Äitienpäivästä ja miniästä
Olen neljän mummu, kaikki tulleet alle 2 vuoden välein ja samaan perheeseen, syksyllä tulee viides, eivät ole lessuja, ehkäisy vain huonoa. Autan poikani perhettä tosi paljon, välillä uupumisen partaalla, olen jo 70 v ja eräs sairaus uuvuttaa. Olen kuitenkin toimintakykyinen ja ilmeisesti täyspäinenkin. Miniäni äiti ei auta koskaan, hänelläkin on sairaus ja asuu kauempana, ei siis pystykään auttamaan. Se on ihan ok.
Minua hiukan surettaa kun mummuuteni aikana poikani perhe ei ole muistanut minua mitenkään. Nyt kyselin kahville äitienpäivänä mutta menevät taas kuulema miniäni äitiä katsomaan.
Tuli taas surullinen olo. Välillä olen niin katkera, että ajattelen lähteväni ensi talveksi ulkomaille, että ei tarvitse olla yksipuolinen auttaja. Lapsenlapset ovat hyvin rakkaita mutta en millään jaksaisi sitä menoa ja meininkiä enää tämän ikäisenä.
Kun minun lapseni olivat pieniä kävimme aina molempien mummojen ja pappojen luona, siis äitien ja isien päivinä. Asuimme samassa kaupungissa.
Asian puheeksiottaminen on vaikeaa, tyttäreni käys aina äitienpäivänä miehensä kanssa ja nöen, että myös hön on hyvin loukkaantunut veljelleen kun härskisti kelpaan auttamaan mutta huomiota en saa. En ole heiltä saanut koskaan joululahjaa enkä syntymäpäivälahjaa. Enää minäkään en hanki heille, miniä kyllä jopa toiveita esittää lahjoista.
Tämä ei ole provo, mutta siltikin provon peruskysymys; onko kohtalotovereita ja miten olette ratkaisseet asian, oletteko vain tyytyneet olemaan apu ja raha-automaatti (lasten lahjat ja hankinnat)?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo liittyy miniääsi? Eikö ennemmin poikasi pitäisi sinua huomioida äitienpäivänä.
Mitenpä hän huomioi kun minä järjestää reissun äitins luo kysymättä pojaltani ja vaatii poikani mukaansa, näen että poika kärsii, valitsi vaimon väärin, toki saa nyt maata kun on pedannut asiansa noin. sisarensa oli kuulema yrittänyt aikoinaan varovasti neuvoa mutta ilmeisesti rakkaus voitti.
Jaaha, taas tämä juttu. Voi voi poika parkaa kun on vahingossa valinnut väärän vaimon ja lapsiakin on ihan vahingossa tullut noinkin monta. Eikä se poikaparka voi äidilleen edes joululahjaa ostaa, nyyh. Kyllä poikaraukka nyt kärsii. Eikä voi tilanteeseen mitenkään vaikuttaa.
Hilpeintä tuossa on, että tytär peesaa äitiään eikä kerro hänelle, että äidin on asetettava omat rajat mitä ehtii ja jaksaa, eikä ruikuttaa miten paha miniä on kidnapannut hänen pienen poikansa.
Äitini opetti minut siihen, että mihinkään muuhun ei voi luottaa kuin itseensä, eikä apua saa pyytää. Mieheni on älykäs ihminen ja hoitaa perheensä arjesta vähintään oman osuutensa... Äitini mukaan "ethän sä yksin pärjäisikään".
Olet vähän TYHMÄ ap. Otsikon pitäisi olla , ÄITIENPÄIVÄ JA POIKANI. Vai eikö poikasi ole täyspäinen, että miniän syyksi laitat kaiken. Olet todella katkera ,kun tytär( siis miniäsi) haluaa äitienpäivänä mennä kauemmaksi tapaamaan äitiää.
Lopeta se heidän lasten hoito kokonaan, koska se tekee sinut noin katkeraksi. Ei sinun pakko ole paeta kotoasi ulkomaille. Keksit sopivan vaivan ,minkä takia et voi hoitaa niitä lapsia enää.Sinullahan voi olla krooninen selkäkipu, pumpusta ottaa tai mitä hyvänsä.
En taatusti hoitaisi pojan ja miniän lapsia ,jos se tekisi minusta noin KATKERAN JA AIHEUTTAISI PAHAA MIELTÄ.
Pyydä tytärtäsi kertomaan pojallesi ,miten paha mieli sinulla on ja aiheuttaa katkeruutta. Hän vois myös kertoa pojallesi, että ymmärtäisi/osaisi huomioida sinua .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli harvoin näkevät miniän äitiä ja nyt eivät saisi mennä sinne äitien päivänä? Pitäisikö sinun miettiä vähän laatikon ulkopuolelta, sinä näet lapsia ja lapsenlapsia niin paljon kuin haluat ja tämä toinen mummo ei. Ja lisään vielä se toinen mummo on miniäsi äiti. En muuta sano kuin että olet itsekeskeinen
Vuodessa on 52 viikonloppua nähdä sitä miniän äitiä, voisiko itsekäs miniä ajatella, että käy vaikka joka toinen vuosi siellä ja joka toinen vuosi muistaa sitä jota aina pyytää apuun? Nöin Minö ajattelen. Ap anna miniäsi menojen olla, sano, että sinulla on nyt muuta, ei tarvitse selitellä, itsekäs miniä pärjäilee miten pärjäilee ei ole asiasi.
Minusta AP on itsekäs. Toki voi katsoa peiliin miksei oma poika tule äitien päivänä käymään, mutta miniällä on oikeus mennä äitinsä luokse. Luitko edes aloitusta, ap näkee lapsia tiuhaan, miniän äiti asuu kauempana. Vai onko todella niin ettei miniän äiti olekaan tärkeä ihminen ? Aloittajalla on samanlailla 52 viikonloppua vuodessa nähdä lapsenlapsia
Kyse saattaa olla ihan vain ajattelemattomuudesta. Koska toinen isoäiti asuu eri paikkakunnalla, miniäsi ehkä ajattelee, että siellä käydään pyhinä koska sinä "saat" lähimummona nähdä lapsenlapsia niin usein.
Nuorempi polvi ei ymmärrä, että vaikka saatkin näin nähdä lapsia usein, on se myös raskasta. Voisitko puhua tästä ihan suoraan miniäsi ja poikasi kanssa yhdessä?
En häpeäisi edes nimettömänä palstalla kertoa, että oman pojan kasvatus meni ihan perseelleen, kuten ap:llä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä tytärtäsi kertomaan pojallesi ,miten paha mieli sinulla on ja aiheuttaa katkeruutta. Hän vois myös kertoa pojallesi, että ymmärtäisi/osaisi huomioida sinua .
Tyttärenä kieltäytyisi toimimasta äidin ihmissuhdesotkujen setvijänä. Aikuinen äiti asettaa itse omat rajansa, eikä kiukuttele ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse saattaa olla ihan vain ajattelemattomuudesta. Koska toinen isoäiti asuu eri paikkakunnalla, miniäsi ehkä ajattelee, että siellä käydään pyhinä koska sinä "saat" lähimummona nähdä lapsenlapsia niin usein.
Nuorempi polvi ei ymmärrä, että vaikka saatkin näin nähdä lapsia usein, on se myös raskasta. Voisitko puhua tästä ihan suoraan miniäsi ja poikasi kanssa yhdessä?
Tuo on niin totta. Miksi mälvätä täällä ns nurkan takana. Pitää puhua pojalle suoraan, ei miniälle, eikä haukkua kenellekään miniää. Onhan se poika jo täysikäinen mies jja ilmeisesti täyjärkinen.
Eihän se miniä ole millääm tavaöla vastuussa siitä paljonko poikasi sinua muistaa tai ei muista.
ja miksi käytät termiä miniän perhe? Eikö ne ole poikasi lapsia ja poikasi perhe???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä liittyy miniään miten? Se on poikasi asia, ei miniän.
Oletettavasti lapset ovat pojan ja miniän yhteisiä. Poika käy myös anoppinsa luona.
Juuri näin, poikani on kasvanut siihen, että mummuja muistetaan ihan jo siitä syystä että se on kaunis tapa. Taidanpa ehdottaa, ettö poikani tulee luokseni ja miniä menee lasten kanssa äitiään tapaamaan. Katson mitö mieltä miniäni on.
Tämä on hyvä idea, saat olla pojan kanssa rauhassa, muistella menneitä.
Toivottavasti et järkyty, kun poikasi haluaa viettää äitienpäivää lastensa äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Sitähän sun sukupolven ihmiset aina hokee. Eli taidat vaan olla niin rasittava ettei sua jaksa. Ja poikasi niin itsekeskeiseksi kasvatettu että ei huolehdi puolisonsa mahdollisuuksista hoitaa omia asioitaan.
Vai onko se vaan niin että miniöillä vika on aina siinä huutajassa, anopilta aina siinä metsässä?
Minulla on aloittajan kaltainen anoppi, itse halusi ja kyllä ihan haki kotoa lapsia yökylään vaikka sanoin että voisi olla kotonakin. Sitten se marttyyriasenne kun hän hoitaa meidän lapsia, voi iso widdu sen akan kanssa. Ensin vaaditaan että saa hoitaa ja sitten kitisee kun pitää hoitaa, samaa teki kyllä muidenkin lastenlasten kanssa, "pakko hoitaa" mutta ei jaksaisi, mikä pakko kun kukaan ei edes pyytänyt. Lopulta katkaisin välit vuosiksi kun en itse jaksanut tuollaista.
Toistat itseäsi. Olen lukenut tän jutun jo vuosi sitten.
En minä ainakaan edes tiedä miten mieheni äitienpäivänä äitiään muistaa tai ei muista.
Se on ihan kokonaan mieheni vastuulla oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
En häpeäisi edes nimettömänä palstalla kertoa, että oman pojan kasvatus meni ihan perseelleen, kuten ap:llä.
Siis häpeäisitkö vai et. Olisiko kehtaisi ollut sittenkin parempi ilmaisu?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se miniä ole millääm tavaöla vastuussa siitä paljonko poikasi sinua muistaa tai ei muista.
ja miksi käytät termiä miniän perhe? Eikö ne ole poikasi lapsia ja poikasi perhe???
Jos olet lukenut jutun, poika on tahdoton möykky ja miniä on pahis, poika ei ole osallistunut ilmeisesti lasten tekoon kuin vahingossa ja lapsetkin on miniän syy. Siksi on vain miniän perhe koska aloittajan poika rassulla ei ole omaa tahtoa eikä edes suuta jota aikaista
Hyvä ap, et ole miniäsi äiti vaan poikasi äiti.
Minua jäi pohdituttamaan kohta jossa kerroit "huonosta ehkäisystä", voitko selventää mitä ehkäisyä poikasi ja miniäsi käyttävät, jotta me muut voimme olla varovaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Toistat itseäsi. Olen lukenut tän jutun jo vuosi sitten.
Sen on kaivettu taas esiin ap:n pölyttyneestä äitienpäiväprovoarkistosta.
-ohis
Missä se ap nyt piileksii, kun ei saa suutansa auki ja kertoisi hiukan nössö pojastaan.
Vedä rajat. Nyt mahdollistat sen, että poikasi ja hänen puolisonsa eivät edes yritä opetella pärjäämään perhe-elämässä. Toki on hyvä, että autat, mutta kuulostaa, että nyt hyysäät liikaa. Vaikka ilmeisesti sinulla ei ole muita lapsenlapsia, kannattaa muistaa, että lapseton lapsesi tarvitsee sinua myös.
Eli pitääkö olla iloinen, että välit ovat niin läheiset, että miniä voi pyytää anoppia avuksi tai että miniä luottaa anopin hoitavan lapset hyvin?
Vai pitääkö ajatella, että mummoa, joka ei kieltäydy auttamasta hyväksi käytetään?
Äitini on tuota tyyppiä joka jostain oudosta syystä suostuu ja sitten valittaa. Suostuu esim. tekemään kakun ystävänsä syntymäpäiville ja sitten valittaa minulle miten hän ei jaksa ja halua. En pyydä äidiltäni koskaan mitään apua, välit ovat etäiset.