kun mummuuteni aikana poikani perhe ei ole muistanut minua mitenkään. Nyt kyselin kahville äitienpäivänä mutta menevät taas kuulema miniäni äitiä katsomaan.
Tuli taas surullinen olo. Välillä olen niin katkera, että ajattelen lähteväni ensi talveksi ulkomaille, että ei tarvitse olla yksipuolinen auttaja. Lapsenlapset ovat hyvin rakkaita mutta en millään jaksaisi sitä menoa ja meininkiä enää tämän ikäisenä.
Kun minun lapseni olivat pieniä kävimme aina molempien mummojen ja pappojen luona, siis äitien ja isien päivinä. Asuimme samassa kaupungissa.
Asian puheeksiottaminen on vaikeaa, tyttäreni käys aina äitienpäivänä miehensä kanssa ja nöen, että myös hön on hyvin loukkaantunut veljelleen kun härskisti kelpaan auttamaan mutta huomiota en saa. En ole heiltä saanut koskaan joululahjaa enkä syntymäpäivälahjaa. Enää minäkään en hanki heille, miniä kyllä jopa toiveita esittää lahjoista.
Tämä ei ole provo, mutta siltikin provon peruskysymys; onko kohtalotovereita ja miten olette ratkaisseet asian, oletteko vain tyytyneet olemaan apu ja raha-automaatti (lasten lahjat ja hankinnat)?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli harvoin näkevät miniän äitiä ja nyt eivät saisi mennä sinne äitien päivänä? Pitäisikö sinun miettiä vähän laatikon ulkopuolelta, sinä näet lapsia ja lapsenlapsia niin paljon kuin haluat ja tämä toinen mummo ei. Ja lisään vielä se toinen mummo on miniäsi äiti. En muuta sano kuin että olet itsekeskeinen
Toinen isoäiti siis saa arjen ja toinen juhlan. Onko reilua? Tunnen tällaisen mummon. Hän kelpaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi, mutta häntä ei huolita edes lastenlastensa syntymäpäiville, koska miniä ei voi sietää häntä.
Miksi suostut ilmaiseksi lastenhoitajaksi?
Miksikö mummot suostuu. No siksi kun näkevät että tarvetta on ja ne lapset on rakkaita. Minusta on kyllä outoa että syytätte avuliasta mutta itsekästä paskaa kiittelette, että eipä ole miniän tehtävä huomioida. Minökin olen mummu ja kun me kokoonnumme muitten mummujen kanssa, niin kaikki sanoo, että vävyjen kanssa pärjää, mutta nykyajan nuoret naiset ovat kaiken tietäviä ja itsekkäitä. Tämäkin keskustelu on oiva osoitus.
mennäön mummut ja papat kapinaan, hoitakoot oenskansa. Kun minun vanhempani auttoivat autoimme aina mieheni kanssa heitä sama appivanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pojan asia huomioida äitinsä - ja sinun pidettävä puolesi, menet matkoille ja alat HETI hommata itsellesi omia menoja, joista et enää jousta.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo liittyy miniääsi? Eikö ennemmin poikasi pitäisi sinua huomioida äitienpäivänä.
Mitenpä hän huomioi kun minä järjestää reissun äitins luo kysymättä pojaltani ja vaatii poikani mukaansa, näen että poika kärsii, valitsi vaimon väärin, toki saa nyt maata kun on pedannut asiansa noin. sisarensa oli kuulema yrittänyt aikoinaan varovasti neuvoa mutta ilmeisesti rakkaus voitti.
🤣🤣🤣Kuka tahansa välttelis tollasta sukua ku ruttoa. Onpa jännä että eivät vietä äitienpäivää sua palvoen. Ja poikakulta kärsii.🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli harvoin näkevät miniän äitiä ja nyt eivät saisi mennä sinne äitien päivänä? Pitäisikö sinun miettiä vähän laatikon ulkopuolelta, sinä näet lapsia ja lapsenlapsia niin paljon kuin haluat ja tämä toinen mummo ei. Ja lisään vielä se toinen mummo on miniäsi äiti. En muuta sano kuin että olet itsekeskeinen
Toinen isoäiti siis saa arjen ja toinen juhlan. Onko reilua? Tunnen tällaisen mummon. Hän kelpaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi, mutta häntä ei huolita edes lastenlastensa syntymäpäiville, koska miniä ei voi sietää häntä.
Mitähän se pienten lasten äiti saa? Arjen, etäisen äidin ja kiukkuisen anopin ja kälyn. Äitienpäivä on pienten lasten äitien juhla.
Nyt kun oma lapsi on jo nuori aikuinen juhlitaan äitienpäivää lähinnä niin, että puoliso keittää aamukahvit ja syödään kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo liittyy miniääsi? Eikö ennemmin poikasi pitäisi sinua huomioida äitienpäivänä.
Kamala, jos miniä ja mies molemmat on tuon mummon lapsia. Eikö mummiliini ole puhunut pojalle sek*sistä, kun vauvoja tulee niin taajaan. On siinä miniällä kädet täynnä työtä, kun noin pienellä ikäerolla on lapsia.
Eihän tuo apu edes ole pyyteetöntä vaikka et ota siitä vastaa rahaa. Opettele avaamaan suusi ja ilmaisemaan itseäsi selkeämmin. Hoidan lapsia jos ja kun voin tavata heitä myös äitienpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenpä hän huomioi kun minä järjestää reissun äitins luo kysymättä pojaltani ja vaatii poikani mukaansa, näen että poika kärsii, valitsi vaimon väärin, toki saa nyt maata kun on pedannut asiansa noin. sisarensa oli kuulema yrittänyt aikoinaan varovasti neuvoa mutta ilmeisesti rakkaus voitti.
Jaaha, taas tämä juttu. Voi voi poika parkaa kun on vahingossa valinnut väärän vaimon ja lapsiakin on ihan vahingossa tullut noinkin monta. Eikä se poikaparka voi äidilleen edes joululahjaa ostaa, nyyh. Kyllä poikaraukka nyt kärsii. Eikä voi tilanteeseen mitenkään vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä liittyy miniään miten? Se on poikasi asia, ei miniän.
Oletettavasti lapset ovat pojan ja miniän yhteisiä. Poika käy myös anoppinsa luona.
Juuri näin, poikani on kasvanut siihen, että mummuja muistetaan ihan jo siitä syystä että se on kaunis tapa. Taidanpa ehdottaa, ettö poikani tulee luokseni ja miniä menee lasten kanssa äitiään tapaamaan. Katson mitö mieltä miniäni on.
Tämä on hyvä idea, saat olla pojan kanssa rauhassa, muistella menneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa on 52 viikonloppua nähdä sitä miniän äitiä, voisiko itsekäs miniä ajatella, että käy vaikka joka toinen vuosi siellä ja joka toinen vuosi muistaa sitä jota aina pyytää apuun? Nöin Minö ajattelen. Ap anna miniäsi menojen olla, sano, että sinulla on nyt muuta, ei tarvitse selitellä, itsekäs miniä pärjäilee miten pärjäilee ei ole asiasi.
Miniä ehkä ajattelee, että tämä toinen mummo saa olla lastenlasten kanssa niin paljon, että äitienpäivänä olisi toisen mummon vuoro. Sitä ei ehkä ymmärrä, että lapsenlasten vahtiminen on eri asia kuin olla juhlinnan kohteena. Mummo kaipaisi muutakin kuin apuna olemista.
Itsekäs on minusta kyllä myös aloittajan poika, joka ei pistä tikkua ristiin äitinsä eteen. Ei tässä ihan vain miniää voida syytellä. Aloittaja väitti, että poikaa nolotti, kun hän kahville pyyteli. Ei kuitenkaan nolota niin paljon, että järjestäisi edes joskus jotain kivaa äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Liian kiltit jää kynnysmatoksi.
Kuka tässä on kiltti. Lähinnä katkera mummu joka odottaa kuuta taivaalta ja peittyy kun toiset eivätkään toimi toiveiden mukaisesti vaikka niitä toiveita ei edes ole kunnolla sanottu ääneen. Muiden pitäisi olla ajatustenlukijoita että mummu ei vain pety perheeseensä.
Joo vähennä apua. Se on minunkin neuvoni. Ja puhu poikasi kanssa näistä muistamisista ja kiittämisistä. Jospa ei ole tajunnut.
On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä on väärin että lapsi haluaa nähdä omaa äitiään äitienpäivänä?
Ok, ei siinä...
Vaikea tilanne. Entä jos pyytäisit heitä ensi vuonna jo lauantaina?
Asia kannattaa ottaa puheeksi poikasi, ei miniäsi kanssa.
Noista lahjoista. Vähennä tuntuvasti budjettia. Ei kannata tehdä asioita, jotka katkeroittavat mieltä. Ehkä tuo aikasi lastenlasten kanssa on asia, josta kannattaa pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti lapset ovat pojan ja miniän yhteisiä. Poika käy myös anoppinsa luona.
Juuri näin, poikani on kasvanut siihen, että mummuja muistetaan ihan jo siitä syystä että se on kaunis tapa. Taidanpa ehdottaa, ettö poikani tulee luokseni ja miniä menee lasten kanssa äitiään tapaamaan. Katson mitö mieltä miniäni on.
Mutta poikasi mielipiteellä ei ole väliä? Poika/mies(?)on tahdoton lapanen kun naiset päättävät hänen menoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä idea, saat olla pojan kanssa rauhassa, muistella menneitä.
Tämä on ihan harvinaisen huono idea. Onko tullut mieleen että myös pojan perheessä on äiti ja siten he varmasti haluavat viettää perheenä äitienpäivää yhdessä.
Tuollaisen ehdottaminen ei ole ihan normaalia. En voisi itse kuvitellakaan ehdottavani mitään tuollaista. Vietänhän itsekin yleensä äitienpäivää lasteni ja heidän puolisoidensa ja lastenlasteni kanssa. Emme mieheni kanssa minä äitini luona ja hän äitinsä haudan ääressä.
Ja mitä tulee tuohon jatkuvaan auttamiseen niin voit sanoa että et jaksa.
Mä tunnen mummuja ja pappoja, joilla on aina syli auki lastenlapsille. Ne ei koskaan sano pahaa sanaa vävyistä eikä miniöistä. Melkein aina pieniä lastenlapsia yökylässä, eikä se ole mikään harmi ja uhriutumisen aihe, vaan ilo. Mummelit ja papat, jos lastenlapset eivät ole teille ilon ja riemun lähde, kerro se lapsellesi! Siitä on sitten hyvä alkaa keskustelemaan, voiko lastenlapset tulla mummolaan ja miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
On siis olemassa ihmisiä, joiden mielestä on väärin että lapsi haluaa nähdä omaa äitiään äitienpäivänä?
Ok, ei siinä...
Haluaako lapsi nähdä äitiään? Kai siihenkin vähän vaikuttaa miten äiti hänen vaimoaan kohtaan käyttäytyy.
Lopeta se poikasi perheen avustaminen ja he ovat selvästi hyväksikäyttäjiä tullen koko ajan uutta lasta hyväksikäyttäen muita.
On meidänkin suvussa melkoisia hyväksikäyttäjä lokkeja juoksuttaen lähiomaistani lasten sairauden takia koko ajan eikä sen perheen puolison vanhemmat osallistuneet auttamiseen mitenkään.
Tietenkin heveliä ihmistä hyväksikäytetään niin paljon kun irti saa. Siinä on ihan oma vika kun ei pysty sanomaan ei.
Ei auta muuta kuin raaaka peli ja sen pojan perheen pitää alkaa omillaan pärjäämään tai ne eivät opi sitä koskaan.
Luitko ap:n kirjoituksen? Siinähän sanotaan että miniä nimenomaan pitää yhteyttää anoppiinsa mutta vain silloin kun tarvitsee tältä jotin.