Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!
Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.
Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.
Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.
Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?
Kommentit (179)
Tuo olisi kauheaa. Kuulin, kun kaksi konsulttia keskustelivat aiheesta. Tutkittu juttu, että jos työntekijät keskustelevat tauolla iloisesti keskenään vs. räpläävät puhumattomina kännykkää, niin ensimmäinen porukka tuottaa rahaa enemmän. Se on pointti. Ei kenenkään oikea hyvinvointi, vaan firman tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen.
Millä tavalla konkreettisesti? Ei se noin voi mennä. Kannattaa ehkä ottaa työsuojeluun yhteyttä.
Konkreettisesti niin, että näitä keskeisesti järjestävä iäkkäämpi työntekijä tekee kaikkensa päästäkseni minusta eroon koska on niin vihainen siitä että en innokkaasti osallistu kaikkeen vapaa-ajan toimintaan ja rahankeräyksiin. Ja haukkuu minua jatkuvasti esimiehelle, joka nyt sitten totesi että en varmaan sovi työyhteisöön kyseisen naisen takia ja olen kuulemma introvertti (negatiivisella tavalla) kun en osallistu kaikkeen ja sellainen ei sovi työyhteisöön. Joten minun pitäisi etsiä uusi työpaikka.
Ap
Jos tää kirjoitus on totta niin eikö helpottavaa ole etsiä uus työpaikka? Syytäkään ei tartte keksiä pomolle miksi lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen.
Millä tavalla konkreettisesti? Ei se noin voi mennä. Kannattaa ehkä ottaa työsuojeluun yhteyttä.
Konkreettisesti niin, että näitä keskeisesti järjestävä iäkkäämpi työntekijä tekee kaikkensa päästäkseni minusta eroon koska on niin vihainen siitä että en innokkaasti osallistu kaikkeen vapaa-ajan toimintaan ja rahankeräyksiin. Ja haukkuu minua jatkuvasti esimiehelle, joka nyt sitten totesi että en varmaan sovi työyhteisöön kyseisen naisen takia ja olen kuulemma introvertti (negatiivisella tavalla) kun en osallistu kaikkeen ja sellainen ei sovi työyhteisöön. Joten minun pitäisi etsiä uusi työpaikka.
Ap
Kuulostaa katkeralta ja kateelliselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tää kirjoitus on totta niin eikö helpottavaa ole etsiä uus työpaikka? Syytäkään ei tartte
Ei, alistuminen ulos savustamiseen on täysin väärä ratkaisu, pistää pahan kiertämään.
Mikä tuo tuollainen työpaikka on, jossa pitää tuhlailla palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on epäasiallista kohtelua. Kannattaa olla yhteydessä liiton juristiin, jos kuulut liittoon. Jos et, niin työsuojeluun. Työnantajan pitäisi lopettaa epäasiallinen kohtelu eikä olla osa sitä. Oikeudessa jos näyttö riittää, työnantaja häviäisi varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tää kirjoitus on totta niin eikö helpottavaa ole etsiä uus työpaikka? Syytäkään ei tartte
Tais ne harakat sun työpaikalta löytää tiensä tänne, savustamaan sut ulos järkevyydellä ja ymmärryksellä.
On kyllä aika myrkyllinen meno siellä teillä.
Nyt todisteet ja oma puolustus kuntoon ja ilkeät mummot kuriin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ikävä kyllä on totta. Ja onhan se helpottavaa mutta samalla olen vihainen ja katkera siitä, että minun pitäisi tällaisen takia luopua työpaikastani. Yhden ihmisen takia. Tulen erinomaisesti toimeen laajemman työyhteisön kanssa.
Ap
Työpaikkalounaat ovat mielipuolisen kalliita jos niissä joka päivä käy.
Vierailija kirjoitti:
Onko muut työntekijät lapsettomia vai eikö heitä ärsytä käyttää rahaa joka päivä lounasravintolaan esimerkiksi? Ehkä heitäkin ärsyttää mut eivät uskalla laittaa tikkua ristiin. Ymmärtäisin jos kerran viikkoon kävis syömässä jossain. Ensimmäinen mielikuva on juuri se mitä pohdit ja tuo käytäntö on varmasti ollut heillä pitkään. Siitä kun joku ei noudata työpaikan "pelisääntöjä" niin ei tykätä.
Kerran viikossa? Itse mietin että voiko kerran viikossa ostaa 5e valmissalaatin evääksi jos ei jaksa edellisenä päivänä tehdä kotona ruokaa evääksi. Kerran viikossa lounas ravintolassa veisi meidän perheen konkurssiin. Ehkä kaksi kertaa vuodessa voisi olla minulle sopiva määrä lounastaa ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On pieni firma? Voiko antaa siis ylemmälle taholle palautetta. Onhan tuo esimieheltäkin ala-arvoista toimintaa. Sanot topakasti että vietät vapaa-aikasi perheesi kanssa ja ettei sinulla ole varaa noihin. Mutta kyllä alkaisin etsiä ehkä uuttakin työtä jos mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Siis työnantajako vaatii käymään ravintolassa syömässä? Silloinhan se saa maksaakin kaiken. Työkavereille ei sinun vapaa- ajan viettosi kuulu. Voit osallistua tai olla osallistumatta mihinkään tapahtumiin.
Voisi aloittaja rehellisesti mainita työpaikkansa nimen mutta tuskin sitä edes on. On niin paksua juttua taas tänäkin aloitus että.
Meillä kaiken lisäksi sellaista, että työkaverit on toistensa Facebookeissa ja Instagrameissa, ja laittavat vitsejä Whatsapp-ryhmiinsä!
Jos ei halua lähteä tuollaiseen pelleilyyn, eikä halua olla somessa, niin ei noteerata enää toimistollakaan :(((( Sopivat lounastreffinsä siellä ja tekevät kuppikuntia.
Eräs työkaveri avautui minulle salaa, kun kuuli etten enää ole somessa, ettei halua päästää niitä muita työkavereita omaan Facebookiinsa kyttäämään elämäänsä koska Facebookinsa on vain perheenjäsenilleen ja muutamalle muulle sukulaiselle. Sanoin että älä sitten päästä niitä sinne kavereiksi! Tämä on vapaa maa.
Ymmärrän kumpaakin. Varmasti työkaveriakin ärsyttää kritiikki ihmiseltä, joka ei esitä vaihtoehtoisia ideoita. Vähän myös ihmetyttää, että miten he voivat vaatia yhtään mitään jos esimiehesi ei puutu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työnantajako vaatii käymään ravintolassa syömässä? Silloinhan se saa maksaakin kaiken. Työkavereille ei sinun vapaa- ajan viettosi kuulu. Voit osallistua tai olla osallistumatta mihinkään tapahtumiin.
Voisi aloittaja rehellisesti mainita työpaikkansa nimen mutta tuskin sitä edes on. On niin paksua juttua taas tänäkin aloitus että.
Mikä tässä on paksua? Ei tosin ole firma, mikä varmaan selittää paljon. Yksityisellä puolella, eli jossain firmassa, tuskin tällaista voisi olla. Sieltä vaihdoin tähän työpaikkaan.
Ap
Laita esihenkilölle sähköpostia asiasta. Siis tyyliin, että koet ikävänä painostuksen ja osallistuisit mielelläsi mutta ei ole rahaa eikä aikaa työajan ulkopuolella. Laita kysymys että onko esihenkilö todella sitä mieltä että sinun pitää irtisanoutua tämän takia. Ja kysymys että onko sinun työn laadussa jotain vikaa. Sitten kun saat vastauksen, sen kanssa liiton lakimiehen puheille.
Ei ketään voi pakottaa menemään ravintolaan syömään. Työnantajan pitää osoittaa paikka, jossa voi eväänsä syödä.
Eiköhän ap voisi avata suunsa ja sanoa, että ei ole varaa usein käydä ravintolassa syömässä.
Ruokatauko on omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kumpaakin. Varmasti työkaveriakin ärsyttää kritiikki ihmiseltä, joka ei esitä vaihtoehtoisia ideoita. Vähän myös ihmetyttää, että miten he voivat vaatia yhtään mitään jos esimiehesi ei puutu asiaan.
Mitä ne vaihtoehtoiset ideat ovat? Siis mihin? Vapaa-ajan harrastukset ja juhliminen ovat yksityisasioita. Se vaihtoehto sille että joku yrittää pakottaa työkavereita näihin on se, että kyseinen henkilö hankkii omia kavereita jotka harrastavat ja juhlivat hänen kanssaan.
Ja työyhteisö rakentuu yhdessä töitä tekemällä. Ei kerjäämällä rahaa muilta ja vaatimalla näiden vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muut työntekijät lapsettomia vai eikö heitä ärsytä käyttää rahaa joka päivä lounasravintolaan esimerkiksi? Ehkä heitäkin ärsyttää mut eivät uskalla laittaa tikkua ristiin. Ymmärtäisin jos kerran viikkoon kävis syömässä jossain. Ensimmäinen mielikuva on juuri se mitä pohdit ja tuo käytäntö on varmasti ollut heillä pitkään. Siitä kun joku ei noudata työpaikan "pelisääntöjä" niin ei tykätä.
Näitä järjestävä työntekijä on iäkkäämpi nainen jonka omat lapset jo aikuisia. Valtaosa työntekijöistä joko iäkkäämpi joten lapset aikuisia tai sitten vielä nuorempia ja lapsettomia. Itse ainoa poikkeava tämän suhteen, eli on lapsia jotka ovat vielä pieniä.
Ap
Ala ottamaan lapset mukaan noihin tapahtumiin. Kun ollaanhan me kuin yhtä perhettä koko työpaikka, niin en tietenkään jää pois siksi, että en saanut lapsille hoitajaa. Eikös olekin ihania nämä meidän piltit, kun toteuttavat itseään ravintolassa, tosi ihanaa rentoutua, kun kaikki yhtenä yhteisönä ollaan täällä yhdessä.
Näitä järjestävä työntekijä on iäkkäämpi nainen jonka omat lapset jo aikuisia. Valtaosa työntekijöistä joko iäkkäämpi joten lapset aikuisia tai sitten vielä nuorempia ja lapsettomia. Itse ainoa poikkeava tämän suhteen, eli on lapsia jotka ovat vielä pieniä.
Ap