Meinaatko laittaa ylioppilaslakin päähän vappuna?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Oranssi Hankkija
Katsos, joku muukin ajatteli samoin
En, sillä olen ikiteekkari ja käytän raikkaan oranssiin vivahtavaa tupsulakkia.
Laitan päähäni tohtorinhattuni. Ylioppilaslakki on jo auttamatta vanhentunut päähine tässä koulutuksen vaiheessa.
Tietenkin laitan. Rakastan perinteitä. Vappuaattona juhlitaan ystävien kanssa, syödään, juomaan ja seurustellaan. Vappupäivänä ylioppilaslakki päähän, kilistelemään Ullanlinnanmäelle ja sitten vappulounaalle.
Vappuna tulee muisteltua miten hauskoja opiskelupileitä onkaan tullut vietettyä ja erityisesti juuri vappuna. Haalarit päällä, lakki päässä ja elämä edessä. Hauska ja huoleton ajanjakso elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti! Vähän on likanen mutta silti parempi kuin näitten kouluttamattomien pellehatut yms.
Miksi sinulla on likainen? Minulla on tasan 40 vuotta vanha ja lumivalkoinen. Missä sinä olet rypenyt, Vornasen kanssa ryyppäämässä?
Teekkarilakit ainkin on kellastuneita ja rusehtuneilla läikillä, koska sitä lakkia on käytetty koko opiskeluaika kaiken maailman riennoissa. Erityisesti siksi, rttä skumppaa on tapana suihkutella ainakin vappuna ja teekkarikasteissa. Ja niistä skumpparoiskeista syntyy vuosien myötä ruskeita täpliä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, missä lakkini on.
En minäkään tiedä, vein sen kirpparille joskus vuonna 1990, kun ei ollut vuoden 1981 jälkeen käyttöä.
Käytin yo-lakkia vappuhaalarimenoissa silloin opiskeluaikaan vielä. Hieman kärsinythän se on. Nyttemmin saa pysyä jossain, mutta missä? Kaipa se viime muutossa vielä pyöri mukana.
Vierailija kirjoitti:
Laitan päähäni tohtorinhattuni. Ylioppilaslakki on jo auttamatta vanhentunut päähine tässä koulutuksen vaiheessa.
Ei taida tohtorinhattu kuulua vappuperinteeseen. En ole koskaan vuosikymmenten aikana nähnyt isoissa yliopistokaupungeissakaan vappuna tohtorinhattuja, vaikka tohtoreita näissä kaupungissa valmistuu vuosittain paljon.
Suomessa pitäisi hävetä sitäkin, että on ylioppilas, ettei vaan kukaan luule, että joku luulee olevansa jotain. Todellakin laitan ylioppilaslakin päähäni vappuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tohtorinhattu kuulua vappuperinteeseen. En ole koskaan vuosikymmenten aikana nähnyt isoissa yliopistokaupungeissakaan vappuna tohtorinhattuja, vaikka tohtoreita näissä kaupungissa valmistuu vuosittain paljon.
Sinä et sitä päätä, mikä kenenkin perinteisiin kuuluu. Perinteitä on monenlaisia.
Lakki laitetaan vappuna, kun mennään ulos piknikille tai brunssille.
Meinaan kaivaa yo-lakin esiin ja laittaa sen päähän ainakin hetkeksi. Omasta yo-tutkinnosta on yli 40 vuotta, ylemmästä korkeakoulututkinnosta yli 30 vuotta ja työvuodet alkavat olla loppusuoralla. Asiaa liioittelematta mutta myöskään vähättelemättä on täysi oikeus muistella kerran vuodessa hyvällä mielellä sitä, että onnistui siihenastisen elämänsä suurimmassa tavoitteessa nappiin juuri sillä hetkellä kun oli se onnistumisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta, mikä on "perinnettä" ja mikä ei. En ole massan mukana menevä lammas, vaan haluan todistaa, etten ole jäänyt vain ylioppilaaksi, vaan olen päässyt akateemisella asteikolla paljon korkeammalle. Ylioppilaslakki päässä juhlijoista tulee mieleen, että heillä se ylioppilas on korkein saavutettu tutkinto ja siksi siitä ollaan niin ylpeitä, että kuljetaan lakki päässä työväen juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti! Vähän on likanen mutta silti parempi kuin näitten kouluttamattomien pellehatut yms.
Yo-lakin saa todella helposti, ei paljon älyä vaadi.
No mitä sitten. On se silti saavutettu asia, josta saa olla ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Arvotan eniten tupsulakkia. Teekkarit on valmistuttuaan tärkeitä ihmiskunnalle, kun kehittävät korkeaa teknologiaa ja kaiken se minkä parissa elämme.
On muuten törkeetä, kun jotkut ammattilakit yms. on kopioineet tupsun käyttöönsä. Siis, että tupsulakki voi olla nykyään myös jollain merkonomilla.
Suomalaisista suuri on täysin mielikuvituksettomia lampaita. Uutena vuonna pakko ampua tylsiä raketteja, koska muutkin tekevät niin, pääsiäisen syödään tylsästi munia ja mämmiä, koska muutkin tekevät niin, vappuna poksautellaan tylsästi kuohuvaa kuppainen yo-lakki päässä, koska muutkin tekevät niin, juhannuksena mennään tylsästi mökille grillamaan, koska muutkin tekevät niin, jouluna syödään samat tylsät kinkut ja laatikot, koska muutkin tekevät niin. Ei mitään omaperäisyyttä. Mitä sitä nyt naapuritkin ajattelisi, jos vappuna söisi rosollia ja jouluna munkkeja perunasalaatin kera.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan laita. Säälittävää. Myötähäpeän ihmisten puolesta, jotka niin tekevät. Ja kyllä, olen itse myös ylioppilas.
Oletko miettinyt mistä noin syvä häpeäsi kumpuaa? Häpeät jopa toistenkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta, mikä on "perinnettä" ja mikä ei. En ole massan mukana menevä lammas, vaan haluan todistaa, etten ole jäänyt vain ylioppilaaksi, vaan olen päässyt akateemisella asteikolla paljon korkeammalle. Ylioppilaslakki päässä juhlijoista tulee mieleen, että heillä se ylioppilas on korkein saavutettu tutkinto ja siksi siitä ollaan niin ylpeitä, että kuljetaan lakki päässä työväen juhlassa.
Siis jos jostain tulee keikarimainen ylemmyydentunto esiin, niin tästä. 😄 Kyllä sitä yo-lakkia kuule käyttää ihan kaikki maisterit ja tohtorit ilman mitään alemmuudentunnetta siitä, että vain ylioppilaatkin sitä käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosikko otti trollauksen tosissaan :D
Todellakin on säälittävää pitää jouluna jotain kokis-mainoshattua päässään. Varsinkin, kun suuri osa ihmisistä (sinä mukaan lukien) pitää sitä jotenkin suomalaisena perinteenä.