Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitienpäivästä ja miniästä

Vierailija
04.05.2024 |

Olen neljän mummu, kaikki tulleet alle 2 vuoden välein ja samaan perheeseen, syksyllä tulee viides, eivät ole lessuja, ehkäisy vain huonoa. Autan poikani perhettä tosi paljon, välillä uupumisen partaalla, olen jo 70 v ja eräs sairaus uuvuttaa. Olen kuitenkin toimintakykyinen ja ilmeisesti täyspäinenkin. Miniäni äiti ei auta koskaan, hänelläkin on sairaus ja asuu kauempana, ei siis pystykään auttamaan. Se on ihan ok.

Minua hiukan surettaa kun mummuuteni aikana poikani perhe ei ole muistanut minua mitenkään. Nyt kyselin kahville äitienpäivänä mutta menevät taas kuulema miniäni äitiä katsomaan. 

Tuli taas surullinen olo. Välillä olen niin katkera, että ajattelen lähteväni ensi talveksi ulkomaille, että ei tarvitse olla yksipuolinen auttaja. Lapsenlapset ovat hyvin rakkaita mutta en millään jaksaisi sitä menoa ja meininkiä enää tämän ikäisenä. 

Kun minun lapseni olivat pieniä kävimme aina molempien mummojen ja pappojen luona, siis äitien ja isien päivinä. Asuimme samassa kaupungissa. 

Asian puheeksiottaminen on vaikeaa, tyttäreni käys aina äitienpäivänä miehensä kanssa ja nöen, että myös hön on hyvin loukkaantunut veljelleen kun härskisti kelpaan auttamaan mutta huomiota en saa. En ole heiltä saanut koskaan joululahjaa enkä syntymäpäivälahjaa. Enää minäkään en hanki heille, miniä kyllä jopa toiveita esittää lahjoista. 

Tämä ei ole provo, mutta siltikin provon peruskysymys; onko kohtalotovereita ja miten olette ratkaisseet asian, oletteko vain tyytyneet olemaan apu ja raha-automaatti (lasten lahjat ja hankinnat)?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat  menot  nyt  Pistä  kalenteriin. Opettele sanomaan ei. Pitävät  sinua  ilmaisena piikana. Hoida lapsia kun sinulle sopii, menet vaikka kuukaudeksi sinne ulkomaille.

Vierailija
22/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hoksasin jo ennen lastenlasten syntymää sanoa ääneen, että meille ei sitten ole tulemista äitienpäivänä, minä haluan juhlia kaikessa rauhassa itselleni läheisten ihmisten kanssa. En odota miniää tai lapsenlapsia meille, päinvastoin, tehkööt oman juhlansa eivätkä kärtä, että pääsisivät valmiiseen pöytään. Haluan edes kaksi kertaa vuodessa eli jouluna ja äitienpäivänä olla niiden kanssa, jotka ovat tärkeitä enkä niiden kanssa, jotka odottavat saavansa mummulassa täysihoidon.

Siinä ole erilainen kuin sinä, lapsenlapseni kuuluvat perheeseeni ja rakastan heitä yli kaiken. Eikä auttamisessa mitään ole, toivoisi vain joskus minunkin huomioimista. Mutta joo, nyt lopetan. Tiedän että miniällä on ensi viikolla kolme menoa päivällä, minullakin leikisti nyt on, on, kuten neuvoitte, tosiaan minun käsissäni mitä siedän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan asia huomioida äitinsä - ja sinun pidettävä puolesi, menet matkoille ja alat HETI hommata itsellesi omia menoja, joista et enää jousta.

Miten se on vaan pojan asia, miniä minua aina vahdiksi pyytää, kyse siis hänen menoistaan. Toki voin alkaa sanomaan, että käy menot illalla kun miehesi on kotona. Olisikohan se hyvä ratkaisu? 

Hänen menoistaan? Miksi poikasi ei vahdi lapsiaan puolisonsa menojen aikana? Niin tehtiin meillä, kun isovanhemmat olivat satojen kilometrien päässä. Lasten hoidosta vastasi päivähoito ja me vanhemmat itse. Olimme ja olemme edelleen molemmat töissä.

Kumpikin hoitaa itse yhteydet omiin vanhempiinsa. Emme soittele anopin kanssa toisillemme, vaan kumpikin anopeista soittaa tarvittaessa omalle lapselleen. 

Vierailija
24/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä liittyy miniään miten? Se on poikasi asia, ei miniän. 

Oletettavasti lapset ovat pojan ja miniän yhteisiä. Poika käy myös anoppinsa luona. 

Vierailija
25/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo liittyy miniääsi? Eikö ennemmin poikasi pitäisi sinua huomioida äitienpäivänä.

Mitenpä hän huomioi kun minä järjestää reissun äitins luo kysymättä pojaltani ja vaatii poikani mukaansa, näen että poika kärsii, valitsi vaimon väärin, toki saa nyt maata kun on pedannut asiansa noin. sisarensa oli kuulema yrittänyt aikoinaan varovasti neuvoa mutta ilmeisesti rakkaus voitti. 

Vierailija
26/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli harvoin näkevät miniän äitiä ja nyt eivät saisi mennä sinne äitien päivänä? Pitäisikö sinun miettiä vähän laatikon ulkopuolelta, sinä näet lapsia ja lapsenlapsia niin paljon kuin haluat ja tämä toinen mummo ei. Ja lisään vielä se toinen mummo on miniäsi äiti. En muuta sano kuin että olet itsekeskeinen 

Toinen isoäiti siis saa arjen ja toinen juhlan. Onko reilua? Tunnen tällaisen mummon. Hän kelpaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi, mutta häntä ei huolita edes lastenlastensa syntymäpäiville, koska miniä ei voi sietää häntä.

Vierailija
27/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan asia huomioida äitinsä - ja sinun pidettävä puolesi, menet matkoille ja alat HETI hommata itsellesi omia menoja, joista et enää jousta.

Miten se on vaan pojan asia, miniä minua aina vahdiksi pyytää, kyse siis hänen menoistaan. Toki voin alkaa sanomaan, että käy menot illalla kun miehesi on kotona. Olisikohan se hyvä ratkaisu? 

Miksi ohjeistaisit miniää koska hän voi menojaan hoitaa? 

Se riittää että sanot miniälle tai sille pojallesi että sinä et nyt hoida. Heidän täytyy etsiä joku muu ratkaisu asiaan.

Vierailija
28/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde todellakin sinne ulkomaille elämään helpommin.  Mutta sano poikasi perheelle lähtiessäsi suoraan, että olet uupunut kaikesta, ja haluat lepäämään ja huolehtimaan vain itsestäsi.  Jospa he sitten huomaavat, miten tärkeä olet.

Vierailija
29/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä liittyy miniään miten? Se on poikasi asia, ei miniän. 

Oletettavasti lapset ovat pojan ja miniän yhteisiä. Poika käy myös anoppinsa luona. 

Juuri näin, poikani on kasvanut siihen, että mummuja muistetaan ihan jo siitä syystä että se on kaunis tapa. Taidanpa ehdottaa, ettö poikani tulee luokseni ja miniä menee lasten kanssa äitiään tapaamaan. Katson mitö mieltä miniäni on. 

Vierailija
30/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kyllä sitä mieltä, että miniän olisi syytä kiittää anoppiaan kaikesta avusta. Mutta EI äitienpäivänä! Ei hän ole miniänsä äiti, vaan hänellä on ona äiti.

Vierailija
31/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Sitähän sun sukupolven ihmiset aina hokee. Eli taidat vaan olla niin rasittava ettei sua jaksa. Ja poikasi niin itsekeskeiseksi kasvatettu että ei huolehdi puolisonsa mahdollisuuksista hoitaa omia asioitaan. 

Vai onko se vaan niin että miniöillä vika on aina siinä huutajassa, anopilta aina siinä metsässä?

Vierailija
32/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin aina äitienpäivänä meidän molempien vanhempien luona ja lasten ollessa pieniä vielä miehen isoäidin luona. Minä koin käynnit ahdistaviksi, kun jokaisessa paikassa olisi pitänyt syödä ruoka ja kahvit sen seitsemän kahvileipää. Lapset riehui illalla sokerihumalassa ja itse olin pahoinvoiva kahvin juomisesta. Kun esikoinen oli viimeistä kevättä kotona, päätin, että sen äitienpäivän minä haluan itselleni. Kyllä siitä marinaa tuli, että ei tässä ensi vuonna olla enää elossa.

Vierailija
33/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli harvoin näkevät miniän äitiä ja nyt eivät saisi mennä sinne äitien päivänä? Pitäisikö sinun miettiä vähän laatikon ulkopuolelta, sinä näet lapsia ja lapsenlapsia niin paljon kuin haluat ja tämä toinen mummo ei. Ja lisään vielä se toinen mummo on miniäsi äiti. En muuta sano kuin että olet itsekeskeinen 

Toinen isoäiti siis saa arjen ja toinen juhlan. Onko reilua? Tunnen tällaisen mummon. Hän kelpaa ilmaiseksi lastenhoitajaksi, mutta häntä ei huolita edes lastenlastensa syntymäpäiville, koska miniä ei voi sietää häntä.

Miksi suostut ilmaiseksi lastenhoitajaksi?

Vierailija
34/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet itsesi ajanut tilanteeseen jossa sinua kohdellaan kuin työrukkasta.

Vierailija
35/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ohjeistaisit miniää koska hän voi menojaan hoitaa? 

Se riittää että sanot miniälle tai sille pojallesi että sinä et nyt hoida. Heidän täytyy etsiä joku muu ratkaisu asiaan.

Selitin huonosti, miniäni siis vaatii, että minä otan huomioon hänen menonsa ennen kuin sovin omiani. Sellaista se hänellä on. 

Vierailija
36/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sun mielestä se että poika perheineen ei tule käymään äitienpäivänä on miniän vika, niin et taida muutenkaan kohdella heitä kovin oikeudenmukaisesti. En mäkään veisi mun perhettä mun vanhemmille jos mun äiti arvostelisi mun puolisoa.

Vierailija
37/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo liittyy miniääsi? Eikö ennemmin poikasi pitäisi sinua huomioida äitienpäivänä.

Mitenpä hän huomioi kun minä järjestää reissun äitins luo kysymättä pojaltani ja vaatii poikani mukaansa, näen että poika kärsii, valitsi vaimon väärin, toki saa nyt maata kun on pedannut asiansa noin. sisarensa oli kuulema yrittänyt aikoinaan varovasti neuvoa mutta ilmeisesti rakkaus voitti. 

Poika kärsii ja viides lapsi on tulossa? No ei tuo kovin kärsivältä tunnu vaikuttavan.

Vierailija
38/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsii?

Vierailija
39/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut ilmaiseksi lastenhoitajaksi?

Minä en suostu ilmaiseksi lastenhoitajaksi, mutta kyseinen mummo on kokenut että pakko, koska jos hän kieltäytyy, poika ja miniä uhkailevat ettei hän saa koskaan enää nähdä lastenlapsiaan. Kaiken lisäksi tämä mummo on 87-vuotias.

Vierailija
40/141 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen menoistaan? Miksi poikasi ei vahdi lapsiaan puolisonsa menojen aikana? Niin tehtiin meillä, kun isovanhemmat olivat satojen kilometrien päässä. Lasten hoidosta vastasi päivähoito ja me vanhemmat itse. Olimme ja olemme edelleen molemmat töissä.

Kumpikin hoitaa itse yhteydet omiin vanhempiinsa. Emme soittele anopin kanssa toisillemme, vaan kumpikin anopeista soittaa tarvittaessa omalle lapselleen. 

Luetun ymmärtäminen? 

AP: "Toki voin alkaa sanomaan, että käy menot illalla kun miehesi on kotona."

Eli mies vahtii lapsiaan illalla, kun pääsee töistä. Päivällä on miniän menot, jolloin poika/isä on töissä ja miniä tarvitsee ap.n apua lasten vahtimisessa. 

-ohis 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi