Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa anoppi-ongelmassa

Vierailija
02.05.2024 |

Anoppini on käytännössä katkaissut välinsä minuun. Ei halua tavata, edes lapsiamme. Ei halua tulla käymään, ei halua meitä sinne. Poikaansa tapaa välillä, mutta vain niin, että minä ja lapset emme ole paikalla. Miehen vanhemmat on eronnut, miehen isä käy meillä kyllä välillä. Mutta syynä tähän välirikkoon on se, etten ole antanut anoppini päättää joistakin meidän kotiin ja perheeseen liittyvistä asioista. En esimerkiksi antanut hänen valita meille verhoja ja muutamia (isoja) sisustusesineitä, koska ne ei sopineet meidän kodin tyyliin (hänen sisustusmaku on aika erilainen) ja olivat myöskin käytettyinä jo vähän nuhjuisia. Ja en ole antanut hänen päättää mitään lapsiimme liittyviä asioita kuten missä iässä kiinteät aloitetaan, mikä syöttötuoli meillä on käytössä (ergonomialtaan hyvä), millaisia kenkiä meidän lapset käyttää (edellytän, että niissä on hyvä lesti), mitkä turvaistuimet meillä on autossa (edellytän että riittävän uudet ja plus-testatut, ei siis 10 vuotta vanhoja kirppislöytöjä). Listaa voisi jatkaa pitkäänkin. En ole kuitenkaan anopille sanonut pahasti näistä asioista, olen vain todennut ihan ystävälliseen sävyyn, että ikävä kyllä sinä et voi päättää tällaisista asioista meillä vaan minä teen nämä päätökset. Hän ei nyt tämän kaiken seurauksena halua siis olla kanssani tekemisissä, on kai loukkaantunut kun ei saa päättää meidän lasten asioita. Miten tätä asiaa pitäisi lähteä ratkomaan, kun itse en tunne tehneeni mitenkään väärin häntä kohtaan enkä aio myöskään muuttaa kantaani asiassa?

Kommentit (608)

Vierailija
81/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaimon äiti onkin aina mukava mutta miehen ei?

Ei ole. Tai mun (vaimo) äiti on ihan ok nykyään kun on haudassa. Sitä ennen olikin äiti ja anoppi helvetistä. Anoppi sen sijaan on hengissä ja ihan ok. Tyhmä kuin saapas ja aina juovuksissa, mutta ei koskaan ilkeä, määräilevä, tai muuten ikävä ihminen.

Vierailija
82/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole loukkaavaa asettaa rajoja. Rajattomalle ihmiselle on välttämätöntä asettaa rajat. Mutta sitähän täällä osa ei ymmärrä, ovat luultavimmin rajattomia ihmisiä itsekin nuo jotka eivät ymmärrä tai pitävät sitä loukkaavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, anna olla.

Jos tuntuu ikävältä, kannattaa huomata, että olet hyvinkin varmasti omasta näkökulmastasi 'todennut ystävälliseen sävyyn', mutta kommunikaatiossa on aina kaksi osapuolta ja nyt se toinen ei selvästi ole kokenut toteamuksiasi ihan samoin.

Tuossa aapeen kuvauksessa omasta toteamuksesta (valitettavasti sinä et voi meillä päättää) erityisesti tulee mieleen se kun miten naapuri toteaa toiselle että onpa kiva jos olet lakannut hakkaamasta vaimoasi - toteamukseen sisältyy jo syytös, eikä tällaista sisältöä VOI oikeasti esittää mihinkään ystävälliseen sävyyn.

Joo, mä ymmärrän myös anoppia tässä kohtaa hyvin. Jos minullekin sanoittaisiin vaikka kuinka ystävälliseen sävyyn "ikävä kyllä sinä et voi päättää näistä asioista", niin saisin negatiivisen kuvan sanojasta. Töykeä töksäytys äänensävystä riippumatta. Tuskin tuo lie edes ainoa ikävä lausahdus miniältä.  Monella nuorella on tapana näsäviisastella, jos he kokevat jonkun asian tai henkilön uhkaavan heidän osaamistaan tai tietämystään. Nämä on näitä itsetuntoasioita.

Olisiko hedelmällisempää ajatella opettelevansa sanomaan ihan normaalilla puheäänellä ja -tavalla, että mä haluan sisustaa ihan itse ja oman maun mukaan. Ja tässä kyseisessä tapauksessa, jos minä olisin miniä,  ottaisin välit puheeksi anopin kanssa. "Mua harmittaa, kun tuntuu, että välimme ovat viileät. Haluaisin omasta puolestani pyytää kovasti anteeksi jos olen loukannut sinua jotenkin. Minulla on paljon vielä kasvamista ihmissuhdeasioiden hoitamisessa, mutta haluaisin, että meillä olisi lämpimät välit". Anoppi voi tyrmätä sinut, mutta sinä vastaat vain omasta käytöksestäsi ja puhetavasta. Kannattaa harkita aina kahdesti mitä sanoo ja valita aina se positiivinen tapa. Ei syytetä, eikä moitita toista, vaan opetellaan sanomaan miltä itsestä tuntuu ja mitä itse haluaisi.

Vierailija
84/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole loukkaavaa asettaa rajoja. Rajattomalle ihmiselle on välttämätöntä asettaa rajat. Mutta sitähän täällä osa ei ymmärrä, ovat luultavimmin rajattomia ihmisiä itsekin nuo jotka eivät ymmärrä tai pitävät sitä loukkaavana.

Aloittajan anoppi oppi rajansa.  Mutta aloittaja ei vaan ole tyytyväinen,  hän tahtoisi opettaa lisää rajoja anopilleen.     Ja lisäksi vaatia anoppia käyttäytymään ja puhumaan just niinkuin MINÄ tahdon.  Kun ei millään näköjään voi olla tyytyväinen anopi  ottamaan välimatkaan.

Vierailija
85/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikäviä ja ymmärtämättömiä kommentteja paljon täällä. Anoppi on siis pompotellut aloittajan perhe-elämää pitkään ja täysin rajattomasti tunkenut tekemään asioita, joita kenenkään ei koskaan pitäisi mennä toisten ihmisten kotiin ja perheeseen tekemään. Ja nyt aloittajasta leivotaan täällä syyllistä kun aloittaja lopulta uskalsi toimia kuten olisi pitänyt jo aiemmin toimia, eli todeta anopille että sinulla anoppi ei ole valtaa meidän perheen asioissa. 

Vierailija
86/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan anoppi oppi rajansa.  Mutta aloittaja ei vaan ole tyytyväinen,  hän tahtoisi opettaa lisää rajoja anopilleen.     Ja lisäksi vaatia anoppia käyttäytymään ja puhumaan just niinkuin MINÄ tahdon.  Kun ei millään näköjään voi olla tyytyväinen anopi  ottamaan välimatkaan.

Ap on pettynyt siihen että anoppi ei kykene olemaan aikuinen. Vaan joko tungetaan iholle 24/7 tai sitten draamaillaan ja kiukutellaan, kun ei saa omaa tahtoa läpi.

Vierailija
87/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikäviä ja ymmärtämättömiä kommentteja paljon täällä. Anoppi on siis pompotellut aloittajan perhe-elämää pitkään ja täysin rajattomasti tunkenut tekemään asioita, joita kenenkään ei koskaan pitäisi mennä toisten ihmisten kotiin ja perheeseen tekemään. Ja nyt aloittajasta leivotaan täällä syyllistä kun aloittaja lopulta uskalsi toimia kuten olisi pitänyt jo aiemmin toimia, eli todeta anopille että sinulla anoppi ei ole valtaa meidän perheen asioissa. 

Näissä pidä ottaa puolta ollenkaan, kun anopin kantaa emme pääse lukemaan. 

Vierailija
88/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on pettynyt siihen että anoppi ei kykene olemaan aikuinen. Vaan joko tungetaan iholle 24/7 tai sitten draamaillaan ja kiukutellaan, kun ei saa omaa tahtoa läpi.

Nuorilla naisilla on taistelutahtoa.  Vihataan verisesti anoppia mutta silti ei olla tyytyväisiä kun anoppi ei tule haukuttavaksi 

Vierailija
89/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä anopin kanta voisi olla sellainen, että hän olisi tässä tilanteessa se joka on oikeassa? Mikä kanta oikeuttaisi sen että hän on mennyt toisten kotiin lupaa kysymättä ripustamaan verhoja, lupaa kysymättä antanut kiinteitä vauvalle joka ei ole vielä aloittanut kiinteitä jne? En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi. En minä edes hypoteettisesti keksi yhtään hyvää puolustuspuheenvuoria tuollaiseen käytökseen.

Vierailija
90/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap ole haukkunut anoppia vaan kertonut vain selkeästi ja ystävällisesti, että anoppi toimii väärin.

Vierailija
91/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö vastata tälle anoppi-provoilijalle. Joka viikko vähintään yksi aloitus "anoppi sitä tai tätä". Mikään näistä ei ole todellinen tilanne vaan aplla on henkilökohtainen ongelma.

Vierailija
92/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen äiti. Ei hahmota perheeni rajoja lainkaan ja vuoroin tunkee ja vuoroin kiukuttelee.

Kokemuksesta voin sanoa, että tuo käytös ei muutu miksikään. Ap:n miehen pitäisi nyt päättää, mikä se hänen perheensä on. Jatkaako äidin tyynnyttelyä vai huolehtiiko vaimonsa ja lapsensa hyvinvoinnista.

Vierailija
93/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viesti 17on ainakin ihan hölynpölyä.

Vierailija
94/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä anopin kanta voisi olla sellainen, että hän olisi tässä tilanteessa se joka on oikeassa? Mikä kanta oikeuttaisi sen että hän on mennyt toisten kotiin lupaa kysymättä ripustamaan verhoja, lupaa kysymättä antanut kiinteitä vauvalle joka ei ole v

Emme tiedä anopin kantaa.   Mutta hän ei enää häiritse miniää eikö asia ole silloin ok?

Minä en kyllä usko tommosiin verhojen vaihtoihin kun äiskä imettää tai että kakskuiselle leipää annettaisiin.    Neuvolan ohjeiden mukaan varmaan mummotkin meni  eli aloittaja  80- luvulla syntynyt  kuten varmaan anopinkin lapsi.

Ei ihan onnistunut anoppiprovo. 

Vierailija
95/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää viitsikö vastata tälle anoppi-provoilijalle. Joka viikko vähintään yksi aloitus "anoppi sitä tai tätä". Mikään näistä ei ole todellinen tilanne vaan aplla on henkilökohtainen ongelma.

Tällä palstalla on yli 100 000 lukijaa ja kirjoittajaa. Ja sinun mielestä vain yksi tekee anoppi-aloitukset tänne. Ja mielestäsi ovat vielä provoja kaikki. Erikoista. Oman elämänkokemukseni mukaan anoppeihin (ja myös omiin äiteihin) liittyvät ongelmat on kyllä aika yleisiä. 

Vierailija
96/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on hyvin.  Anoppi ei tuppaa haitaksi, asuukin eri kaupungissakin.

Mitä siis valitat?  Tekis mieli riidellä anopin kanssa mutkun se ei tuu tappelemaan?

😂💪👍

Vierailija
97/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta anoppi teki viisaasti kun vetäytyi täysin. Niin minäkin tekisin jos huomaisin, että minusta ei pidetä. Niin tein omien appivanhempienikin kanssa. Emme tulleet juttuun ja mies sai itse hoitaa vierailut.

Vierailija
98/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon tuohon leipään oikein hyvin. Oma anoppini antoi kaksikuiselle (parin päivän päästä 3 kuiselle) vauvalleni karkin suuhun. Ehdin juuri syöksyä väliin ja ottaa karkin pois vauvan suusta ennen kuin vauva laittoi suun kiinni. Kysyin anopiltani järkyttyneenä että miksi noin teit ja selitys oli se että vauvatkin tykkäävät makeasta. 

Vierailija
99/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha anoppi kun ei tule haukuttavaksi 😁

Vierailija
100/608 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei anopillani ole ollut myöskään meidän autoon avaimia. Tietenkään. Hän tuli silloin kerran kylään, sanoi innostuneena että hänellä on meidän autoa ja lapsia varten hyvä yllätys. Että antakaa hetkeksi auton avaimet ja näette sitten yllätyksen kohta. Mies antoi hänelle avaimet (mikä ei sinänsä ole mitenkään ihmeellistä, me oltiin välillä käytetty anopin autoa ja hän välillä meidän). Ja anoppi siirsi parkkipaikalla omasta autostaan istuimen meidän autoon ja laittoi sen sinne jotenkuten kiinni ja pyysi meidän pihalle katsomaan minkä yllätyslahjan meille  osti. Ap

Eli elitte tuollaista yhteistaloutta,  noinhan siinä aina käy.   Miniäni haaveili että ostaisivat talon jossa olisi erillinen mummun asunto.   Ei kiitos, sanoin heti.  Jokaisella oma koti enkä edes muuta paikkakuntaa.

Tietysti tarkoi

On meitä mummoja monenlaisia! Minua ja lapseni perhettä tämä vaihtoehto palvelisi paremmin kuin hyvin! Olisi oikea unelma nykyhetkeen!