Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!
Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.
Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.
Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.
Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
No sulla täytyy kyllä sitten olla tosi huono palkka!
Saan oman valinnan mukaan tehdä max. 12 pv/kk etänä, joten käyn lähipäivällä ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Meillä on todella hyvät ruuat henkilöstöravintolassa, eikä tulisi mieleen väittää 8-9 €:n lounasta kalliiksi. Mikä sen helpompaa kuin istua valmiiseen pöytään. Tosin meillä konttorilla on myös jääkaappi/pakastin, kahvinkeittimet ja mikro + astiat, ja monet syövät yhdessä eväitä, mutta ei siihen kukaan kiinnitä huomiota. Ihan miten itse haluaa.
Meillä kerätään huomiolahjoja ehkä 2 kertaa vuodessa - lähinnä jollekin lähtijälle tai sitten äitiyslomalle jäävälle. Jos ei pari kertaa vuodessa pysty osallistumaan muutamalla eurolla, niin huonosti menee:(... Jos on yhteistilaisuus esim. vuosijuhla iltatilaisuutena, niin työnantaja tarjoaa kaikki ravintolaruuat + viinit ja muut juomat. Mutta ei kukaan vaadi niihin osallistumaan, aivan yhtä hyvin voi j
Eihän se yhden kerran lounas kallis ole,jokapäiväisenä maksaa mielipuolisesti kuukaudessa ja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi työskentelen matalapalkka-alalla "perusduunarina". Ei ole velvoitteita/paineita, eikä aikaa mihinkään työyhteisön sosiaalisiin menoihin.
Tuollaisessa minulle tarjottiin vuosipäivänä firman juhlalounasta mutta n. 100km päässä.Siinä olisi mennyt ilmaisenkin sapuskan kanssa pahasti tappiolle,en tod. lähtenyt sinne.
Vierailija kirjoitti:
Näin hiljattain työpaikkailmoituksen, jossa mainittiin että työntekijät viettävät iltaisin paljon aikaa yhdessä erilaisten harrastusten parissa.
Minäkin olen nähnyt tällaisia. Yhdessä taisi olla jotain "olemme tiivis työyhteisö ja vietämme paljon aikaa yhdessä myös töiden ulkopuolella ja myös matkustelemme yhdessä".
Miksi olet ajanut elämäsi noin tiukkaan tilanteeseen taloudellisesti. Vielä kersojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan oman valinnan mukaan tehdä max. 12 pv/kk etänä, joten käyn lähipäivällä ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Meillä on todella hyvät ruuat henkilöstöravintolassa, eikä tulisi mieleen väittää 8-9 €:n lounasta kalliiksi. Mikä sen helpompaa kuin istua valmiiseen pöytään. Tosin meillä konttorilla on myös jääkaappi/pakastin, kahvinkeittimet ja mikro + astiat, ja monet syövät yhdessä eväitä, mutta ei siihen kukaan kiinnitä huomiota. Ihan miten itse haluaa.
Meillä kerätään huomiolahjoja ehkä 2 kertaa vuodessa - lähinnä jollekin lähtijälle tai sitten äitiyslomalle jäävälle. Jos ei pari kertaa vuodessa pysty osallistumaan muutamalla eurolla, niin huonosti menee:(... Jos on yhteistilaisuus esim. vuosijuhla iltatilaisuutena, niin työnantaja tarjoaa kaikki ravintolaruuat + viinit ja muut juomat. Mutta ei kukaan
Itsellä kiinnittyi huomio tuossa viestissä siihen, että työpaikkalounas olisi 8-9 euroa. Missä? En ole nähnyt tuollaisia hintoja missään, halvimmillaankin työpaikkalounaat ovat 12-13 euroa, helposti 15-20 euroa jos menee lounaalle ravintolaan eikä vain siihen työpaikkaruokalaan. Eli kuukaudessa 240-400 euroa. Onhan se paljon varsinkin jos itse mieluummin söisi eväitä mutta sitä ei sallita sosiaalisen paineen takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ajanut elämäsi noin tiukkaan tilanteeseen taloudellisesti. Vielä kersojakin.
Eihän se, että haluaa käyttää rahansa omaisuutensa kerryttämiseen tarkoita että talous on tiukalla vaan että yksinkertaisesti haluaa käyttää ansaitsemansa rahat säästämiseen ja vaurastumiseen, ei tuhlailla niitä. Sehän nimenomaan on erinomaista ja vastuullista taloudenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että haluaa käyttää rahansa omaisuutensa kerryttämiseen tarkoita että talous on tiukalla vaan että yksinkertaisesti haluaa käyttää ansaitsemansa rahat säästämiseen ja vaurastumiseen, ei tuhlailla niitä. Sehän nimenomaan on erinomaista ja vastuullista taloudenpitoa.
Ja jos sitä haluaa mennä kalliisti ulos syömään, niin tottakai sen haluaa tehdä sellaisten ihmisten seurassa joiden kanssa haluaa viettää aikaansa, ei jonkun random naisen kanssa työpaikalta. Sama harrastuksissa ja kaikessa muussa vapaa-ajassa. Jokaisella on oikeus viettää ne haluamiensa ihmisten seurassa, ei sen random työpaikkanaisen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se mitään kuuluu vaikka ap olisi kerännyt jo miljoonan osakesalkun lapsille ja haluaa laittaa rahansa siihen. Jos hän haluaa laittaa rahansa niihin osakesalkkuihin niin hänellä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, tuli sitten se työpaikan vanha kiusaaja-akka linjoille. Mitäs jos ihan itse ostaisit ne lahjat joita haluat antaa etkä harrastaisi julkista kerjäämistä työpaikalla. Ja hanki kavereita, työpaikan ihmiset eivät sitä ole.
Siis yhteishengestä huolehtiminen on ihan ok. Mutta tietenkin tällainen toiminta tapahtuu työajalla ja työnantajan kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hiljattain työpaikkailmoituksen, jossa mainittiin että työntekijät viettävät iltaisin paljon aikaa yhdessä erilaisten harrastusten parissa.
Minäkin olen nähnyt tällaisia. Yhdessä taisi olla jotain "olemme tiivis työyhteisö ja vietämme paljon aikaa yhdessä myös töiden ulkopuolella ja myös matkustelemme yhdessä".
Jättäisin hakematta.
Jos tuolla kerran harrastetaan rahankeräyksiä, niin eikö ap voisi perustaa itselleen lounaskeräyksen? Joku kippo työpöydälle, mihin työkaverit voi halutessaan laittaa kolikkoja ja aina kun lounasrahat on koossa, ap menisi lounaalle muiden kanssa.
Tää tuntuis ihan reilultq, jos ne toiset kerran on seurankipeitä. Ja ap voisi hyvin mennä, jos ei ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen.
Millä tavalla konkreettisesti? Ei se noin voi mennä. Kannattaa ehkä ottaa työsuojeluun yhteyttä.
Konkreettisesti niin, että näitä keskeisesti järjestävä iäkkäämpi työntekijä tekee kaikkensa päästäkseni minusta eroon koska on niin vihainen siitä että en innokkaasti osallistu kaikkeen vapaa-ajan toimintaan ja rahankeräyksiin. Ja haukkuu minua jatkuvasti esimiehelle, joka nyt sitten totesi että en varmaan sovi työyhteisöön kyseisen naisen takia ja olen kuulemma introvertti (negatiivisella tavalla) kun en osallistu kaikkeen ja sellainen ei sovi työyhteisöön. Joten minun pitäisi etsiä uusi työpaikka.
Ap
Oon ihan varma ettei tuosta ihan kaikki muutkaan työntekijät tykkää, eivät vasn uskalla olla eri mieltä. Ei kuulosta terveeltä työyhteisöltä. Mieti, haluatko oikeasti olla siellä töissä? Teitkö muuten esimiehelle selväksi ettei sinulla yksinkertaisesti rahat riitä? Vai eikö uskonut?
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan paheksu ap:ta jos haluaa säästää kalliiden lounaiden hinnat ja laittaa ne rahat säästötileille omistusasuntoa ja lapsia varten. Ihailtavaa taloudenpitoahan tuo on!
Lounaissa kun on niin helppo säästää. Kaupasta haettu valmissalaattikin maksaa vain 5€, onhan se mittava säästö verrattuna 15€ ravintolalounaaseen. Ja jos tekee eväät niin pääsee vielä halvemmalla ja saa sinne säästötileille mukavasti rahaa joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se mitään kuuluu vaikka ap olisi kerännyt jo miljoonan osakesalkun lapsille ja haluaa laittaa rahansa siihen. Jos hän haluaa laittaa rahansa niihin osakesalkkuihin niin hänellä on siihen oikeus.
Samaa mieltä. Tai jos haluaa laittaa rahansa lapsen mahdollisesti kalliiseenkin harrastukseen, kuten vaikka ratsastaminen tai purjehdus, niin siihenkin on oikeus. Ne ovat henkilön itse ansaitsemia rahoja, ei kuulu vieraille miten ne käyttää tai on käyttämättä. Ihan älytöntä yrittää häpäistä jotakuta sillä että "eikö sulla ole tähän rahaa". Vaikka siihen olisi rahaa niin jos henkilö ei halua siihen käyttää rahaa vaan laittaa ne rahat muualle niin se on sitten vain voi voi sille painostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolla kerran harrastetaan rahankeräyksiä, niin eikö ap voisi perustaa itselleen lounaskeräyksen? Joku kippo työpöydälle, mihin työkaverit voi halutessaan laittaa kolikkoja ja aina kun lounasrahat on koossa, ap menisi lounaalle muiden kanssa.
Tää tuntuis ihan reilultq, jos ne toiset kerran on seurankipeitä. Ja ap voisi hyvin mennä, jos ei ole rahasta kiinni.
Loistava ehdotus! Rahankeräyksen voisi toteuttaa myös noihin taksimatkoihin, baari-iltoihin ja harrastuksiin vai mitä kaikkea tuolla ilmeisesti puuhataan ja vaaditaan.
"Jos maksatte mulle niin tulen."
No onpa outo työpaikka, varmaan jossain Pohjanmaalla? Jää pois, eihän sun tarvitse uhrata muuta elämää työpaikalle tai siihen että joku Pirkko pahoittaa mielensä. Ihme touhua.
Mitä tuohon tuhlailuvaatimukseen sanoo alan ammattiliitto ja AVI:n työsuojelu? Kyse ei siis ole normaalista työyhteisön toiminnasta työpaikalla ja tavanomaisista yhteisistä kahvitauoista vaan jostakin työhön liittymättömästä.
Sinun sijassasi pyytäisin nyt reilua palkankorotusta, jotta voisin osallistua täysimittaisesti työyhteisöön. Jos esimies keskustelee sinun kanssasi tästä asiasta, pyydä sinäkin. Haluaisin nähdä siinä tilanteessa esimiehen ilmeen!
Älä vain sano, että olet hoitoalalla jossakin sellaisessa paikassa, jossa ei tehdä tavallista hoitotyötä vaan jotain muuta. Naisvaltainen ala joka tapauksessa. Äijät ehkä saunovat ja käyvät kaljalla yhdessä, mutta ei vaadita jatkuvasti osallistumaan johonkin keräykseen. Paitsi jos jonkun poika on erittäin aktiivinen ja lahjakas jääkiekkoilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerätään huomiolahjoja ehkä 2 kertaa vuodessa - lähinnä jollekin lähtijälle tai sitten äitiyslomalle jäävälle. Jos ei pari kertaa vuodessa pysty osallistumaan muutamalla eurolla, niin huonosti menee:(... Jos on yhteistilaisuus esim. vuosijuhla iltatilaisuutena, niin työnantaja tarjoaa kaikki rav
On olemassa työnantajia, jotka myöntävät lounasetuja. Omassa työssäni etu on vain pari euroa normaalista lounashinnasta, mutta kyllä ainakin keitto- tai salaattilounaan saa 8 - 9 eurolla.
Ap keksi parempi.