En tiedä miten tulen enää taloudellisesti toimeen?
Asumistuki pieneni sen verran etten enää pysty maksamaan pakollisia kulujani. Pitääkö myydä vähäinen omaisuus ja mennä toimeentulotuella? Miten muut olette ratkaisseet tämä tilanteen?
Olen yrittäjä ja palkka on niukka. Olen hakenut töitä jo 2 vuotta mutta en saa mitään. Olen kituutellut päivästä toiseen. Enää ei pysty edes kituuttelemaan. Raha ei vain riitä. Alle tonni kk kaikkiin menoihin. Ennen se oli vähän yli.
Kommentit (117)
"Koulnkäynnin avustajan hommaan luulisi pääsevän vähän vähemmällä koulutuksella kuin hoitoalalle."
Avustajia ei enää juuri ole, tilalle on tullut koulunkäynninohjaajat, joilta useimmiten edellytetään sopivaa koulutusta. Työttömiä opettajiakin on ohjaajina. Ohjaajan työnkuva on vaativampi kuin aiemmin avustajilla. Ohjaaja ei ole opettajien kopiointiapulainen eikä kahvinkeittäjä.
Avustajia on enää oikeastaan vain jonkun (lähinnä vammaisen tai muuten erittäin erityistarpeisen) oppilaan henkilökohtaisena avustajana, näillä on usein lähihoitajan koulutus.
Itse olen tehnyt kahta työtä, siivousta ja kassatyötä/hyllytystä. Siivoustyöt loppuvat, asiakkaat vähentävät näistä nyt todella paljon, itse olen tehnyt kotisiivouksia ja esim. häitten jälkisiivous ym. näitä ei ole enää ollenkaan, ei edes kesälle, vaikka tiloja on jonkun verran varattu, siivoavat itse.
Eli vaikka usein vaikuttaa siltä, että näihin töihin voisi vain mennä, niin ei todellakaan. Itse saan siivoustyössä käyttää firman autoa mutta minun jälkeen tulleille on ollut oman auton käyttö, ei ole varaa hankkia enempää autoja.
Siis näissäkin huomaa, että ihmisillä ei enää ole varaa maksaa esim. viikkosiivouksesta, lapsiperheille se on varmaan ollut pieni kiva helpotus arjessa, mutta esim. viime viikolla 24 perhettä lopetti tuon.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yrittäjä määrää oman palkan. Nosta hintoja. Niinhän ne muutkin, syillä jos toisilla tulee postiluukusta lappuja et maksut nousee, kun kulutkin nousee.
Tään palsta tason huomaa siitä, ettei ole järjen valoa monellakaan. Nostaa nyt hintoja tilanteessa, missä kauppa ei muutenkaan käy. Se varmaan on näiden eahattomuen ääliöiden ratkaisu kaikkeen. Eli myös omaansa. Ts. Kun rahat loppuu, ostetaan vielä enemmän, niin siitähän sitä jää valuuttaa jatkossa enemmän käyttöönsä...
Kysyjälle. Ota osaa! Olen vuosikymmeniä sitten ollut samassa tilanteessa. Kannattamattoman työn jätin, vaikka olikin haikeeta. Menin töihin. Silloin se oli vielä helppoa. Nyt olen itsekin enää vain osa-aika töissä. Siihen hiljakseen putoili nyt vuoden aikana. Ja vähenee edelleen. Luultavasti tulen savustetuksi ulos viimeistään kesäloman jälkeen. Mutta en aio sitten enää työllistyä ollenkaan. Tämän ikäinen ei asialle enää mitään voi ja en aio siitä masentua ja siksi jätän työn hakemuset muille. Jos cahingossa jostain työ hyppää silmille, niin sitten harkitsen asiaa. Muutoin en päätäni vaivaa asialla.
Ryhdy tekemään mustaa tai harmaata taloutta. Ota siihen firmallesi sivubisnekseksi vaikka tiettyjen kasvien kasvatus.
Siivoustyötkin kannattaa tehdä pimeästi niin saavat välistävetäjät nuolla näppejään. Siivousfirman liikevaihdosta menee työntekijän burttopalkkaan ehkä korkeintaan yksi neljäsosa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi bussikuskin työt, niillä on hyvä palkkakin. Muita töitä joihin voisi hakea on esim. Ravintolatyöt, tehdastyöt, siivoustyöt, lehtien jako, myyjän ja kassan työt.. Jos töitä et meinaa saada niin opiskele jollekin alalle joka varmasti työllistää esim hoiva avustaja tai lähihoitaja
Kyllä bussikuskin hommaankin koulutus tarvitaan...
Vierailija kirjoitti:
Eikös yrittäjä määrää oman palkan. Nosta hintoja. Niinhän ne muutkin, syillä jos toisilla tulee postiluukusta lappuja et maksut nousee, kun kulutkin nousee.
Vasemmistoa kun kuuntelee,niin yrittäjät on kaikki riistäjiä ja porvareita,joilla on miljoona euroa tilillä,jotka on revitty työläisten selkänahasta.
Samassa veneessä olen ap:n kanssa. Olen etsinyt palkkatöitä noin kaksi vuotta, mistään ei vaan tärppää. Yrityksestä saan nostettua rahaa noin tonnin kuussa, yleensä hiukan alle. Asumistukea olen saanut muutamia kymppejä, sekin loppuu nyt vuodenvaihteessa. Minulla ei ole vuosiin jäänyt toimeentulotuen perusosan vertaa käyttövaraa, ja pärjäisin siis paremmin, jos lopettaisin yritykseni ja jäisin työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varaan. Nyt en saa toimeentulotukea, koska minulla on ns. ylimääräistä omaisuutta, mitä en kuitenkaan voi myydä ellen lopeta yritystoimintaa. En voi myöskään nostaa yrityksen tiliä tyhjäksi, koska ne varat on korvamerkitty yrityksen kulujen ja verojen kattamiseen.
Palveluyrittäjänä en voi nostaa hintoja menettämättä vähäistä myyntivolyymiani. Pikemminkin hintoja pitäisi laskea, koska asiakkaiden ostovoima ei ole entisellään. Teen pääasiallisen alani lisäksi siivouskeikkoja ja pihanhoitoa. Raha on todella tiukassa, joka kuukausi saa pelätä, että ei saa pakollisia kuluja katettua.
Vierailija kirjoitti:
Kannabista saa myytyä 20€/g ja yksi puska tuottaa 100-300 grammaa. Vielä kun kannabis on laitonta ja noin kallista, siinä on monen rahaongelmaisen ratkaisu. Verotonta tuloa kaiken lisäksi.
Tuo ei olisi ollenkaan hullumpi idea, itse asun niin huonomaineisella asuinalueella että asiakkaitakin olisi käytännössä kaikki viereiset kerrostalot täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pilipali-yrittäjä olet?
Just sellainen en joka haluaa lopettaa sen yrityksen ja mennä töihin. Töitä vain ei saa. Ei kaupankassaa tai siivoojaa edes. Puhelinmyyntiä provikkapalkalla en sentään hakenut. Luulen ettei se tuo apua tilanteeseeni.
Mene koulutukseen. Ilman koulutusta et saa mitään töitä.
Miten kouluttaudut, kun aikuiskoulutustuki loppuu?
Jos parturilla ei riitä tulot, pitää nostaa hintoja.
100€/latvojen tasoitus, johan tulee rahaa...
Ei ku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ole päässyt pikaruokaloihinkaan. Hoitoalalle en pysty rajoitteiden vuoksi. Äly ei riitä korkeakouluihin."
Kuulostaa tekosyiltä.. Terveydenhuollossa on myös siistiä toimistotyötä ja puhdasta digityötä tarjolla. Itse ehdotin tuota hätäkeskuspäivystystä, jossa ei myöskään fyysiset rajoitteet haittaa ja toimintalinjat on selkeät.
Pikaruokaloita riittää, kannattaa jatkaa hakua. Älyä voi kehittää.
Hätäkeskukseen tarvitsee sujuvaa kielitaitoa vähintään suomi, ruotsi, englanti. Valitettavasti minulta ei onnistu. Olen tutkinut tämänkin polun. En ole lopettanut hakua, mutta sillä pelkällä hakemisella ei elä.
Okei, ehkä se jossain kohtaa tärppää. Harmi että on noin paljon rajoitteita. Voisikohan niitä purkaa? Opiskella vaikka hiljalleen kieliä, pudottaa painoa jne. Jos s
Kielten opiskelu "hiljalleen" ja ilmaiseksi tarkoittaa omaehtoista opiskelua. Ei sillä saavuta vaadittua sujuvaa kielitaitoa peräti kahdessa vieraassa kielessä. Sujuva kielitaito tarkoittaa erittäin hyvää kielitaitoa, joka ymmärrettävästi on vaatimus hätäkeskuspäivystäjän työssä. Hädässä olevan ihmisen täydellinen ymmärtäminen vieraalla kielellä (jota puhuja saattaa puhua aksentilla ja/tai huonosti) sekä hänen auttamisensa vaatii todella hyvää puhutun kielen osaamista, jota ei millään nettikursseilla tai kirjoja lukemalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabista saa myytyä 20€/g ja yksi puska tuottaa 100-300 grammaa. Vielä kun kannabis on laitonta ja noin kallista, siinä on monen rahaongelmaisen ratkaisu. Verotonta tuloa kaiken lisäksi.
Tuo ei olisi ollenkaan hullumpi idea, itse asun niin huonomaineisella asuinalueella että asiakkaitakin olisi käytännössä kaikki viereiset kerrostalot täynnä.
Seuraava osoite olisikin sitten vankila. Mutta eipä menisi vuokraa ja ruokakin tulee talon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pilipali-yrittäjä olet?
Just sellainen en joka haluaa lopettaa sen yrityksen ja mennä töihin. Töitä vain ei saa. Ei kaupankassaa tai siivoojaa edes. Puhelinmyyntiä provikkapalkalla en sentään hakenut. Luulen ettei se tuo apua tilanteeseeni.
Mene koulutukseen. Ilman koulutusta et saa mitään töitä.
Miten kouluttaudut, kun aikuiskoulutustuki loppuu?
Normaalilla opintotuella. Ammatillisessa koulutuksessa ei ole mitään maksimia opintotukikuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Itse juurikin nostin hintoja, et tulisi vähän paremmin toimeen kuin ennen, mutta sehän oli virheliike! Nyt tulee puolet vähemmän rahaa, kuin ennen hintojen nostamista ja myös puolet asiakkaista lopetti palveluni käyttämisen!
Nyt ei auta kuin rukoilla kyynerpäitä myöten Taivaan Jumalaa! Vetoa Korkeimpaan tahoon: Herra auttaa!