Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä teitä ahdistaa pienten maalaiskylien ilmapiirissä?

Vierailija
28.04.2024 |

Niin usein kuullut ja lukenut että maalla olisi ihan kiva asua, mutta se ilmapiiri pienellä kylällä on niin ahdistava. Niin kuin millä tavalla? Mä oon muuttamassa maalta kaupunkiin väliaikaisesti ja se ahdistaa ihan hirveästi. Päivittäin tapaa ihmisiä joista ei tiedä yhtään mitään, joku voi yhtäkkiä seota ja alkaa riehumaan, vieraat ihmiset puuttuu naapurien asioihin jne. Maalla on minusta niin rauhallista ja ainakin minulle tutuissa kylissä ihmiset arvostaa toistensa yksityisyyttä. 

Kommentit (235)

Vierailija
221/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan niin yksioikoista ole, on kaupungeissakin utelevaa porukkaa. Toiset hyväntahtoisia, toiset juoruämmiä ja -ukkoja. Vaikka Kuopiossa, entisessä maalaiskaupungissa, näkee useamman ihmisen kokouksia tuon tuosta siellä ja täällä, joissa puhutaan ummet ja lammet toisten asioista. Eri asia on sitten antaako sen häiritä vai pohtiiko oikeita ongelmia mielummin.

No Kuopio onkin vielä maalaiskaupunki ja savon sydämessä kuule juorut raikaa sellaisistakin asioista, joista et muualta juorua saa! oli se sitten uusi sukkaostos, niin siitäkin saadaan juoru aikaan. Kun sitä vähän vääristelee. 

Vierailija
222/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia teillä on pienistä kouluista.

Kävin itse noin 70 oppilaan alakoulua. Koulussa oli yhdistetyt luokat ja vain kolme luokkahuonetta. Meillä tuntui olevan sellainen meininki, että mutkia vedettiin suoraksi koko ajan, ja kaikenlaisiin sääntöihin ja ohjeistuksiin suhtauduttiin vähän leväperäisesti. Kaikessa oli "näin meillä on aina toimittu"-meininki. Meillä saattoi esim. olla kolmosluokan pikkulikat ja kutosen teinit samalla liikuntatunnilla, mikä tuntuu nyt ajateltuna aika hurjalta kypsyyserolta. Oppilashuolto oli retuperällä, ja täysin silloin tällöin piipahtavien terveydenhoitajan ja erityisopettajan varassa. Ajat peruuntuivat usein, kun kunnan pienimpänä ja syrjäisimpänä kouluna olimme jossain prioriteettilistan hännillä, ja helppo pyyhkiä yli, jos aikataulut muualla venyivät. Olin myös katkera siitä, ettei meillä ollut ranskan ja saksan opiskelun ja musiikkiluokkien kaltaisia jänniä asioita

Kävin ala-astetta, jossa 1-2 luokat samassa (yhteensä 9 oppilasta) ja 3-6 luokat samassa (yhteensä jotain 15 oppilasta). 

- Musiikin opetusta ei ollut, vaan meillä oli ns. levyraati. Opettajaa ei ollut paikan päällä, vaan oli tekemässä jotain ihan muuta

- Opettajat olivat kokoomuslainen pariskunta. Pariskunnan mies ja samalla koulun rehtori oli myös kunnallispolitiikassa. Toisin sanoen korruptio kukki

- Kunnallispolitiikkaa vastustavien vanhempien lapset saivat tuntea nahoissaan erimielisyydet

- Työtöt eivät käytännössä mitenkään voineet osallistua puukäsitöihin eivätkä pojat tekstiilikäsitöihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ketjua, mutta vastaan ap:lle: vahtaaminen! Kaikki menemiset, tulemiset, tekemiset ovat lähinaapurien ja sitä myöten muidenkin tiedossa.

Ikkunasta seurataan, ettei yksikään auto tai muu kulkuneuvo jää huomaamatta.

Täällä pannaan merkille, mihin aikaan aamulla verhot avataan. Tämä on ihan totta! Naapuri kertoi minulle, miten yksi toinen naapuri avaa verhot aina samaan aikaan. Eli jos verhot avataan myöhemmin, se tarkoittaa pitkään nukkumista. Ja sitten spekuloidaan, mikä on kun ei nousta aamulla ajoissa... 🤦🏻

Toista naapuria harmittaa, kun nykyään kuljen tontilleni eri reittiä, eikä hän pääse turisemaan ja vahtaamaan, mihin aikaan kuljen. Tämä on aivan naurettavaa.

Tietysti naapureista voi olla seuraa ja apuakin, mutta en ole varma haluanko maksaa sitä hintaa, että yksityiselämänl muuttuu sen myötä julkiseksi puheenaiheeksi kylällä.

>>Tarkkaan sinäkin tiedät mitä naapuri tekee.>>

Mistä tuommoista luit? Enhän minä tietäisi mitään, ellei olisi tultu Omalle Tontilleni kertomaan nämä asiat. Minä en kaveeraa kenenkään naapurin kanssa, enkä ole kutsunut kylään. Nämä pokkana kävelevät pihaan, sisällekin, mutta aloin pitää ovea lukossa.

Minua ei kiinnosta tippaakaan naapurien asiat. Aivan aluksi ajattelin, että on kohteliasta käydä tervehtimässä ja tavatessa jutella niitä näitä. Mutta nyt kun totuus on valjennut, pysyn kaukana.

Vierailija
224/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin töissä eräällä pikkupaikkakunnalla ja auta armias jos joku sattui olemaan sairaana. Voi sitä spekulointien määrää. Kukaanhan ei voi oikeasti olla sairaana, vaan juoruajien mielestä ne on vaan keksittyjä tekosyitä että voi olla töistä pois.

Ei se Matti mitään kipeänä oo, valehtelee, sehän on ihan narkkari, näkeehän sen jo naamasta

Tuskin se Pirjo on koronassa, se ei vaan uskalla ajaa töihin kun Veli-Matti näki eilen hirven isolla tiellä

Taitaa Minna vaan pelätä liukkaalla kelillä ajoa, oliko sillä vielä talvirenkaitakaan, ottais taksin töihin eikä esittäis olevansa käsileikkauksessa. Vaan milläpä rahalla se taksin ottais kun Kauko oli nähnyt sen viime perjantaina ostamassa siideriä. Ryyppää varmaan kaikki rahansa. Siitä mukin kallistelusta varmaan se käsikin kipeytynyt

Tätä se just on. Olin kerran työpaikassa johon tuli uusi työntekijä. Hänelle työterveys teki terveystarkastuksen. Mies erehtyi sanomaan että "fyysisesti terve" ja siitäkös analysointi alkoi: "ai jaa, että fyysisesti, eikö psyykkisesti, onkohan sillä jotain mielenterveysongelmia, pitääkö sitä nyt pelätä, on varmasti arvaamaton jne". En tiennyt itkisikö vai nauraisiko. 

Vierailija
225/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukylissä "tiedetään" kaikkien kuolematkin ennen kuin on kuolleeksi julistettu. Sairaanhoitajat juoruavat työpaikoillaan kahvitauoilla ihmisten sairastumiset ja kohta tietää koko kylä. Eipä aikaakaan kun ensimmäinen tulee osanottoa esittämään ja ihmettelee kun ei ole hautausilmoitusta ollut lehdessä. No harvoin sitä elävästä ihmisestä tehdään.

Yhdelle sukulaiselle oli kaupassa tullut tuttu ihminen sanomaan:" Leena, sinäkö elät vielä? Minulle kerrottiin että olet kuollut!".

Vierailija
226/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkukylästä kotoisin ja muuttanut aikuisena toiseen pikkukylään. 20 vuotta nyt tätä maalaiselämää täällä elänyt ja jos minusta jotain juoruja on liikkunut, niin ei ne ainakaan minun korviini ole kantautunut. Anteeksi nyt vaan, mutta jotenkin ajattelisin, että juoruja ei synny, jos niille ei ole mitään aihetta. Kyllähän ne joista juoruja liikkuu on enemmän ja vähemmän jotenkin esillä, "äänessä", säätämässä vähän siellä ja täällä... 😉

Vierailija
227/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla kaikkein eniten ärsytystä aiheuttavat sinne väkisin änkeävät kaupunkilaiset 

Minusta kaupunkilaiset taas ovat ihanan piristävää vaihtelua oman kylän tunkkaiseen porukkaan. Tämä havainto työpaikalta, kun välillä käy keikkalaisia kaupungista. Valitettavasti kohtaavat yleensä kylmää kyytiä niiden toimesta, jotka ovat kököttäneet koko elämänsä täällä ja eivätkä voi sietää mitään erilaista, elävää ja avointa. 

Vierailija
228/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia teillä on pienistä kouluista.

Kävin itse noin 70 oppilaan alakoulua. Koulussa oli yhdistetyt luokat ja vain kolme luokkahuonetta. Meillä tuntui olevan sellainen meininki, että mutkia vedettiin suoraksi koko ajan, ja kaikenlaisiin sääntöihin ja ohjeistuksiin suhtauduttiin vähän leväperäisesti. Kaikessa oli "näin meillä on aina toimittu"-meininki. Meillä saattoi esim. olla kolmosluokan pikkulikat ja kutosen teinit samalla liikuntatunnilla, mikä tuntuu nyt ajateltuna aika hurjalta kypsyyserolta. Oppilashuolto oli retuperällä, ja täysin silloin tällöin piipahtavien terveydenhoitajan ja erityisopettajan varassa. Ajat peruuntuivat usein, kun kunnan pienimpänä ja syrjäisimpänä kouluna olimme jossain prioriteettilistan hännillä, ja helppo pyyhkiä yli, jos aikataulut muualla venyivät. Olin myös katkera siitä, ettei meillä ollut ranskan ja saksan opiskelun ja musiikkiluokkien kaltaisia jänniä asioita

Kävin ala-asteen koulussa, jossa oli 9 opiskelijaa, enimmillään 15, minut mukaanlukien. Vitosluokan talvi meni käytännössä siinä, että hiihdettiin joka päivä läheisen järven jäällä 4-6h. Ei siis opiskeltu mitään, kun opettaja tykkäsi hiihtää. Musiikin opetusta ei ollut. Kuvaamataidon opetusta ei ollut, oli joku muovilaatikollinen vanhoja vahaliidun pätkiä, joten piirreltiin mitä huvitti.

Oli järkytys siirtyä yläasteelle, jossa luokassa oli 33 oppilasta riehumassa.

Vierailija
229/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ketjua, mutta vastaan ap:lle: vahtaaminen! Kaikki menemiset, tulemiset, tekemiset ovat lähinaapurien ja sitä myöten muidenkin tiedossa.

Täällä pannaan merkille, mihin aikaan aamulla verhot avataan. Tämä on ihan totta! Naapuri kertoi minulle, miten yksi toinen naapuri avaa verhot aina samaan aikaan. Eli jos verhot avataan myöhemmin, se tarkoittaa pitkään nukkumista. Ja sitten spekuloidaan, mikä on kun ei nousta aamulla ajoissa... 🤦🏻

Toista naapuria harmittaa, kun nykyään kuljen tontilleni eri reittiä, eikä hän pääse turisemaan ja vahtaamaan, mihin aikaan kuljen. Tämä on aivan naurettavaa.

Tietysti naapureista voi olla seuraa ja apuakin, mutta en ole varma haluanko maksaa sitä hintaa, että yksityiselämänl muuttuu sen myötä julkiseksi puheenaiheeksi kylällä.

Näköjään maalaisilla on pulaa virikkeistä,

Kyllä naapurien kyttääminen on jo maalla historiaa. Muistan itse ikuisena maalaisena ihmetelleeni, kun muuan tuttu oli pannut merkille jonkun toisen rivitaloasukkaan pyykinkuivatuksen. Siellä roikkuivat niin monta päivää.

Nyt vahditaan enemmän somea, myös maalla. Ei ole enää pulaa virikkeistä, kun on fb, insta ja juorulehtien nettisivut. Sen verran pidetään huolta, että kun kuolleen naapurin pihassa on vieras auto, kysytään omaisilta, että olihan se oikealla asialla.

Vierailija
230/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä naapurien kyttääminen on jo maalla historiaa"

Voi, kunpa olisikin. Vanhempi väki ei kyttää facea ja tiktokkia, vaan nimenomaan uusia asukkaita, miksei muitakin. Mutta nimenomaan se oma lähiympäristö on jatkuvan tarkkailun kohde.

Maalla naapurit vaihtuvat harvoin. Kuolinpesä voi myydä talon, ja uudet asukkaat ovat taatusti silmätikkuina pitkän aikaa.

Vierailija
231/235 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pikkukylästä kotoisin ja muuttanut aikuisena toiseen pikkukylään. 20 vuotta nyt tätä maalaiselämää täällä elänyt ja jos minusta jotain juoruja on liikkunut, niin ei ne ainakaan minun korviini ole kantautunut. Anteeksi nyt vaan, mutta jotenkin ajattelisin, että juoruja ei synny, jos niille ei ole mitään aihetta. Kyllähän ne joista juoruja liikkuu on enemmän ja vähemmän jotenkin esillä, "äänessä", säätämässä vähän siellä ja täällä... 😉

Ahhh.. Sitten olette te natiivit jotka eivät koskaan lähteneen ja jotka pitävät huolen että maaseudulla tämä sisäsiittoisuus voi hyvin.

Anna kun arvaan, juoruat itse ja olet omasta mielestäni paikkakunnan ns. seuratuin? Näissä yhdistävä tekijä on se että yleensä yläasteen/lukion jälkeen muutetaan johonkin naapurikaupunkiin vuodeksi käymään joku amis/ammattikorkea ja sen jälkeen palataan sinne kotiseudulle kun muualla ei pärjätä.

Vierailija
232/235 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahhh.. Sitten olette te natiivit jotka eivät koskaan lähteneen ja jotka pitävät huolen että maaseudulla tämä sisäsiittoisuus voi hyvin.

Anna kun arvaan, juoruat itse ja olet omasta mielestäni paikkakunnan ns. seuratuin? Näissä yhdistävä tekijä on se että yleensä yläasteen/lukion jälkeen muutetaan johonkin naapurikaupunkiin vuodeksi käymään joku amis/ammattikorkea ja sen jälkeen palataan sinne kotiseudul

Sulla on vähän jotain vikaa luetunymmärtämisessä? 

Vierailija
233/235 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö rääkätään kylähulluja suomen takapajuisilla seuduilla? Harkitsen paluumuuttoa, mutta kannattaako? Mieluusti lukisin muidenkin kokemuksia.

Vierailija
234/235 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut. Ovat niin hulluja.

Vierailija
235/235 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä kylissä asuu hyvin sisäsiittoista arvostelevaa porukkata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi