Sammuuko sukuhaarasi sinuun?
Tuli puheeksi tuttavan kanssa, 45 v nainen, lapseton. Vanhempiensa, jo kuolleiden, ainoa lapsi. Kumpikin vanhempi oli myös ainoa lapsi. Naisen lähimmät sukulaiset pikkuserkkuja. Itse tuumi, onneksi ei jää isoa omaisuutta, on avoliitossa.
Kommentit (120)
Ei onneksi. Veljeni jatkaa sukua niin minun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, minulla on kaksi adoptoitu lasta.
Tämä on muuten mielenkiintoista, mitähän tarkoittaa sukuhaaran sammumisen suhteen? Vaikka mitä väliä.
Geneettisessä mielessä sukuhaara sammuu jos olet sukusi viimeinen elossaoleva ja sinulla on vain adoptoituja lapsia.
Mikäli olet kuninkaallinen niin sukuhaarasi todennäköisesti jatkuu.
Eihän tässä genetiikasta ollut kyse vaan tosiasiallisesta suvusta.
Sammuu. En halua viedä näitä paskoja mt-ongelmaisia ja perinnöllisiä sairauksia omaavia geenejäni eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen "tosiasiallisesta suvusta"?
Juridisesti sinulla on perillisiä jos olet sukuhaarasi viimeinen jäsen ja sinulla on adoptoituja lapsia mutta jälkeläisiä sinulla ei ole.
Kysymyksessä ei mitenkään täsmennetty kumpaa tarkoitettiin mutta vastauksista voi päätellä että aika moni ymmärsi sukuhaaran sammumisen juurikin niin että geenit eivät siirry enää eteenpäin.
Muutama toki höpötti sekavia sukunimestä jolla ei ole mitään tekemistä sukuhaaran sammumisen kanssa oli kyseessä sitten geneetikko tai sukututkija.
LOPPUU JA OLEN SIITÄ ÄÄRETTÖMÄN 'ILOINEN', 'ONNELLINEN', 'TYYTYVÄINEN' JNE... On ollut kamala elämä mutta olen ymmärtänyt että tämä maailma on aivan hirveä paikka ja omaa DNAni en halua tänne sekasotkuun jättää pyörimään.
Luin juuri että ihmisen DNA säilyy periaatteessa noin 500 vuotta huolimatta siitä onko haudattu maahan tai tuhkattu eli säilyy tuhkassakin.
Ei vain sukuhaarani sammu vaan SAMMUU KOKO TASOKKAAT SUVUT! Se onkin jo isompi ja ajatuksia herättävä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen "tosiasiallisesta suvusta"?
Juridisesti sinulla on perillisiä jos olet sukuhaarasi viimeinen jäsen ja sinulla on adoptoituja lapsia mutta jälkeläisiä sinulla ei ole.
Kysymyksessä ei mitenkään täsmennetty kumpaa tarkoitettiin mutta vastauksista voi päätellä että aika moni ymmärsi sukuhaaran sammumisen juurikin niin että geenit eivät siirry enää eteenpäin.
Muutama toki höpötti sekavia sukunimestä jolla ei ole mitään tekemistä sukuhaaran sammumisen kanssa oli kyseessä sitten geneetikko tai sukututkija.
Tosiasiallinen suku eli se oikea, sosiaalinen ja juridinen suku. Ei jälkeläinen tarkoita ainoastaan biologisia lapsia.
Juu, mutta biologinen suku ei jatku, mutta mitäpä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, veljen kaksi poikaa jatkaa sukupuuta. Omat lapset taas jatkavat isänsä sukua.Tytär aikoo pitää tyttönimensä mennessään naimisiin.
Sukunimi määrittee sen että sukuhaara pysyy elossa?
Taitaa olla tällä palstalla niin. Miksi muuten naisen tulee ottaa miehen sukunimi, kun ei ole sukuakaan?
Summa summaarum:
Eli koska isäni sukunimi on hänen kasvatus isänsä, ei minulla ole sukunimeä. Isän äidin sukunimeä en voi ottaa, koska vain pojat jatkaa sukua ja saa ottaa käyttöön sukunimen. Tytöt jatkaa vain isän sukua, mutta ei äidin sukua. Eli en voi ottaa äitini sukunimeä. Minkä sukunimen saan ottaa??
Näin tämän asian päättelin tällä palstalla. Onko naisena minulla mitään arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii osallistua keräykseen Ukrainalle 2.5 asti.
Keräyksen tuotto luovutetaan 9.5 Ukrainalle.
Operaatio sisua rajalle!
Kansalaiskeräys vie historian suurimman yksityisen avustuspaketin Suomesta Ukrainaan voitonpäiväksi
Tässä linkki josta pääsee osallistumaan
https://www.zeroline.fi/pages/sisua
Pekka Toveri:
https://twitter.com/PToveri/status/1785034989551157731
päättyy 2.5.2024 klo 23:59
Vielä ehtii
Tuen muuta kautta, sen verran suuri pettymys oli Pekka Toverin lähtö kokoomuksen kelkkaan.
Saattaa sammua. Itse en lapsia aio hankkia ja veljeni liitto kariutui juuri ennen kuin lapset olisivat tulleet ajankohtaiseksi ja nyt ei hänellä ole ihan lähiaikoina suunnitelmissa uutta parisuhdetta lapsista nyt puhumattakaan.
Sukunimeni loppuu kun pari serkkua ja minä kuollaan. Heillä kummallakaan ei tiettävästi ole lapsia. Meillä erikoinen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta biologinen suku ei jatku, mutta mitäpä siitä.
Eihän tässä keskustelussa ollutkaan kyse siitä.
Voi olla, en tiedä mitä sukuhaaralla tarkoitetaan.
Muuten pysähtyisi, mutta yhden sisaruksen oli pakko mennä jatkamaan näitä rupugeenejä ja joku nepsyhän siinä tietenkin oli tuloksena.
Ei toivottavasti vaikka vasektomiassa olen käynyt jo 20 vuotta sitten.
Serkut huolehtivat suvun jatkumisesta.
Sukunimenä ikään kuin sammuu, koska pojallani on isänsä sukunimi ja olen ainoa lapsi. Mutta on noita samannimisiä sukuja muitakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sedällä kaksi poikaa, jotka jatkaa sukua. Toinen heistä jo saanut lapsia ja vieläpä yhden pojan eli suku jatkuu. On siis mun serkkuja.
Siis naisten/tyttöjen kautta suku ei jatku, aika jännä asia ettei mikään periydy geeneissä jos ei ole miespuoleinen! Nimiasia on eri asia eikä kyllä ole tänä päivänä mikään kiveen hakattu asia! Vähän aikaa sitten työkaverin 15v tyttärentytär vaihtoi sukuniimensä äitinsä tyttönimeen.
Siskolla on kaksi lasta, joten ei sammu. Itse en ole ollut lisääntymiskykyinen.