En tiedä miten tulen enää taloudellisesti toimeen?
Asumistuki pieneni sen verran etten enää pysty maksamaan pakollisia kulujani. Pitääkö myydä vähäinen omaisuus ja mennä toimeentulotuella? Miten muut olette ratkaisseet tämä tilanteen?
Olen yrittäjä ja palkka on niukka. Olen hakenut töitä jo 2 vuotta mutta en saa mitään. Olen kituutellut päivästä toiseen. Enää ei pysty edes kituuttelemaan. Raha ei vain riitä. Alle tonni kk kaikkiin menoihin. Ennen se oli vähän yli.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta liiketoiminta. Siirry toimeentulotuelle. Pääset asiakkaaksi.
Niin tää on ehkä ainoa vaihtoehto. Sijoitukset eka sileäksi kun olen yrittänyt säästää omaan asuntoon että olisi halvempaa asuminen. Harmi ku sijotuksetkin tuli kalliiksi jos ne nyt otan ulos että saan toimeentulotuen saan vähemmän kuin mitä olen maksanut. Yritin rakentaa elämää. Kaikki turhaa.
Hah sinulla on sijoituksia, no sitten elät niillä etkä uhkaile varastavasi muilta. Aika monella työssäkäyvällä ei ole varaa sijoittaa.. Sen sijaan luonnetta paljon enemmän kun kaltaisellasi heikolla vikisijällä.
Joo saan sieltä n.2000€ nyt ja olen maksanut 4000€ niillä kesän yli, mutta syksyllä sitten toimeentulotuelle. Ehtii yrityksenkin pistää pois nii
Kurja homma, mutta loppuu ainakin velkaantuminen. Etkä kovin merkittäviä sijoituksia joudu nyt polttamaan, tuollaisia summia tulee takkiin yrittäjänä tuon tuosta, kun elämä heittää yllätyksiä. Et taida olla kovin kokenut yrittäjänä?
Saat pitää kuitenkin kunniallisuuden ja on mahdollisuus jatkossakin yrittää ilman rikosrekisterikuormaa ja sakkoja/korvauksia, kun et ryhdy ryöstämään muita ihmisiä. Sellaisella uhkailu on raukkamaista.
Kannattaa kysyä velkaneuvontaa, jos olet todella pyörittänyt firmaa pikavipillä. Sieltä tulee kovat laskut perässä.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä ole tullut tähänkään asti jos tukia olet joutunut nosteleen.
No olen saanut asunnon lääkket ja ruuan ja sen 90kk/ sijoitukseen ( tätäkään en ole maksanut enää 4 vuoteen)
Nyt ei riitä enää niihin. Aina syytetään jos joku on toimetulotuella, mutta näköjään täällä muutama piti sitä hyvänä ratkaisuna. Ketään ei oikeastaan kiinnostanut että luopuisin elämästäni. Osa jopa piti sitä hyvänä ettei muitten rahalle jäisi elämään. Tekisi mieli itkeä. Myös tuttavissani on kaltaisianne hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yrittäjä määrää oman palkan. Nosta hintoja. Niinhän ne muutkin, syillä jos toisilla tulee postiluukusta lappuja et maksut nousee, kun kulutkin nousee.
Hmm, ehkä hän on se turhautunut vaatekauppias. Hänen tapauksessaan vaikuttaa siltä, ettei hintojen nostaminen auta.
Kannattaa kuitenkin iloita kun miljardeja siirtyy ulkomaille. Osallistut tämänkin rahoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pilipali-yrittäjä olet?
Just sellainen en joka haluaa lopettaa sen yrityksen ja mennä töihin. Töitä vain ei saa. Ei kaupankassaa tai siivoojaa edes. Puhelinmyyntiä provikkapalkalla en sentään hakenut. Luulen ettei se tuo apua tilanteeseeni.
Mene koulutukseen. Ilman koulutusta et saa mitään töitä.
Mihin kannattaisi kouluttautua että töitä saisi? Minulla on useampi tutkinto, mutta myös terveysrajoitteita.
Varma työ odottaa ainakin terveydenhuollossa ja pelastusalalla melkein hommassa kuin hommassa (lähihoitaja, sairaanhoitaja, palomies, ensihoitaja, fysioterapia, lääkäri jne.)
Opettajista on pulaa, samoin varhaiskasvatuksen ammattilaisista lastentarhaopettajista lastenhoitajiin
Ilman koulutusta työtä on runsaasti mm. henkilökohtaisille avustajille. Tuurilla saa todella hyväpalkkaisia varastohommia (nimimerkki 4t/kk tulee tilille itsellä trukkia ajellessa ilman tutkintoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just sellainen en joka haluaa lopettaa sen yrityksen ja mennä töihin. Töitä vain ei saa. Ei kaupankassaa tai siivoojaa edes. Puhelinmyyntiä provikkapalkalla en sentään hakenut. Luulen ettei se tuo apua tilanteeseeni.
Niin, pitäisikö tässä kohtaa mainita se lähihoitajakoulutus, mutta ei sekään homma ihan kaikille sovi. Jotain muuta hoitosektorilta ehkä voisi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kannattaisi kouluttautua että töitä saisi? Minulla on useampi tutkinto, mutta myös terveysrajoitteita.
Varma työ odottaa ainakin terveydenhuollossa ja pelastusalalla melkein hommassa kuin hommassa (lähihoitaja, sairaanhoitaja, palomies, ensihoitaja, fysioterapia, lääkäri jne.)
Opettajista on pulaa, samoin varhaiskasvatuksen ammattil
Pikaruokaloissa ja myyntitöissä on myös töitä ilman ihmeempää koulutusta saatavilla. Itse etenin nopeasti vuorovastaavaksi ja palkka vähän nousi. Tällä elää ja hävikkiruoka kattaa ruokakuluja pois todella isosti 👌🏻 Terveydenhuoltoon voisin itsekin kouluttautua, kätilön työ kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajista on pulaa, samoin varhaiskasvatuksen ammattil
Koulnkäynnin avustajan hommaan luulisi pääsevän vähän vähemmällä koulutuksella kuin hoitoalalle.
Olen pahoillani AP. On hienoa, että Suomessa löytyy ihmisiä, jotka uskaltavat yrittää. Toivottavasti löydät tien johonkin uuteen, ja tilanteesi paranee!
Hyviä vinkkejä täällä heitetty. Minä kävin raflan mentyä nurin koronan takia kirjekurssit. Ravitsemusneuvontaa ja valmennusta, no oli se muutakin kuin kirjekurssia mutta nopea koulutus. Nyt syvennän ja homma pyörii kun pyykkikone, porukka maksaa minulle oikeasti 100e/tunti ohjauksesta ja tsempistä. Siitä menee tietysti kaikki maksut sun muut mutta isossa kaupungissa asiakkaita on riittänyt. Espoossa itse työstän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinussa on vikana, kun et saa töitä. Suomessa on tällä hetkellä yli 20000 avointa työpaikkaa, vaan oletko niin saamaton ,ettei sinusta ole mihinkään noista?
Hätäkeskuspäivystäjä on jeesjees. Alle 2v koulutus jonka ajan saa asua ilmaiseksi asuntolassa, ruokaakin saa. Työtä on.
Muuta pienempään asuntoon tai toiselle paikkakunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opet
En ole päässyt pikaruokaloihinkaan. Hoitoalalle en pysty rajoitteiden vuoksi. Äly ei riitä korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä täällä heitetty. Minä kävin raflan mentyä nurin koronan takia kirjekurssit. Ravitsemusneuvontaa ja valmennusta, no oli se muutakin kuin kirjekurssia mutta nopea koulutus. Nyt syvennän ja homma pyörii kun pyykkikone, porukka maksaa minulle oikeasti 100e/tunti ohjauksesta ja tsempistä. Siitä menee tietysti kaikki maksut sun muut mutta isossa kaupungissa asiakkaita on riittänyt. Espoossa itse työstän.
Jotain tällaista olen miettinyt mutta tunnen terapeutteja, valmentajia, hyvincointiohjaaajia ym. Mutta ei heilläkään kaksisesti mene.
Tonni ennen asumista vai asumisen jälkeen? Vai onko jotkut olemattomat asumiskulut tai joku muu jakamassa kustannuksia?
Ei tässä kuule kaikilla muillakaan ole rahaa sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös yrittäjä määrää oman palkan. Nosta hintoja. Niinhän ne muutkin, syillä jos toisilla tulee postiluukusta lappuja et maksut nousee, kun kulutkin nousee.
Hmm, ehkä hän on se turhautunut vaatekauppias. Hänen tapauksessaan vaikuttaa siltä, ettei hintojen nostaminen auta.
Kuka se on? En ainakaan minä. Voisin kysyä mitä hän aikoo.
Ratkaise ongelmasi ja tule kertomaan meille muille miten teit sen.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
(ironiaa)
Älä jaksa, työttömät hakevat jatkuvasti töitä määrätyn määrän vähintään(1-4 paikkaa/kk) tai enemmänkin.
"Kaikilla meillä rajoitteemme on."
- Tuntematon poliitikko